Självkörande fordon - på cykelbanan - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Botkyrka
  9. > Broar
  10. > cargobike
  11. > Cykelbloggare
  12. > Cykelbox
  13. > Cykelfrämjandet
  14. > Cykelglädje
  15. > Cykelhjälmslag
  16. > Cykelinfrastruktur
  17. > Cykelparkering
  18. > Cykelpendling
  19. > Cykelpolitik
  20. > Cykelresa
  21. > Cykelstad
  22. > Cykeltunnel
  23. > Cykelöverfart
  24. > Cykla höger vid rött
  25. > Cykla med barn
  26. > Cykla till jobbet
  27. > Cykla till skolan
  28. > Cyklande barn
  29. > Danmark
  30. > Davos
  31. > Debatt
  32. > Design
  33. > Desire lines
  34. > Drift & underhåll
  35. > Däck
  36. > Elcykel
  37. > Felanmälningssystem
  38. > Framkomlighet
  39. > Gatubantning
  40. > Groningen
  41. > Grus
  42. > Gå på cykelbanan
  43. > Gång- och cykelbana
  44. > Gästbloggare
  45. > Hinder på cykelbanan
  46. > Hinderbana
  47. > Hjälm
  48. > Hjälmlag
  49. > Holland
  50. > Humor
  51. > hållbart samhälle
  52. > Kläder
  53. > kollektivtrafik
  54. > Konfliktdesign
  55. > Konst
  56. > Köpenhamn
  57. > Lastcykel
  58. > Lådcyklar
  59. > Lånecyklar
  60. > Lövhalka
  61. > Media
  62. > Miljö
  63. > Motormännen
  64. > Nacka
  65. > Nationell cykelstrategi
  66. > Nederländerna
  67. > New York
  68. > Nollvisionen
  69. > Norra Djurgårdsstaden
  70. > Nya Slussen
  71. > Omklädningsrum
  72. > Packning
  73. > Polisen
  74. > Politik
  75. > Popup-cykelbana
  76. > Regional cykelplan
  77. > Regionala cykelstråk
  78. > Rullstolscykel
  79. > Ryggsäck
  80. > Rödljuscykling
  81. > Samhälls- och trafikplanering
  82. > Samhällsekonomin
  83. > Shimano
  84. > Självkörande fordon
  85. > Skärmar
  86. > Snabbcykelväg
  87. > Sollentuna
  88. > Solna
  89. > Sopsaltning
  90. > Sportcyklist
  91. > Stella Fare
  92. > Stockholm
  93. > Stockholms Handelskammare
  94. > Stolpar i cykelbanan
  95. > Svensk Cykling
  96. > Svängfest
  97. > Torkrum
  98. > Trafiklagstiftning
  99. > Trafikmaktordning
  100. > Trafikplanering
  101. > Trafikrapportör
  102. > Trafikregler
  103. > Trafiksignaler
  104. > Trafiksäkerhet
  105. > Trafikverket
  106. > Täby
  107. > Tävling
  108. > USA
  109. > Vintercykling
  110. > Vinterpendling
  111. > Vinterväghållning
  112. > VTI
  113. > Vägarbeten
  114. > Väjningsplikt
  115. > Västerbron
  116. > Växtlighet
  117. > Åland
  118. > Önskelista

Självkörande fordon - på cykelbanan

8 mar 2018
av: Krister Isaksson

Nu får ni vara uppmärksamma alla som cyklar! Snart kan ni möta och dela eran färd med självkörande leverans- och fraktfordon - på cykelbanan. Så ser nämligen ett förslag ut i utredningen om självkörande fordon som infrastrukturminister Tomas Enroth (S) presenterad i går. Detta förslag kan bli möjligt genom att introducera en ny klass av vägtrafikfordon – automatiserad motorredskap klass II. Som utan tillstånd och i en maxhastighet av 20 km/h ska få köra på cykelbanor.


Snart på en cykelbana nära dig! Foto: Tommy Harnesk/Ny Teknik

Väldigt lite i utredningen berör konsekvenserna för gång- och cykeltrafiken. Jag skriver gång för 99.9 procent av landets cykelbanor är gång- och cykelbanor. För skulle förslaget enbart gälla cykelbanor så finns där ju ingen som helst potential och anledning till detta förslag – det finns ju nästan inga cykelbanor i landet – och därmed ingen yta att framföra de självkörande fordonen på.

