Passa på! Äppelplockning på pendlingsstråk - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Broar
  9. > cargobike
  10. > Cykelbloggare
  11. > Cykelbox
  12. > Cykelfrämjandet
  13. > Cykelglädje
  14. > Cykelhjälmslag
  15. > Cykelinfrastruktur
  16. > Cykelparkering
  17. > Cykelpendling
  18. > Cykelpolitik
  19. > Cykelresa
  20. > Cykelöverfart
  21. > Cykla höger vid rött
  22. > Cykla med barn
  23. > Cykla till skolan
  24. > Cyklande barn
  25. > Danmark
  26. > Davos
  27. > Debatt
  28. > Design
  29. > Desire lines
  30. > Drift & underhåll
  31. > Däck
  32. > Elcykel
  33. > Felanmälningssystem
  34. > Framkomlighet
  35. > Gatubantning
  36. > Groningen
  37. > Grus
  38. > Gå på cykelbanan
  39. > Gång- och cykelbana
  40. > Gästbloggare
  41. > Hinder på cykelbanan
  42. > Hinderbana
  43. > Hjälm
  44. > Hjälmlag
  45. > Holland
  46. > Humor
  47. > hållbart samhälle
  48. > Kläder
  49. > kollektivtrafik
  50. > Konfliktdesign
  51. > Konst
  52. > Köpenhamn
  53. > Lastcykel
  54. > Lådcyklar
  55. > Lånecyklar
  56. > Lövhalka
  57. > Media
  58. > Miljö
  59. > Motormännen
  60. > Nacka
  61. > Nationell cykelstrategi
  62. > Nederländerna
  63. > New York
  64. > Nollvisionen
  65. > Nya Slussen
  66. > Omklädningsrum
  67. > Polisen
  68. > Politik
  69. > Popup-cykelbana
  70. > Regional cykelplan
  71. > Regionala cykelstråk
  72. > Rullstolscykel
  73. > Rödljuscykling
  74. > Samhälls- och trafikplanering
  75. > Samhällsekonomin
  76. > Självkörande fordon
  77. > Skärmar
  78. > Snabbcykelväg
  79. > Sollentuna
  80. > Solna
  81. > Sopsaltning
  82. > Sportcyklist
  83. > Stella Fare
  84. > Stockholm
  85. > Stockholms Handelskammare
  86. > Stolpar i cykelbanan
  87. > Svensk Cykling
  88. > Svängfest
  89. > Torkrum
  90. > Trafiklagstiftning
  91. > Trafikmaktordning
  92. > Trafikplanering
  93. > Trafikrapportör
  94. > Trafikregler
  95. > Trafiksignaler
  96. > Trafiksäkerhet
  97. > Trafikverket
  98. > Täby
  99. > Tävling
  100. > USA
  101. > Vintercykling
  102. > Vinterväghållning
  103. > VTI
  104. > Vägarbeten
  105. > Väjningsplikt
  106. > Västerbron
  107. > Växtlighet
  108. > Åland
  109. > Önskelista

Passa på! Äppelplockning på pendlingsstråk

17 sep 2014
av: Krister Isaksson

 

”… sätta upp en skylt att folk får plocka”

Jag cyklar på en cykelväg utmed Huddingevägen i Stockholm, en cykelväg som är utpekad av staden som pendlingsstråk - stråk där det ska vara bra framkomlighet, trafiksäkerhet och hög standard på drift och underhåll. På en plats utmed detta stråk växer ett stort äppelträd, så stort är trädet att det växer in över cykelvägen.


Äppelträd över cykelvägen, ett utpekat pendlingsstråk i Stockholm

Detta får till följd att denna årstid faller det ner mängder av äpplen på cykelvägen. Inte så trevligt att få på sig eller att cykla på. Så jag felanmälde detta:

"Detta är en bekräftelse på att ditt ärende av typ: Klagomål mottagits och registrerats. Din synpunkt har fått ärendenummer KC-1286759.

Beskrivning: Fullt av äpplen på cykelvägen! Bredvid cykelvägen växer ett äppelträd, delar av trädet växer över cykelvägen och nu när frukten är mogen faller det ner äpplen över hela cykelvägen. Är som stora stenar som man riskerar att cykla på och cykla omkull. En högst olämplig plats för ett fruktträd, det bästa vore att ta ned trädet."

Någon dag senare var äpplena bortskyfflade till sidan av cykelvägen (givetvis har nya fallit ner sedan dess).


Bortskyfflade äpplen som tidigare låg på cykelvägen

Någon dag senare får jag ett mail från parkingenjören på Stadsdelsförvaltningen som gör mig minst sagt häpen:

"Hej Krister

Vi kommer inte att fälla trädet. Vår entreprenör kommer att kontrollera att platsen hålls ren samt sätta upp en skylt att folk får plocka

mvh

XXXX"

Jaha, förvaltningen är alltså medveten om att det faller ner mängder av frukt på cykelvägen. Men kommer inte att fälla trädet, inte ens beskära det så att grenar och frukt inte hänger över cykelvägen. Trädet ska få växa helt fritt och sprida sin frukt vind för våg. Det är alltså ok att det faller ner äpplen på cyklister (och gående). Entreprenören eller Cykeljouren kommer aldrig ha möjlighet att vara på plats för att fånga fallande frukt och det har redan fallit ner ny frukt på cykelvägen som blir liggande innan entreprenören hinner dit. Jag tycker inte att deras tid och resurser ska användas på detta sätt, måste finnas massor av viktigare saker att syssla med än att återkommande skyffla äpplen, till exempel att fälla eller beskära ett träd så det inte faller äpplen på folk.

