Krister Isaksson
Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!
Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson
Arkiv
- > December 2019
- > November 2019
- > Oktober 2019
- > September 2019
- > Augusti 2019
- > Juli 2019
- > Juni 2019
- > Maj 2019
- > April 2019
- > Mars 2019
- > Februari 2019
- > December 2018
- > November 2018
- > Oktober 2018
- > September 2018
- > Augusti 2018
- > Juni 2018
- > April 2018
- > Mars 2018
- > Februari 2018
- > Januari 2018
- > December 2017
- > November 2017
- > Oktober 2017
- > September 2017
- > Augusti 2017
- > Juli 2017
- > Juni 2017
- > Maj 2017
- > April 2017
- > Mars 2017
- > Februari 2017
- > Januari 2017
- > December 2016
- > November 2016
- > Oktober 2016
- > September 2016
- > Augusti 2016
- > Juli 2016
- > Juni 2016
- > Maj 2016
- > April 2016
- > Mars 2016
- > Februari 2016
- > Januari 2016
- > December 2015
- > November 2015
- > Oktober 2015
- > September 2015
- > Augusti 2015
- > Juli 2015
- > Juni 2015
- > Maj 2015
- > April 2015
- > Mars 2015
- > Februari 2015
- > Januari 2015
- > December 2014
- > November 2014
- > Oktober 2014
- > September 2014
- > Augusti 2014
- > Juli 2014
- > Juni 2014
- > Maj 2014
- > April 2014
- > Mars 2014
- > Februari 2014
- > Januari 2014
- > December 2013
- > November 2013
- > Oktober 2013
- > September 2013
- > Augusti 2013
- > Juli 2013
- > Juni 2013
- > Maj 2013
- > April 2013
- > Mars 2013
- > Februari 2013
- > Januari 2013
- > December 2012
- > November 2012
- > Oktober 2012
- > September 2012
- > Augusti 2012
- > Juli 2012
- > Juni 2012
Mest lästa
- Trafikverket - det gick åt helvete
- Från elände till dröm – signerat Trafikverket
- Kan det bli mer fel?
- Bygg så kommer de. Del 2
- "Du ska ha ringklocka på cykeln"
- Drömhuset - är detta Sveriges bästa arbetsplats?
- Chef på Trafikverket: ”så här ska det inte se ut”
- Hur många farliga stolpar är det Trafikverket?
- Stolpar mitt i cykelvägen låg säkerhetsrisk enligt Trafikverket
- Kan det bli mer fel? Del 3
Etiketter
- > 2+1-väg
- > Arbetsgivare
- > Arkitektur
- > Barn
- > Belysning
- > Bicycling
- > Bilhinder
- > Botkyrka
- > Broar
- > cargobike
- > Cykelbloggare
- > Cykelbox
- > Cykelfrämjandet
- > Cykelglädje
- > Cykelhjälmslag
- > Cykelinfrastruktur
- > Cykelparkering
- > Cykelpendling
- > Cykelpolitik
- > Cykelresa
- > Cykelstad
- > Cykeltunnel
- > Cykelöverfart
- > Cykla höger vid rött
- > Cykla med barn
- > Cykla till jobbet
- > Cykla till skolan
- > Cyklande barn
- > Danmark
- > Davos
- > Debatt
- > Design
- > Desire lines
- > Drift & underhåll
- > Däck
- > Elcykel
- > Felanmälningssystem
- > Framkomlighet
- > Gatubantning
- > Groningen
- > Grus
- > Gå på cykelbanan
- > Gång- och cykelbana
- > Gästbloggare
- > Hinder på cykelbanan
- > Hinderbana
- > Hjälm
- > Hjälmlag
- > Holland
- > Humor
- > hållbart samhälle
- > Kläder
- > kollektivtrafik
- > Konfliktdesign
- > Konst
- > Köpenhamn
- > Lastcykel
- > Lådcyklar
- > Lånecyklar
- > Lövhalka
- > Media
- > Miljö
- > Motormännen
- > Nacka
- > Nationell cykelstrategi
- > Nederländerna
- > New York
- > Nollvisionen
- > Norra Djurgårdsstaden
- > Nya Slussen
- > Omklädningsrum
- > Packning
- > Polisen
- > Politik
- > Popup-cykelbana
- > Regional cykelplan
