Nytt jobb - nya vägar - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Botkyrka
  9. > Broar
  10. > cargobike
  11. > Cykelbloggare
  12. > Cykelbox
  13. > Cykelfrämjandet
  14. > Cykelglädje
  15. > Cykelhjälmslag
  16. > Cykelinfrastruktur
  17. > Cykelparkering
  18. > Cykelpendling
  19. > Cykelpolitik
  20. > Cykelresa
  21. > Cykelstad
  22. > Cykeltunnel
  23. > Cykelöverfart
  24. > Cykla höger vid rött
  25. > Cykla med barn
  26. > Cykla till jobbet
  27. > Cykla till skolan
  28. > Cyklande barn
  29. > Danmark
  30. > Davos
  31. > Debatt
  32. > Design
  33. > Desire lines
  34. > Drift & underhåll
  35. > Däck
  36. > Elcykel
  37. > Felanmälningssystem
  38. > Framkomlighet
  39. > Gatubantning
  40. > Groningen
  41. > Grus
  42. > Gå på cykelbanan
  43. > Gång- och cykelbana
  44. > Gästbloggare
  45. > Hinder på cykelbanan
  46. > Hinderbana
  47. > Hjälm
  48. > Hjälmlag
  49. > Holland
  50. > Humor
  51. > hållbart samhälle
  52. > Kläder
  53. > kollektivtrafik
  54. > Konfliktdesign
  55. > Konst
  56. > Köpenhamn
  57. > Lastcykel
  58. > Lådcyklar
  59. > Lånecyklar
  60. > Lövhalka
  61. > Media
  62. > Miljö
  63. > Motormännen
  64. > Nacka
  65. > Nationell cykelstrategi
  66. > Nederländerna
  67. > New York
  68. > Nollvisionen
  69. > Norra Djurgårdsstaden
  70. > Nya Slussen
  71. > Omklädningsrum
  72. > Packning
  73. > Polisen
  74. > Politik
  75. > Popup-cykelbana
  76. > Regional cykelplan
  77. > Regionala cykelstråk
  78. > Rullstolscykel
  79. > Ryggsäck
  80. > Rödljuscykling
  81. > Samhälls- och trafikplanering
  82. > Samhällsekonomin
  83. > Shimano
  84. > Självkörande fordon
  85. > Skärmar
  86. > Snabbcykelväg
  87. > Sollentuna
  88. > Solna
  89. > Sopsaltning
  90. > Sportcyklist
  91. > Stella Fare
  92. > Stockholm
  93. > Stockholms Handelskammare
  94. > Stolpar i cykelbanan
  95. > Svensk Cykling
  96. > Svängfest
  97. > Torkrum
  98. > Trafiklagstiftning
  99. > Trafikmaktordning
  100. > Trafikplanering
  101. > Trafikrapportör
  102. > Trafikregler
  103. > Trafiksignaler
  104. > Trafiksäkerhet
  105. > Trafikverket
  106. > Täby
  107. > Tävling
  108. > USA
  109. > Vintercykling
  110. > Vinterpendling
  111. > Vinterväghållning
  112. > VTI
  113. > Vägarbeten
  114. > Väjningsplikt
  115. > Västerbron
  116. > Växtlighet
  117. > Åland
  118. > Önskelista

Nytt jobb - nya vägar

22 apr 2019
av: Krister Isaksson

Förutom utmaningen och det spännande med att byta jobb så kommer som ett brev på posten att det blir nya vägar att cykla till och från jobbet. Tidigare gick min färd 14 kilometer från förort till Stockholms innerstad. Nu går min färd från förort till ytterförort - till och med till en annan kommun. Med detta kommer att det blir helt andra förutsättningar och miljöer för cykelpendlingen. Och i mitt fall ser det nu ut så här:

Vilken fröjd att börja och sluta dagen på detta sätt! En annan stor skillnad är att det är absolut ingen trängsel med andra trafikanter på min färdväg, möjligtvis med en eller annan häst dock. Som då och då lämnar spår efter sig!

Det finns heller inga trafiksignaler på min väg som stoppar upp mig. Och där gator är enkelriktade har kommunen sedan länge tänkt till och underlättat för människor som cyklar:

Den ”nackdel” som eventuellt finns är att det blivit lite kortare färdväg - 8 kilometer istället för 14 kilometer. Men det har jag löst med att jag då och då cyklar lite omvägar, och då på sådan här vackra vägar!

Ibland är livet bra härligt!

Relaterade inlägg:

Saker jag vill cykla på

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet trettiofyra med siffror i fältet här


Kommentarer


2019-05-14 15:12   Anders

Man vet att man valt rätt ressätt när kortare restid känns som en nackdel!

 

2019-04-23 10:54   Krister Isaksson

Felix, en liten oas i storstaden!

 

2019-04-23 09:00   Felix Reychman

Heja!
Ibland tar jag omväg till jobbet, just för att få delar av den där sträckan... :-)

 

2019-04-23 07:51   Krister Isaksson

Tack Dag! Just militärbron tror jag faktiskt Stockholm ansvara för. Kommungränsen mot Huddinge går lite längre söderut. Även Farstanäset tillhör Stockholm. Ågestavägens cykelbana hoppas jag är bra vintertid - den ska ju sopsaltas!

 

2019-04-22 15:50   Dag Lundén

Lycka till Krister. Tror dock att just sträckan via militärbron inte tillhör Huddinge kommuns mest välplogade vintertid. Likaså var cykelbanan längs Ågestavägen väldigt frusit på Huddingesidan rätt länge. Hoppeligen har de åtgärdat detta nu.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!