Riksdagen ute och cyklar - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > barncykel
  6. > Belysning
  7. > Bicycling
  8. > Bilhinder
  9. > Botkyrka
  10. > Broar
  11. > cargobike
  12. > Cykelbloggare
  13. > Cykelbox
  14. > Cykelfrämjandet
  15. > Cykelglädje
  16. > Cykelhjälmslag
  17. > Cykelinfrastruktur
  18. > Cykelparkering
  19. > Cykelpendling
  20. > cykelplanering
  21. > Cykelpolitik
  22. > Cykelresa
  23. > Cykelstad
  24. > Cykeltunnel
  25. > Cykelöverfart
  26. > Cykla höger vid rött
  27. > Cykla med barn
  28. > Cykla till jobbet
  29. > Cykla till skolan
  30. > Cyklande barn
  31. > Danmark
  32. > Davos
  33. > Debatt
  34. > Design
  35. > Desire lines
  36. > Drift & underhåll
  37. > Däck
  38. > Elcykel
  39. > Felanmälningssystem
  40. > Framkomlighet
  41. > Gatubantning
  42. > Groningen
  43. > Grus
  44. > Gå på cykelbanan
  45. > Gång- och cykelbana
  46. > Gästbloggare
  47. > Hinder på cykelbanan
  48. > Hinderbana
  49. > Hjälm
  50. > Hjälmlag
  51. > Holland
  52. > Humor
  53. > hållbart samhälle
  54. > Kläder
  55. > kollektivtrafik
  56. > Konfliktdesign
  57. > Konst
  58. > Köpenhamn
  59. > Lastcykel
  60. > Lådcyklar
  61. > Lånecyklar
  62. > Lövhalka
  63. > Media
  64. > Miljö
  65. > Motormännen
  66. > Nacka
  67. > Nationell cykelstrategi
  68. > Nederländerna
  69. > New York
  70. > Nollvisionen
  71. > Norra Djurgårdsstaden
  72. > Nya Slussen
  73. > Omklädningsrum
  74. > Packning
  75. > Polisen
  76. > Politik
  77. > Popup-cykelbana
  78. > Regional cykelplan
  79. > Regionala cykelstråk
  80. > Rullstolscykel
  81. > Ryggsäck
  82. > Rödljuscykling
  83. > Samhälls- och trafikplanering
  84. > Samhällsekonomin
  85. > Shimano
  86. > Självkörande fordon
  87. > Skärmar
  88. > Snabbcykelväg
  89. > Sollentuna
  90. > Solna
  91. > Sopsaltning
  92. > Sportcyklist
  93. > Stadsgata
  94. > Stella Fare
  95. > Stockholm
  96. > Stockholms Handelskammare
  97. > Stolpar i cykelbanan
  98. > Svensk Cykling
  99. > Svängfest
  100. > Torkrum
  101. > Trafiklagstiftning
  102. > Trafikmaktordning
  103. > Trafikplanering
  104. > Trafikrapportör
  105. > Trafikregler
  106. > Trafiksignaler
  107. > Trafiksäkerhet
  108. > Trafikverket
  109. > Täby
  110. > Tävling
  111. > USA
  112. > Vintercykling
  113. > Vinterpendling
  114. > Vinterväghållning
  115. > VTI
  116. > Vägarbeten
  117. > Väjningsplikt
  118. > Västerbron
  119. > Växtlighet
  120. > Åland
  121. > Önskelista
  122. > Örbyleden

Riksdagen ute och cyklar

12 jun 2013
av: Krister Isaksson

 

I dag har jag guidat runt 11 riksdagsmän och kvinnor på cykel i Stockholms innerstad. Det var Riksdagens cykelnätverk och det var en träff arrangerad av Svensk Cykling under den kittlande rubriken: Får bilen plats i staden? Jag var inbjuden att som expert och i allra högsta grad sakkunnig på Stockholms cykelinfrastruktur guida samt dela med mig av min kunskap och erfarenhet på området.

Vi startade på Mynttorget och rundan som cyklades var Skeppsbron, Slussen, Hornsgatan, Långholmsgatan, Västerbron, Norr Mälarstrand, Tegelbacken och Strömgatan för att avsluta med enklare middag och diskussion ute på Skeppsholmen. Rundan är en blandning av cykelinfrastruktur med cykelfält, enkelriktade cykelbanor, dubbelriktade cykelbanor, blandtrafik, cykelboxar, stora och små korsningar mm. Även en del vägarbeten passerades för att visa hur cykel hanteras vid dessa. Vad vi ville visa upp var hur en cykelinfrastruktur blir om man inte gör inskränkningar för biltrafiken, exempelvis tar körfält eller parkeringsplatser. För det är under dessa villkor en stor del av cykelinfrastrukturen byggts under slutet av 1900-talet och början av 2000-talet i Stockholm - påverka inte biltrafikens framkomlighet och antalet parkeringsplatser. Då blir det som det blir, det går inte att trolla med knäna.

