Så här överlever du som cyklist! - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > barncykel
  6. > Belysning
  7. > Bicycling
  8. > Bilhinder
  9. > Botkyrka
  10. > Broar
  11. > cargobike
  12. > Cykelbloggare
  13. > Cykelbox
  14. > Cykelfrämjandet
  15. > Cykelglädje
  16. > Cykelhjälmslag
  17. > Cykelinfrastruktur
  18. > Cykelparkering
  19. > Cykelpendling
  20. > cykelplanering
  21. > Cykelpolitik
  22. > Cykelresa
  23. > Cykelstad
  24. > Cykeltunnel
  25. > Cykelöverfart
  26. > Cykla höger vid rött
  27. > Cykla med barn
  28. > Cykla till jobbet
  29. > Cykla till skolan
  30. > Cyklande barn
  31. > Danmark
  32. > Davos
  33. > Debatt
  34. > Design
  35. > Desire lines
  36. > Drift & underhåll
  37. > Däck
  38. > Elcykel
  39. > Felanmälningssystem
  40. > Framkomlighet
  41. > Gatubantning
  42. > Groningen
  43. > Grus
  44. > Gå på cykelbanan
  45. > Gång- och cykelbana
  46. > Gästbloggare
  47. > Hinder på cykelbanan
  48. > Hinderbana
  49. > Hjälm
  50. > Hjälmlag
  51. > Holland
  52. > Humor
  53. > hållbart samhälle
  54. > Kläder
  55. > kollektivtrafik
  56. > Konfliktdesign
  57. > Konst
  58. > Köpenhamn
  59. > Lastcykel
  60. > Lådcyklar
  61. > Lånecyklar
  62. > Lövhalka
  63. > Media
  64. > Miljö
  65. > Motormännen
  66. > Nacka
  67. > Nationell cykelstrategi
  68. > Nederländerna
  69. > New York
  70. > Nollvisionen
  71. > Norra Djurgårdsstaden
  72. > Nya Slussen
  73. > Omklädningsrum
  74. > Packning
  75. > Polisen
  76. > Politik
  77. > Popup-cykelbana
  78. > Regional cykelplan
  79. > Regionala cykelstråk
  80. > Rullstolscykel
  81. > Ryggsäck
  82. > Rödljuscykling
  83. > Samhälls- och trafikplanering
  84. > Samhällsekonomin
  85. > Shimano
  86. > Självkörande fordon
  87. > Skärmar
  88. > Snabbcykelväg
  89. > Sollentuna
  90. > Solna
  91. > Sopsaltning
  92. > Sportcyklist
  93. > Stadsgata
  94. > Stella Fare
  95. > Stockholm
  96. > Stockholms Handelskammare
  97. > Stolpar i cykelbanan
  98. > Svensk Cykling
  99. > Svängfest
  100. > Torkrum
  101. > Trafiklagstiftning
  102. > Trafikmaktordning
  103. > Trafikplanering
  104. > Trafikrapportör
  105. > Trafikregler
  106. > Trafiksignaler
  107. > Trafiksäkerhet
  108. > Trafikverket
  109. > Täby
  110. > Tävling
  111. > USA
  112. > Vintercykling
  113. > Vinterpendling
  114. > Vinterväghållning
  115. > VTI
  116. > Vägarbeten
  117. > Väjningsplikt
  118. > Västerbron
  119. > Växtlighet
  120. > Åland
  121. > Önskelista
  122. > Örbyleden

Så här överlever du som cyklist!

7 feb 2013
av: Krister Isaksson

 

Först på med skyddsdräkten:

Foto: SVT

Sen på med avgas- och partikeldödaren (obs, inkl hjälm):

Foto: Cool Sparks

Foto: Cool Sparks 

En rejäl och bra reflexväst ovanpå allt:

Självklart måste vi genomgå en särskild och omfattande cykelutbildning med hög kvalitet innan vi kan bege oss ut på vägarna:

Foto: Folkbladet

Sedan iväg på denna hoj som klarar det mesta:

 

Redo att bege sig ut!

Sen finns det en uppenbar multinytta med denna utrustning. Stora delar kan användas i kollektivtrafiken för att där hantera farliga spärrar, förare som kör buss som krattor och en miljö full av farliga partiklar! Och eftersom många byter mellan cykel och kollektivtrafik så tjänas stålarna snabbt in.  

Eller är det något annat vi kan göra?