Inte nog med detta, en skylt ska sättas upp att folk får plocka äpplena! Här kommer alltså staden uppmana folk att stå på och intill cykelvägen för att plocka äpplen – på ett pendlingsstråk som ska motsvara trafikleder för biltrafiken!

Stadens egna ord i cykelplanen om pendlingstråk är:
"Ett pendlingsstråk ska vara bekvämt och säkert att cykla på. Detta innebär tillräcklig bredd för att medge omkörning, generösa kurvradier, bra sikt och god framkomlighet."

"En liten brist på sträckan kan vara förödande för cyklisten och den vanligaste olyckstypen är just omkullkörningar beroende av underlaget."

När såg ni ett äppleträd växa ut över en trafikled, fällandes frukt på bilar och körbanan och där väghållaren dessutom satt upp en skylt – välkommen att plocka äpplena! OTÄNKBART! Men på cykelvägen, pendlingsstråket, där leksakstrafikanter färdas får det vara lekstuga och man kan tydligen hitta på alla möjliga tokigheter. 

Det är minst sagt fascinerande. Det finns alltid ett eller flera så kallade skäl till att hitta på och försvara tokigheter på cykelvägar. Skäl som alltid väger tyngre än skälen att se till att det är acceptabla förhållanden på cykelvägarna. Förhållanden som finns tydligt redovisade och beslutade i stadens styrdokument och handböcker. Men vem bryr sig? Det är mest äppelmos när det kommer till att följa dem...

 

Relaterade inlägg:

 

 

 

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet tjugoett med siffror i fältet här


Kommentarer


2014-09-18 21:30   Kung Stalle

Det här var nog bland det mest efterblivna jag läst om cykling.

 

2014-09-18 16:27   Krister Isaksson

Dan, det tänkte jag överlåta till dig! ;-) Kan inte göra allt, måste få hjälp av andra. Annars kommer inget hända.

 

2014-09-18 15:01   Dan Snis

@Krister, du skulle sagt till om taggbusken 200m längre fram som har två grenar i ögonhöjd som sticker ut.

Kuriosa och ryckte, när Örbyleden anlades så ville man få ordentlig fart på grönskan längs med vägen, man använde kompost som tydligen innehöll tomater, för på hösten var det fullt av tomater längs vägen.
Sanningshalten och riktigheten låter jag vara osagd.

 

2014-09-18 06:38   Krister Isaksson

Robin, förvånar mig inte. Det är mer eller mindra samma visa över hela landet. Här kan du se vad Malmö kräver av fastighetsägare: http://www.malmo.se/download/18.1e58ca66127664b20f4800033823/1383643914135/Fastighets%C3%A4garens+ansvar,+sida+f%C3%B6r+sida.pdf
Riktlinjer som de själva inte verkar vilja följa vid passagen du beskriver...

 

2014-09-18 06:26   Adam

Det är som du säger Krister, hela tiden avsteg från styrdokument, handböcker, råd och riktlinjer. I stort och smått och sammantaget ger alla dessa avsteg de dåliga förhållandena för cyklister. Motsvarande avsteg görs inte för biltrafiken. Märkligt, vad beror denna systematiska och negativa särbehandling på?

 

2014-09-17 22:47   Krister Isaksson

Kenneth, strålande idé!

 

2014-09-17 21:25   Kenneth Medin

Är ju därför man ska ha hjälm, fattar u väl...!

...eller varför inte ett konstprojekt! Spänn upp tyg under trädet på ett snillrikt sätt så äpplena rullar ner till en äpple-automat bredvid vägen utan att skadas. Komplettera med en parkbänk och cykelställ(!) bredvid vägen för en perfekt rastplats. Bjud in Christo som utförare så kanske det t o m blir världsberömt!

 

2014-09-17 15:25   Krister Isaksson

Mats, nej jag kommer inte tagga ner. Som enskild företeelse kan jag kanske leva med detta men satt i ett större sammanhang hur cykelinfra planeras, byggs och underhålls är detta bara ytterligare ett exempel på hur illa det hanteras. Och när allt summeras är det illa. Så det finns absolut ingen anledning att tagga ner, tvärtom.

 

2014-09-17 14:40   Mats Nilson

Tagga ner, detta är inte ett stort problem.
Det är en sak om grenarna är ivägen för cyklar och gående.
Ät ett äpple 🍎 istället. 😜

 

2014-09-17 11:48   Robin

Jag bad Malmöstad att beskära ett buskage för att underlätta både för bilister och cyklister där ingen ser den andra i korsningen.

Svaret jag fick var att man inte gör någon beskärning under sommaren men att man skulle kolla på det till beskärningsperioden.

Att en buske får sitta kvar är tydligen viktigare än ett människoliv, särskilt eftersom det är skyltat 70 på den aktuella vägen.

 

2014-09-17 11:03   Kalle

Underbart! Får vi bränna CALVADOS av äppelcidern?

 

2014-09-17 10:00   Felix Reychman

aj, min hjärna!!!

 

2014-09-17 09:13   Max

Underbart, dags att starta cidertillverkning! Tack Stockholm! Och idag fick vi ju en påse av staden som vi kan lägga äpplena i, tänk de tänker på allt! UTOM PÅ ATT SKAPA VETTIGA FÖRHÅLLANDEN FÖR CYKELTRAFIK!

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!