Utredningen innehåller inget resonemang om framkomlighetskonsekvenser för cyklister (och gående) i och med att fraktfordon ska få kör och parkerar på gång- och cykelbanan. Inte heller något resonemang finns vad gäller komfort för cyklister och gående, att de nu också ska hantera självkörande fordon på gång- och cykelbanan. Är det en attraktiv och funktionell trafikmiljö för gående och cyklister är ju en fråga vi bör ställa oss? Utredningen berör enbart trafiksäkerhet, och då enbart utifrån ett snävt resonemang av högsta tillåtna hastighet för dessa självkörande fordon (20 km/h) samt att fordonen ska ha en stoppfunktion.


Självkörande fordon på gång- och cykelbana i Kista. Är det framtiden vi ser? Foto: Roger Lundberg

Jag tycker utredningen uppvisar en bristande kunskap och förståelse för gång- och cykeltrafik samt även för stadsplanering. Jag ser dock en potential för självkörande fordon på cykelbanor - underhållsfordon. Tänk er en armada med sopsaltare och andra renhållningsfordon ute på nätterna och ser till att cykelbanorna är i tipptop till morgonens rusningstrafik.

Relaterade inlägg:

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sjuttioåtta med siffror i fältet här


Kommentarer


2018-03-11 20:48   Uffe

Jag är skeptisk till fordon enligt andra bilden på cykelbanor. Enligt bilden tar fordonet upp hela bredden, vilket tvingar dem som hinner upp det att antingen ge sig ut i gräset för att komma förbi (man behöver inte vara elittränad för att hinna ifatt något som håller 20 km/h) eller så lägger man sig bakom fordonet och håller dess fart. Inget av alternativen ter sig särskilt lockande.

Jag gissar att om dessa fordon blir för vanliga så kommer cyklisterna som kan hålla hög nog fart att hålla sig på de vägar där dessa automater inte får köra. Detta i sin tur kommer säkert att öka på konflikten mellan motorfordonsförare och cyklister. Och återigen (om det nu blir såhär) så ligger skulden hos politikerna!

 

2018-03-10 22:17   Lars-Ola

Nä, det kan aldrig bli så. För som tur är, är detta bara ett dåligt utredningsförslag. Kanske är det inte så dumt i övrigt och det finns mycket plats över på mitträckesvägarna för dela fordon. Då får förslaget gynnsam klimateffekt när SUVarna inte kommer förbi.

 

2018-03-09 22:38   Kalle

Wow… typiskt hjärndöda politiker, jag tittar på bilden och funderar på hur dom gör vid möte? eller omkörning? Lite medvind och en cykel rullar dubbelt så fort!
Men det är knappast några större bekymmer eftersom jag redan skyr cykelbanor som pesten och håller mig på vägen åtminstone till 90% 😆

 

2018-03-08 22:34   Larsson

Underbart!
Äntligen kommer kommer det att skapas en väl definierad cykelinfrastruktur med logisk och förutsägbar utformning så att den kan användas också av automatiserade system:
Slut med oklara väjningsregler. Slut med stolpar i banan, märkliga avsmalningar, sidoförflyttningar och banor som slutar i intet. Slut med dålig sikt, ojämnt underlag, höga trottoarkanter och bristande underhåll. Slut med användning av banan som bilparkering och allmän avställningsyta. Slut med dörrningar, för varje bilist förstår ju att man inte kan öppna dörren framför automatiserade fordon.
Ett paradis för en cyklist!

 

2018-03-08 20:56   E

Om jag möter en sån och inte kan passera kommer jag försöka sabotera systemet. Det räcker med mopeder och elcyklar. Halva säkerheten på cykelbanor kommer av ekipagens låga vikter och moment, samt en hjärna och ekipage som kan anpassa sig till nästan alla tänkbara situationer. Större tyngre fordon som riskerar att fastna får gå på annan plats. Om de dessutom begränsas till 20km/h är muskeldriven cykeltransport snabbare (och miljövänligare). So whats the point.

 

2018-03-08 16:55   Doktor Dengroth

Jag är skeptisk.

 

2018-03-08 13:45   Björn

Knappast förvånande. När de började testa självkörande i Kista hette det först att det bara var tillfälligt under provperioden som de skulle köra på cykelbanan. När de sedan under pompa och ståt satte den i reguljär trafik var det på något vis fortfarande på cykelbanan. Och nu ska det förstås bli riksstandard. Undantag blir alltid till regel, och lustigt nog är det cyklisterna som får dela med sig av den lilla lilla yta vi under nåder tillåtits ha.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!