Polisen gör fel - jag hade glömt det! - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > barncykel
  6. > Belysning
  7. > Bicycling
  8. > Bilhinder
  9. > Botkyrka
  10. > Broar
  11. > cargobike
  12. > Cykelbloggare
  13. > Cykelbox
  14. > Cykelfrämjandet
  15. > Cykelglädje
  16. > Cykelhjälmslag
  17. > Cykelinfrastruktur
  18. > Cykelparkering
  19. > Cykelpendling
  20. > cykelplanering
  21. > Cykelpolitik
  22. > Cykelresa
  23. > Cykelstad
  24. > Cykeltunnel
  25. > Cykelöverfart
  26. > Cykla höger vid rött
  27. > Cykla med barn
  28. > Cykla till jobbet
  29. > Cykla till skolan
  30. > Cyklande barn
  31. > Danmark
  32. > Davos
  33. > Debatt
  34. > Design
  35. > Desire lines
  36. > Drift & underhåll
  37. > Däck
  38. > Elcykel
  39. > Felanmälningssystem
  40. > Framkomlighet
  41. > Gatubantning
  42. > Groningen
  43. > Grus
  44. > Gå på cykelbanan
  45. > Gång- och cykelbana
  46. > Gästbloggare
  47. > Hinder på cykelbanan
  48. > Hinderbana
  49. > Hjälm
  50. > Hjälmlag
  51. > Holland
  52. > Humor
  53. > hållbart samhälle
  54. > Kläder
  55. > kollektivtrafik
  56. > Konfliktdesign
  57. > Konst
  58. > Köpenhamn
  59. > Lastcykel
  60. > Lådcyklar
  61. > Lånecyklar
  62. > Lövhalka
  63. > Media
  64. > Miljö
  65. > Motormännen
  66. > Nacka
  67. > Nationell cykelstrategi
  68. > Nederländerna
  69. > New York
  70. > Nollvisionen
  71. > Norra Djurgårdsstaden
  72. > Nya Slussen
  73. > Omklädningsrum
  74. > Packning
  75. > Polisen
  76. > Politik
  77. > Popup-cykelbana
  78. > Regional cykelplan
  79. > Regionala cykelstråk
  80. > Rullstolscykel
  81. > Ryggsäck
  82. > Rödljuscykling
  83. > Samhälls- och trafikplanering
  84. > Samhällsekonomin
  85. > Shimano
  86. > Självkörande fordon
  87. > Skärmar
  88. > Snabbcykelväg
  89. > Snöröjning
  90. > Sollentuna
  91. > Solna
  92. > Sopsaltning
  93. > Sportcyklist
  94. > Stadsgata
  95. > Stella Fare
  96. > Stockholm
  97. > Stockholms Handelskammare
  98. > Stolpar i cykelbanan
  99. > Svensk Cykling
  100. > Svängfest
  101. > Torkrum
  102. > Trafiklagstiftning
  103. > Trafikmaktordning
  104. > Trafikplanering
  105. > Trafikrapportör
  106. > Trafikregler
  107. > Trafiksignaler
  108. > Trafiksäkerhet
  109. > Trafikverket
  110. > Täby
  111. > Tävling
  112. > USA
  113. > Vintercykling
  114. > Vinterpendling
  115. > Vinterväghållning
  116. > VTI
  117. > Vägarbeten
  118. > Väjningsplikt
  119. > Västerbron
  120. > Växtlighet
  121. > Åland
  122. > Önskelista
  123. > Örbyleden

Polisen gör fel - jag hade glömt det!

2 maj 2013
av: Krister Isaksson

 

Jag ska ju vara ”pappaledig”, vad håller jag på med? Men när jag nu precis läst Patrik Kronqvists ledare Stoppa Lastbilsdöden i Expressen så dyker det upp en del minnen, minnen som gör att jag inte kan låta bli att skriva detta. Jag har ju tidigare skrivit en hel del inlägg om dödsolyckor där lastbilsförare kör ihjäl cyklister (även gående). I början av 2000-talet deltog jag i ett OLA-arbete som Sv. Kommunförbundets representant och expert: ”Tunga lastbilar och dödsolyckor. En bearbetning av Vägverkets djupstudiematerial av olyckor som inträffade på det kommunala vägnätet under de sex åren 1997 – 2002”

Studien innebar en genomgång av ett stort antal dödsolyckor under denna tidsperiod där tunga fordon var inblandade, totalt 73 dödsolyckor med 74 omkomna. Bland de omkomna dominerar oskyddade trafikanter, 50 st.

Det som Patrik Kronqvist ledare fick mig att minnas är bl.a. detta: Ingen av de inblandade lastbilsförarna som alkoholtestats befanns vara påverkade av alkohol eller andra droger. Däremot var det hela 28 stycken av lastbilsförarna  som inte hade testats eller att denna uppgift saknades och i nästan samtliga fall var den förolyckade en oskyddad trafikant. Då vet vi att alkoholpåverkade förare är klart överrepresenterade i dödsolyckor men här ser vi då att polisen, av olika anledningar inte har testat alternativt slarvat bort uppgifter i över 30 procent av fallen.

Om vi studerar de olyckor som skett mellan lastbilsförare och cyklister efter 2002 i Stockholm kan vi vid en genomgång av polisens trafikmålsanteckningar se ett liknande mönster. Jag undrar vad släktingarna till den kvinnan som blev ihjälkörd av en finländsk lastbilförare på Norra Hamnvägen vid Siljaterminalen tänker när de får veta att han inte testades för att han måste hinna med färjan…

Vid dödsolyckor där bara motorfordon är inblandade är det mycket ovanligt att inblandade förare inte har testats för alkohol och droger.

