Saker jag vill cykla på. Del 3 - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Broar
  9. > cargobike
  10. > Cykelbloggare
  11. > Cykelbox
  12. > Cykelfrämjandet
  13. > Cykelglädje
  14. > Cykelhjälmslag
  15. > Cykelinfrastruktur
  16. > Cykelparkering
  17. > Cykelpendling
  18. > Cykelpolitik
  19. > Cykelresa
  20. > Cykelstad
  21. > Cykelöverfart
  22. > Cykla höger vid rött
  23. > Cykla med barn
  24. > Cykla till jobbet
  25. > Cykla till skolan
  26. > Cyklande barn
  27. > Danmark
  28. > Davos
  29. > Debatt
  30. > Design
  31. > Desire lines
  32. > Drift & underhåll
  33. > Däck
  34. > Elcykel
  35. > Felanmälningssystem
  36. > Framkomlighet
  37. > Gatubantning
  38. > Groningen
  39. > Grus
  40. > Gå på cykelbanan
  41. > Gång- och cykelbana
  42. > Gästbloggare
  43. > Hinder på cykelbanan
  44. > Hinderbana
  45. > Hjälm
  46. > Hjälmlag
  47. > Holland
  48. > Humor
  49. > hållbart samhälle
  50. > Kläder
  51. > kollektivtrafik
  52. > Konfliktdesign
  53. > Konst
  54. > Köpenhamn
  55. > Lastcykel
  56. > Lådcyklar
  57. > Lånecyklar
  58. > Lövhalka
  59. > Media
  60. > Miljö
  61. > Motormännen
  62. > Nacka
  63. > Nationell cykelstrategi
  64. > Nederländerna
  65. > New York
  66. > Nollvisionen
  67. > Norra Djurgårdsstaden
  68. > Nya Slussen
  69. > Omklädningsrum
  70. > Packning
  71. > Polisen
  72. > Politik
  73. > Popup-cykelbana
  74. > Regional cykelplan
  75. > Regionala cykelstråk
  76. > Rullstolscykel
  77. > Ryggsäck
  78. > Rödljuscykling
  79. > Samhälls- och trafikplanering
  80. > Samhällsekonomin
  81. > Shimano
  82. > Självkörande fordon
  83. > Skärmar
  84. > Snabbcykelväg
  85. > Sollentuna
  86. > Solna
  87. > Sopsaltning
  88. > Sportcyklist
  89. > Stella Fare
  90. > Stockholm
  91. > Stockholms Handelskammare
  92. > Stolpar i cykelbanan
  93. > Svensk Cykling
  94. > Svängfest
  95. > Torkrum
  96. > Trafiklagstiftning
  97. > Trafikmaktordning
  98. > Trafikplanering
  99. > Trafikrapportör
  100. > Trafikregler
  101. > Trafiksignaler
  102. > Trafiksäkerhet
  103. > Trafikverket
  104. > Täby
  105. > Tävling
  106. > USA
  107. > Vintercykling
  108. > Vinterväghållning
  109. > VTI
  110. > Vägarbeten
  111. > Väjningsplikt
  112. > Västerbron
  113. > Växtlighet
  114. > Åland
  115. > Önskelista

Saker jag vill cykla på. Del 3

5 nov 2014
av: Krister Isaksson

 

Hovenring, Eindhoven Holland

En korsning för motorfordon i form av en stor cirkulationsplats. För cykeltrafiken innebar det kraftiga sidoförflyttningar och långa omvägar. När cyklister sedan skulle korsa vägen var det genom signalreglerade passager med långa omloppstider. Skulle man genomföra en vänstersväng tog det en evighet. Vidare så var trafiksäkerheten mycket bristfällig.


Svängfest, omvägar och lång väntan vid trafiksignalerna

Så vad göra i landet där cykeltrafik tas på allvar?

Så här:

Cirkulationsplatsens byggs om till en fyrvägskorsning, vägarna sänks och ovanpå placeras en cirkulationsplats för cykeltrafiken. Inga långa omvägar, inga långa stopp vid trafiksignaler, ingen konflikt med motorfordon.

Här lyfter man cykeltrafiken både bokstavligen och bildligt!

På dagtid ser den ut så här:

Foto: ipv Delft, BicycleDutch, Chris Keulen

Här kan du flyga med en drönare som spanar in bron!

Relaterade inlägg:

 

 

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sextiosex med siffror i fältet här


Kommentarer


2014-11-10 07:34   Krister Isaksson

Henrik, är ett bra verktyg att använda sig av och som fungerar ibland och ibland inte!

 

2014-11-09 08:53   Henrik Lundqvist

Desire lines! Kolla var folk vill cykla och bygg därefter!

 

2014-11-07 19:49   Anders Norén

Visst är det så, Krister! Men personligen tror jag inte att total trafikseparering à la SCAFT fungerar någonstans. Folk kommer att röra sig fritt och antingen kan vi bygga ett trafiksystem som medger det (på ett tryggt och säkert sätt) eller så bygger vi ett trafiksystem där folk trampar upp sina egna stigar.

 

2014-11-07 11:07   Krister Isaksson

Anders N, det som är lite tråkigt tycker jag är att det ofta blir 1 eller 0, rätt eller fel, ett totalt fördömande eller hyllning. Inte en noggrann analys av vad fungerar bäst, här och nu.

 

2014-11-05 21:12   Anders Norén

Nu var det förstås inte trafikplanerarna som hittade på det där med att trafikseparering funkar bättre på papperet än i verkligheten: http://goo.gl/maps/hFLIu

 

2014-11-05 17:00   Krister Isaksson

Pelle, det tycker jag också. Väldigt vacker och funktionell. Och en viktig markering och marknadsföring av cykel.

 

2014-11-05 16:58   Krister Isaksson

Leif, Principen byggde ni och flera andra. Nu förkastas ju nästan allt vad gäller trafikseparering! På gott o ont. Men inte byggde ni så här vackert?

 

2014-11-05 13:56   Pelle

Ett konstverk!

 

2014-11-05 13:32   Leif Jönsson

Det var så vi byggde på 70-talet i Malmö. Områdena Rosengård och Kroksbäck var helt trafikseparerade, med gång o cykeltrafik i det övre planet. Dessvärre anser inte dagens trafikplanerare att detta är en bra ide, och idag byggs därför kompletterande cykelbanor i det nedre planet. Man skyller bl.a. på tryggheten, vilket jag anser att man kunde löst på annat vis med bl.a. buskröjning och bättre belysning.

 

2014-11-05 12:18   Krister Isaksson

Anders, inte helt ovanligt i detta land!

 

2014-11-05 12:04   Anders

Kul att se att man lyfter fram cykeltrafiken och faktiskt gör det lite sämre för biltrafiken iom trafikljus för att lösa det bra för cyklister.

 

2014-11-05 09:35   Krister Isaksson

Niclas, verkligen! Här spar man inte på krutet, varken i investeringen eller marknadsföringen!

 

2014-11-05 09:18   Niclas Sjögren

Men åh. Det är ju så visuellt tilltalande. Också.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!