Nya moderaterna har rätt, det behövs fler jobb för att finansiera moderat cykelpolitik - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > barncykel
  6. > Belysning
  7. > Bicycling
  8. > Bilhinder
  9. > Botkyrka
  10. > Broar
  11. > cargobike
  12. > Cykelbloggare
  13. > Cykelbox
  14. > Cykelfrämjandet
  15. > Cykelglädje
  16. > Cykelhjälmslag
  17. > Cykelinfrastruktur
  18. > Cykelparkering
  19. > Cykelpendling
  20. > cykelplanering
  21. > Cykelpolitik
  22. > Cykelresa
  23. > Cykelstad
  24. > Cykeltunnel
  25. > Cykelöverfart
  26. > Cykla höger vid rött
  27. > Cykla med barn
  28. > Cykla till jobbet
  29. > Cykla till skolan
  30. > Cyklande barn
  31. > Danmark
  32. > Davos
  33. > Debatt
  34. > Design
  35. > Desire lines
  36. > Drift & underhåll
  37. > Däck
  38. > Elcykel
  39. > Felanmälningssystem
  40. > Framkomlighet
  41. > Gatubantning
  42. > Groningen
  43. > Grus
  44. > Gå på cykelbanan
  45. > Gång- och cykelbana
  46. > Gästbloggare
  47. > Hinder på cykelbanan
  48. > Hinderbana
  49. > Hjälm
  50. > Hjälmlag
  51. > Holland
  52. > Humor
  53. > hållbart samhälle
  54. > Kläder
  55. > kollektivtrafik
  56. > Konfliktdesign
  57. > Konst
  58. > Köpenhamn
  59. > Lastcykel
  60. > Lådcyklar
  61. > Lånecyklar
  62. > Lövhalka
  63. > Media
  64. > Miljö
  65. > Motormännen
  66. > Nacka
  67. > Nationell cykelstrategi
  68. > Nederländerna
  69. > New York
  70. > Nollvisionen
  71. > Norra Djurgårdsstaden
  72. > Nya Slussen
  73. > Omklädningsrum
  74. > Packning
  75. > Polisen
  76. > Politik
  77. > Popup-cykelbana
  78. > Regional cykelplan
  79. > Regionala cykelstråk
  80. > Rullstolscykel
  81. > Ryggsäck
  82. > Rödljuscykling
  83. > Samhälls- och trafikplanering
  84. > Samhällsekonomin
  85. > Shimano
  86. > Självkörande fordon
  87. > Skärmar
  88. > Snabbcykelväg
  89. > Snöröjning
  90. > Sollentuna
  91. > Solna
  92. > Sopsaltning
  93. > Sportcyklist
  94. > Stadsgata
  95. > Stella Fare
  96. > Stockholm
  97. > Stockholms Handelskammare
  98. > Stolpar i cykelbanan
  99. > Svensk Cykling
  100. > Svängfest
  101. > Torkrum
  102. > Trafiklagstiftning
  103. > Trafikmaktordning
  104. > Trafikplanering
  105. > Trafikrapportör
  106. > Trafikregler
  107. > Trafiksignaler
  108. > Trafiksäkerhet
  109. > Trafikverket
  110. > Täby
  111. > Tävling
  112. > USA
  113. > Vintercykling
  114. > Vinterpendling
  115. > Vinterväghållning
  116. > VTI
  117. > Vägarbeten
  118. > Väjningsplikt
  119. > Västerbron
  120. > Växtlighet
  121. > Åland
  122. > Önskelista
  123. > Örbyleden

Nya moderaterna har rätt, det behövs fler jobb för att finansiera moderat cykelpolitik

20 aug 2014
av: Krister Isaksson

 


Valaffisch från nya moderaterna. Foto: Cyklistbloggen

Denna valaffisch från nya moderaterna har dykt upp runt om i Stockholm. Jag kan inte annat än hålla med. Så som moderat cykelpolitik genomförs behövs det fler, många fler jobb och därmed skatteintäkter.

