Nu står dom på kö! - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Broar
  9. > cargobike
  10. > Cykelbloggare
  11. > Cykelbox
  12. > Cykelfrämjandet
  13. > Cykelglädje
  14. > Cykelhjälmslag
  15. > Cykelinfrastruktur
  16. > Cykelparkering
  17. > Cykelpendling
  18. > Cykelpolitik
  19. > Cykelresa
  20. > Cykelstad
  21. > Cykelöverfart
  22. > Cykla höger vid rött
  23. > Cykla med barn
  24. > Cykla till jobbet
  25. > Cykla till skolan
  26. > Cyklande barn
  27. > Danmark
  28. > Davos
  29. > Debatt
  30. > Design
  31. > Desire lines
  32. > Drift & underhåll
  33. > Däck
  34. > Elcykel
  35. > Felanmälningssystem
  36. > Framkomlighet
  37. > Gatubantning
  38. > Groningen
  39. > Grus
  40. > Gå på cykelbanan
  41. > Gång- och cykelbana
  42. > Gästbloggare
  43. > Hinder på cykelbanan
  44. > Hinderbana
  45. > Hjälm
  46. > Hjälmlag
  47. > Holland
  48. > Humor
  49. > hållbart samhälle
  50. > Kläder
  51. > kollektivtrafik
  52. > Konfliktdesign
  53. > Konst
  54. > Köpenhamn
  55. > Lastcykel
  56. > Lådcyklar
  57. > Lånecyklar
  58. > Lövhalka
  59. > Media
  60. > Miljö
  61. > Motormännen
  62. > Nacka
  63. > Nationell cykelstrategi
  64. > Nederländerna
  65. > New York
  66. > Nollvisionen
  67. > Norra Djurgårdsstaden
  68. > Nya Slussen
  69. > Omklädningsrum
  70. > Packning
  71. > Polisen
  72. > Politik
  73. > Popup-cykelbana
  74. > Regional cykelplan
  75. > Regionala cykelstråk
  76. > Rullstolscykel
  77. > Ryggsäck
  78. > Rödljuscykling
  79. > Samhälls- och trafikplanering
  80. > Samhällsekonomin
  81. > Shimano
  82. > Självkörande fordon
  83. > Skärmar
  84. > Snabbcykelväg
  85. > Sollentuna
  86. > Solna
  87. > Sopsaltning
  88. > Sportcyklist
  89. > Stella Fare
  90. > Stockholm
  91. > Stockholms Handelskammare
  92. > Stolpar i cykelbanan
  93. > Svensk Cykling
  94. > Svängfest
  95. > Torkrum
  96. > Trafiklagstiftning
  97. > Trafikmaktordning
  98. > Trafikplanering
  99. > Trafikrapportör
  100. > Trafikregler
  101. > Trafiksignaler
  102. > Trafiksäkerhet
  103. > Trafikverket
  104. > Täby
  105. > Tävling
  106. > USA
  107. > Vintercykling
  108. > Vinterväghållning
  109. > VTI
  110. > Vägarbeten
  111. > Väjningsplikt
  112. > Västerbron
  113. > Växtlighet
  114. > Åland
  115. > Önskelista

Nu står dom på kö!

4 maj 2013
av: Krister Isaksson

 

Nu är det minsann race på cykelbanorna i Stockholm. Partierna far fram som värsta cykelklungor och sjunger lovsånger för cykeln. För ett tag sedan skrev jag om de moderata kommunalråden som lovar att inga cykelbanor ska sluta vid kommungränserna. Sedan kunde vi läsa i DN att MP var ute på stan och undrade vad cyklisterna vill förbättra och idag kan vi läsa i DN på Stockholmsdebatten att V har svaret på hur de ska få stockholmarna att cykla mer och säkert.

C har ju under Per Ankersjös ledning konsekvent och tydligt lyft fram cykelns betydelse i Stockholms trafiksystem under några år så han ligger väl främst i klungan, eller är han en mer slipad cykeltaktiker och ligger på rulle för att slå till i spurten? 