Något så att vi kan se ut lite mer så här:

 

 

 

 

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet fyrtiosex med siffror i fältet här


Kommentarer


2013-03-16 22:52   Erik Sandblom

I augusti fick jag och några kompisar in en insändare i Svenska Dagbladet om saken:

Cyklister behöver inte skyddsdräkt
http://www.livutanbil.se/?p=2817

 

2013-03-14 00:22   Krister Isaksson

Erik, är just nu i Örebro på en nationell cykelkonferens. Den säkerhetsfundamentalism som då o då kommer till uttryck här är ibland skrämmande. "Det går inte att arbeta för ökad cykling om inte trafiksäkerhetsproblemen löses". Känner en stor oro när nu Trafikverket "kraftsamlar" för att ta tag i säkerhetsfrågan, var ska det sluta?

 

2013-03-13 19:06   Erik Sandblom

Krister, ja exakt! Cykelns fördel är enkelheten!

Så glad jag blir av att höra dig säga så! Många i cykelsvängen verkar ha en blind fläck inför att de har cykling som hobby och livstilsmarkör. De inser inte att de flesta bara vill komma fram smidigt och enkelt, och att detta är cykelns konkurrensfördel.

Sen har vi säkerhetsfascisterna som inte bryr sig om forskning eller hälsa utan bara vill projicera sina rädslor och kräva hårdare tag.

Om folk tror att man måste köpa all kringutrustning så tror jag inte cyklingen kommer öka, hur fina cykelbanorna än är. Det måste se inbjudande ut, precis som på nedersta bilden!

 

2013-03-01 14:04   Krister Isaksson

Erik, stort tack! Är oxå lite nöjd med inlägget, det hela är ju så absurt att vi riskerar att tappa fokus och missa cykelns stora fördel: enkelheten!

 

2013-03-01 13:37   Erik Sandblom

Mycket bra inlägg! Gillar

 

2013-02-12 19:07   Krister Isaksson

Erik, tack för tipset! Hon gör verkligen fina, roliga och tänkvärda teckningar.

 

2013-02-12 15:50   Manne

vilken rolig, bra cykel-serietecknare (bikeyface) Erik tipsade om! tack

 

2013-02-12 09:44   Erik Johansson

Kom och tänka på en serie strip om samma sak:
<a href="http://www.flickr.com/photos/bikeyface/8412439133/">bikeyface om Skyddsutrrustning</a>

http://www.flickr.com/photos/bikeyface/8412439133/

 

2013-02-10 11:38   Krister Isaksson

Mia, tack! Ja visst är det, för att citerar Patrik Kronqvists ledarkrönika i Expressen nyligen: "I en tid av klimathot, bilköer och överfull kollektivtrafik är det absurt att vi fortfarande främst diskuterar cyklister som ett trafikproblem.
I själva verket är de lösningen."

 

2013-02-09 17:37   Mia

Underbart inlägg!
Det är verkligen absurt med alla mer eller mindre välvilliga försök och åtgärder som tillsammans krånglar till något så lätt och enkelt som att cykla! Samtidigt som man missar de verkliga problemen...

 

2013-02-08 13:50   Krister Isaksson

Kenneth, helt underbart!

 

2013-02-08 10:17   Kenneth Medin

Naturligtvis!
http://www.liegerad-fernweh.de/reise/492-Velomobiltreffen-Giessen/IMG_5612.JPG
http://www.liegerad-fernweh.de/reise/492-Velomobiltreffen-Giessen/IMG_5613.JPG

 

2013-02-08 04:28   Krister Isaksson

Kenneth, och velomobilen har väl partikelfilter? ;-)

 

2013-02-08 04:27   Krister Isaksson

Dmitri, det var en fin och avslappnad bild!

 

2013-02-08 00:00   Kenneth Medin

Sista bilden löser man elegant med velomobil. Kortärmat året runt där regn, rusk och motvind bara är trevligt. Tre hjul och stötupptagande kaross höjer säkerheten radikalt och inget hindrar väl att man målar den gul heller :) Med el-assist det perfekta pendlarfordonet även i rimliga mängder snö och backar.

Ett statligt velomomiljöbilsbidrag och inhemsk tillverkning (SAAB...) hade inte varit så dumt. Utopi idag, men om 10-15 år kanske...

 

2013-02-07 23:45   Dmitri

I övriga nyheter: det var ett bra tag sen som beläggningen på korsningen i den sista bilden såg så fin ut. Numera får man navigera bland potthål och vattenpölar.

 

2013-02-07 23:43   Dmitri

min favoritbild på Relaxed Riding från Amsterdam:
http://flic.kr/p/aCcYSo

 

2013-02-07 15:43   Krister Isaksson

Manne, du har helt rätt, det är så vi måste se framtiden! Fast jag är allt bra svag för den sista bilden...

 

2013-02-07 15:17   Manne

så allvarligt tråkigt behöver du inte se på framtiden
Hon i första bilden har fått ett ullunderställ för vintern
Killen på cykeln gör ju bara ett VO2maxtest och damerna testar sin syn när de fått sina nya glasögon.Sen kommer de alla ge järnet på sina fixed hojar. :)

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!