Så här vill vi ha det! - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > barncykel
  6. > Belysning
  7. > Bicycling
  8. > Bilhinder
  9. > Botkyrka
  10. > Broar
  11. > cargobike
  12. > Cykelbloggare
  13. > Cykelbox
  14. > Cykelfrämjandet
  15. > Cykelglädje
  16. > Cykelhjälmslag
  17. > Cykelinfrastruktur
  18. > Cykelparkering
  19. > Cykelpendling
  20. > cykelplanering
  21. > Cykelpolitik
  22. > Cykelresa
  23. > Cykelstad
  24. > Cykeltunnel
  25. > Cykelöverfart
  26. > Cykla höger vid rött
  27. > Cykla med barn
  28. > Cykla till jobbet
  29. > Cykla till skolan
  30. > Cyklande barn
  31. > Danmark
  32. > Davos
  33. > Debatt
  34. > Design
  35. > Desire lines
  36. > Drift & underhåll
  37. > Däck
  38. > Elcykel
  39. > Felanmälningssystem
  40. > Framkomlighet
  41. > Gatubantning
  42. > Groningen
  43. > Grus
  44. > Gå på cykelbanan
  45. > Gång- och cykelbana
  46. > Gästbloggare
  47. > Hinder på cykelbanan
  48. > Hinderbana
  49. > Hjälm
  50. > Hjälmlag
  51. > Holland
  52. > Humor
  53. > hållbart samhälle
  54. > Kläder
  55. > kollektivtrafik
  56. > Konfliktdesign
  57. > Konst
  58. > Köpenhamn
  59. > Lastcykel
  60. > Lådcyklar
  61. > Lånecyklar
  62. > Lövhalka
  63. > Media
  64. > Miljö
  65. > Motormännen
  66. > Nacka
  67. > Nationell cykelstrategi
  68. > Nederländerna
  69. > New York
  70. > Nollvisionen
  71. > Norra Djurgårdsstaden
  72. > Nya Slussen
  73. > Omklädningsrum
  74. > Packning
  75. > Polisen
  76. > Politik
  77. > Popup-cykelbana
  78. > Regional cykelplan
  79. > Regionala cykelstråk
  80. > Rullstolscykel
  81. > Ryggsäck
  82. > Rödljuscykling
  83. > Samhälls- och trafikplanering
  84. > Samhällsekonomin
  85. > Shimano
  86. > Självkörande fordon
  87. > Skärmar
  88. > Snabbcykelväg
  89. > Snöröjning
  90. > Sollentuna
  91. > Solna
  92. > Sopsaltning
  93. > Sportcyklist
  94. > Stadsgata
  95. > Stella Fare
  96. > Stockholm
  97. > Stockholms Handelskammare
  98. > Stolpar i cykelbanan
  99. > Svensk Cykling
  100. > Svängfest
  101. > Torkrum
  102. > Trafiklagstiftning
  103. > Trafikmaktordning
  104. > Trafikplanering
  105. > Trafikrapportör
  106. > Trafikregler
  107. > Trafiksignaler
  108. > Trafiksäkerhet
  109. > Trafikverket
  110. > Täby
  111. > Tävling
  112. > USA
  113. > Vintercykling
  114. > Vinterpendling
  115. > Vinterväghållning
  116. > VTI
  117. > Vägarbeten
  118. > Väjningsplikt
  119. > Västerbron
  120. > Växtlighet
  121. > Åland
  122. > Önskelista
  123. > Örbyleden

Så här vill vi ha det!

11 feb 2013
av: Krister Isaksson

 

Väg- och transportforskningsinstitutet (VTI) har genomfört ett antal studier (1, 2) om hur invånare i ett antal svenska städer ser på den framtida trafiken och stadsmiljön i sin stad. Studierna visar att det är en klar minoritet som vill ha det så här i sin stad:

Det majoriteten vill ha, så många som 70-80 procent, är mer av detta:

Man önskar sig även mer av detta:

Så bättre förutsättningar för cykel, bättre för gång och mer och bättre kollektivtrafik är vad den överväldigande majoritet vill ha. Majoriteten vill också ha mindre biltrafik i städerna. Det påminner mycket om det jag tar upp i min bloggserie Cykelinfrastruktur i världsklass!

