Polisens häxjakt på cyklister - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > barncykel
  6. > Belysning
  7. > Bicycling
  8. > Bilhinder
  9. > Botkyrka
  10. > Broar
  11. > cargobike
  12. > Cykelbloggare
  13. > Cykelbox
  14. > Cykelfrämjandet
  15. > Cykelglädje
  16. > Cykelhjälmslag
  17. > Cykelinfrastruktur
  18. > Cykelparkering
  19. > Cykelpendling
  20. > cykelplanering
  21. > Cykelpolitik
  22. > Cykelresa
  23. > Cykelstad
  24. > Cykeltunnel
  25. > Cykelöverfart
  26. > Cykla höger vid rött
  27. > Cykla med barn
  28. > Cykla till jobbet
  29. > Cykla till skolan
  30. > Cyklande barn
  31. > Danmark
  32. > Davos
  33. > Debatt
  34. > Design
  35. > Desire lines
  36. > Drift & underhåll
  37. > Däck
  38. > Elcykel
  39. > Felanmälningssystem
  40. > Framkomlighet
  41. > Gatubantning
  42. > Groningen
  43. > Grus
  44. > Gå på cykelbanan
  45. > Gång- och cykelbana
  46. > Gästbloggare
  47. > Hinder på cykelbanan
  48. > Hinderbana
  49. > Hjälm
  50. > Hjälmlag
  51. > Holland
  52. > Humor
  53. > hållbart samhälle
  54. > Kläder
  55. > kollektivtrafik
  56. > Konfliktdesign
  57. > Konst
  58. > Köpenhamn
  59. > Lastcykel
  60. > Lådcyklar
  61. > Lånecyklar
  62. > Lövhalka
  63. > Media
  64. > Miljö
  65. > Motormännen
  66. > Nacka
  67. > Nationell cykelstrategi
  68. > Nederländerna
  69. > New York
  70. > Nollvisionen
  71. > Norra Djurgårdsstaden
  72. > Nya Slussen
  73. > Omklädningsrum
  74. > Packning
  75. > Polisen
  76. > Politik
  77. > Popup-cykelbana
  78. > Regional cykelplan
  79. > Regionala cykelstråk
  80. > Rullstolscykel
  81. > Ryggsäck
  82. > Rödljuscykling
  83. > Samhälls- och trafikplanering
  84. > Samhällsekonomin
  85. > Shimano
  86. > Självkörande fordon
  87. > Skärmar
  88. > Snabbcykelväg
  89. > Sollentuna
  90. > Solna
  91. > Sopsaltning
  92. > Sportcyklist
  93. > Stadsgata
  94. > Stella Fare
  95. > Stockholm
  96. > Stockholms Handelskammare
  97. > Stolpar i cykelbanan
  98. > Svensk Cykling
  99. > Svängfest
  100. > Torkrum
  101. > Trafiklagstiftning
  102. > Trafikmaktordning
  103. > Trafikplanering
  104. > Trafikrapportör
  105. > Trafikregler
  106. > Trafiksignaler
  107. > Trafiksäkerhet
  108. > Trafikverket
  109. > Täby
  110. > Tävling
  111. > USA
  112. > Vintercykling
  113. > Vinterpendling
  114. > Vinterväghållning
  115. > VTI
  116. > Vägarbeten
  117. > Väjningsplikt
  118. > Västerbron
  119. > Växtlighet
  120. > Åland
  121. > Önskelista
  122. > Örbyleden

Polisens häxjakt på cyklister

28 jun 2012
av: Krister Isaksson

I går sände Polisen ut en nyhet ang. resultatet av deras insats mot aggressiv körning i Stockholms län, så här löd meddelandet:

 974 rapporterade under trafikvecka

Vecka 24 genomfördes en insats mot aggressiv körning i Stockholms län. Cyklisternas beteende är oroande.

- Våra kontroller denna vecka visade att vi måste arbeta mer med regelefterlevnaden för dessa oskyddade trafikanter för att inte olyckstalen ska fortsätta att öka, säger chefen för trafikenheten Göran Bolinder. De utgör dessutom en växande grupp trafikanter. 80 cyklister rapporterades för att ha kört mot rött ljus.

Sammanlagt rapporterades 974 st för trafikbrott under veckan.

548 st som kört för fort.

103 st som kört körförbudsbelagt fordon.

26 st för att ha haft för kort avstånd till framförvarande bil

193 för olovlig körning

148 för att ha kört bil påverkad av alkohol eller narkotika

60 st för att ha kört bil utan säkerhetsbälte.

