Popup-cykelbana - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Broar
  9. > cargobike
  10. > Cykelbloggare
  11. > Cykelbox
  12. > Cykelfrämjandet
  13. > Cykelglädje
  14. > Cykelhjälmslag
  15. > Cykelinfrastruktur
  16. > Cykelparkering
  17. > Cykelpendling
  18. > Cykelpolitik
  19. > Cykelresa
  20. > Cykelstad
  21. > Cykelöverfart
  22. > Cykla höger vid rött
  23. > Cykla med barn
  24. > Cykla till skolan
  25. > Cyklande barn
  26. > Danmark
  27. > Davos
  28. > Debatt
  29. > Design
  30. > Desire lines
  31. > Drift & underhåll
  32. > Däck
  33. > Elcykel
  34. > Felanmälningssystem
  35. > Framkomlighet
  36. > Gatubantning
  37. > Groningen
  38. > Grus
  39. > Gå på cykelbanan
  40. > Gång- och cykelbana
  41. > Gästbloggare
  42. > Hinder på cykelbanan
  43. > Hinderbana
  44. > Hjälm
  45. > Hjälmlag
  46. > Holland
  47. > Humor
  48. > hållbart samhälle
  49. > Kläder
  50. > kollektivtrafik
  51. > Konfliktdesign
  52. > Konst
  53. > Köpenhamn
  54. > Lastcykel
  55. > Lådcyklar
  56. > Lånecyklar
  57. > Lövhalka
  58. > Media
  59. > Miljö
  60. > Motormännen
  61. > Nacka
  62. > Nationell cykelstrategi
  63. > Nederländerna
  64. > New York
  65. > Nollvisionen
  66. > Nya Slussen
  67. > Omklädningsrum
  68. > Polisen
  69. > Politik
  70. > Popup-cykelbana
  71. > Regional cykelplan
  72. > Regionala cykelstråk
  73. > Rullstolscykel
  74. > Rödljuscykling
  75. > Samhälls- och trafikplanering
  76. > Samhällsekonomin
  77. > Självkörande fordon
  78. > Skärmar
  79. > Snabbcykelväg
  80. > Sollentuna
  81. > Solna
  82. > Sopsaltning
  83. > Sportcyklist
  84. > Stella Fare
  85. > Stockholm
  86. > Stockholms Handelskammare
  87. > Stolpar i cykelbanan
  88. > Svensk Cykling
  89. > Svängfest
  90. > Torkrum
  91. > Trafiklagstiftning
  92. > Trafikmaktordning
  93. > Trafikplanering
  94. > Trafikrapportör
  95. > Trafikregler
  96. > Trafiksignaler
  97. > Trafiksäkerhet
  98. > Trafikverket
  99. > Täby
  100. > Tävling
  101. > USA
  102. > Vintercykling
  103. > Vinterväghållning
  104. > VTI
  105. > Vägarbeten
  106. > Väjningsplikt
  107. > Västerbron
  108. > Växtlighet
  109. > Åland
  110. > Önskelista

Popup-cykelbana

17 maj 2016
av: Krister Isaksson

Här är receptet på en snabb och effektiv omställning av trafiksystemet. Så här fixar vi snabbt och enkelt till nya cykelbanor. Vi tar yta från överdimensionerade gator och vägar eller gator med lite biltrafik. Vi fräser bort färg och markeringar, målar nytt på litet annat sätt. Placerar sedan ut GCM-stöd eller liknande. Och vips har vi en ny och bra cykelförbindelse.

Här ett konkret exempel, en popup-cykelbana: Skärholmsvägen

En väg med motorvägsstandard, fullständigt överdimensionerad och asfalt som kan utnyttjas på ett bättre och effektivare sätt.

Här kan vi göra cykelbanor med enkla och snabba medel på bägge sidor av vägen. Till exempel så här:

Ett stråk som kommer få stor betydelse, särskilt då arbetet med förbifarten förstör det befintliga stråket utmed E4/E20 under ett stort antal år.

Så Daniel Helldén, nu kan du även jobba med popup-cykelbanor och inte bara popup-parker!

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet fjorton med siffror i fältet här


Kommentarer


2016-05-17 10:15   Krister Isaksson

Martin, enkelt man tar bort ett körfält för biltrafiken och kör cykelbana av det.

 

2016-05-17 09:52   Martin Holt

Den stråk använder jag idag. Sopar kommunen det funkar det utmärkt. Cyklister kan behöva hjälp att komma över vägen mot Mälarhöjden men annars...

Lite längre ut mot Södertälje har kommunen börjat med att ta fram en cykelbana / cykelfält men cyklister förväntas byta sida ett par gånger. Dessutom har förbifartsarbetet dragit ut många store stenar på cykelfältet.

Problemet är hur man komma förbi Skärholmenscentrum? Vägkanten försvinner just innan Skärholmen och plötsligt hamnar man mitt bland trefilig motortrafiken med korsningar till och från kungenskurvan . Jag vågar cyklar där endast tidigt på söndagmorgon...

Lägg till att stoppsignalerna på Skärholmsvägen blir grönt om man sitta i en bil men inte om man sitta på cykeln.

 

2016-05-17 09:27   Krister Isaksson

Bob, vägräcke går också bra. Förutsättningarna på platsen får avgöra.

 

2016-05-17 09:26   Bob Lind

Vägräcke istället, om det får plats? Dyrare men rimligen bättre. Säkerhet med gcm-stöd är inte lika hög och kräver väl isåfall låg fart på vägen, typ 40?

 

2016-05-17 08:50   Krister Isaksson

Anders, ofta en invändning från driften. Dåligt utfört sitter stöden ibland dåligt, tex vid plogning. Finns ju nu också andra, liknande lösningar på marknaden som verkar sitta fast lite bättre.

 

2016-05-17 08:43   Anders Norén

Många som arbetar på kommunerna anser att spikad eller klistrad kantsten är en dålig lösning som bör undvikas så långt som möjligt (i väntan på att bygga en traditionell GC-bana). Jag har ingen aning om varför.

Ett exempel från Malmö:
http://cyklaimalmo.blogspot.se/2015/10/cykelfalt-ny-cykelvag-for-malmo.html
http://www.sydsvenskan.se/2016-04-17/malmos-cykelbudget-tvingar-fram-enklare-losningar

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!