Så här får vi fler att välja bort bilen - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > barncykel
  6. > Belysning
  7. > Bicycling
  8. > Bilhinder
  9. > Botkyrka
  10. > Broar
  11. > cargobike
  12. > Cykelbloggare
  13. > Cykelbox
  14. > Cykelfrämjandet
  15. > Cykelglädje
  16. > Cykelhjälmslag
  17. > Cykelinfrastruktur
  18. > Cykelparkering
  19. > Cykelpendling
  20. > cykelplanering
  21. > Cykelpolitik
  22. > Cykelresa
  23. > Cykelstad
  24. > Cykeltunnel
  25. > Cykelöverfart
  26. > Cykla höger vid rött
  27. > Cykla med barn
  28. > Cykla till jobbet
  29. > Cykla till skolan
  30. > Cyklande barn
  31. > Danmark
  32. > Davos
  33. > Debatt
  34. > Design
  35. > Desire lines
  36. > Drift & underhåll
  37. > Däck
  38. > Elcykel
  39. > Felanmälningssystem
  40. > Framkomlighet
  41. > Gatubantning
  42. > Groningen
  43. > Grus
  44. > Gå på cykelbanan
  45. > Gång- och cykelbana
  46. > Gästbloggare
  47. > Hinder på cykelbanan
  48. > Hinderbana
  49. > Hjälm
  50. > Hjälmlag
  51. > Holland
  52. > Humor
  53. > hållbart samhälle
  54. > Kläder
  55. > kollektivtrafik
  56. > Konfliktdesign
  57. > Konst
  58. > Köpenhamn
  59. > Lastcykel
  60. > Lådcyklar
  61. > Lånecyklar
  62. > Lövhalka
  63. > Media
  64. > Miljö
  65. > Motormännen
  66. > Nacka
  67. > Nationell cykelstrategi
  68. > Nederländerna
  69. > New York
  70. > Nollvisionen
  71. > Norra Djurgårdsstaden
  72. > Nya Slussen
  73. > Omklädningsrum
  74. > Packning
  75. > Polisen
  76. > Politik
  77. > Popup-cykelbana
  78. > Regional cykelplan
  79. > Regionala cykelstråk
  80. > Rullstolscykel
  81. > Ryggsäck
  82. > Rödljuscykling
  83. > Samhälls- och trafikplanering
  84. > Samhällsekonomin
  85. > Shimano
  86. > Självkörande fordon
  87. > Skärmar
  88. > Snabbcykelväg
  89. > Snöröjning
  90. > Sollentuna
  91. > Solna
  92. > Sopsaltning
  93. > Sportcyklist
  94. > Stadsgata
  95. > Stella Fare
  96. > Stockholm
  97. > Stockholms Handelskammare
  98. > Stolpar i cykelbanan
  99. > Svensk Cykling
  100. > Svängfest
  101. > Torkrum
  102. > Trafiklagstiftning
  103. > Trafikmaktordning
  104. > Trafikplanering
  105. > Trafikrapportör
  106. > Trafikregler
  107. > Trafiksignaler
  108. > Trafiksäkerhet
  109. > Trafikverket
  110. > Täby
  111. > Tävling
  112. > USA
  113. > Vintercykling
  114. > Vinterpendling
  115. > Vinterväghållning
  116. > VTI
  117. > Vägarbeten
  118. > Väjningsplikt
  119. > Västerbron
  120. > Växtlighet
  121. > Åland
  122. > Önskelista
  123. > Örbyleden

Så här får vi fler att välja bort bilen

2 mar 2016
av: Krister Isaksson

Trafikverket lyckades ju till slut hitta sin försvunna klimatrapport. En rapport som visar att biltrafiken måste minska kraftigt om vi ska klara klimatmålen. Så här kommer några handfasta råd till Trafikverket och landets kommuner hur de kan minska biltrafiken. Jag garanterar framgång, åtgärderna har omfattande empiriskt stöd i forskningen.