 - Insatsen visar att vi har problem med regelefterlevnaden för alla trafikantgrupper i länet. Körsätt som äventyrar andra trafikanters säkerhet är ett angeläget trafiksäkerhetsarbete som vi kommer att fortsätta att arbeta med. Dels genom vår vanliga trafikövervakningsverksamhet men även genom riktade insatser med särskilda fokusområden, säger Bolinder. 

Måste säga att jag finner Polisens analys och slutsats närmast häpnadsväckande. Över 500 bilister har kört för fort, nästan 200 har kört utan körkort, nästan 150 bilister har knarkat och supit och sedan kört bil, drygt 100 har kört fordon som är en fara för dem själva och andra – och vad ser polisen som det största problemet? Jo, 80 cyklister som cyklade mot rött!

Enligt beräkningar från Trafikverket skulle ca 150 liv per år sparas om vi alla höll hastighetsgränserna när vi kör bil. De som supit o knarkat är klart överrepresenterade i olycksstatistiken, antalet ökar och de är en stor fara för omgivningen/tredje man. De som kör utan körkort har antingen inget körkort och har då ingen ”skolning” att framföra fordonet eller, och troligare, fått körkortet indraget för tidigare allvarlig trafikförseelse.

 -          Cyklisternas beteenden är oroande, säger Göran Bolinder i pressmeddelandet

 I samband med att cykelboxar infördes i ett stort antal korsningar i Stockholm gjorde Trafikkontoret en genomgång av cykelolyckor i olycksdatabasen STRADA.  Vi studerade cykelolyckor med personskador mellan åren 2000-2006 och där sökte vi särskilt efter personskadeolyckor där cyklisten cyklat mot rött. Vi hittade EN olycka, en berusad cyklist som hade cyklat mot rött i korsningen Rosenlundsgatan/Hornsgatan och blev lindrigt skadad. Självklart finns ett mörkertal men det bör inte vara särskilt stor skillnad mot andra typer av olyckor. Cyklisters rödljuscyklande verkar inte vara det stora trafiksäkerhetsproblemet, borde inte Göran Bolinder oroa sig för andra och mer relevanta trafiksäkerhetsproblem?

Är benägen att hålla med justitieministerns kritik mot polismyndigheten och frågar mig hur ni bedriver ert arbete? Använd era begränsade resurser på ett effektivt och målinriktat sätt istället.

Så här kan man också parkera bilen! Bildkälla: http://twitpic.com/7nm3nt 

 

 

 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet femton med siffror i fältet här


Kommentarer


2014-04-16 12:55   Anna

miapia och emma, tänk vad olika syn man kan ha och vilka skilda slutsatser vi drar. Det jag särskilt uppskattar med många av Kristers inlägg är att han påtalar att bra cykelinfrastruktur är bra får gående, att de får bra och trygga förutsättningar och förhållanden. Inte som nu då det som Krister beskriver mest råder en konfliktdesign.

Just detta inlägg handlar ju om att polisen ska bedriva ett effektivt trafiksäkerhetsarbete. Det är väl bra, att våra gemensamma pengar används på ett effektivt sätt och inte slösas bort där det inte ger några trafiksäkerhetseffekter.

 

2014-04-16 08:35   emma

Spot on miapia!

 

2014-04-15 21:56   Patrick Arkley

Ser man till vad Krister skriver så får han företräda mig varje dag i veckan.
@ miapia: vad är det riktiga problemet enligt dig?

 

2014-04-15 20:59   Nina

Jösses, ett Troll har dykt upp på bloggen! Ve o fasa, sök skydd alla som inte vill råka ut för Trollets vrede!

 

2014-04-15 10:51   miapia

Ytterligare en rättshaverist och cykeltaliban. Vad trött jag blir på att såna som du tar dig rätten att företräda gruppen cyklister.

Två fel gör inte ett rätt. Att det finns fler som är värre motiverar inte att jag får göra fel. OM man skulle resonera som du gör här så kan jag med rätta våldta, stympa och misshandla för det finns många, många andra som är värre.

"Enligt Trafikverket skadades 2 000 cyklister allvarligt 2012, vilket
motsvarar nästan hälften av de 4 500 trafikanter som totalt skadades
allvarligt samma år. Varje år omkommer cirka 300 personer i trafiken. Av
dem är mellan 20 och 30 cyklister."


Jag skäms riktigt skäms att jag är en cyklist när jag läser det här.
Istället för att ta fasta på det verkliga problemet bedriver man häxjakt på den som framför ett obekvämt budskap.