Det var väl både ris och ros som delades ut efter cykelturen. Det som främst kom upp var hur trångt det är, att det aldrig går att slappna av. Det är också tämligen asocialt: man kan aldrig cykla bredvid varandra! Vi påtalade vikten av en väl anpassad och utbyggd cykelinfrastruktur samt att även delar regelverket behöver anpassas och ändras.

Så det ska bli spännande att se framöver hur riksdagspartierna kommer att hantera cykel och kanske det som står närmast för dörren: Cyklingsutredningen

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet femtiosex med siffror i fältet här


Kommentarer


2013-07-04 13:48   Krister Isaksson

Calle, jag twittrade http://t.co/YiaMFSr8XS och felanmälde detta till Trafikverket den 19 juni, sedan skrev Cyklistbloggen ett inlägg om det och media fick nys om det. Och nu står Trv där med skägget i brevlådan. En stilla undran är ju hur det står till med kvalitetssäkringen...

 

2013-07-04 10:22   Calle

Ytterligare ett exempel på Trafikverkets cykelplanering går att läsa i dagens DN. Herregud...
http://www.dn.se/sthlm/ny-cykelbana-en-fara-for-cyklisterna/

 

2013-06-18 09:42   Krister Isaksson

Johannes, det är mycket klart att det saknas en tydlig styrning, såväl AV verket som I verket för att uppnå ökad och säker cykling. Dessa olika projekt, särskilt de större, är mer eller mindre autonoma. De drivs utefter den "beställning" projektet fått och ingår då inte cykel alt. är inte tydligt klargjort vad som ska göras och ambitionsnivå så blir det som det blir. Projekten arbetar så att säga bara efter beställningen, budgeten och tidplanen och håller allt annat ifrån sig, en härlig subotimering! Som tex Förbifarten vid Kungens Kurva där projektledaren håller med om att lösningen som Huddinge föreslår för cykel är bättre och att de kan återkomma och bygga den när Förbifarten är klar! Till en kostnad som är 10 ggr högre än att passa på när man ev. bygger Förbifarten. Och också gör att lösningen fördröjs flera år...

Trafikverket: "Inte vårt problem"

 

2013-06-18 07:29   Johannes Westlund

Vad håller Trafikverket på med? Igen struntar de i sitt uppdrag och hittar på egna linjer. När ska tjänstemannaansvar utkrävas? Hur kan det vara tillåtet att agera på tvärs med riksdagens uttryckliga uppdrag i år efter år, decennium efter decennium? Vem har makten? Inte politikerna, utan tjänstemännen. Fin liten teknokrati vi byggt oss.

 

2013-06-17 14:22   Krister Isaksson

Jens, det är verkligen sorgligt. Solna kunde i detta exempel "tvingat" Trafikverket till att ta ett större ansvar för en ny och bra lösning genom att inte ta fram/godkänna en detaljplan. Så blev det inte utan nu finns inget vettigt alternativ och x-antal steg tillbaka för cykeln som transportmedel. Bil några steg framåt...

 

2013-06-17 12:37   Jens

Tack för svaret, men verkligen bedrövad över det. Ingen hejd på Trafikverkets planering för massbilism som vi alla är med och finansierar ju. Vad gäller just den här cykelvägen var den extremt gen för alla, exempelvis studenter som bor i Huvudsta, som ska till KI/KS eller vidare inåt stan/Universitetet/KTH. Men det vet du redan. Däremot tycker jag detta inte är acceptabelt, hur går detta hand i hand med exempelvis det Trafikverket skriver på sin webbsida:
"Trafikverket har det övergripande ansvaret för att skapa ett hållbart och effektivt transportsystem. Men att förändra systemet tar tid. Snabba lösningar måste kombineras med långsiktiga planer. Hur vi väljer att hantera våra transporter i dag, avgör hur vårt samhälle ser ut i morgon."
Ja, det går nog så långsamt att det går åt fel håll skulle jag säga. Det går snabbt åt att skapa ett Ohållbart samhälle...

