När behövs forskning? - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Botkyrka
  9. > Broar
  10. > cargobike
  11. > Cykelbloggare
  12. > Cykelbox
  13. > Cykelfrämjandet
  14. > Cykelglädje
  15. > Cykelhjälmslag
  16. > Cykelinfrastruktur
  17. > Cykelparkering
  18. > Cykelpendling
  19. > Cykelpolitik
  20. > Cykelresa
  21. > Cykelstad
  22. > Cykeltunnel
  23. > Cykelöverfart
  24. > Cykla höger vid rött
  25. > Cykla med barn
  26. > Cykla till jobbet
  27. > Cykla till skolan
  28. > Cyklande barn
  29. > Danmark
  30. > Davos
  31. > Debatt
  32. > Design
  33. > Desire lines
  34. > Drift & underhåll
  35. > Däck
  36. > Elcykel
  37. > Felanmälningssystem
  38. > Framkomlighet
  39. > Gatubantning
  40. > Groningen
  41. > Grus
  42. > Gå på cykelbanan
  43. > Gång- och cykelbana
  44. > Gästbloggare
  45. > Hinder på cykelbanan
  46. > Hinderbana
  47. > Hjälm
  48. > Hjälmlag
  49. > Holland
  50. > Humor
  51. > hållbart samhälle
  52. > Kläder
  53. > kollektivtrafik
  54. > Konfliktdesign
  55. > Konst
  56. > Köpenhamn
  57. > Lastcykel
  58. > Lådcyklar
  59. > Lånecyklar
  60. > Lövhalka
  61. > Media
  62. > Miljö
  63. > Motormännen
  64. > Nacka
  65. > Nationell cykelstrategi
  66. > Nederländerna
  67. > New York
  68. > Nollvisionen
  69. > Norra Djurgårdsstaden
  70. > Nya Slussen
  71. > Omklädningsrum
  72. > Packning
  73. > Polisen
  74. > Politik
  75. > Popup-cykelbana
  76. > Regional cykelplan
  77. > Regionala cykelstråk
  78. > Rullstolscykel
  79. > Ryggsäck
  80. > Rödljuscykling
  81. > Samhälls- och trafikplanering
  82. > Samhällsekonomin
  83. > Shimano
  84. > Självkörande fordon
  85. > Skärmar
  86. > Snabbcykelväg
  87. > Sollentuna
  88. > Solna
  89. > Sopsaltning
  90. > Sportcyklist
  91. > Stella Fare
  92. > Stockholm
  93. > Stockholms Handelskammare
  94. > Stolpar i cykelbanan
  95. > Svensk Cykling
  96. > Svängfest
  97. > Torkrum
  98. > Trafiklagstiftning
  99. > Trafikmaktordning
  100. > Trafikplanering
  101. > Trafikrapportör
  102. > Trafikregler
  103. > Trafiksignaler
  104. > Trafiksäkerhet
  105. > Trafikverket
  106. > Täby
  107. > Tävling
  108. > USA
  109. > Vintercykling
  110. > Vinterpendling
  111. > Vinterväghållning
  112. > VTI
  113. > Vägarbeten
  114. > Väjningsplikt
  115. > Västerbron
  116. > Växtlighet
  117. > Åland
  118. > Önskelista

När behövs forskning?

10 jan 2013
av: Krister Isaksson

 

Ska det behövas forskning för att konstatera det farliga och olämpliga i att placera ut betongsuggor på cykelbanor?

 

 

  Här var man ju vänlig att varna för brant backe och kurvor, jag undrar om man inte glömde nåt annat...

  Ett litet axblock vad cyklister måste räkna med att råka ut för på cykelbanan.Tänk er dessa hinder när det är mörkt eller att när du kör bil skulle råka ut för liknande på körbanan...