Vad är det vi ser här? Är det en diskriminering och en värdering av trafikanter från polisens sida utifrån färdmedel? Satt du i en bil och blev ihjälkörd av en lastbilsförare testar vi, gick eller cyklade du så hoppar vi ibland över! Samma myndighet vars representanter gärna uttalar sig om cyklisters beteenden och brister i media.

Rikspolischefen Bengt Svenson och Bengt Svensson, Trafikansvarig i Rikspolisstyrelsen, jag hoppas en hel del blivit bättre vad gäller polisens arbete sedan denna studie. Sett till hur vissa av era medarbetare uttalar sig om cyklister som grupp samt hur trafiksäkerhetsarbetet hos polisens genomförs har ni  en hel del att arbeta med, även vad gäller er trovärdighet. Se till att utbilda er personal till att bli en systemutformare som faktiskt kan bli en kraftfull part som bidrar till bättre trafiksäkerhet.

 

Relaterade inlägg:

 

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet fyrtionio med siffror i fältet här


Kommentarer


2013-05-07 18:23   Dmitri F

Ignorans eller hyckleri, det är frågan?

 

2013-05-02 22:48   Krister Isaksson

Erik, jag har egentligen inga problem med att polisen stoppar cyklister som cyklar mot rött men de ska inte måla upp det som ett målinriktat och effektivt trafiksäkerhetsarbete. Säg som det är, vi är ute efter att sätta dit folk och uppvisa statistik. Alternativt är det ju så illa att de faktiskt tror att de ägnar sig åt trafiksäkerhetsarbete...

Tänk så mycket klokare de kunde använda sina resurser...

 

2013-05-02 22:18   Erik Sandblom

Men polisen stoppar cyklister som svänger höger vid rödljus, det är väl bra? Haha.

Nej det var inte ens roligt. Det är ju helt sjukt allting.

Tack för att du berättar allt det här för oss Krister.

 

2013-05-02 15:56   Krister Isaksson

Sven-Erik, det var en bra fråga. Sett till omfattningen på den olyckan kan nog en och annan slunkit igenom. Eller så har polisen lärt sig genom åren och genomförde en storartad insats.

 

2013-05-02 15:53   Krister Isaksson

Dmitri F, det hela är djupt tragisk och för mig speglar det ett synsätt, en värdering, som är högst oroande.

 

2013-05-02 15:49   Sven-Erik

Hur många/hur stor andel av de som deltog i bilparaden på Tranarpsbron alkoholtestades? Var är tidiningsartikeln som skriver att vinterbilister är sin egen värsta fiende?

Det är lite som Michael Schermer skrev apropå skobombaren:
1) Ett misslyckat försök -> hundratusentals kontrolleras.
2) 40 000 mord relaterade till handeldvapen -> ingen åtgärd

 

2013-05-02 15:42   Dmitri F

"Jag undrar vad släktingarna till den kvinnan som blev ihjälkörd av en finländsk lastbilförare på Norra Hamnvägen vid Siljaterminalen tänker när de får veta att han inte testades för att han måste hinna med färjan…"

FY FAN!
Det är det sjukaste jag har hört på länge, måste jag säga.

Fy fan.

 

2013-05-02 15:30   Krister Isaksson

De, det bör finnas en sk trafikmålsanteckning som polisen upprättat om de varit på platsen. Du skriver polisprotokoll i din tidigare kommentar, kan vara samma. I så fall finns en ruta som är kryssad om alkotest genomförts o utslag av detta.

 

2013-05-02 15:15   De

Jag borde kolla om min busschaufför fick blåsa. Hur kollar man det?

(Jag fick väl mkt av det jag gillade förstört men försöker att inte fundera för mycket på det. Kommer väl ändå bli bitter för eller senare :)

 

2013-05-02 14:16   Krister Isaksson

DE, det skulle vara ett intressant forskningsområde: finns det skillnad i hur polisen hanterar trafikolyckor med avseende på trafikslag? Hoppas det för övrigt gick bra med dig i olyckan.

 

2013-05-02 14:16   Håkan

Jag körde omkull (med bil) för ett antal år sedan. Då var polisen och tog alkotest på mig på sjukhuset. Det var jag jättetacksam för så att jag inte behövde ha någon obekräftad misstanke mot mig. Om jag hade kört ihjäl någon skulle jag kräva att få blåsa.

 

2013-05-02 14:04   DE

När jag blev påkörd av en svängande dansk turistbuss i centrala sthlm (som svängde vänster fast det var bara tillåtet med högersväng i den fil han låg) så noterades detta aldrig i polisprotokollet (dvs att bussen faktiskt bröt mot trafikregel utöver att han körde på mig). Detta upptäckte jag först efter att åklagaren lagt ner målet med anledningen "olyckor händer - ingen kan klandras". Då fick jag efter det hjälp av stadsbyggnadskontoret (eller vilken myndighet det nu är som kan ta fram vilka filer/trafiksskyltar som finns längs en väg) att ta fram en karta som tydligt visade att bussen faktiskt svängde mot förbjuden vänstersväng. Men det hjälpte inte. Åtalet lades ner. Och jag vet knappt om han fick böter ändå. Där tycker jag poliserna var riktigt trötta i sin rapportering.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!