Nybyggd cykelbana skrotas - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Botkyrka
  9. > Broar
  10. > cargobike
  11. > Cykelbloggare
  12. > Cykelbox
  13. > Cykelfrämjandet
  14. > Cykelglädje
  15. > Cykelhjälmslag
  16. > Cykelinfrastruktur
  17. > Cykelparkering
  18. > Cykelpendling
  19. > Cykelpolitik
  20. > Cykelresa
  21. > Cykelstad
  22. > Cykeltunnel
  23. > Cykelöverfart
  24. > Cykla höger vid rött
  25. > Cykla med barn
  26. > Cykla till jobbet
  27. > Cykla till skolan
  28. > Cyklande barn
  29. > Danmark
  30. > Davos
  31. > Debatt
  32. > Design
  33. > Desire lines
  34. > Drift & underhåll
  35. > Däck
  36. > Elcykel
  37. > Felanmälningssystem
  38. > Framkomlighet
  39. > Gatubantning
  40. > Groningen
  41. > Grus
  42. > Gå på cykelbanan
  43. > Gång- och cykelbana
  44. > Gästbloggare
  45. > Hinder på cykelbanan
  46. > Hinderbana
  47. > Hjälm
  48. > Hjälmlag
  49. > Holland
  50. > Humor
  51. > hållbart samhälle
  52. > Kläder
  53. > kollektivtrafik
  54. > Konfliktdesign
  55. > Konst
  56. > Köpenhamn
  57. > Lastcykel
  58. > Lådcyklar
  59. > Lånecyklar
  60. > Lövhalka
  61. > Media
  62. > Miljö
  63. > Motormännen
  64. > Nacka
  65. > Nationell cykelstrategi
  66. > Nederländerna
  67. > New York
  68. > Nollvisionen
  69. > Norra Djurgårdsstaden
  70. > Nya Slussen
  71. > Omklädningsrum
  72. > Packning
  73. > Polisen
  74. > Politik
  75. > Popup-cykelbana
  76. > Regional cykelplan
  77. > Regionala cykelstråk
  78. > Rullstolscykel
  79. > Ryggsäck
  80. > Rödljuscykling
  81. > Samhälls- och trafikplanering
  82. > Samhällsekonomin
  83. > Shimano
  84. > Självkörande fordon
  85. > Skärmar
  86. > Snabbcykelväg
  87. > Sollentuna
  88. > Solna
  89. > Sopsaltning
  90. > Sportcyklist
  91. > Stella Fare
  92. > Stockholm
  93. > Stockholms Handelskammare
  94. > Stolpar i cykelbanan
  95. > Svensk Cykling
  96. > Svängfest
  97. > Torkrum
  98. > Trafiklagstiftning
  99. > Trafikmaktordning
  100. > Trafikplanering
  101. > Trafikrapportör
  102. > Trafikregler
  103. > Trafiksignaler
  104. > Trafiksäkerhet
  105. > Trafikverket
  106. > Täby
  107. > Tävling
  108. > USA
  109. > Vintercykling
  110. > Vinterpendling
  111. > Vinterväghållning
  112. > VTI
  113. > Vägarbeten
  114. > Väjningsplikt
  115. > Västerbron
  116. > Växtlighet
  117. > Åland
  118. > Önskelista

Nybyggd cykelbana skrotas

13 nov 2013
av: Krister Isaksson

 

På tisdag den 19:e november kommer ett ärende upp i Trafiknämnden här i Stockholm som berör cykelbanorna på Hägerstensvägen. Jag har ju tidigare skrivit ett inlägg om dessa cykelbanor, hur dåliga de blev samt att detta inte är ovanligt i stadens exploateringsprojekt. Detta är ärende nr 2 i ordningen och berör samma sak som tidigare: Smala gångbanor, vindfång i gångbanan och portar som går utåt gör att gående ”tvingas” ut i den smala cykelbanan och där cyklar ju cyklister!


För smal gångbana, för smal cykelbana, elskåp i gångbanan, vindfång, portar som går utåt, belysningsstolpar placerade för nära cykelbana. Alla dessa inbyggda brister försöker åtgärdas med sk "Rumble strips" - målade linjer tvärs över cykelbanan = Sminka grisen

Efter ärende nr 1 försökte Trafikkontoret åtgärda alla dessa inbyggda brister genom att måla sk rumble strips tvärs över cykelbanan. Dessa har nu visat sig verkningslösa, ja tom kontraproduktiva då en del cyklister försöker undvika dem genom att cykla korta sträckor på gångbanan. Utgångsläget verkar ju också vara att det är cyklisterna som är källan till problemet när det i själva verket är urusel planering, utformning samt beslutsfattande.