Nu finns det i varje fall och den presenterade av Anna Niska på Transportforum nu i dagarna (läs mer här). Detta är ingen kritik mot VTI och Anna Niska som i vanlig ordning gjort ett utmärkt arbete. Det är mer en reflektion över sakernas tillstånd. Hur mycket forskning tror ni det har lagts ner på att konstatera det högst olämpliga i att på motsvarande sätt placera ut betongsuggor på körbanor? Nu sticker jag ut hakan och säger ingen! Det behövs nämligen inte för det är ytterst ovanligt att detta sker och när det gör det förstår och inser alla (ja nästan alla) att detta är oacceptabelt och direkt livsfarligt. Sen finns det ju tonvis med forskning för hundratals miljoner kronor om det krockvåld bilar, bilister och passagerare utsätts för när de krockar med olika saker, men det är saker som främst finns vid sidan av körbanan, inte på...

Men när det gäller cykel behövs det uppenbarligen forskning för att komma till samma slutsats! Och det kommer inte räcka som grund för att detta elände ska upphöra. Landets cykelbanor är fullständigt nerlusade av betongsuggor, stenblock, bommar, pollare och allsköns hinder och faror. Då brukar invändningen komma att dessa hinder är ju utplacerade för att hindra den olovliga biltrafiken som ju också kan vara farlig för cyklister. Så må det kanske vara men på marknaden finns det en mängd andra produkter som löser denna uppgift utan att vara en fara för cyklisterna och inte eller påverkar deras framkomlighet i särskild stor omfattning.

Så landets alla gatu- och parkingenjörer och alla andra som sysslar med detta, skärp till er och sluta använd dessa farliga åtgärder. Tänk till lite, behövs åtgärden överhuvudtaget och om den gör det, lägg ner lite tankemöda och se till att den blir säker och framkomlig för cyklister. Det är ju trots allt en cykelbana där man framför fordonet cykel...

Här kan ni se andra typer av hinder och faror för cyklister: 1, 2, 3 , 4, 5

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet fyrtiotre med siffror i fältet här


Kommentarer


2013-06-13 17:49   Krister Isaksson

Mats, men väghållaren ska ha tillsyn på sitt vägnät och då upptäcks sådant du tar upp!

 

2013-06-13 15:38   Mats Nilson

En kommentar till den av bilderna som visar Södertäljevägen bredvid f.d. Snickarkrogen vid Vårby-Haga. Ute till höger dold av gräset libber en betongbalk. Någon har snott den trafikkon som tidaigare stod ovanpå med följder som är lätt att räkna ut om någon håller ut till höger för t.ex gående...

Ibland är det inte bara väghållarens fel att det blir fel. Dock är Huddinge Kommun riktigt usel på trafiksäkerhet.

 

2013-01-11 10:05   Krister Isaksson

Nisse med trajken, visst är det så att dessa bilhinder behövs på ett begränsat antal platser. Det område du beskriver är ökänt och hinder är helt klart nödvändiga på många platser där. MEN och det är hela min poäng, de behöver inte vara farliga för cyklister, de behöver inte heller vara dåligt utformade för cyklister. Även du med trike, cykelkärror, tvillingvagnar, permobiler etc ska kunna passera. Och det går att åstadkomma en sådan utformning utan att den släpper igenom bilister. Men ofta väljer väghållaren den enkla, billiga och farliga vägen...

 

2013-01-11 08:26   Nisse med trajken

Suggorna har en poäng: de stoppar – ibland: i höstas fick jag vänta på att en bil skulle klämma sig förbi en vägbom på Järvafältet (det gick) - bilar. Jo, de förekommer på gång- och cykelbanor/vägar – alltför ofta. Senast i går var det en som tog genvägen mellan Tensta & Rinkeby på gc-vägen. På samma gc-väg hamnade jag förra året mitt i en biljakt: biltjuv först, poliser på MC efter. Och på en annan gc-väg i närheten jag höll på att bli nedmejad av en taxi som kom i hög fart – för några år sedan innan de fått dit bommar och suggor.

Innan E18-bygget kom igång var det vanligen fler bilar än cyklister på vägen en lördagskväll på somrarna: man tog bilen hela vägen till där man hade picknick. Och för att ta sig till kolonilotten tar man naturligtvis bilen, även om det råkar vara gc-väg och "Ej moped".

Å andra sidan, är suggorna (och diverse bom-varianter) klart livsfarliga, och om man har en trike (som jag), en transportcykel, eller en handikappdito, sätter de inte sällan P för vidare cykelfärd.