Så det är kanske dags att påbörja ett mer intensitvt arbete för att ändra på den rådande trafikmaktordningen!

 

 

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sjuttioett med siffror i fältet här


Kommentarer


2013-02-17 22:15   jome

den studien krister nu har strukit visar att invånarna var i stort nöjda med situationen i sundsvall. studien har en bra design. de andra studierna som han fortfarande hänvisar till har en betydligt svagare studiedesign och har därmed lägre vetenskaplig styrka. att man gör fler sådana här studier med exakt samma upplägg stärker inte studiens värde i sig.

 

2013-02-15 10:21   Cornelis Harders

Redan under 1990-talet tog en tysk forskare, Werner Brög på företaget Socialdata, fram liknande resultat. Generellt sätt så konstaterade han att invånare i tyska städer ville ha mindre av biltrafik och mer av kolektivtrafik, gång och cykel. Han konstaterade också att politikerna inte var medveten om detta och då inte heller agerade efter det. Politikerna trodde att folk ville ha mer av bil. Under 1990-talet har man enligt vad jag minns gjort liknande undersökningar i Sverige som konstaterade samma obalans mellan vad folket vill och vad politikerna tror att folket vill.
Tyvärr jag har inga tydliga regfrenser att hänvisa till.

 

2013-02-13 13:42   Erik Johansson

Det beror lite på hur man läser det imo, nu får jag ta och läsa alla undersökningarna för att vara säker, efter vad jome säger. Dock så nämner dom att alla grupper har en stordel som vill ha en "trevligare stad", och även om procenten är mindre hos vissa grupper så är det inte en mycket stor skillnad.

BTW jag såg att Klarabergsgatan ska byggas (2018), verkar som om dom tänker ta bort biltrafik, men har inte planerat för cykling (förutom den vanliga g/c stämpeln). Se mer på yimby:

http://www.yimby.se/2013/02/klarabergsgatan-mot-en-lj_1408.html

 

2013-02-11 20:08   jome

Stryk referensen i början av sidan eftersom den inte är relevant.

Lycka till!

 

2013-02-11 19:15   Krister Isaksson

Jome, ja alla gör vi fel lite då o då, även jag! Hur blir det med dina svar?

 

2013-02-11 19:07   jome

du refererar felaktigt till en studie, du vägrar svar på varför. hur påverkar det din trovärdighet?

 

2013-02-11 18:02   Krister Isaksson

Jome, 1, vad säger de två andra studierna? 2, makthavare?

 

2013-02-11 17:53   jome

problemet är när makthavare spetsar sina åsikter med forskningsstudier som egentligen visar något helt annat, har du någon kommentar på det?

 

2013-02-11 17:42   Krister Isaksson

Jome, tack för förtydligandet, bra med observanta läsare! Och de två andra studierna?

 

2013-02-11 15:12   jome

ca 40% vill ha det som idag eller mer utrymme för bilarna, ca 30% ville ha lägre hastigheter och ca 25% ville utestänga biltrafik i stor utsträcning. Observera att eftersom olika frågor. Man kan nog säga att tyngpunkten ligger på bibehållen situation, mäjligen med lägre hastigheter. Om man ser på högta svarsandelen per fråga är bibehållen situation vanligast. Taget från din ref 1.

 

2013-02-11 14:08   Krister Isaksson

Erik, inte alla! Bara 70-80 procent så visst finns det en del som vill ha bättre förutsättningar för biltrafik.

 

2013-02-11 12:59   Erik Johansson

Intressant; att alla ville ha en sådan här stad även "männen med villa, gratis parkering och som kör mycket". Det är inte direkt den uppfattningen man får av kommentarsfält ute på internet..

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!