Nu står dom på kö! - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > barncykel
  6. > Belysning
  7. > Bicycling
  8. > Bilhinder
  9. > Botkyrka
  10. > Broar
  11. > cargobike
  12. > Cykelbloggare
  13. > Cykelbox
  14. > Cykelfrämjandet
  15. > Cykelglädje
  16. > Cykelhjälmslag
  17. > Cykelinfrastruktur
  18. > Cykelparkering
  19. > Cykelpendling
  20. > cykelplanering
  21. > Cykelpolitik
  22. > Cykelresa
  23. > Cykelstad
  24. > Cykeltunnel
  25. > Cykelöverfart
  26. > Cykla höger vid rött
  27. > Cykla med barn
  28. > Cykla till jobbet
  29. > Cykla till skolan
  30. > Cyklande barn
  31. > Danmark
  32. > Davos
  33. > Debatt
  34. > Design
  35. > Desire lines
  36. > Drift & underhåll
  37. > Däck
  38. > Elcykel
  39. > Felanmälningssystem
  40. > Framkomlighet
  41. > Gatubantning
  42. > Groningen
  43. > Grus
  44. > Gå på cykelbanan
  45. > Gång- och cykelbana
  46. > Gästbloggare
  47. > Hinder på cykelbanan
  48. > Hinderbana
  49. > Hjälm
  50. > Hjälmlag
  51. > Holland
  52. > Humor
  53. > hållbart samhälle
  54. > Kläder
  55. > kollektivtrafik
  56. > Konfliktdesign
  57. > Konst
  58. > Köpenhamn
  59. > Lastcykel
  60. > Lådcyklar
  61. > Lånecyklar
  62. > Lövhalka
  63. > Media
  64. > Miljö
  65. > Motormännen
  66. > Nacka
  67. > Nationell cykelstrategi
  68. > Nederländerna
  69. > New York
  70. > Nollvisionen
  71. > Norra Djurgårdsstaden
  72. > Nya Slussen
  73. > Omklädningsrum
  74. > Packning
  75. > Polisen
  76. > Politik
  77. > Popup-cykelbana
  78. > Regional cykelplan
  79. > Regionala cykelstråk
  80. > Rullstolscykel
  81. > Ryggsäck
  82. > Rödljuscykling
  83. > Samhälls- och trafikplanering
  84. > Samhällsekonomin
  85. > Shimano
  86. > Självkörande fordon
  87. > Skärmar
  88. > Snabbcykelväg
  89. > Sollentuna
  90. > Solna
  91. > Sopsaltning
  92. > Sportcyklist
  93. > Stadsgata
  94. > Stella Fare
  95. > Stockholm
  96. > Stockholms Handelskammare
  97. > Stolpar i cykelbanan
  98. > Svensk Cykling
  99. > Svängfest
  100. > Torkrum
  101. > Trafiklagstiftning
  102. > Trafikmaktordning
  103. > Trafikplanering
  104. > Trafikrapportör
  105. > Trafikregler
  106. > Trafiksignaler
  107. > Trafiksäkerhet
  108. > Trafikverket
  109. > Täby
  110. > Tävling
  111. > USA
  112. > Vintercykling
  113. > Vinterpendling
  114. > Vinterväghållning
  115. > VTI
  116. > Vägarbeten
  117. > Väjningsplikt
  118. > Västerbron
  119. > Växtlighet
  120. > Åland
  121. > Önskelista
  122. > Örbyleden

Nu står dom på kö!

4 maj 2013
av: Krister Isaksson

 

Nu är det minsann race på cykelbanorna i Stockholm. Partierna far fram som värsta cykelklungor och sjunger lovsånger för cykeln. För ett tag sedan skrev jag om de moderata kommunalråden som lovar att inga cykelbanor ska sluta vid kommungränserna. Sedan kunde vi läsa i DN att MP var ute på stan och undrade vad cyklisterna vill förbättra och idag kan vi läsa i DN på Stockholmsdebatten att V har svaret på hur de ska få stockholmarna att cykla mer och säkert.