Se till att bilister och gående ständigt råkar i konflikt med varandra


Foto: Ola Kvarnbo

Ställ stolpar mitt i körbanan

Släng ut stenbumlingar i körbanan


Foto: @AndersMemil

Foto: Olof E

Ställ busskurer mitt i körbanan

Placera bommar tvärs över hela körbanan

Foto: Anders Englesson


Foto: BigMollo

Foto: Mikael Ström


Bom och sten i kombination för ökad effektivitet! Foto: Asle Remmereit

Ställ ut betonggrisar i körbanan

Foto: Anders

Ställ signalstolpar mitt i körbanan

Gör körbanorna så smala att bilar inte kan mötas

Låt körbanor helt plötsligt ta slut

Foto: Mats Jungar


Foto: Erik Dahlén

Låt träd och buskar växa hej vilt så vägen försvinner

Foto: Hans Lindberg


Foto: Jon Jogensjö 

Använd körbanan som snöupplag

Foto: Alexander Nilsson


Foto: Ulrika Persson

Foto: Jon Jogensjö

När vi snöröjer cykelbanan vräker vi ut all snö på körbanan

Foto: Björn Stenberg

Foto: Björn Stenberg

Vid vägarbeten ser vi till att du inte kan köra vidare utan måste kliva ur och putta bilen. Gärna via trappor

Foto: Kalle Bern

Foto: Pär Bygdeson

Vi placerar också ut spjut utmed vägen för att spetsa bilisterna

Foto: Jon Jogensjö


Foto: Jon Jogensjö

Lite hur som helst slänger vi ut kantjävlar tvärs över körbanorna

Foto: Erik S

Ställer träd mitt i körbanorna och gör det omöjligt att mötas

Ser till att det alltid är bättre standard och beläggning på cykelbanan än på körbanorna

Använd grus istället för asfalt som beläggning på körbanorna

Se till att trafikmiljön är så otrygg som det bara går och utsätt bilförarna för värsta skräckupplevelsen


Foto: Thomas Egrelius 

Helt enkelt - vi bygger och underhåller bilinfrastrukturen så illa att bilisterna reagerar så här:

Foto: David Backman


Se så enkelt det är, vi har ju redan lösningarna hur vi ska få färre att använda bilen! Och det är uppenbarligen något Trafikverket och landets komuner redan kan och praktiserar - i stor omfattning och med lyckat resultat. 

Vill vi däremot öka cyklandet har jag faktiskt ingen aning om vad vi ska göra...



Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet åttioåtta med siffror i fältet här


Kommentarer


2017-07-14 09:15   Anna Larson

Obs, ironi!
Vill man öka cyklandet låter man bara trafikslagen byta plats... Med varandra, att bilarna inte ryms är väl inget problem, blåljusfordon en är välkomna på de "nya cykelbanorna"!

 

2017-03-02 08:04   Gert Franzén

Fantastisk bildserie !
Borde inte samhället förbjuda cykeltrafik istället för att hålla på såhär "nästan". :)

 

2016-03-05 11:09   Krister Isaksson

Tompa, håller med att det undantagsvis kan vara nödvändigt med bilhinder. Dessa kan då utformas på ett säkert och funktionellt sätt för cyklister - vilket stenar, betonggrisar och bommar inte är. Här är några exempel på cykelanpassade bilhinder:
http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/stoppa-motormannen.htm
http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/stoppa-motormannen-det-gar-at-ratt.htm

 

2016-03-05 09:26   Håkan

Spot on!
Lite taskigt mot etablissemanget. ;-)
Jag kommer att länka till ditt inlägg i min egen argumentation.

 

2016-03-05 08:25   Tompa

Jag håller med i det mesta, fast stenar, suggor och bommar är jag helt för!
Bodde förr i ett område där cykel- och gångbanor knöt ihop flera stora bostadsområden.
Tro fan att man vissa dagar mötte rejält fler bilar där än cyklar!
Väjer mycket hellre runt en bom än för en jag-är-minsann-viktigast-gubbkärring som inte pallar gå 150 meter med ungen till dagis.

 

2016-03-04 20:16   Stefan

Underbart! Så enkelt att ett barn förstår att något måste göras! Undrar om våra politiker har hunnit komma upp i samma mentala förmåga?!

 

2016-03-04 19:58   Annette Ris

Mitt i prick!

 

2016-03-04 18:33   Krister Isaksson

Mats, stort tack!

 

2016-03-04 15:54   Mats Eliason

Krister, som vanligt, otroligt tankeväckande och med humor, gillar skarpt.

