Popup-cykelbana - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Botkyrka
  9. > Broar
  10. > cargobike
  11. > Cykelbloggare
  12. > Cykelbox
  13. > Cykelfrämjandet
  14. > Cykelglädje
  15. > Cykelhjälmslag
  16. > Cykelinfrastruktur
  17. > Cykelparkering
  18. > Cykelpendling
  19. > Cykelpolitik
  20. > Cykelresa
  21. > Cykelstad
  22. > Cykeltunnel
  23. > Cykelöverfart
  24. > Cykla höger vid rött
  25. > Cykla med barn
  26. > Cykla till jobbet
  27. > Cykla till skolan
  28. > Cyklande barn
  29. > Danmark
  30. > Davos
  31. > Debatt
  32. > Design
  33. > Desire lines
  34. > Drift & underhåll
  35. > Däck
  36. > Elcykel
  37. > Felanmälningssystem
  38. > Framkomlighet
  39. > Gatubantning
  40. > Groningen
  41. > Grus
  42. > Gå på cykelbanan
  43. > Gång- och cykelbana
  44. > Gästbloggare
  45. > Hinder på cykelbanan
  46. > Hinderbana
  47. > Hjälm
  48. > Hjälmlag
  49. > Holland
  50. > Humor
  51. > hållbart samhälle
  52. > Kläder
  53. > kollektivtrafik
  54. > Konfliktdesign
  55. > Konst
  56. > Köpenhamn
  57. > Lastcykel
  58. > Lådcyklar
  59. > Lånecyklar
  60. > Lövhalka
  61. > Media
  62. > Miljö
  63. > Motormännen
  64. > Nacka
  65. > Nationell cykelstrategi
  66. > Nederländerna
  67. > New York
  68. > Nollvisionen
  69. > Norra Djurgårdsstaden
  70. > Nya Slussen
  71. > Omklädningsrum
  72. > Packning
  73. > Polisen
  74. > Politik
  75. > Popup-cykelbana
  76. > Regional cykelplan
  77. > Regionala cykelstråk
  78. > Rullstolscykel
  79. > Ryggsäck
  80. > Rödljuscykling
  81. > Samhälls- och trafikplanering
  82. > Samhällsekonomin
  83. > Shimano
  84. > Självkörande fordon
  85. > Skärmar
  86. > Snabbcykelväg
  87. > Sollentuna
  88. > Solna
  89. > Sopsaltning
  90. > Sportcyklist
  91. > Stella Fare
  92. > Stockholm
  93. > Stockholms Handelskammare
  94. > Stolpar i cykelbanan
  95. > Svensk Cykling
  96. > Svängfest
  97. > Torkrum
  98. > Trafiklagstiftning
  99. > Trafikmaktordning
  100. > Trafikplanering
  101. > Trafikrapportör
  102. > Trafikregler
  103. > Trafiksignaler
  104. > Trafiksäkerhet
  105. > Trafikverket
  106. > Täby
  107. > Tävling
  108. > USA
  109. > Vintercykling
  110. > Vinterpendling
  111. > Vinterväghållning
  112. > VTI
  113. > Vägarbeten
  114. > Väjningsplikt
  115. > Västerbron
  116. > Växtlighet
  117. > Åland
  118. > Önskelista

Popup-cykelbana

17 maj 2016
av: Krister Isaksson

Här är receptet på en snabb och effektiv omställning av trafiksystemet. Så här fixar vi snabbt och enkelt till nya cykelbanor. Vi tar yta från överdimensionerade gator och vägar eller gator med lite biltrafik. Vi fräser bort färg och markeringar, målar nytt på litet annat sätt. Placerar sedan ut GCM-stöd eller liknande. Och vips har vi en ny och bra cykelförbindelse.

Här ett konkret exempel, en popup-cykelbana: Skärholmsvägen

En väg med motorvägsstandard, fullständigt överdimensionerad och asfalt som kan utnyttjas på ett bättre och effektivare sätt.

Här kan vi göra cykelbanor med enkla och snabba medel på bägge sidor av vägen. Till exempel så här:

Ett stråk som kommer få stor betydelse, särskilt då arbetet med förbifarten förstör det befintliga stråket utmed E4/E20 under ett stort antal år.

Så Daniel Helldén, nu kan du även jobba med popup-cykelbanor och inte bara popup-parker!

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sjuttiotre med siffror i fältet här


Kommentarer


2016-05-17 10:15   Krister Isaksson

Martin, enkelt man tar bort ett körfält för biltrafiken och kör cykelbana av det.

 

2016-05-17 09:52   Martin Holt

Den stråk använder jag idag. Sopar kommunen det funkar det utmärkt. Cyklister kan behöva hjälp att komma över vägen mot Mälarhöjden men annars...

Lite längre ut mot Södertälje har kommunen börjat med att ta fram en cykelbana / cykelfält men cyklister förväntas byta sida ett par gånger. Dessutom har förbifartsarbetet dragit ut många store stenar på cykelfältet.

Problemet är hur man komma förbi Skärholmenscentrum? Vägkanten försvinner just innan Skärholmen och plötsligt hamnar man mitt bland trefilig motortrafiken med korsningar till och från kungenskurvan . Jag vågar cyklar där endast tidigt på söndagmorgon...

Lägg till att stoppsignalerna på Skärholmsvägen blir grönt om man sitta i en bil men inte om man sitta på cykeln.

 

2016-05-17 09:27   Krister Isaksson

Bob, vägräcke går också bra. Förutsättningarna på platsen får avgöra.

 

2016-05-17 09:26   Bob Lind

Vägräcke istället, om det får plats? Dyrare men rimligen bättre. Säkerhet med gcm-stöd är inte lika hög och kräver väl isåfall låg fart på vägen, typ 40?

 

2016-05-17 08:50   Krister Isaksson

Anders, ofta en invändning från driften. Dåligt utfört sitter stöden ibland dåligt, tex vid plogning. Finns ju nu också andra, liknande lösningar på marknaden som verkar sitta fast lite bättre.

 

2016-05-17 08:43   Anders Norén

Många som arbetar på kommunerna anser att spikad eller klistrad kantsten är en dålig lösning som bör undvikas så långt som möjligt (i väntan på att bygga en traditionell GC-bana). Jag har ingen aning om varför.

Ett exempel från Malmö:
http://cyklaimalmo.blogspot.se/2015/10/cykelfalt-ny-cykelvag-for-malmo.html
http://www.sydsvenskan.se/2016-04-17/malmos-cykelbudget-tvingar-fram-enklare-losningar

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!