Nya Slussen – vågar vi tro på expertgruppens slutsats? - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Broar
  9. > cargobike
  10. > Cykelbloggare
  11. > Cykelbox
  12. > Cykelfrämjandet
  13. > Cykelglädje
  14. > Cykelhjälmslag
  15. > Cykelinfrastruktur
  16. > Cykelparkering
  17. > Cykelpendling
  18. > Cykelpolitik
  19. > Cykelresa
  20. > Cykelstad
  21. > Cykelöverfart
  22. > Cykla höger vid rött
  23. > Cykla med barn
  24. > Cykla till jobbet
  25. > Cykla till skolan
  26. > Cyklande barn
  27. > Danmark
  28. > Davos
  29. > Debatt
  30. > Design
  31. > Desire lines
  32. > Drift & underhåll
  33. > Däck
  34. > Elcykel
  35. > Felanmälningssystem
  36. > Framkomlighet
  37. > Gatubantning
  38. > Groningen
  39. > Grus
  40. > Gå på cykelbanan
  41. > Gång- och cykelbana
  42. > Gästbloggare
  43. > Hinder på cykelbanan
  44. > Hinderbana
  45. > Hjälm
  46. > Hjälmlag
  47. > Holland
  48. > Humor
  49. > hållbart samhälle
  50. > Kläder
  51. > kollektivtrafik
  52. > Konfliktdesign
  53. > Konst
  54. > Köpenhamn
  55. > Lastcykel
  56. > Lådcyklar
  57. > Lånecyklar
  58. > Lövhalka
  59. > Media
  60. > Miljö
  61. > Motormännen
  62. > Nacka
  63. > Nationell cykelstrategi
  64. > Nederländerna
  65. > New York
  66. > Nollvisionen
  67. > Nya Slussen
  68. > Omklädningsrum
  69. > Polisen
  70. > Politik
  71. > Popup-cykelbana
  72. > Regional cykelplan
  73. > Regionala cykelstråk
  74. > Rullstolscykel
  75. > Rödljuscykling
  76. > Samhälls- och trafikplanering
  77. > Samhällsekonomin
  78. > Shimano
  79. > Självkörande fordon
  80. > Skärmar
  81. > Snabbcykelväg
  82. > Sollentuna
  83. > Solna
  84. > Sopsaltning
  85. > Sportcyklist
  86. > Stella Fare
  87. > Stockholm
  88. > Stockholms Handelskammare
  89. > Stolpar i cykelbanan
  90. > Svensk Cykling
  91. > Svängfest
  92. > Torkrum
  93. > Trafiklagstiftning
  94. > Trafikmaktordning
  95. > Trafikplanering
  96. > Trafikrapportör
  97. > Trafikregler
  98. > Trafiksignaler
  99. > Trafiksäkerhet
  100. > Trafikverket
  101. > Täby
  102. > Tävling
  103. > USA
  104. > Vintercykling
  105. > Vinterväghållning
  106. > VTI
  107. > Vägarbeten
  108. > Väjningsplikt
  109. > Västerbron
  110. > Växtlighet
  111. > Åland
  112. > Önskelista

Nya Slussen – vågar vi tro på expertgruppens slutsats?

11 feb 2015
av: Krister Isaksson

 

Så här står det i expertgruppens rapport om cykeltrafiken:

"Kapaciteten är god, och oacceptabel trängsel bör inte uppkomma..." (s 8)


Slussen 2014. År 2030 ska det enligt prognosen för Nya Slussen vara dubbelt så många cyklister. Foto: Urbanisma

Denna mycket långt gångna slutsats gör mig förbryllad. I min genomgång av Nya Slussen kommer jag snarast fram till det motsatta – det kommer bli dålig kapacitet och oacceptabel trängsel för cykeltrafiken på många platser i Nya Slussen.

Hur har då expertgruppen kommit fram till sin slutsats?

Det går inte att finna något i underlagsmaterialet som finns kopplat till expertgruppens rapport. Det finns trafikanalyser och kapacitetsberäkningar för bil- och kollektivtrafiken men inte för cykel.

Jag ställde frågan till Slussenprojektet och ansvarig trafikplanerare. De har inte genomfört några trafikanalyser, simuleringar eller kapacitetsberäkningar för cykeltrafiken med undantag av:

I samband med framtagande av olika alternativ för utformningen av lösningen för cykel på Södermalmstorg har XXXX använt trafiksimuleringsprogram Vissim för cykel. Dock har inte XXXX levererat en färdig rapport än eftersom att arbetet fortsätter.”