 

2013-01-10 16:49   Krister Isaksson

Nils, nu känner jag mig lite dum, jag pendlar med en cykelcross och har inte haft insikten och förmågan att se hindren som springhinder... ;-)
Nu blir ju mitt pendlande genast mycket enklare och snabbare! Hoppas jag inte snubblar och gör mig illa! Det skulle ju inte komma i den officiella olycksstatistiken då gåendes singelolyckor inte räknas som trafikolyckor...

 

2013-01-10 16:04   Nils Calmsund

Svaret på det är väl att det får bli _för_ enkelt att passera hindren, då kanske det blir för många som inser smidigheten att cykla? ;-)

Eller se det som ytterligare en orsak till att skaffa sig en cyclocross som pendlaråk och se suggor, block, bommar och anant bös som springhinder...

 

2013-01-10 15:43   Krister Isaksson

Alvin, kul att du tar upp den aspekten. Under vintersäsongen försvinner nämligen en stor del av dessa suggor, hinder samt bommar öppnas. Detta för att underlätta och förenkla snöröjningen. Men att se till att hindren är säkra och enkla för cyklister att passera, trots att det är en cykelbana, är uppenbarligen inte nödvändigt...

 

2013-01-10 14:27   Alvin

Sen finns det ju snöröjningsaspekten också. Det är ju ofta omöjligt att röja banan från snö vid såna här lägen.

 

2013-01-10 12:15   Krister Isaksson

Christian, jag skrev: "Detta är ingen kritik mot VTI och Anna Niska som i vanlig ordning gjort ett utmärkt arbete." Däremot har någon har betalat VTI för vad jag tycker är självklarheter och som jag försöker exemplifiera. Tycker att pengarna kunde användas på ett bättre sätt.

 

2013-01-10 11:56   Krister Isaksson

Andreas, tack! Känns lite lönlöst att sända detta vidare då det är ett systemfel av stor art, spridd över hela landet. Var ska jag sända det? Till landets alla kommuner samt Trafikverket? Jag blir lite uppgiven...
Argumentationen gick och går fortfarande ungefär som jag återger i inlägget, de behövs för att hindra bilister som kör på cykelbanan. Ibland är också argumentet att stävja otillåten mopedkörning.

 

2013-01-10 11:50   Oskar

Fredrik> De 8 bilderna är tagna på gång- och cykelvägar. Vad menar du med smitväg för cyklister?

Jag vet inte hur det fungerar där du bor men jag har då aldrig sett någon bil komma körandes på en gång- och cykelväg. Jag är ute rätt mycket i trafiken, cyklar ca 2000 mil/år. Att säkerheten skulle öka för att man stoppar överraskande bilar är helt fel. Bommar och betongsuggor är till för att ta hand om ett icke-problem som bilåkande tjänstemän och politiker målat upp i sin fantasivärld.

 

2013-01-10 11:31   Fredrik

Argumentet kan ju ha varit så enkelt som att den lilla vägsnutten varit en smitväg för cyklister, och att en sugga stoppar det.

Sett ur en cyklists ögon har säkerheten ökat, eftersom man då har stoppat överraskande bilar på cykelbanan, vilket är värre än en sugga i cykelbanan.

Vad vet jag, men det är ju inte omöjligt att argumentationen är mer genomtänkt än vad som presenteras i blogginlägget.

 

2013-01-10 10:58   Christian

Ska jag försvara Anna Niska så var väl poängen inte att forska på OM suggor är farliga utan att visa att de är så vanliga att det till och med syns i olycksstatistiken.

 

2013-01-10 10:03   Andreas

Bra Krister. Detta är en av de saker som irriterar mig mycket. Dels för att det är så dumt och dels för att det visar på den minimala grad av förståelse för cyklisters vardag som politiker/tjänstemän förefaller ha.

Hur argumenterade man "på riktigt" för dessa lösningar när du satt mitt i smeten för några år sedan?

Kan du inte skicka denna till Mats Frej och hans kompisar? Kan en jurist fundera på om detta är "framkallande av fara"?


Bra jobbat i vanlig ordning Krister!

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!