Så jobbar (viss) media - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Så jobbar (viss) media

31 okt 2017
av: Krister Isaksson

I går kunde vi läsa i Vi i Vasastan att de nya cykelbanorna på Torsgatan i Stockholm kommer att kosta 85 000 kronor per meter. 85 000 kronor per meter. Sug på den siffran. En otrolig kostnad. Så här stod det ursprungligen i artikeln:

”Nya cykelstråket mellan Norra Bantorget och St Eriksplan blir dyrt. Riktigt dyrt. Närmare bestämt 85 000 kronor metern.”

Men det är en lögn. En stor fet lögn. Eller i dessa dagar kan vi ju kalla det alternativ fakta. Och det var den ”vinkeln” på artikeln som redaktionen valde. Ett medvetet val och beslut. Ingen slump.

Någon på redaktionen tog totalsumman för investeringen, 85 miljoner kronor, och delade den med meter cykelbana som ska byggas. Och vips så blev det visst 85 000 kronor metern för cykelbanan.

Eller…

Det var bara att i artikeln ”glömde” man nämna att även detta ska göras på gatan:

  • 10 miljoner ska Trafikverket betala staden för återställning efter bygget av Citybanan. Oj, där sjönk kostnaden direkt till 75 000 kronor metern för cykelbanan!
  • Breddade gångbanor
  • Nytt ytskikt (asfalt) på hela gatan
  • Gamla träd ersätts med nya samt renovering av trädgropar
  • Nya träd planteras
  • Gatan får ny dagvattenhantering
  • Ny belysning på gatan
  • Effektbelysning av berget upp mot Vasaparken
  • Ny och högre stödmur mot bangården
  • En korsning byggs om helt och signalreglering tas bort
  • En busshållplats tas bort
  • Ett nytt svängmagasin för högersvängande bilar in på Odengatan ordnas

Jag undrar vad meterpriset för cykelbanan är nu? Det kanske en seriös journalist kan ta reda på?

Först när några ”cyklister” påtalar dessa lögner på tidningens facebooksida görs det ”förtydliganden” i artikeln.

Så varför gör tidningen så här? Alla fakta finns ju där, svart på vitt, i tjänsteutlåtandet. Tog några sekunder att klicka fram på datorn. Och det här är en tidning och redaktion som är mycket bekant med kommunal verksamhet och var faktauppgifterna finns någonstans.

Min slutsats är att redaktionen vill få till klick på sin artikel – därför ”vinkeln” på artikeln och rubriken. Och för detta är man beredd att ljuga skägget av sig.

Så tråkigt och så oseriöst. Detta behöver vi verkligen inte år 2017.

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet tjugofyra med siffror i fältet här


Kommentarer


2017-11-02 23:45   Jan Johansson

Så här resonerar journalisten efteråt:
https://twitter.com/johannberno/status/925427437453955072

 

2017-10-31 11:05   Magnus Sjöholm

Hej!
Vi journalister gör sådär ibland därför att de ( naturligtvis inte jag...) jagar rubriker och klick och är väldigt stressade. Det är sällan medvetet. Inget försvar men en förklaring. Eftersom det på många tidningar är även skribenten som redigerar och lägger ut så saknas kontrollfunktioner. Förutom det faktum att man ytterst motvilligt vill korrigera och rätta. Det sistnämnda är det mest allvarliga, tycker jag.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!