Räcket - bästa cykelstället? - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > barncykel
  6. > Belysning
  7. > Bicycling
  8. > Bilhinder
  9. > Botkyrka
  10. > Broar
  11. > cargobike
  12. > Cykelbloggare
  13. > Cykelbox
  14. > Cykelfrämjandet
  15. > Cykelglädje
  16. > Cykelhjälmslag
  17. > Cykelinfrastruktur
  18. > Cykelparkering
  19. > Cykelpendling
  20. > cykelplanering
  21. > Cykelpolitik
  22. > Cykelresa
  23. > Cykelstad
  24. > Cykeltunnel
  25. > Cykelöverfart
  26. > Cykla höger vid rött
  27. > Cykla med barn
  28. > Cykla till jobbet
  29. > Cykla till skolan
  30. > Cyklande barn
  31. > Danmark
  32. > Davos
  33. > Debatt
  34. > Design
  35. > Desire lines
  36. > Drift & underhåll
  37. > Däck
  38. > Elcykel
  39. > Felanmälningssystem
  40. > Framkomlighet
  41. > Gatubantning
  42. > Groningen
  43. > Grus
  44. > Gå på cykelbanan
  45. > Gång- och cykelbana
  46. > Gästbloggare
  47. > Hinder på cykelbanan
  48. > Hinderbana
  49. > Hjälm
  50. > Hjälmlag
  51. > Holland
  52. > Humor
  53. > hållbart samhälle
  54. > Kläder
  55. > kollektivtrafik
  56. > Konfliktdesign
  57. > Konst
  58. > Köpenhamn
  59. > Lastcykel
  60. > Lådcyklar
  61. > Lånecyklar
  62. > Lövhalka
  63. > Media
  64. > Miljö
  65. > Motormännen
  66. > Nacka
  67. > Nationell cykelstrategi
  68. > Nederländerna
  69. > New York
  70. > Nollvisionen
  71. > Norra Djurgårdsstaden
  72. > Nya Slussen
  73. > Omklädningsrum
  74. > Packning
  75. > Polisen
  76. > Politik
  77. > Popup-cykelbana
  78. > Regional cykelplan
  79. > Regionala cykelstråk
  80. > Rullstolscykel
  81. > Ryggsäck
  82. > Rödljuscykling
  83. > Samhälls- och trafikplanering
  84. > Samhällsekonomin
  85. > Shimano
  86. > Självkörande fordon
  87. > Skärmar
  88. > Snabbcykelväg
  89. > Snöröjning
  90. > Sollentuna
  91. > Solna
  92. > Sopsaltning
  93. > Sportcyklist
  94. > Stadsgata
  95. > Stella Fare
  96. > Stockholm
  97. > Stockholms Handelskammare
  98. > Stolpar i cykelbanan
  99. > Svensk Cykling
  100. > Svängfest
  101. > Torkrum
  102. > Trafiklagstiftning
  103. > Trafikmaktordning
  104. > Trafikplanering
  105. > Trafikrapportör
  106. > Trafikregler
  107. > Trafiksignaler
  108. > Trafiksäkerhet
  109. > Trafikverket
  110. > Täby
  111. > Tävling
  112. > USA
  113. > Vintercykling
  114. > Vinterpendling
  115. > Vinterväghållning
  116. > VTI
  117. > Vägarbeten
  118. > Väjningsplikt
  119. > Västerbron
  120. > Växtlighet
  121. > Åland
  122. > Önskelista
  123. > Örbyleden

Räcket - bästa cykelstället?

9 jun 2014
av: Krister Isaksson

 

Överallt i våra städer står cyklar parkerade. Ibland på bra anordnade cykelparkeringar, lokaliserade på rätt ställe och med bra cykelställ. Ibland så står cyklarna parkerade på mindre bra ställen och kan då bli till hinder och problem för en del.

Sen har vi frågan om vilket cykelställ som är funktionellt och säkert. Här finns det många uppfattningar och åsikter. Frågar vi cyklisterna ges två tydliga svar:

  1. de vill ha ett cykelställ som går att låsa fast cykeln i
  2. de vill ha ett funktionellt ställ som klarar av olika typer av cyklar, små/stora, smala/tjocka däck, cyklar utan stöd osv.

Då kan vi konstatera att denna typ av ställ inte kommer på första plats:


Ett traditionellt framhjulsställ, svårt att låsa fast cykeln i, passar inte alltid alla typer av däck/hjul, skaderisk på hjul. Så vad göra? Parkera cykeln längs med och lås fast! 