C har ju under Per Ankersjös ledning konsekvent och tydligt lyft fram cykelns betydelse i Stockholms trafiksystem under några år så han ligger väl främst i klungan, eller är han en mer slipad cykeltaktiker och ligger på rulle för att slå till i spurten? 

Så då väntar vi bara på att få höra något från S och de andra allianspartierna.  

SD kan vi ju som tur är inte räkna med för de har ju uppenbara och svåra problem med minoriteter…

Nu ska det bli spännande och se hur mycket av detta som lever kvar i det kommande valet och hur de planerande myndigheterna och förvaltningarna kommer att klara av utmaningen att skapa bra förutsättningar för cykeltrafik i Stockholm och i länet.

Jag säger som Doktor Dängroth: ”Jag är skeptisk”


Vi ska bli fler, många fler!

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet tjugoett med siffror i fältet här


Kommentarer


2013-05-28 10:50   Krister Isaksson

Violet, har ingen aning om varför en del väljer att cykla i Vasaparken, låter inget bra. När det sedan gäller Årstaviken så cyklar jag själv där ofta, det är ju en gång- och cykelväg och ingen löparbana. Cyklar jag som sjutton? Nej men jag cyklar för att förflytta mig och jag vill också njuta av den friska luften, vattnet och den vackra miljön. Och inte bli stressad av gående, löpare, hundar mm som irrar kors o tvärs över gång- och cykelbanan. Det är ju inte DIN väg lika lite som det är MIN utan vi använder den gemensamt. Så vad göra om varken du eller jag tycker att förhållandena är särskilt bra längs Årstaviken men vi båda vill vistas/färdas där? Ja ett förslag är att bygga en separat cykelbana som är skild från gång-/löparbanan så får vi alla plats...

 

2013-05-27 21:57   Violet

Varför gillar ni cyklister att cykla som sjutton på löparbanor typ årstaviken och vasaparken??? Kan inte löpare och gående njuta av musik, löpning och mera i den friska luften utan att bli stressad? Hur diktatoriskt kan man vara???

 

2013-05-05 19:32   Krister Isaksson

Cornelis, jag tycker även att de planerande myndigheterna, statliga och kommunala, och deras tjänstemän har en hel del att leva upp till. Vi ska inte heller glömma alla dessa konsulter som är mer eller mindre inblandade i infrastrukturprojekt runt om i landet. Till 2014 skulle det vara fullt möjligt att inventera och cykelanpassa samtliga trafiksignaler där cykeltrafik är tillåten. Tänk vilka förbättringar detta skulle innebära för cyklister och detta till en mycket låg kostnad.

 

2013-05-05 14:25   Cornelis Harders

Nu borde politikerna sluta prata och göra som de lovar. Du har ett flertal gånger visat att det fortfarande är långt till praktisk tillämpning trots alla vackra ord. Trots att åtgärder för cyklister oftast är lätta att genomföra; i många fall behövs inga ändringar i detaljplaner, åtgärderna är rätt billiga och har bra samhällsekonomisk utfall. Det är relativt lätt att offra några parkeringsplatser för exempelvis cykelbanor eller cykelparkering eller för all del för bättre framkomlighet för kollektivtrafiken. Det borde inte vara omöjligt att göra något innan valet 2014. Kör igång nu politikerna, så kan bedöma er efter resultatet i september 2014 i stället för att behöva sätta vårt förtroende (igen!) till många vackra ord utan innehåll.

 

2013-05-04 18:44   Krister Isaksson

Arne B, visst är det så och därför är det extra viktigt att när nu i stort sett alla lovar guld o gröna skogar faktiskt granska vad de säger, vad de påstår, vad de tidigare gjort o lovat osv. Flera av dem kommer ju knappast att vända ut o in på sig för att skapa en cykelstad i världsklass...

 

2013-05-04 18:26   Arne B

Jag tror de politiska partierna har börjat förstå att cyklister också är väljare.

 

2013-05-04 13:35   Krister Isaksson

MTB--aren, måste alla ha det?

 

2013-05-04 12:30   MTB--aren.

Hur få alla pendlare att använda cykel hjälm.Gäller både, dam och herre.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!