Se här ett exempel. Här inviger det moderata trafikborgarrådet i september 2013 en stor cykelparkering i Järnvägsparken:


Invigning av cykelparkering i Järnvägsparken. Foto: Lars Epstein DN

Jag skrev ett inlägg om beslutet att bygga en cykelparkering på denna plats i oktober 2012. I inlägget redogjorde jag för hur fullständigt fel platsen är och att ingen kommer parkera där. En kunskap som fanns på Trafikkontoret och stadens egen cykelparkeringshandbok. En handbok som säger så här om lokalisering av cykelparkeringar:

"Det som är avgörande för om cykelställ kommer att användas eller ej är i huvudsak dess placering. Cyklisten ställer krav på att kunna parkera i direkt anslutning till målpunkten och i nära anslutning till cykelvägar och attraktiva gatunät. En felplacering av cykelställen på bara några meter kan ibland vara avgörande för att de inte nyttjas."

Så här ser det ut idag på platsen, det har snart gått ett år sedan invigningen:


84 tomma cykelparkeringsplatser, nära ett år efter invigningen och fler ska byggas här...

Cykelparkeringen är helt tom, inte en cykel så långt ögat når. Cyklisterna ger ett mycket tydligt besked vad de tycker om placeringen och investeringen. Kostnad en halv miljon kronor.

Sen har vi Hägerstensvägen vars cykelbanor nyligen stod klara och kort efter öppnandet beslutade alliansen att skrota cykelbanan då den är, för att använda DNs ord, ett idiotbygge. Så fullständigt felutformad är cykelbanan att det är en fara för både cyklister och gående. Och lösningen – skrota cykelbanan. Kostnad för cykelbanan: ca 5 miljoner.

Genomgången fortsätter. Hornsbergs strand, en cykelbanan som nyligen är färdigställd. En lång sträcka där cykelbanan är gödslad med stolpar mitt i cykelbanan. Detta ska nu åtgärdas, kostnad för detta är ännu okänd.

Sen har vi Nynäsvägens nya cykelbanor som Cyklistbloggen gjort en omfattande genomgång av och ger tummen ner. Avvikelserna från stadens egen cykelhandbok och standarder i Cykelplan 2012 är påtagliga. Kostnaden för att komma tillrätta med dessa fel och brister är okänd, om det överhuvudtaget går…

Sen har vi ju den lilla fadäsen med stolparna i cykelbanan i Farsta som nu har fått politiken att kräva att planerare, projektledare, entreprenörer och konsulter ska sättas i skolbänken för att lära sig cykel. Jag hoppas också politiker sätter sig i den skolbänken...

Här ser vi klart och tydligt att nya moderaterna har helt och hållet rätt, det behövs fler jobb och mer skatteintäkter för att finansiera moderat cykelpolitik. En politik som ju gång på gång producerar undermålig cykelinfrastruktur. En politik som leder till att nya cykelinvesteringar måste skrotas. Nya cykelparkeringar som inte används pga. ett förakt för kunskap och fakta från politiker. Nya investeringar som måste rättas till då de om och om igen är fulla av faror och fel.

Kanske dags att skaffa ett till jobb så jag kan bidra mer till slöseriet…

 

Relaterade inlägg:

 

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet åttio med siffror i fältet här


Kommentarer


2014-08-22 16:08   Mårten W

Det är väl annonsbyråerna som gör valaffisher numera, och här tyckte dom säkert det var kul att göra en parafras på den gamla sosse-affishen "Gärna medalj, men först en rejäl pension". Att budskapet blev konstigt var nog inget som vare sig reklambyrån eller moderaterna reflekterade över.

 

2014-08-22 09:43   Krister Isaksson

Jens, tänkte inte på det... ;-)

 

2014-08-22 09:40   Jens

Att bygga, och bygga om, och bygga om, cykelbanor, parkeringar och andra trafiklösningar ger ju massor av jobb ;)

 

2014-08-21 12:15   Martin Holt

På Roslagstull står den affisch från Stockholms stad som uppmuntra oss att cykla till skolan men barnen (en ny affisch också). Moderaterna verkar har glömt att det inte bara folk som jobbar som cyklar.

Och nu står cykelbanan på Lidingövägen klar - fanns inte plats, säger Stockholmsstad, att bygger enligt handboken eftersom man måste prioritera bilarna. Så moderaterna vill inte bygga cykelbanor för oss som redan har jobb heller.

Hopplös situation och har blivit värre senaste mandatsperiod.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!