Självkörande fordon - på cykelbanan - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Broar
  9. > cargobike
  10. > Cykelbloggare
  11. > Cykelbox
  12. > Cykelfrämjandet
  13. > Cykelglädje
  14. > Cykelhjälmslag
  15. > Cykelinfrastruktur
  16. > Cykelparkering
  17. > Cykelpendling
  18. > Cykelpolitik
  19. > Cykelresa
  20. > Cykelöverfart
  21. > Cykla höger vid rött
  22. > Cykla med barn
  23. > Cykla till skolan
  24. > Cyklande barn
  25. > Danmark
  26. > Davos
  27. > Debatt
  28. > Design
  29. > Desire lines
  30. > Drift & underhåll
  31. > Däck
  32. > Elcykel
  33. > Felanmälningssystem
  34. > Framkomlighet
  35. > Gatubantning
  36. > Groningen
  37. > Grus
  38. > Gå på cykelbanan
  39. > Gång- och cykelbana
  40. > Gästbloggare
  41. > Hinder på cykelbanan
  42. > Hinderbana
  43. > Hjälm
  44. > Hjälmlag
  45. > Holland
  46. > Humor
  47. > hållbart samhälle
  48. > Kläder
  49. > kollektivtrafik
  50. > Konfliktdesign
  51. > Konst
  52. > Köpenhamn
  53. > Lastcykel
  54. > Lådcyklar
  55. > Lånecyklar
  56. > Lövhalka
  57. > Media
  58. > Miljö
  59. > Motormännen
  60. > Nacka
  61. > Nationell cykelstrategi
  62. > Nederländerna
  63. > New York
  64. > Nollvisionen
  65. > Nya Slussen
  66. > Omklädningsrum
  67. > Polisen
  68. > Politik
  69. > Popup-cykelbana
  70. > Regional cykelplan
  71. > Regionala cykelstråk
  72. > Rullstolscykel
  73. > Rödljuscykling
  74. > Samhälls- och trafikplanering
  75. > Samhällsekonomin
  76. > Självkörande fordon
  77. > Skärmar
  78. > Snabbcykelväg
  79. > Sollentuna
  80. > Solna
  81. > Sopsaltning
  82. > Sportcyklist
  83. > Stella Fare
  84. > Stockholm
  85. > Stockholms Handelskammare
  86. > Stolpar i cykelbanan
  87. > Svensk Cykling
  88. > Svängfest
  89. > Torkrum
  90. > Trafiklagstiftning
  91. > Trafikmaktordning
  92. > Trafikplanering
  93. > Trafikrapportör
  94. > Trafikregler
  95. > Trafiksignaler
  96. > Trafiksäkerhet
  97. > Trafikverket
  98. > Täby
  99. > Tävling
  100. > USA
  101. > Vintercykling
  102. > Vinterväghållning
  103. > VTI
  104. > Vägarbeten
  105. > Väjningsplikt
  106. > Västerbron
  107. > Växtlighet
  108. > Åland
  109. > Önskelista

Självkörande fordon - på cykelbanan

8 mar 2018
av: Krister Isaksson

Nu får ni vara uppmärksamma alla som cyklar! Snart kan ni möta och dela eran färd med självkörande leverans- och fraktfordon - på cykelbanan. Så ser nämligen ett förslag ut i utredningen om självkörande fordon som infrastrukturminister Tomas Enroth (S) presenterad i går. Detta förslag kan bli möjligt genom att introducera en ny klass av vägtrafikfordon – automatiserad motorredskap klass II. Som utan tillstånd och i en maxhastighet av 20 km/h ska få köra på cykelbanor.


Snart på en cykelbana nära dig! Foto: Tommy Harnesk/Ny Teknik

Väldigt lite i utredningen berör konsekvenserna för gång- och cykeltrafiken. Jag skriver gång för 99.9 procent av landets cykelbanor är gång- och cykelbanor. För skulle förslaget enbart gälla cykelbanor så finns där ju ingen som helst potential och anledning till detta förslag – det finns ju nästan inga cykelbanor i landet – och därmed ingen yta att framföra de självkörande fordonen på.

