Ljuger Stockholms stad? - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > barncykel
  6. > Belysning
  7. > Bicycling
  8. > Bilhinder
  9. > Botkyrka
  10. > Broar
  11. > cargobike
  12. > Cykelbloggare
  13. > Cykelbox
  14. > Cykelfrämjandet
  15. > Cykelglädje
  16. > Cykelhjälmslag
  17. > Cykelinfrastruktur
  18. > Cykelparkering
  19. > Cykelpendling
  20. > cykelplanering
  21. > Cykelpolitik
  22. > Cykelresa
  23. > Cykelstad
  24. > Cykeltunnel
  25. > Cykelöverfart
  26. > Cykla höger vid rött
  27. > Cykla med barn
  28. > Cykla till jobbet
  29. > Cykla till skolan
  30. > Cyklande barn
  31. > Danmark
  32. > Davos
  33. > Debatt
  34. > Design
  35. > Desire lines
  36. > Drift & underhåll
  37. > Däck
  38. > Elcykel
  39. > Felanmälningssystem
  40. > Framkomlighet
  41. > Gatubantning
  42. > Groningen
  43. > Grus
  44. > Gå på cykelbanan
  45. > Gång- och cykelbana
  46. > Gästbloggare
  47. > Hinder på cykelbanan
  48. > Hinderbana
  49. > Hjälm
  50. > Hjälmlag
  51. > Holland
  52. > Humor
  53. > hållbart samhälle
  54. > Kläder
  55. > kollektivtrafik
  56. > Konfliktdesign
  57. > Konst
  58. > Köpenhamn
  59. > Lastcykel
  60. > Lådcyklar
  61. > Lånecyklar
  62. > Lövhalka
  63. > Media
  64. > Miljö
  65. > Motormännen
  66. > Nacka
  67. > Nationell cykelstrategi
  68. > Nederländerna
  69. > New York
  70. > Nollvisionen
  71. > Norra Djurgårdsstaden
  72. > Nya Slussen
  73. > Omklädningsrum
  74. > Packning
  75. > Polisen
  76. > Politik
  77. > Popup-cykelbana
  78. > Regional cykelplan
  79. > Regionala cykelstråk
  80. > Rullstolscykel
  81. > Ryggsäck
  82. > Rödljuscykling
  83. > Samhälls- och trafikplanering
  84. > Samhällsekonomin
  85. > Shimano
  86. > Självkörande fordon
  87. > Skärmar
  88. > Snabbcykelväg
  89. > Snöröjning
  90. > Sollentuna
  91. > Solna
  92. > Sopsaltning
  93. > Sportcyklist
  94. > Stadsgata
  95. > Stella Fare
  96. > Stockholm
  97. > Stockholms Handelskammare
  98. > Stolpar i cykelbanan
  99. > Svensk Cykling
  100. > Svängfest
  101. > Torkrum
  102. > Trafiklagstiftning
  103. > Trafikmaktordning
  104. > Trafikplanering
  105. > Trafikrapportör
  106. > Trafikregler
  107. > Trafiksignaler
  108. > Trafiksäkerhet
  109. > Trafikverket
  110. > Täby
  111. > Tävling
  112. > USA
  113. > Vintercykling
  114. > Vinterpendling
  115. > Vinterväghållning
  116. > VTI
  117. > Vägarbeten
  118. > Väjningsplikt
  119. > Västerbron
  120. > Växtlighet
  121. > Åland
  122. > Önskelista
  123. > Örbyleden

Ljuger Stockholms stad?

1 feb 2015
av: Krister Isaksson

 

”För dig som vill cykla på vintern har Stockholms stad utsett prioriterade cykelstråk i Stockholm. Det innebär att cykelvägnätet på de utvalda sträckorna ska hålla samma standard som trafikleder och huvudvägnät.”

Så står det på Stockholms stads hemsida.

Så här ser det ut på ett av de prioriterade cykelstråken (trots upprepade och ihärdiga felanmälningar):


Hela den prioriterade cykelbanan är täckt av en stor och kolsvart snöhög. Foto: Jon Jogensjö

Har ni någonsin sett en stor snöhög som täcker bägge körriktningarna på en trafikled eller huvudgata? Och där sedan väghållarens besked är att du ska köra på gångbanan.

”Alla prioriterade cykelstråk ska vara framkomliga och trafiksäkra oavsett årstid.”

Men detta gäller inte här. Här anser Trafikkontoret i Stockholms stad att det är ok – det är ”good enough” - trots de fina orden på hemsidan och det politiska uppdrag de har. Och att cyklister antingen ska bryta mot trafikreglerna och cykla på gångbanan, alternativt kliva av och leda cykeln. Den kolsvarta och stenhårda snöhögen ligger bra där den ligger…

Ni kan läsa mer om detta och vilket enormt arbete Jon Jogensjö lägger ner som privatperson för att om möjligt skapa bättre förutsättningar för oss som cyklar. Läs Jons berättelse här.

Uppdaterad 20150204:

Så kan vi då konstatera att snöhögen inte bara är kvar, den har nu vuxit rejält:


Foto: Jon Jogensjö

Fortsätter det så här täcks snart även gångbanan. Vi ser redan på bilden att sopsaltaren är inne på fastighetsmark och kör. Tänk er motsvarande situation på Drottningholmsvägen...

Tips till Trafikkontoret: Agera nu, det börjar bli lite pinsamt. Ut med en traktor som tar bort snöhögen. Sätt sedan ut betonggrisar vid fastighetsgränsen längs gångbanan så att fastighetsägaren inte kan fortsätta med att tippa sin snö på någon annans mark. Ni kan ju även fundera på att polisanmäla fastighetsägaren...