 

2013-06-16 20:47   Krister Isaksson

Jens, tack! Den cykelvägen känner jag mycket väl till, det var en kamp som vi förde mot Trafikverket, till viss del med hjälp av Solna, men det sket sig som du just märkt. Trafikverket och dess representanter skakade fram ett avtal från 60-talet att cykelvägen bara var till låns och när så önskades kunde de ta den tillbaka. Vilket nu sker i samband med bygget av Norra Länken. Kommer något annat, lika gent? I helvete heller! Trafikverket i ett nötskal som gör som de brukar: http://www.newsmill.se/artikel/2012/09/25/trafikverket-struntar-i-sitt-uppdrag-att-ka-cyklingen

 

2013-06-16 18:14   Jens

Hej! Bra initiativ! Synd att ni inte tog turen via cykelbanan utmed essingeleden och över spåren i Tomteboda, dvs den eminenta cykelgenväg som finns mellan Karolinska/solnabron och Solna/huvudsta. Eller snarare FUNNITS till nu. I fredags passerade jag här i bil och noterade att Trafikverket verkar TA BORT den gena gång- och cykelvägen över bangården utmed Essingeleden!! Ser ut som det kommer bli ytterligare ett bilkörfält!!! Läser om det på Trafikverkets webbsida, verkar tyvärr stämma. Helt sjukt, den här cykelgenvägen är ju ypperligt bra, men tydligen viktigare att få in åtta-tio bilkörfält eller vad det nu blir där i samband med mångmmiljardprojektet Norra Länken. När tar politikerna itu med Trafikverkets felprioriteringar undrar jag..

 

2013-06-13 14:45   Krister Isaksson

Arne B, Tack, men jag ska inte ensam ha äran utan detta är främst ett långsiktigt arbete av Svensk Cykling.

 

2013-06-13 14:16   Arne B

Mycket bra Krister! Stora förändringar tar tid. Bra jobbat!

 

2013-06-13 14:08   Krister Isaksson

Andreas, Tack! Jo jag var sammanbiten och koncentrerad. Känner ju ett ansvar när man leder en grupp på detta sätt. Visste lite om deras färdigheter på cykel och cykling i stadstrafik så det var mycket koll fram o bakåt under resan.

 

2013-06-13 13:34   Andreas

Underbart! Jag mötte er på Norr Mälarstrand och passerade i andra riktningen hela ditt entourage bl.a. just vid idiotträdet där man alltid tycker det är otäckt med möte. Bra jobbat med utflykten!

Den där sträckningen är för mig gåtfull att man inte prioriterar - extremt mkt cyklister och extremt smalt. Senast i morse så jag ett barn som stod med sina föräldrar (eller med sin mamma och en man som varit inblandad i ngn form av incident) vid gräskanten och hade råkat ut för något.

Du såg lite sammanbiten ut! :-)

 

2013-06-13 10:23   Krister Isaksson

manne, Cykelnätverket har fler medlemmar än 11, de har mycket att göra och måste väl prioritera som de anser nödvändigt. Och visst var de flesta engagerade cyklister som var med på rundan, dock inte alla vana vid storstadscykling så det blev nog en del ögonöppnare.
Inför kommunalvalet här i Sthlm 2014 hade nästa alla partier något form av cykelprogram, första gången någonsin. Och 2014 kan jag inte tänka mig något annat än att de verkligen kommer att få bekänna färg (om nu inte slukhålet Förbilfarten stjäl allt utrymme). Och ju fler vi blir som cyklar desto större krav kommer att ställas och det kommer bli en än större politisk fråga. Politik i min värld är mycket konsten att reagera, och ställer vi fler och mer väl underbyggda krav måste man reagera och agera.

 

2013-06-13 09:58   manne

bra initiativ! Men synd att det bara vara 11 av 349 och förmodligen de mest inbitna och kunniga cyklisterna..... tror alla beslutsfattare måste ut i verkligheten nångång.
Men så är väl cykelfrågan en ickefråga rent politiskt. Jag tror jag aldrig hört nån eller politiskt parti som dragit en lans för mer cykelbanor eller liknande.

 

2013-06-13 06:50   Krister Isaksson

Ulrika, vi får hoppas att detta bidrar till något gott. Det jag verkligen saknar är just ytan, min egen plats i systemet. Som det är nu är den mest en liten yta som pressats ner där den fick plats och inte hindrade biltrafiken. Visst skulle det vara härligt att kunna cykla tillsammans, när vi åker bil sitter ju inte en fram och en bak! Se detta inlägg och bilder, så skulle det kunna vara: http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/cykelinfrastruktur-i-varldsklass-del-6.htm

 

2013-06-12 23:07   Ulrika

Härlig början! För hur man än bär sig åt, så om man gör någonting så kan det bara bli bättre. Jag har tänkt på det där att cyklister har väldigt mycket åsikter om trafik: vi tänker ju inte på nåt annat cirka en timme om dagen. Bilister lyssnar på musik, t-baneåkare surfar. Riktiga cyklister är 100% närvarande i trafiken hela tiden. Det går aldrig att slappna av, för då hamnar man i en farlig situation. Det skulle vara trevligt att kunna cykla tillsammans!

 

2013-06-12 22:11   Krister Isaksson

Oskar, om jag minns rätt så var det alla utom FP och SD

 

2013-06-12 21:58   Oskar Jalkevik

Får jag fråga vilka partier som deltog?

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!