Så då väntar vi bara på att få höra något från S och de andra allianspartierna.  

SD kan vi ju som tur är inte räkna med för de har ju uppenbara och svåra problem med minoriteter…

Nu ska det bli spännande och se hur mycket av detta som lever kvar i det kommande valet och hur de planerande myndigheterna och förvaltningarna kommer att klara av utmaningen att skapa bra förutsättningar för cykeltrafik i Stockholm och i länet.

Jag säger som Doktor Dängroth: ”Jag är skeptisk”


Vi ska bli fler, många fler!

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sjuttiosex med siffror i fältet här


Kommentarer


2013-05-28 10:50   Krister Isaksson

Violet, har ingen aning om varför en del väljer att cykla i Vasaparken, låter inget bra. När det sedan gäller Årstaviken så cyklar jag själv där ofta, det är ju en gång- och cykelväg och ingen löparbana. Cyklar jag som sjutton? Nej men jag cyklar för att förflytta mig och jag vill också njuta av den friska luften, vattnet och den vackra miljön. Och inte bli stressad av gående, löpare, hundar mm som irrar kors o tvärs över gång- och cykelbanan. Det är ju inte DIN väg lika lite som det är MIN utan vi använder den gemensamt. Så vad göra om varken du eller jag tycker att förhållandena är särskilt bra längs Årstaviken men vi båda vill vistas/färdas där? Ja ett förslag är att bygga en separat cykelbana som är skild från gång-/löparbanan så får vi alla plats...

 

2013-05-27 21:57   Violet

Varför gillar ni cyklister att cykla som sjutton på löparbanor typ årstaviken och vasaparken??? Kan inte löpare och gående njuta av musik, löpning och mera i den friska luften utan att bli stressad? Hur diktatoriskt kan man vara???

 

2013-05-05 19:32   Krister Isaksson

Cornelis, jag tycker även att de planerande myndigheterna, statliga och kommunala, och deras tjänstemän har en hel del att leva upp till. Vi ska inte heller glömma alla dessa konsulter som är mer eller mindre inblandade i infrastrukturprojekt runt om i landet. Till 2014 skulle det vara fullt möjligt att inventera och cykelanpassa samtliga trafiksignaler där cykeltrafik är tillåten. Tänk vilka förbättringar detta skulle innebära för cyklister och detta till en mycket låg kostnad.

 

2013-05-05 14:25   Cornelis Harders

Nu borde politikerna sluta prata och göra som de lovar. Du har ett flertal gånger visat att det fortfarande är långt till praktisk tillämpning trots alla vackra ord. Trots att åtgärder för cyklister oftast är lätta att genomföra; i många fall behövs inga ändringar i detaljplaner, åtgärderna är rätt billiga och har bra samhällsekonomisk utfall. Det är relativt lätt att offra några parkeringsplatser för exempelvis cykelbanor eller cykelparkering eller för all del för bättre framkomlighet för kollektivtrafiken. Det borde inte vara omöjligt att göra något innan valet 2014. Kör igång nu politikerna, så kan bedöma er efter resultatet i september 2014 i stället för att behöva sätta vårt förtroende (igen!) till många vackra ord utan innehåll.

 

2013-05-04 18:44   Krister Isaksson

Arne B, visst är det så och därför är det extra viktigt att när nu i stort sett alla lovar guld o gröna skogar faktiskt granska vad de säger, vad de påstår, vad de tidigare gjort o lovat osv. Flera av dem kommer ju knappast att vända ut o in på sig för att skapa en cykelstad i världsklass...

 

2013-05-04 18:26   Arne B

Jag tror de politiska partierna har börjat förstå att cyklister också är väljare.

 

2013-05-04 13:35   Krister Isaksson

MTB--aren, måste alla ha det?

 

2013-05-04 12:30   MTB--aren.

Hur få alla pendlare att använda cykel hjälm.Gäller både, dam och herre.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!