 

Relaterade inlägg:

 

 

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet fyrtiofyra med siffror i fältet här


Kommentarer


2015-02-04 15:47   Thomas

Misstänkte att något skulle hända där när Friskis flyttade in i huset. Jag trodde dock att man skulle få köra gatlopp mellan alla gyn bebesökare.

 

2015-02-04 13:24   Jocke von Scheele

Som sagt: Precis det där händer med alla såna där snöhögar: de växer. De måste alltså redan från början ligga undan någonstans, där de inte kan vara ivägen. Men istället blir det alltid ett "slippery slope"-förfarande, där snöröjaren lägger den lite i kanten - "Här är den nästan inte alls ivägen". Nästa gång byggs snöhögen på - "Det är här man lägger snön". Till sist har man blockerat en hel cykelbana. På bilvägen funkar det annorlunda; inte en chans att han hade kommit undan med att lägga en snöhög lite i kanten där den "nästan inte alls är ivägen".

 

2015-02-02 10:57   Aron

Katarinvägen haft snöhögar som helt blockerade cykelbanan liggandes i flera veckor. Jag tror inte entreprenörerna vet vad en cykelbana/cykelfält är.

 

2015-02-01 19:32   Johan Olby

Vilket lagkrav finns det?

En cykelbana är definierad som en väg eller del av väg avsedd för cykel och moped. I draftansvaret för väg ingår snöplogning så att trafiken kan komma fram. Här kan definitivt inte en normal cyklist komma fram.

Finns säkert någon tolkning eller något undantag så att man inte behöver bry sig om leksakstrafikanter. Någon som vet vad som gäller?

 

2015-02-01 16:56   Krister Isaksson

Jocke, det hela är så absurt självklart. Vad finns det för fördel och positivt med en stor snöhög över hela cykelbanan? Ingen alls, tvärtom och det är det som gör svaret från TK så upprörande. Det är höjden av nonchalans och inkompetens.

Om det fanns ett uns av beslutskraft och vilja hade förvaltningschefen beordrat sin personal att omgående sända ut en traktor att ta bort snöhögen. Sen för att hindra en ny snöhög hade man placerat ut betonggrisar mellan gångbanan och fastigheten.

 

2015-02-01 16:26   Magnus Ström

På rubrikens fråga är svaret ett solklart ja!
Så länge varje meter prioriterat cykelstråk inte är fullt snöröjt och saknar stående vattenpölar är deras påstående en ren lögn, när den dessutom underbyggs av ansvariga tjänstemän / entreprenörer är det en kvalificerad lögn.

 

2015-02-01 12:22   Erik Johansson

Snöhögarna på denna sträcka smälter alltid ut över cykelbanan och skapar isbana. Sådana här snöhögar påverkar i flera månader, det kan gå veckor då man antingen får riskera brutna ben eller leda cykeln ~200-300m. För det mesta brukar jag riskera brutna ben, eftersom man slipper bli blöt om fötterna om man cyklar.

Detta sker alltså varje år, jag felanmälde snöröjningen på denna sträcka 2012. Inget har hänt med hur de hanterar snöupplag på cykelbana sedan dess.

 

2015-02-01 12:06   Jocke von Scheele

Det värsta med den där snöhögen är a) att nästa gång det snöar, så kommer den som plogar se högen och tänka "Jaha, där är där man lägger all snön på det här stället". Såan där snöhögar har en tendens att växa. Samt b) att när den svarta snöhögen smälter hamnar allt grus som finns i snön på marken. Och blir såphalt rullgrus.
Dessutom är det så att såna där snöhögar har en tendens att dyka upp på ställen där de ligger som allra mest i vägen, vid korsningar, knixiga platser och andra ställen. Högen på bilden är ju en dröm ur den aspekten, som inte ligger på insidan i en skymd kurva eller liknande.

 

2015-02-01 10:22   Krister Isaksson

Christian, det är minst sagt ett häpnadsväckande svar och attityd. Och i det svaret ligger kanske en stor del av förklaringen till varför det ser ut som det gör och är så stora brister i cykelinfrastrukturen i Stockholm.

Det är en förvaltningsledning som uppenbart inte bryr sig, respekterar inte samt följer inte politiskt fattade beslut - man kör sitt eget race.

Begär vi som cyklar det omöjliga? De utpekade pendlingsstråken är 12 mil av stadens ca 85 mil gc-vägar. Det är endast dessa 12 mil/stråk som ska ha en s.k. förhöjd standard, eller som staden själva uttrycker det: med bättre snöröjning och vinterunderhåll och alla prioriterade cykelstråk ska vara framkomliga och trafiksäkra oavsett årstid.

I denna s.k. förhöjda standard ingår uppenbarligen stora snöhögar tvärs över hela cykelbanan enligt förvaltningsledningen på Trafikkontoret.

 

2015-02-01 09:53   Christian

Om en sådan snöhög överhuvudtaget dök upp på en trafikled, undra hur länge den skulle få vara kvar? Trafik Stockholm skulle sända ut allt som fanns tillgängligt. Trafikredaktionerna skulle skrika i högan sky i radion. Kanske tom polis på platsen för att dirigera trafiken runt. Och sen var högen borta.

Men på det av staden själv utpekade pendlingsstråket, som ska ha hög standard och säkerhet, där kan Trafikkontoret leka lite som dom vill.

Det är som du skrivit tidigare, cyklister är strukturellt diskriminerade. Och det verkar som stadens förvaltningar står för den värsta diskriminering och trotsar helt öppet politiska beslut.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!