- > Regionala cykelstråk
- > Rullstolscykel
- > Ryggsäck
- > Rödljuscykling
- > Samhälls- och trafikplanering
- > Samhällsekonomin
- > Shimano
- > Självkörande fordon
- > Skärmar
- > Snabbcykelväg
- > Sollentuna
- > Solna
- > Sopsaltning
- > Sportcyklist
- > Stella Fare
- > Stockholm
- > Stockholms Handelskammare
- > Stolpar i cykelbanan
- > Svensk Cykling
- > Svängfest
- > Torkrum
- > Trafiklagstiftning
- > Trafikmaktordning
- > Trafikplanering
- > Trafikrapportör
- > Trafikregler
- > Trafiksignaler
- > Trafiksäkerhet
- > Trafikverket
- > Täby
- > Tävling
- > USA
- > Vintercykling
- > Vinterpendling
- > Vinterväghållning
- > VTI
- > Vägarbeten
- > Väjningsplikt
- > Västerbron
- > Växtlighet
- > Åland
- > Önskelista
Ryggsäcken
Då och då får jag frågan hur jag gör när jag vill få med mig packning på min cykelpendling. Jag pendlar cirka 25 kilometer varje dag och cyklar nästan uteslutande på cyklar utan pakethållare. Jag har inte något större behov att transportera massor av saker. Mina behov består främst av att kunna få med mig ombyteskläder, handduk och så vidare. Samt då och då dator och annat arbetsmaterial. Min lösning för att frakta dessa saker har därför blivit en ryggsäck.
En ryggsäck som jag valt för denna uppgift heter Osprey Radial. Den är på cirka 26 liter.
Ryggsäcken har massor av olika fack vilket jag verkligen uppskattar, för jag vill inte ha en enda stor säck att förvara allt i. Det är ett särskilt fack för datorn, även ett för paddan, ett för mobilen, ett för plånboken, ett för nycklar och ett huvudfack där jag har ombyteskläderna och dylikt. Det finns även en skopåse. Så det är mycket lätt att organisera och hitta utrymme för de olika sakerna jag vill transportera. Och därmed blir det enkelt att få fram de olika sakerna när jag behöver dem vid olika tillfällen.
En annan sak jag uppskattar och nästan kräver av en ryggsäck är ett ljust material i säcken. Vet inte hur många gånger som jag i mörker grävt runt efter saker i en mörk ryggsäck – inget mer grävande nu.
Massor av olika fack och ljust material inuti säcken
En annan detalj som jag gillar är utformningen i botten av säcken. Den gör att säcken står upp när man sätter ner den. Inga flera ryggsäckar som faller omkull lite hur som helst och blir smutsig lite här och där!
Sen har ju ryggsäckar den nackdelen att det kan bli varmt på ryggen. Ryggsäcken har därför en ventilerad spalt mellan säck och rygg för att minska det problemet. Även axelremmarna är ventilerade för att minimera värme. Det fungera ofta bra, förutom på varma sommardagar. Men eftersom jag duschar och byter om efter min pendling så är detta ingen stor sak för mig.
Spalt mellan rygg och säck samt ventilerade axelremmar
Sen har säcken självklart detaljer som gör det möjligheten att hänga fast hjälmen eller att hänga på en lampa. Det finns även ett integrerat regnskydd i ryggsäcken som dras fram vid behov. Ryggsäcken är även försedd med midjebälte men det är något jag aldrig använder när jag cyklar.
Negativt då? Den är lite stor vid de tillfällen jag cyklar med ryggsäcken tom eller med lite packning. I den bästa av världar skulle jag vilja ha en ryggsäck som krympte och växte efter de packningsbehov jag har för dagen.
Gilla artikeln