 

2016-03-04 13:44   Bengt Sköld

Så otroligt sant . Kan man bara kalla sig " cykelkommun" , kan
man utan problem sedan låta både cykelbana och
cyklister försvinna in i en busskur, rakt ut i mötande
trafik , eller ner i en nygrävd grop.
Det borde finnas en cykelansvarig i varje kommun ,
som hela tiden cyklar runt och testar av cykelbanenätet , med cyklistens
Perspektiv, och inte bara bakom ratt eller skrivbord.
Då kanske vi kunde börja komma nånstans .
Mvh!
Bengt

 

2016-03-04 12:29   Richard Lindberg

Aaa tack. :)

 

2016-03-04 08:45   Henrik Lundqvist

Med det medeltida tänket kommer inget någonsin att hända eftersom alla skyller på varandra. Kom in i något modernt tänk som tex hur man uppfostrar barn, föregå med gott exempel. Men det kanske är för jobbigt för svenka idioter?

 

2016-03-03 20:08   Svenske idioten

Som vanligt har Svenskarna väldigt dålig koll på verkligheten. Man anser sig kunna rädda världen, bara några fler Svenskar cyklar till jobbet.

Men i verkligheten tillverkas cyklarna i ett land som står för 25% av världens samlade Co2 utsläpp. Motsvarande siffra är 0,15% för Sverige.

Varför kan man inte förstå att miljöpåverkan kan vi bara göra om de största bovarna stoppas först?

 

2016-03-03 12:11   Krister Isaksson

Rolf, det var roligt att läsa att EN cyklist hittat den nya cykelbanan. Bygger man så kommer de, och de kommer bara bli fler. Och det är ju av betydelse att Nacka Kn försätter att bygga ut cykelbanan utmed Saltsjöbadsleden så man enkelt kan ta sig till/från Värmdövägen. På så sätt skapas ju en helhet mellan Saltsjöbaden och centrala delarna av Nacka. Extra roligt att läsa är det för mig personligen då jag utrett och utformat denna cykelbana för Nackas räkning.

 

2016-03-03 11:28   Rolf Carstens

Lovely!
Fast ute hos oss i Saltsjöbaden har man gjort motsatsen. En JÄTTEBRED cykelbana leder från Fisksätraavfarten till Saltsjöbadens centrum. Har varit klar i ett halvår. Hittills lär det vara EN cyklist som nyttjat den. Däremot är den smala gamla vägen mellan Saltsjö Duvnäs och Fisksätra lika smal ock krokig som förut. Där är det rätt många cyklister morgon och kväll.

 

2016-03-02 17:39   Tony Nordin

Här har du en bild till du kan få använda om du vill. Det är jag som tagit den. :)

http://i.imgur.com/KzovEGB.jpg

 

2016-03-02 16:49   Trafikistan.se

Det går att argumentera emot tipset att använda körbanan som snöupplag.

I dina bilder där metoden prövats på cyklister ser man att det inte finns några eller bara få cykelspår i dessa snöupplag. Alltså används inte den banan och då behöver den väl inte heller hållas farbar?

 

2016-03-02 13:42   Krister Isaksson

Ralph, stort tack!

 

2016-03-02 12:27   Anders J

@Richard Lindberg: Krister menar att om de menar allvar med att göra det mindre attraktivt att köra bil kan de hämta inspiration från dessa otaliga exempel från cykelbanorna och bygga/fixa till motsvarande situationer för biltrafiken.

(med glimten i ögat såklart, för at visa hur absurt det kan vara för cykeltrafiken)

 

2016-03-02 11:27   Richard Lindberg

Osäker om jag förstår ingressen. "Så här kommer några handfasta råd till Trafikverket och landets kommuner hur de kan minska biltrafiken"

Menar du hur de kan minska cykeltrafiken?
Bilderna säger ju mig att jag bör ta bilen och inte cykla :)

 

2016-03-02 11:07   Ralph sandbacka

Helt underbart skrivet igen Krister!

 

2016-03-02 08:56   Jens

"Vi kan, om vi vill, om ingen hjälps åt! Låt bli att agera nu, Motortrafikverket!"

 

2016-03-02 08:28   Krister Isaksson

Felix, tack! Bitter får man inte bli, då är det svårare att vara kreativ o komma framåt. Ironi, humor, glöd och kamplusta är bättre! :)

 

2016-03-02 08:25   Krister Isaksson

Anna, tack! Visst är det så, och det var befriande att göra detta inlägg! :)

 

2016-03-02 08:22   felix reychman

MEN JAG ÄR INTE BITTER!

Så djävla bra skrivet. Igen.

 

2016-03-02 07:48   Anna Larsson

Skoj! Absurditeter är befriande.

 

Mest lästa just nu



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!