Så det finns då en genomförd simulering - endast en - för en mycket begränsad del av Nya Slussen, och för en ännu inte fastställd lösning. Och den rapporten är ännu inte levererad.

Vilket underlag har expertgruppen egentligen använt sig av för att komma fram till att kapaciteten är god för cykeltrafiken och att det inte ska bli någon trängsel? Hur står det till med expertgruppens trovärdighet om detta inte kan redovisas?

Och vad är risken att man helt förbiser detta i det fortsatta arbetet med att förbättra Nya Slussen för cykeltrafiken.


Slussen 2010


Slussen 2012


Slussen 2014. Foto: Cyklistbloggen

År 2030 beräknas det vara 53 000 cyklister per dygn på Slussen. Det är lika många cyklister som dagligen passerade Slussen under rekordåren på 1940-talet enligt Trafik-PM Slussen, då såg det ut så här:

Slusssen, 1940-talet. Foto: Stockholmskällan


Slussen, 1940-talet. Foto: Stockholmskällan

Ytor, signalmagasin och korsningsutformningar för cykel i Nya Slussen är inte dimensionerade för dessa volymer. Vad är förresten expertgruppens definition på ”oacceptabel trängsel”?

 

Relaterade inlägg om Nya Slussen:

 

 

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sextiofyra med siffror i fältet här


Kommentarer


2015-02-17 13:58   Krister Isaksson

Johan, här är länk till RSS:
http://www.bicycling.se/feed/blog.xml?ID=kristerisaksson

 

2015-02-16 23:49   Jesper

Det är inte bara cykeltrafiken "expertgruppen" medvetet ljugar om. Kolla 3.2 i rapporten om utsikten, som de påstår inte försämras, trots att illustrationen visar en försämring på ungefär 50%.
Detta är ingen expertgruppe, de är ett politisk verktyg för upprätthållande av lögnar och en korruption, som är absurd lätt att avslöja.
På Cykelfrämjandets möte om detaljplanen kom sanningen fram när jag frågade de 2 trafikplanerare om varför det inte byggs cykelbanor i Nya Slussen.
Svarat var att det är inte möjligt på grund av politiska beslut.
Samhällsskadliga politiska beslut som "expertgruppen" äntigen mot sund förnuft väljer att stödja, eller tar betalt för att stödja.
Om Atrium kan få 80 miljoner i muta för inte hindra det onödiga kontorsbygge, hur mycket skulle alla andra med betydning då vara värt att muta? Jag tror nu det värsta om hela misären med alla fakta som går att ta reda på för oss vanliga medborgare.

 

2015-02-16 18:15   Johan

Kan man prenumerera på din blogg via sån RSS? Vilken länk ska man isåfall använda?

 

2015-02-13 20:01   Krister Isaksson

Pär N, det har jag gjort.

 

2015-02-13 18:29   Pär N.

Kanske läge att fråga Christer Ljungberg direkt?

http://ljungbergsblogg.blogspot.se/2015/02/som-intresserad-av-stader-och-trafik.html

 

2015-02-13 10:00   Magnus Billberger

Är det inte hög tid att initiera en "cykelrörelse" i Stockholm? Krister, du har under lång tid belyst den systematiska ignoransen. Trots att brister påtalas i "rätt" forum så är gehöret under all kritik.

Mitt förslag är att etablera en cykelinriktad "reclaim the streets". Med start under våren så genomförs varje vecka ett manifest under ordinarie rusningstid där pendlande cyklister tar kontrollen över bilvägarna på platser där cyklingen hamnat på undantag. Först ut varje månad kunde vara stråket över Slussen.

 

2015-02-12 08:09   Krister Isaksson

Mia, Ja det verkar som så att cykeltrafiken har åsidosatts vad gäller analyser om kapacitet, framkomlighet och trängsel. Och i så fall är det som du skriver otroligt.

Om det inte finns något mtrl som backar upp expertgruppens slutsats så är det minst sagt märkligt och oroväckande...