Nu, till skillnad mot tidigare ärende eller under planeringen och utformandet av exploateringsprojektet, anser Trafikkontoret att:"... varken gångbanan eller cykelbanan är av god standard.”

Trafikkontorets förslag till lösning är nu detta:

”För att minimera konflikter mellan gång- och cykeltrafiken på sträckan så avser kontoret att styra om cyklisterna som färdas i östlig riktning till gatan där de får samsas med biltrafiken.”

”Trots att Hägerstensvägen är utpekat som ett pendlingsstråk så anser kontoret att cykling i blandtrafik skulle fungera på denna plats med tanke på att det är en nerförsbacke för cyklisterna samt en skyltad fordonshastighet på 30 km/h. På sträckan är även Hägerstensvägen skyltad med motorfordonsförbud mellan 7-9 samt 16-18 då endast kollektivtrafik samt utryckningsfordon får passera.”


Cyklar i körbana gör redan en del cyklister då bristerna i cykelinfrastrukturen är så omfattande

Hur det rent praktiska ska gå till framgår inte av ärendet. Ska det vara juridiskt hållbart så innebär det att skyltningen påbjuden cykelbana måste tas bort för annars säger ju trafiklagstiftningen att finns cykelbana ska den användas:

Trafikförordningen. Fordons plats på väg
6 § Cyklar och tvåhjuliga mopeder klass II skall vid färd på väg föras på cykelbana om sådan finns.

Detta är ju en regel som den nyligen avslutade Cyklingsutredningen vill skärpa. På sikt bör det ju även innebära att den nybyggda cykelbanan tas bort helt och hållet.

Jag kan inte låta bli att undra om annan nyanlagd cykelinfrastruktur av undermålig standard kommer att gå samma öde till mötes. Innebär det här att vi slipper trängas med överförfriskade fotbollssupportrar på "Arenaleden", köra in i stolpar på Hornsbergs strand och dörrar vid Älvsjö resecentrum eller ska dessa också skrotas?

En välvillig tolkning är att Stockholm förekommer Cyklingsutredningens förslag om att tillåta barn att cykla på gångbanor - den överblivna cykelbanan på Hägerstensvägen skulle passa utmärkt för dessa små trafikanter.

En annan undran jag har: Vad har stadens förvaltningar och politiska nämnder lärt sig av detta? Är det sista gången vi ser undermålig, ja tom värdelös cykelinfrastruktur skapas? Hur kan förvaltningarna börja arbeta efter de handböcker som finns och hur kvalitetssäkrar man sitt arbete? Nyligen gjorde Cyklistbloggen en recension av de nybyggda cykelbanorna på Nynäsvägen och den var inte positiv. Jag har skrivit en hel serie om bristande cykelinfrastruktur som skapas när staden växer och bygger nytt, jag hoppas jag inte behöver starta en ny serie framöver.

Hur ofta får vi vara med om att nybyggda gator och vägar skrotas pga. att de är uruselt utformade och inte går att använda? Sker inte ofta för när man bygger för biltrafik följer man de normer och riktlinjer för utformning som finns i handböcker för gator. Riktlinjerna finns ju där av en anledning, precis som riktlinjerna i cykelhandböcker finns av en anledning. Nämligen att säkerställa en grundläggande och säker funktion för trafikanterna. Det verkar staden fullständigt ha missat vilket blir en dyrköpt läxa och det är kanske cyklisterna som får betala det högsta priset...

 

Relaterade inlägg:

 

 

 

 

 

 

 

 

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet nittionio med siffror i fältet här


Kommentarer


2016-11-16 07:24   Krister Isaksson

Sune, Trafiknämnden fattade beslut enligt Trafikkontorets förslag, dvs att stänga av cykelbanan och hänvisa cykeltrafiken till körbanan. Se beslutsprotokoll här: http://insynsverige.se/documentHandler.ashx?did=1744805
Men det har väl fortfarande inte skett...