Utredningen innehåller inget resonemang om framkomlighetskonsekvenser för cyklister (och gående) i och med att fraktfordon ska få kör och parkerar på gång- och cykelbanan. Inte heller något resonemang finns vad gäller komfort för cyklister och gående, att de nu också ska hantera självkörande fordon på gång- och cykelbanan. Är det en attraktiv och funktionell trafikmiljö för gående och cyklister är ju en fråga vi bör ställa oss? Utredningen berör enbart trafiksäkerhet, och då enbart utifrån ett snävt resonemang av högsta tillåtna hastighet för dessa självkörande fordon (20 km/h) samt att fordonen ska ha en stoppfunktion.


Självkörande fordon på gång- och cykelbana i Kista. Är det framtiden vi ser? Foto: Roger Lundberg

Jag tycker utredningen uppvisar en bristande kunskap och förståelse för gång- och cykeltrafik samt även för stadsplanering. Jag ser dock en potential för självkörande fordon på cykelbanor - underhållsfordon. Tänk er en armada med sopsaltare och andra renhållningsfordon ute på nätterna och ser till att cykelbanorna är i tipptop till morgonens rusningstrafik.

Relaterade inlägg:

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet fyrtioåtta med siffror i fältet här


Kommentarer


2018-03-11 20:48   Uffe

Jag är skeptisk till fordon enligt andra bilden på cykelbanor. Enligt bilden tar fordonet upp hela bredden, vilket tvingar dem som hinner upp det att antingen ge sig ut i gräset för att komma förbi (man behöver inte vara elittränad för att hinna ifatt något som håller 20 km/h) eller så lägger man sig bakom fordonet och håller dess fart. Inget av alternativen ter sig särskilt lockande.

Jag gissar att om dessa fordon blir för vanliga så kommer cyklisterna som kan hålla hög nog fart att hålla sig på de vägar där dessa automater inte får köra. Detta i sin tur kommer säkert att öka på konflikten mellan motorfordonsförare och cyklister. Och återigen (om det nu blir såhär) så ligger skulden hos politikerna!

 

2018-03-10 22:17   Lars-Ola

Nä, det kan aldrig bli så. För som tur är, är detta bara ett dåligt utredningsförslag. Kanske är det inte så dumt i övrigt och det finns mycket plats över på mitträckesvägarna för dela fordon. Då får förslaget gynnsam klimateffekt när SUVarna inte kommer förbi.

 

2018-03-09 22:38   Kalle

Wow… typiskt hjärndöda politiker, jag tittar på bilden och funderar på hur dom gör vid möte? eller omkörning? Lite medvind och en cykel rullar dubbelt så fort!
Men det är knappast några större bekymmer eftersom jag redan skyr cykelbanor som pesten och håller mig på vägen åtminstone till 90% 😆

 

2018-03-08 22:34   Larsson

Underbart!
Äntligen kommer kommer det att skapas en väl definierad cykelinfrastruktur med logisk och förutsägbar utformning så att den kan användas också av automatiserade system:
Slut med oklara väjningsregler. Slut med stolpar i banan, märkliga avsmalningar, sidoförflyttningar och banor som slutar i intet. Slut med dålig sikt, ojämnt underlag, höga trottoarkanter och bristande underhåll. Slut med användning av banan som bilparkering och allmän avställningsyta. Slut med dörrningar, för varje bilist förstår ju att man inte kan öppna dörren framför automatiserade fordon.
Ett paradis för en cyklist!

 

2018-03-08 20:56   E

Om jag möter en sån och inte kan passera kommer jag försöka sabotera systemet. Det räcker med mopeder och elcyklar. Halva säkerheten på cykelbanor kommer av ekipagens låga vikter och moment, samt en hjärna och ekipage som kan anpassa sig till nästan alla tänkbara situationer. Större tyngre fordon som riskerar att fastna får gå på annan plats. Om de dessutom begränsas till 20km/h är muskeldriven cykeltransport snabbare (och miljövänligare). So whats the point.

 

2018-03-08 16:55   Doktor Dengroth

Jag är skeptisk.

 

2018-03-08 13:45   Björn

Knappast förvånande. När de började testa självkörande i Kista hette det först att det bara var tillfälligt under provperioden som de skulle köra på cykelbanan. När de sedan under pompa och ståt satte den i reguljär trafik var det på något vis fortfarande på cykelbanan. Och nu ska det förstås bli riksstandard. Undantag blir alltid till regel, och lustigt nog är det cyklisterna som får dela med sig av den lilla lilla yta vi under nåder tillåtits ha.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!