Så länge som såna som du tar sig rätten att företräda gruppen cyklister kommer inget att förbättras. Därför att ni är inte alls intresserade av en dialog utan bara att få rätt. Det är så rättshaverister beter sig. Sällan har uttrycket cyklisttalibaner passat bättre.I princip alla politiker är mycket tydliga med budskapet att så länge som "cyklister" inte visar eget intresse av sin egen säkerhet utan bara fortsätter att lägga ansvaret i andras knä så kommer de inte att göra något.

Cyklister som du förstör med andra ord för alla. Hoppas faktiskt att du får dig en tankeställare och skäms.

Så. VAD ska CYKLISTER göra för att få ner olyckstalen? Skylla på bilisten när de ligger söndermosade på sjukan? Skylla på politiker? Böla över hur orättvist det är att man måste själv ta ANSVAR? Jo, man läker fint av sånt...

Jag hoppas verkligen att du är supernöjd med dig själv och ditt icke-ansvarstagande och vetskapen om att du saboterar för en hel grupp.

 

2013-05-08 07:10   Krister Isaksson

Hans, ja, utbildning, intern information och en djupare förståelse är medel mot okunskap och fördomar.

 

2013-05-08 06:45   Hans Bjerhag

Tänk om Stockholmspolisen kunde ha ett antal cyklande poliser, likt i t.ex. Göteborg! Då skulle kanske förståelsen för cyklisters situation öka, liksom cyklisters följsamhet till trafikreglerna. För visst är det så att många cyklister kör mot rött och även om det tack och lov inte orsakar så många olyckor skapar det otrevliga situationer och tyckande om osd cyklister.

 

2013-04-19 10:44   Erik Johansson

<a href="http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/motormannen-inte-imponerad.htm">motormännen om rödljus körning</a>
testar bara om det går att länka här.. :-)

 

2012-07-05 23:58   Gbgcyklaren.blogg.se

Jag skrev nyss själv ett blogginlägg i min cykelblogg om det här pressmeddelandet ( jag hänvisar och refererar bland annat till ditt inlägg ovan). I mitt blogginlägg har jag även lagt till en ActionCam-cykelfilm med temat "Polisen bryter mot lagen". Filmen kan ses i min blogg:
http://gbgcyklaren.blogg.se/2012/july/film-polisen-bryter-mot-lagen.html

 

2012-07-05 18:50   Christian

@Martin, hade polisbilarna på bilden parkerat en halvmeter till vänster så hade de vare sig varit ivägen för bilarna, eller för cyklisterna.

Man kan tycka att det hade varit en bättre lösning, även för stressade konstaplar.

Och betydligt säkrare för de cyklister som tvingas runda dem och utsättas för den snabba och tunga trafiken på Oxenstiernsgatan.

 

2012-07-05 09:28   Martin

Polis, räddningstjänst och ambulans är inte roten till det onda. Jag är själv hängiven cyklist och irriterar mig på trafiksituationen för oss bikers. Men att klanka ner på dessa yrkesgrupper är inte så lite knasigt.

Än en gång. Vi måste förstå att dom alltid måste ha så nära till sina bilar som det är möjligt. Det kan handla om sekunder, ja även för polisen. De är ju även idag utrustade med defibrilatorer och räddar liv precis som en ambulans. Så, ja även när dom hämtar mat på Hornsgatan ska dom ha nära till bilen. Det är knappast av slöhet och disrespekt mot oss cyklister utan snarare omtanke att snabbt komma till undsättning.

Att polisen också använder cykelbanor för fordonen vid trafikkontroller är också ett nödvändigt ont. Om man plockar in drogade förare och rattfyllon så väjer jag mer än gärna för dessa fordon.

Nu märker jag att man bara klankar ner på polisen men samtliga av de här yrkesgrupperna ska inte åka runt och leta parkering. Den bedömningen måste vi lämna åt dem.

Det finns dock mycket annat man som cyklist irriterar sig över i den här staden. My god...

 

2012-07-04 15:56   Christian Gillinger

Jag kan tillägga att hundra meter efter just de där polisbilarna finns Radiohusets stora parkering. Dagen bilden togs fanns det gott om lediga platser.

Jag är dock lite häpen att de fick plats - just den platsen brukar vara tagen av taxibilar.

 

2012-07-02 16:25   Håkan

Martin, varför är det cyklisterna som ska dra det kortaste strået när det gäller polisens/räddningstjänstens konstiga parkeringar? Varför inte ställa sig utanför den heldragna linjen? Är det värre att blockera bilisternas framkomlighet än cyklisternas? Jag bara undrar?