Med vägledning av dessa bilder med cyklar fastlåsta i räcken är vi en bit på väg mot cykelstället som en majoritet av cyklisterna föredrar:

Det är alltså ett cykelställ med räckets egenskaper som är det cykelställ som majoriteten av cyklisterna föredrar. Ett ställ du kan parkera eller luta din cykel mot (alla har inte stöd). Ett ställ som du enkelt kan låsa fast ramen i, kanske ett ställ som dessa:


Cykelställ med räckets egenskaper är det ställ som uppskattas mest hos cyklisterna.

 

Vad tycker du?

 

Relaterade inlägg:

 

 

 

 

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet nittiotvå med siffror i fältet här


Kommentarer


2017-08-29 12:43   Campagnolo

Den här enkla och funktionella varianten gillar jag om jag parkerar cykeln ute ett kortare tag:
https://citypro.se/images/zoom/045-201051.jpg

Annars får hojen följa med in :-)

 

2015-05-01 22:32   Pär Sandevik på ISR-märkning

Sveriges sämsta räcke att parkera cykeln vid finns nog i Malmö i anslutning till järnvägsstationen. Utrymningsväg och därmed förbjudet att låsa fast sin cykel där. Bryter man mot det dyker kommunens inhyrda låskapare/transportörer upp och plockar bort cykeln - vissa dagar plockas upp till 50 cyklar på en dag.

 

2014-09-20 15:17   Pieter Kuiper

Om det finns ett val mellan räcke som man kan låsa fast vid eller cykelskjul där det inte går, väljer jag skjulet. Så gör de flesta på universitetsområdet i Växjö. Det beror förstås på hur stor risken är att cykeln blir stulen.

 

2014-09-20 06:39   Krister Isaksson

Bob, tack för tipset! Då ser vi tydligt att räcket uppfyller kraven på "cykelställ" som förebygger brott. Även cykelstället i näst sista bilden borde falla under den kategorin. Stället i sista bilden är lite mer tveksamt.

 

2014-09-19 22:19   Bob

En del intressant i ämnet cykelställ/cykelstölder finns på Brå-s hemsida, inkl länken till Bikeoff.
https://www.bra.se/bra/nytt-fran-bra/arkiv/nyheter/2009-12-30-cykelstall-som-forebygger-brott.html

 

2014-06-24 19:39   Krister Isaksson

Stefan, helt underbar! Inte behöver jag tänka när jag utför mitt arbete...

 

2014-06-24 16:53   Stefan

Hittade den här bilden på ett cykelställ i Alunda

http://tjuvlyssnat.se/tjuvtittat/om-montoren-ar-har-nej-han-ar-ute-och-cyklar/

 

2014-06-12 22:09   Krister Isaksson

Trafikistan, det är därför man tar fram en cykelparkeringshandbok, Cykelparkering i staden. Där tas lämpliga ställ upp, de måttsätts, hur de ska placeras, typritningar osv. Allt för att skapa en så funktionell och effektiv cykelparkering som möjligt. Det förutsätter ju visserligen att man väljer att följa handboken vilket det ju är lite si o så med...

 

2014-06-12 09:59   Trafikistan.se

Som du säger - alla cyklar har inte stöd. De allra flesta har det, men eftermonterade stöd är ofta dåligt anpassade. Då står cykeln labilt. Och cyklar med korg på styret är extra dråsbenägna eftersom det tyngda styret gärna vill vrida sig och då snedtyngs hela cykeln. Blir det lite blåsväder, är det många cyklar som dråsar omkull.

Ett bra cykelställ ska inte bara vara bra att låsa mot, utan även hindra cykeln från att trilla och skada både sig själv och andra cyklar. Enbart en lodrät stolpe kan funka för herrcyklar, men damcyklar har inget som kan lutas mot en ensam stolpe. Då behövs lite bredd på stället, som i dina sista bilder.

I många fall är det bra om cykelställ är genomsläppliga - att man kan gå emellan när det inte står cyklar parkerade. Det kan ställen i dina sista bilder också ge om de inte sitter för tätt.

Till sist kan det lätt bli så många cyklar så att man måste ställa två vid varje ställ - en på var sida. Det underlättas väsentligt av att stället har något som håller isär cyklarna lite så de inte trasslar in sig i varandra fullständigt. Cykelstolpen Urban har D-formade utväxter som kan hålla isär två cyklar om stolpen har orienterats smart. Men installationsanvisningen är väl skriven av någon som hellre vill sälja en stolpe per cykel antar jag.

 

2014-06-09 15:40   Thomas

Mitt i prick!

 

2014-06-09 11:40   Pär N.

Håller med dig Krister!

 

2014-06-09 11:19   sven

Gillar speciellt räcket på bilden med förbjudet att stanna skylten, min cykel och mina lås passar utmärkt för den.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!