Nederländerna – på cykel i världens bästa cykelland, del 3 - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Nederländerna – på cykel i världens bästa cykelland, del 3

3 okt 2017
av: Krister Isaksson

Att ta sig över gatan

Det ska vara enkelt. Det ska vara lätt. Det ska vara tydligt. Det ska vara säkert. Det ska gå att förklara och att förstå. Det ska kommuniceras till trafikanterna – oavsett ålder, trafikutbildning och var någonstans man befinner sig i trafiksystemet.

Här tycker jag man har lyckats i Nederländerna.

Antingen har du väjningsplikt när du korsar gatan med cykel – och det talas om på ett tydligt sätt:


Väjningsskylt och väjningslinje, en linje som upprepas vid varje körfält. Observera också att cykelbanans röda beläggning upphör.

Eller så har korsande fordonstrafik väjningsplikt för dig när du cyklar över gatan – och det talas också om på ett tydligt sätt:


Väjningsskylt och väjningsmålning för fordonstrafik som korsar cykelbanan. Observera också att i dessa fall fortsätter cykelbanans röda beläggning över körbanorna.


Klart och tydligt vad som gäller. Genom att använd en skylt och regel som finns i stora delar av världen. Och resultatet? Det fungera mycket väl med en god respekt och efterlevnad från trafiken som korsar cykelbanan


”Röda mattan” är utrullad och trafik som korsar cykelbanan har väjningsplikt.

Hela cykelsystemet genomsyras av detta – det tydliga, det enkla. Även mindre anslutande cykelvägar har väjningsplikt mot cykeltrafiken på de större cykelvägarna:

De är tydliga med vad som gäller – överallt. Ingen gissningslek, inga otydligheter. De hanterar cykeltrafiken på samma sätt som biltrafiken – det är ingen lekstuga, det finns inga leksakstrafikanter. Det finns trafikanter och de behöver råd, stöd och vägledning för att hela trafiksystemet ska fungera.

De hittar inte heller på några särskilda skyltar eller regler för att det är just cykeltrafik. De använder i stället väl etablerade skyltar och regler – för att det ska vara enkelt, tydligt och begripligt för alla trafikanter. Det är ett helt annat förhållningssätt än det som råder med våra cykelpassager och cykelöverfarter.

 

På cykel i världens bästa cykelland, del 1
På cykel i världens bästa cykelland, del 2

Relaterade inlägg:

Kategorier:
Cykelkultur Bicyclings Cykelresor 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet femtionio med siffror i fältet här


Kommentarer


2017-10-04 09:51   felix reychman

Det där ser vi ju även här, på det fåtal ställen där något gjort rätt. Där slussen övergår i Gamla Stan har man ju nu satt upp tydliga skyltar om väjningsplikt, kompletterade med blinkande gult, och det funkar tycker jag. Folk respekterar den väjningsplikten mot övriga cyklister.

 

2017-10-03 14:50   Ingmar Olofsson

Finns kanske hopp om bättring även i Sverige!
Nu skall vi få elcyklar med avdrag på inköpet och hyrcyklar i Stockholm med el! Inte bara miljardsatsningar på meningslösa "förbifart Sthlm" eller höghastighetståg!

 

2017-10-03 07:26   Mia

En stilla undran, när kommer vi nå samma insikt och förhållningssätt? Det känns så avlägset, så svårt, så omöjligt. Att vända på allt detta usla som finns när det gäller cykel. Vem har modet att riva upp de minst sagt usla reglerna kring cykelpassager/cykelöverfarter?

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!