Nya Slussen - hur går det? - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Broar
  9. > cargobike
  10. > Cykelbloggare
  11. > Cykelbox
  12. > Cykelfrämjandet
  13. > Cykelglädje
  14. > Cykelhjälmslag
  15. > Cykelinfrastruktur
  16. > Cykelparkering
  17. > Cykelpendling
  18. > Cykelpolitik
  19. > Cykelresa
  20. > Cykelöverfart
  21. > Cykla höger vid rött
  22. > Cykla med barn
  23. > Cykla till skolan
  24. > Cyklande barn
  25. > Danmark
  26. > Davos
  27. > Debatt
  28. > Design
  29. > Desire lines
  30. > Drift & underhåll
  31. > Däck
  32. > Elcykel
  33. > Felanmälningssystem
  34. > Framkomlighet
  35. > Gatubantning
  36. > Groningen
  37. > Grus
  38. > Gå på cykelbanan
  39. > Gång- och cykelbana
  40. > Gästbloggare
  41. > Hinder på cykelbanan
  42. > Hinderbana
  43. > Hjälm
  44. > Hjälmlag
  45. > Holland
  46. > Humor
  47. > hållbart samhälle
  48. > Kläder
  49. > kollektivtrafik
  50. > Konfliktdesign
  51. > Konst
  52. > Köpenhamn
  53. > Lastcykel
  54. > Lådcyklar
  55. > Lånecyklar
  56. > Lövhalka
  57. > Media
  58. > Miljö
  59. > Motormännen
  60. > Nacka
  61. > Nationell cykelstrategi
  62. > Nederländerna
  63. > New York
  64. > Nollvisionen
  65. > Nya Slussen
  66. > Omklädningsrum
  67. > Polisen
  68. > Politik
  69. > Popup-cykelbana
  70. > Regional cykelplan
  71. > Regionala cykelstråk
  72. > Rullstolscykel
  73. > Rödljuscykling
  74. > Samhälls- och trafikplanering
  75. > Samhällsekonomin
  76. > Självkörande fordon
  77. > Skärmar
  78. > Snabbcykelväg
  79. > Sollentuna
  80. > Solna
  81. > Sopsaltning
  82. > Sportcyklist
  83. > Stella Fare
  84. > Stockholm
  85. > Stockholms Handelskammare
  86. > Stolpar i cykelbanan
  87. > Svensk Cykling
  88. > Svängfest
  89. > Torkrum
  90. > Trafiklagstiftning
  91. > Trafikmaktordning
  92. > Trafikplanering
  93. > Trafikrapportör
  94. > Trafikregler
  95. > Trafiksignaler
  96. > Trafiksäkerhet
  97. > Trafikverket
  98. > Täby
  99. > Tävling
  100. > USA
  101. > Vintercykling
  102. > Vinterväghållning
  103. > VTI
  104. > Vägarbeten
  105. > Väjningsplikt
  106. > Västerbron
  107. > Växtlighet
  108. > Åland
  109. > Önskelista

Nya Slussen - hur går det?

4 sep 2018
av: Krister Isaksson

I juni 2015 fattade Exploateringsnämnden i Stockholm ett reviderat genomförandebeslut för Nya Slussen. Expertgruppen hade genomfört sin granskning av projektet och projektet fick i uppdrag att revidera delar av utformningen och lösningarna.

En del som projektet Nya Slussen fick i uppdrag att revidera var gång- och cykelbron mellan Södermalmstorg och Gamla Stan samt rampen från Söder Mälarstrand till gång- och cykelbron och den besvärliga anslutningen till bron. Jag har tidigare skrivit om utformningen här. Beslutet lyder:

”För fullgod funktionalitet för gående och cyklister ska cykelbron och rampen upp från Stadsgården anpassas så att konflikter minimeras och ges en bredd som håller för de flöden som beräknas år 2050 för både gående och cyklister. En breddning av bron ska göras i syfte att klara högre trafikflöden. En lösning ska tas fram för att hantera den konfliktyta som uppstår i mötet där rampen kommer upp och möter dem som redan är på cykelbanan.”

Gång- och cykelbron som enligt beslutet ska breddas. Rampen och dess anslutning till bron ska få en funktionell utformning (röd pil).

I beslutet står det alltså ”ska”, inte ”bör”, inte ”undersöka möjligheten”. Det står ”ska”. Det är mycket intressant. Många gånger är sådana här beslut och skrivningar lite mer luddigt skrivna men inte här och inte denna gång – ska är det som gäller.

Så då är jag lite nyfiken på hur det går med detta arbete. Hur kommer den ”nya” och breddade bron se ut? Hur kommer rampen och dess anslutning till bron se ut - hur kommer den besvärliga korsningspunkten utformas? Så jag ställde frågor till projektet Nya Slussen. Svaret blev:

”Än så länge finns det inget material, det är fortfarande under arbete.”

Svaret jag fick gjorde mig minst sagt förvånad och en aning orolig – det finns inget material alls vad gäller den ”nya” bron eller rampen och dess anslutning – ingenting. Det har nu gått mer än tre år sedan beslutet om att bredda bron. Rivning av gamla Slussen pågår för fullt, så även byggandet av Nya Slussen. Bron och rampen är ju inget man sticker över till Bauhaus och hämtar ut från plocklagret. Det är ett omfattande arbete att designa, konstruera, beräkna och projektera en sådan här bro, rampen och dess anslutning till bron. Sedan ska också konstruktioner beställas, produceras och levereras – det tar tid. Det påverkar även andra konstruktioner och lösningar för Nya Slussen som måste justeras och anpassas till de nya förutsättningarna.

Men trots detta och att det nu gått tre år sedan beslutet så finns enligt projektet ingenting. Kommer de hinna klart i tid undrar jag?

Vore jag mer konspiratoriskt lagd så kunde jag ju få för mig att projektet inte har för avsikt att bredda bron och fixa en bättre ramp och funktionell anslutning till bron. Att man så att säga inväntar ett lämpligt tillfälle och tidpunkt att meddela omvärlden att på grund av ditt eller datt så gör de bedömningen att bron inte behöver eller kan breddas – det duger som det är. Men så kan det nog inte vara.

 

Relaterade inlägg:

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet elva med siffror i fältet här


Kommentarer


2018-09-05 06:58   Krister Isaksson

Mia, minst sagt oroväckande. Och det får ju en att fundera över vad som pågår. I ett sådant har stort projekt, där denna bro och ramp är en påtaglig del av projektet, krävs ju framförhållning för att klara tidplaner. Om inget finns 3 år efter beslutet är detta ju häpnadsväckande. Vad har de ägnat tiden åt kan man ju undra?

 

2018-09-04 20:46   Mia

Det låter ju helt galet. Är inte det att obstruera sig mot politiskt fattade beslut? Kan de göra så? Fast har man inte åstadkommit något på över 3 år börjar man ju undra. Processen skulle ju varit i full gång om de tagit beslutet på allvar. Nu - ingenting...

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!