Saker jag vill cykla på. Del 3 - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Broar
  9. > cargobike
  10. > Cykelbloggare
  11. > Cykelbox
  12. > Cykelfrämjandet
  13. > Cykelglädje
  14. > Cykelhjälmslag
  15. > Cykelinfrastruktur
  16. > Cykelparkering
  17. > Cykelpendling
  18. > Cykelpolitik
  19. > Cykelresa
  20. > Cykelöverfart
  21. > Cykla höger vid rött
  22. > Cykla med barn
  23. > Cykla till skolan
  24. > Cyklande barn
  25. > Danmark
  26. > Davos
  27. > Debatt
  28. > Design
  29. > Desire lines
  30. > Drift & underhåll
  31. > Däck
  32. > Elcykel
  33. > Felanmälningssystem
  34. > Framkomlighet
  35. > Gatubantning
  36. > Groningen
  37. > Grus
  38. > Gå på cykelbanan
  39. > Gång- och cykelbana
  40. > Gästbloggare
  41. > Hinder på cykelbanan
  42. > Hinderbana
  43. > Hjälm
  44. > Hjälmlag
  45. > Holland
  46. > Humor
  47. > hållbart samhälle
  48. > Kläder
  49. > kollektivtrafik
  50. > Konfliktdesign
  51. > Konst
  52. > Köpenhamn
  53. > Lastcykel
  54. > Lådcyklar
  55. > Lånecyklar
  56. > Lövhalka
  57. > Media
  58. > Miljö
  59. > Motormännen
  60. > Nacka
  61. > Nationell cykelstrategi
  62. > Nederländerna
  63. > New York
  64. > Nollvisionen
  65. > Nya Slussen
  66. > Omklädningsrum
  67. > Polisen
  68. > Politik
  69. > Popup-cykelbana
  70. > Regional cykelplan
  71. > Regionala cykelstråk
  72. > Rullstolscykel
  73. > Rödljuscykling
  74. > Samhälls- och trafikplanering
  75. > Samhällsekonomin
  76. > Självkörande fordon
  77. > Skärmar
  78. > Snabbcykelväg
  79. > Sollentuna
  80. > Solna
  81. > Sopsaltning
  82. > Sportcyklist
  83. > Stella Fare
  84. > Stockholm
  85. > Stockholms Handelskammare
  86. > Stolpar i cykelbanan
  87. > Svensk Cykling
  88. > Svängfest
  89. > Torkrum
  90. > Trafiklagstiftning
  91. > Trafikmaktordning
  92. > Trafikplanering
  93. > Trafikrapportör
  94. > Trafikregler
  95. > Trafiksignaler
  96. > Trafiksäkerhet
  97. > Trafikverket
  98. > Täby
  99. > Tävling
  100. > USA
  101. > Vintercykling
  102. > Vinterväghållning
  103. > VTI
  104. > Vägarbeten
  105. > Väjningsplikt
  106. > Västerbron
  107. > Växtlighet
  108. > Åland
  109. > Önskelista

Saker jag vill cykla på. Del 3

5 nov 2014
av: Krister Isaksson

 

Hovenring, Eindhoven Holland

En korsning för motorfordon i form av en stor cirkulationsplats. För cykeltrafiken innebar det kraftiga sidoförflyttningar och långa omvägar. När cyklister sedan skulle korsa vägen var det genom signalreglerade passager med långa omloppstider. Skulle man genomföra en vänstersväng tog det en evighet. Vidare så var trafiksäkerheten mycket bristfällig.


Svängfest, omvägar och lång väntan vid trafiksignalerna

Så vad göra i landet där cykeltrafik tas på allvar?

Så här:

Cirkulationsplatsens byggs om till en fyrvägskorsning, vägarna sänks och ovanpå placeras en cirkulationsplats för cykeltrafiken. Inga långa omvägar, inga långa stopp vid trafiksignaler, ingen konflikt med motorfordon.

Här lyfter man cykeltrafiken både bokstavligen och bildligt!

På dagtid ser den ut så här:

Foto: ipv Delft, BicycleDutch, Chris Keulen

Här kan du flyga med en drönare som spanar in bron!

Relaterade inlägg:

 

 

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet femtioett med siffror i fältet här


Kommentarer


2014-11-10 07:34   Krister Isaksson

Henrik, är ett bra verktyg att använda sig av och som fungerar ibland och ibland inte!

 

2014-11-09 08:53   Henrik Lundqvist

Desire lines! Kolla var folk vill cykla och bygg därefter!

 

2014-11-07 19:49   Anders Norén

Visst är det så, Krister! Men personligen tror jag inte att total trafikseparering à la SCAFT fungerar någonstans. Folk kommer att röra sig fritt och antingen kan vi bygga ett trafiksystem som medger det (på ett tryggt och säkert sätt) eller så bygger vi ett trafiksystem där folk trampar upp sina egna stigar.

 

2014-11-07 11:07   Krister Isaksson

Anders N, det som är lite tråkigt tycker jag är att det ofta blir 1 eller 0, rätt eller fel, ett totalt fördömande eller hyllning. Inte en noggrann analys av vad fungerar bäst, här och nu.

 

2014-11-05 21:12   Anders Norén

Nu var det förstås inte trafikplanerarna som hittade på det där med att trafikseparering funkar bättre på papperet än i verkligheten: http://goo.gl/maps/hFLIu

 

2014-11-05 17:00   Krister Isaksson

Pelle, det tycker jag också. Väldigt vacker och funktionell. Och en viktig markering och marknadsföring av cykel.

 

2014-11-05 16:58   Krister Isaksson

Leif, Principen byggde ni och flera andra. Nu förkastas ju nästan allt vad gäller trafikseparering! På gott o ont. Men inte byggde ni så här vackert?

 

2014-11-05 13:56   Pelle

Ett konstverk!

 

2014-11-05 13:32   Leif Jönsson

Det var så vi byggde på 70-talet i Malmö. Områdena Rosengård och Kroksbäck var helt trafikseparerade, med gång o cykeltrafik i det övre planet. Dessvärre anser inte dagens trafikplanerare att detta är en bra ide, och idag byggs därför kompletterande cykelbanor i det nedre planet. Man skyller bl.a. på tryggheten, vilket jag anser att man kunde löst på annat vis med bl.a. buskröjning och bättre belysning.

 

2014-11-05 12:18   Krister Isaksson

Anders, inte helt ovanligt i detta land!

 

2014-11-05 12:04   Anders

Kul att se att man lyfter fram cykeltrafiken och faktiskt gör det lite sämre för biltrafiken iom trafikljus för att lösa det bra för cyklister.

 

2014-11-05 09:35   Krister Isaksson

Niclas, verkligen! Här spar man inte på krutet, varken i investeringen eller marknadsföringen!

 

2014-11-05 09:18   Niclas Sjögren

Men åh. Det är ju så visuellt tilltalande. Också.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!