 

2016-11-15 14:02   Sune Nordström

Hej Krister! Vet du vad som hände med Trafikkontorets förslag på Trafiknämndens möte? /Sune boende på Hägerstensv 237

 

2013-11-26 16:13   Erik

Finns inte en chans att detta kommer fungera, står ju fullt av parkerade bilar längs vägen och igen proppat av bilister som inte förstår genomfartsförbudet på de tider då detta gäller. Jag har aldrig förstått problemet, verkar vara så att återigen ska man skyla allt på cyklister och gångtrafikanter kan ju absolut inte lära sig ha uppsikt ?

 

2013-11-14 10:53   Krister Isaksson

Pelle, visst kostar det att göra fel och ibland går det inte ens att rätta till felen.

 

2013-11-14 09:57   Pelle

Bra att detta sker, men hur mycket pengar går inte åt till att åtgärda dålig planering? I samband med norra länken har man byggt en ny cykelbana förbi Statoil vid universitetet. I version 1 av den banan placerade någon lyktstolpar för roslagsleden mitt i den södergående cykelbanan, med stor risk för kollision som följd. Dessa är nu dessbättre borttagna och istället flyttade till mittremsan av roslagsleden. Bra, men det är sorgligt att se hur våra skattepengar slösas bort för att planerarna inte vill tänka efter före.

 

2013-11-13 15:30   Krister Isaksson

Erik, ja det kunde verkligen ha blivit bra, nu kommer det vara så här i många, många år... Vi får väl se hur förslaget på cykelbanor genom Mälarhöjden blir, finns ju med i cykelplanen och yta för att skapa bra cykelinfra. finns ju på den sträckan.

 

2013-11-13 15:28   Krister Isaksson

Simon, du behöver nog inte vara så orolig för dessa "exteremfall", cykla som du brukar.

 

2013-11-13 15:26   Krister Isaksson

Andreas, glöm inte bort att även stadsbyggnads- och exploateringskontoret inkl deras politiska nämnder har en stor del av ansvaret att det ser ut som det gör.

 

2013-11-13 15:24   Krister Isaksson

Nils, kanske leder allt detta till ett positivt förändrings- och kvalitetsarbete...

 

2013-11-13 11:55   Erik Johansson

@Simon Wallmark: Det är väl upp till polisen som tar dig, det som har sagts från enskilda trafikpoliser är att "det är väl bara att gå då". Du vet det finns inga säkerhetsbrister när det är dåligt skötta cykelbanor bara framkomlighetsproblem, så sänk hastigheten och kör i 5 km/h.

Jag tror jag är lite sarkastiskt och bitter just nu, väntar men en vinter med max 5km/h banor längs Nynäsvägen och Drottningholmsvägen. Fast vi kan ju hoppas på att saltborstar löser allt.

Men just här på Hägerstensvägen den kunde ha blivit så bra och om de fixat lite bättre matar cykelvägar genom Mälarhöjden, så skulle det kunna med tiden bli ett riktigt huvudstråk för cyklister. Det är riktigt skönt att cykla på den vägen, har flera gånger tagit den omvägen för att slippa cykla E4:an. Nåja..

Hoppas de iaf bygger en bra ramp till cykelbanan.

 

2013-11-13 10:18   Simon Wallmark

Hur gäller Trafikförordningens 6§ på våren då bilvägens grus sopats upp på cykelbanan? Kommer då en skärpning innebära att vi landsvägscyklister får ta bilen till mer cykelvänliga vägar för att inte tvingas begå lagöverträdelse? Samma sak och problem gäller förövrigt de månader varje år då snöröjning omöjliggör framfart på cykelbanan.
Känns som en lagskärpning för att öka antalet bilar i tätort snarare än främja cykel och folkhälsa.

 

2013-11-13 09:21   Andreas

Ja, bra i vanlig ordning. Skrattet över idiotin fastnar dock i halsgropen när man inser att man som skattebetalare är den som betalar för detta. Att ansvariga politiker inte går in och transformerar om sitt Trafikkontor i Stockholm säger mycket - de har en del misslyckanden och underliga inställningar historiskt.

 

2013-11-13 09:03   Nils Calmsund

Bra att TK till slut vågade inse fakta, synd att man gör det så sent. Kanske lite utbildning inriktat mot Lean Manufacturing, Fault Slip Through och Root Cause Analysis skulle hjälpa för att i framtiden minimera "waste" och bättre ta hand om de begränsade resurserna?

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!