Saker jag vill cykla på. Del 3 - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Saker jag vill cykla på. Del 3

5 nov 2014
av: Krister Isaksson

 

Hovenring, Eindhoven Holland

En korsning för motorfordon i form av en stor cirkulationsplats. För cykeltrafiken innebar det kraftiga sidoförflyttningar och långa omvägar. När cyklister sedan skulle korsa vägen var det genom signalreglerade passager med långa omloppstider. Skulle man genomföra en vänstersväng tog det en evighet. Vidare så var trafiksäkerheten mycket bristfällig.


Svängfest, omvägar och lång väntan vid trafiksignalerna

Så vad göra i landet där cykeltrafik tas på allvar?

Så här:

Cirkulationsplatsens byggs om till en fyrvägskorsning, vägarna sänks och ovanpå placeras en cirkulationsplats för cykeltrafiken. Inga långa omvägar, inga långa stopp vid trafiksignaler, ingen konflikt med motorfordon.

Här lyfter man cykeltrafiken både bokstavligen och bildligt!

På dagtid ser den ut så här:

Foto: ipv Delft, BicycleDutch, Chris Keulen

Här kan du flyga med en drönare som spanar in bron!

Relaterade inlägg:

 

 

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet nittioett med siffror i fältet här


Kommentarer


2014-11-10 07:34   Krister Isaksson

Henrik, är ett bra verktyg att använda sig av och som fungerar ibland och ibland inte!

 

2014-11-09 08:53   Henrik Lundqvist

Desire lines! Kolla var folk vill cykla och bygg därefter!

 

2014-11-07 19:49   Anders Norén

Visst är det så, Krister! Men personligen tror jag inte att total trafikseparering à la SCAFT fungerar någonstans. Folk kommer att röra sig fritt och antingen kan vi bygga ett trafiksystem som medger det (på ett tryggt och säkert sätt) eller så bygger vi ett trafiksystem där folk trampar upp sina egna stigar.

 

2014-11-07 11:07   Krister Isaksson

Anders N, det som är lite tråkigt tycker jag är att det ofta blir 1 eller 0, rätt eller fel, ett totalt fördömande eller hyllning. Inte en noggrann analys av vad fungerar bäst, här och nu.

 

2014-11-05 21:12   Anders Norén

Nu var det förstås inte trafikplanerarna som hittade på det där med att trafikseparering funkar bättre på papperet än i verkligheten: http://goo.gl/maps/hFLIu

 

2014-11-05 17:00   Krister Isaksson

Pelle, det tycker jag också. Väldigt vacker och funktionell. Och en viktig markering och marknadsföring av cykel.

 

2014-11-05 16:58   Krister Isaksson

Leif, Principen byggde ni och flera andra. Nu förkastas ju nästan allt vad gäller trafikseparering! På gott o ont. Men inte byggde ni så här vackert?

 

2014-11-05 13:56   Pelle

Ett konstverk!

 

2014-11-05 13:32   Leif Jönsson

Det var så vi byggde på 70-talet i Malmö. Områdena Rosengård och Kroksbäck var helt trafikseparerade, med gång o cykeltrafik i det övre planet. Dessvärre anser inte dagens trafikplanerare att detta är en bra ide, och idag byggs därför kompletterande cykelbanor i det nedre planet. Man skyller bl.a. på tryggheten, vilket jag anser att man kunde löst på annat vis med bl.a. buskröjning och bättre belysning.

 

2014-11-05 12:18   Krister Isaksson

Anders, inte helt ovanligt i detta land!

 

2014-11-05 12:04   Anders

Kul att se att man lyfter fram cykeltrafiken och faktiskt gör det lite sämre för biltrafiken iom trafikljus för att lösa det bra för cyklister.

 

2014-11-05 09:35   Krister Isaksson

Niclas, verkligen! Här spar man inte på krutet, varken i investeringen eller marknadsföringen!

 

2014-11-05 09:18   Niclas Sjögren

Men åh. Det är ju så visuellt tilltalande. Också.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!