 

2015-02-12 06:15   Mia

Ska jag förstå det som att för biltrafiken har staden genomfört omfattande analyser vad gäller kapacitet, framkomlighet och trängsel. Likaså för kollektivtrafiken. För gångtrafiken finns något motsvarande om jag läser expertrapporten rätt. MEN - för cykel finns alltså - INGENTING!?
Otroligt minst sagt, det är nu år 2015 och arbetet med Nya Slussen började år 2004 eller?. Trafikslaget ska vara högt prioriterat men egentligen vet staden väldigt lite om konsekvenserna för cykeltrafiken i Nya Slussen. Och enligt ett av dina inlägg är en mycket viktig koppling för cykel ännu inte löst!

Får en känsla att dina blogginlägg om cykel i Nya Slussen är avsevärt mer av kvalitativt arbete än vad staden har gjort för cykel under hela den tid man arbetat med Nya Slussen! När du går igenom det bit för bit blir det så otroligt tydligt att, som du brukar säga, cykeln är satt på undantag. När du sedan i inlägg efter inlägg visar hur det blir för cykeltrafiken när staden bygger och växer ser vi ju hur detta är ett systemfel som hela tiden reproducerar sig själv.
Det blir som man planerar och man planerar skit för cykel.

Om det skulle vara så att det finns inget som backar upp expertgruppens slutsats så är det ju minst sagt häpnadsväckande, eller jag skulle nog snarare kalla det fuskjobb... Vad mer har man i så fall fuskat med?

 

2015-02-11 18:25   Krister Isaksson

Magnus, är övertygad om att vi är där innan 2030. Och vi kan tydligt se att kommunerna och Trv har mycket svårt att ställa om inför de nya kraven på städers transportsystem.

 

2015-02-11 17:27   Magnus Billberger

Underbara bilder från 1940-talet :-) Ett litet smakprov på vart vi förmodligen är på väg och såvitt jag kan bedöma långt före 2030. Drivkrafterna i omlopp är dels cyklingens nyvunna och växande status (de var inte många år sedan cyklister förde en ganska undanskymd tillvaro) och dels det pågående sönderfallet av många länders ekonomi.
Man blir lätt lite mörkrädd när man märker att aktörer som Stockholms kommun och Trafikverket lever kvar i 1960-talet tillväxtoptimism.

 

2015-02-11 15:30   Krister Isaksson

Jan, tack! Jag kommer även framöver försöka visa på åtgärder som gör Nya Slussen bättre för cykeltrafiken.

 

2015-02-11 15:29   Krister Isaksson

Krister, tack för att du bidrar med din kunskap och expertis!

 

2015-02-11 15:29   Krister Isaksson

Felix, bra att du ryter till och säger ifrån! ;-)

 

2015-02-11 15:09   Jan Ohlin

Krister,

du gör ett suveränt arbete med att granska och analysera planerna för Slussen. Dina slutsatser visar att det finns all anledning att vara mycket skeptisk. Jag för min del vill inte ha stadens lösning, med garanterad trängsel och sämre flöde för alla.

Expertgruppen har lyft fram stora problem, som alla ska ses närmare på. Som att det skulle gå att få bort problemen genom att titta på dem. Detta är ju ett strukturellt problem. Man borde säga nej istället. Projektet är uppenbart feltänkt.

Hoppas att du kommer till Kulturhuset torsdag 12 februari, kl 18.00 - 19.30, och presenterar dina kloka tankar direkt för expertgruppen, inför allmänhet och press.

 

2015-02-11 08:41   Krister Spolander

Ju sämre kapacitet, desto större trängsel. Ju större trängsel desto fler kollisionsolyckor mellan cyklister. De båda åren 2011+2012 skadades sammanlagt ca 4000 cyklister i kollision med annan trafikant (oftast en bilist, enligt STRADA).

Men en TREDJEDEL av de skadade cyklisterna hade kolliderat med en annan cyklist. I regel skadas då båda cyklisterna. Det gör det extra angeläget att minska den typen av kollisioner. Och det enda sättet att göra det är att öka utrymmet på cykelbanorna, öka kapaciteten och minska trängsel. Svårare än så är det inte.

Se vidare sid 17 i rapporten: http://www.spolander.se/documents/Kommuners_cykelsakerhet_rapport_april_2014_002.pdf

 

2015-02-11 08:15   Felix Reychman

Nu kan jag bara inte hålla käften längre.
Du har såklart missuppfattat alltihop.
Det kommer inte att vara någon trängsel alls. Bilarna kommer att komma fram jättefint, för cyklarna är ju gömda bland fotgängarna! Vad är det som är så svårt?

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!