 

2012-07-01 17:12   Krister Isaksson

Martin, håller fullständigt med dig. Polisen, räddningstjänsten osv måste självklart utnyttja gångbanor, cykelbanor, parker osv när det är nödvändigt.
Att stanna i cykelfälten för att plocka upp hämtmat från matställen på Hornsgatan, i Hammarby Sjöstad osv anser jag inte vara nödvändig utan ren slöhet och respektlöshet. Att vid trafikövervakning på Götgatan och Kungsbron ställa tre polisfordon på cykelbana och vinka in bilister och därmed tvinga ut cyklisterna i körbanan eller upp på gångbanan tycker jag tyder på fel val av plats och mycket dåligt omdöme. Och så här fortsätter det, detta var något som jag i min tidigare tjänst på Stockholms Trafikkontor ständigt blev uppmärksammad på av allmänheten.

 

2012-07-01 16:39   Martin

Har bara en fråga ang din fåniga bild på polisfordonen. Tycker du att polisen ska åka runt och leta ledig parkering när det är bråttom? Det kanske är du som är i snabbt behov av hjälp ngn gång. Tror att du skulle uppskatta en snabb framkörning. Rödljusfrågan orkar jag inte ens kommentera.

 

2012-06-29 21:32   Jens

Tror att polisen borde lägga lite resurser på att bevaka yrkeschaufförer ex långtradarchaffisar och SL-förare som trycker sig förbi med någon decimeters marginal. Förslagsvis skulle också hålla lite koll på de bilister som ser rött när de ser en cyklist på vägen och då ex hänger sig på tutan precis innan de svichar förbi! Tror det skulle kunna hjälpa skadestatistiken mer!

 

2012-06-29 19:49   Fredrik Falk - www.cyklisten.net

Vilken bra blog du skriver Krister! Stort tack!

 

2012-06-29 18:20   Bob

Det var poliser över hela stan.

De stod och plockade cyklister som körde mot rött vid bygget av nya Karolinska. Ett bygge där man har spärrat av cykelbanan på flera ställen, på båda sidor av Solnavägen, och man blir hänvisad att leda cykeln via en "plåttunnel" om man skall följa reglerna.

 

2012-06-29 12:36   Björne

Magnus skriver att "Du jämför en specifik polisinsats (fokuserad till trakterna av Slussen, om jag minns rätt) mot cyklister med Sveriges samlade trafikbrott.". Polisens pressmeddelande inleds klart och tydligt med "vecka 24 genomfördes en kampanj mot aggresiv körning i Stockholms län".

Jag tror att Polisen skulle vara ganska nöjd om siffrorna som presenterades verkligen visade hur det såg ut i hela landet :-)

 

2012-06-29 09:49   Magnus Hübner

Fast det där blir ju ingen vidare bra jämförelse... Du jämför en specifik polisinsats (fokuserad till trakterna av Slussen, om jag minns rätt) mot cyklister med Sveriges samlade trafikbrott. Vad säger det? Det skulle ju exempelvis kunna vara så att cykelbrott annars inte beivras lika mycket som andra trafikbrott? De flesta av de brott som bilister bötfällts för finns ju inte ens för cyklister (säkerhetsbälte, hastighetsbegränsning, avstånd, olovlig körning etc). Vad gäller tester av cyklister som supit/knarkat lär de väl vara obefinliga, eller? Så, lite svårt att säga något alls om de siffrorna, tycker jag.

Siffrorna om antalet skadade är väl däremot synnerligen relevanta. Där borde man ju från polisens sida fokusera på det som är "skadligast".

Är det månne Krister Isaksson f.d. trafikplanering Stockholms stad? Roligt i så fall :)

 

2012-06-29 08:54   Velonavia

Tack Krister!

 

2012-06-28 23:24   Mikael

Jag blir så glad när jag får läsa dina vassa analyser. Cyklister - polisen 1 - 0

 

2012-06-28 20:04   Erik Nohlin

Bängen trålar! Gillar din analys Krister!

 

2012-06-28 15:02   Jonas Th

Jomendetärjusåatt alla dessa egentligen fina människor i bil som begår dessa brott menar ju inget illa. De är ju på väg till sitt jobb, till affären eller på väg hem från en middag. Då kan det ju bli så där. Och vägarna inbjuder ju egentligen till höga farter. De är ju så raka, breda och med fin beläggning så det går ju inte att t ex hålla hastigheten. Men däremot de som cyklar är bara ute för att jävlas. OBS, sant. För det har polisen sagt.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!