Sopsaltning, aldrig i livet! - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Broar
  9. > cargobike
  10. > Cykelbloggare
  11. > Cykelbox
  12. > Cykelfrämjandet
  13. > Cykelglädje
  14. > Cykelhjälmslag
  15. > Cykelinfrastruktur
  16. > Cykelparkering
  17. > Cykelpendling
  18. > Cykelpolitik
  19. > Cykelresa
  20. > Cykelöverfart
  21. > Cykla höger vid rött
  22. > Cykla med barn
  23. > Cykla till skolan
  24. > Cyklande barn
  25. > Danmark
  26. > Davos
  27. > Debatt
  28. > Design
  29. > Desire lines
  30. > Drift & underhåll
  31. > Däck
  32. > Elcykel
  33. > Felanmälningssystem
  34. > Framkomlighet
  35. > Gatubantning
  36. > Groningen
  37. > Grus
  38. > Gå på cykelbanan
  39. > Gång- och cykelbana
  40. > Gästbloggare
  41. > Hinder på cykelbanan
  42. > Hinderbana
  43. > Hjälm
  44. > Hjälmlag
  45. > Holland
  46. > Humor
  47. > hållbart samhälle
  48. > Kläder
  49. > kollektivtrafik
  50. > Konfliktdesign
  51. > Konst
  52. > Köpenhamn
  53. > Lastcykel
  54. > Lådcyklar
  55. > Lånecyklar
  56. > Lövhalka
  57. > Media
  58. > Miljö
  59. > Motormännen
  60. > Nacka
  61. > Nationell cykelstrategi
  62. > Nederländerna
  63. > New York
  64. > Nollvisionen
  65. > Nya Slussen
  66. > Omklädningsrum
  67. > Polisen
  68. > Politik
  69. > Popup-cykelbana
  70. > Regional cykelplan
  71. > Regionala cykelstråk
  72. > Rullstolscykel
  73. > Rödljuscykling
  74. > Samhälls- och trafikplanering
  75. > Samhällsekonomin
  76. > Självkörande fordon
  77. > Skärmar
  78. > Snabbcykelväg
  79. > Sollentuna
  80. > Solna
  81. > Sopsaltning
  82. > Sportcyklist
  83. > Stella Fare
  84. > Stockholm
  85. > Stockholms Handelskammare
  86. > Stolpar i cykelbanan
  87. > Svensk Cykling
  88. > Svängfest
  89. > Torkrum
  90. > Trafiklagstiftning
  91. > Trafikmaktordning
  92. > Trafikplanering
  93. > Trafikrapportör
  94. > Trafikregler
  95. > Trafiksignaler
  96. > Trafiksäkerhet
  97. > Trafikverket
  98. > Täby
  99. > Tävling
  100. > USA
  101. > Vintercykling
  102. > Vinterväghållning
  103. > VTI
  104. > Vägarbeten
  105. > Väjningsplikt
  106. > Västerbron
  107. > Växtlighet
  108. > Åland
  109. > Önskelista

Sopsaltning, aldrig i livet!

21 dec 2015
av: Krister Isaksson

Så sa min dåvarande chef på Gatu- och fastighetskontoret i början av 2000-talet. Vi var några på kontoret som ville testa sopsaltning av cykelvägarna. Vi hade varit på studiebesök i bland annat Odense och Münster. Två städer som sedan länge använt sig av sopsaltning och som kunde visa att metoden var överlägsen traditionell plogning och sandning. Vi hade även följt Anna Niskas forskning och doktorsavhandling om sopsaltning i Linköping. En forskning som även den visade på metodens överlägsenhet. Min chef satt för övrigt i betygsnämnden för Anna Niskas avhandling, så han var på intet sätt okunnig om metoden och resultaten.


Sopsaltaren in action! Foto: Jon Jogensjö

Men i Stockholm var det stopp - "aldrig i livet" - för sopsaltning.

Tills...

Tretton år senare. Efter tydliga politiska direktiv från bland annat Per Ankersjö (C) så var det dags för sopsaltaren att beträda Stockholms cykelbanor. Succén var given - det blev avsevärt bättre förhållanden på de teststräckor som sopsaltades. Det visste ju redan jag och andra. Sedan dess har sopsaltningen utökas i Stockholm till att omfatta alltfler cykelbanor.

Efter att jag börjat skriva om sopsaltning på bloggen drar nu metoden fram som en löpeld över landet. Fler och fler kommuner börjar nu använda sig av sopsaltning. Sist ut kommer väl dessvärre Trafikverket vara. Istället för att ligga i fronten för säkert cyklande och nollvisionen och att använda sig av en metod som ger avsevärt säkrare och bättre framkomlighet för cykeltrafiken så väljer Trafikverket "att följa utvecklingen".
Påminner lite om min tidigare chef (som förövrigt var en mycket bra chef!).


Sopsaltaren får inte bara bort snö och is. Det blir soprent från grus på cykelbanorna också! Vilken annan cykelbana ser ut så här i februari? Foto: Luca Mara

Vill rikta ett stort och uppriktigt tack till Per Ankersjö som såg till att sopsaltning till slut hittade till Stockholms cykelbanor. För mig och tusentals andra som cyklar har det inneburit en säkrare och framkomligare väg. Och bidragit till att vintercyklandet ökat med 30 procent på bara några år.

Det här var en liten beskrivning av hur förändrings- och förbättringsarbete kan gå till. Det är inte alltid särskilt rationellt, det bygger inte alltid på kunskap och fakta, på att ständigt söka förbättring och framsteg. Det är många gånger andra faktorer som spelar in. Det handlar ofta om värderingar, om synsätt, om en ryggmärgsreflex att säga nej - "det fugerar inte här"och "det kostar för mycket". Och slutligen - "ingen cyklar på vintern" eller till och med - "man ska inte cykla på vintern".

Och idag, idag kom så beskedet från Stockholms stad:

  • 40 procent färre singelolyckor med cykel på de sopsaltade stråken
  • Antalet fallolyckor med fotgängare på dessa stråk har mer än halverats

Totalt sett är sopsaltningen en mycket stor framgång. Ett snabbt och kostnadseffektivt sätt att förbättra trafiksäkerheten och få ner antalet olyckor. Och inte bara det, det förbättrar även framkomligheten avsevärt - för både cyklister och gående.

Inte så konstigt att staden nu även beslutat om att utöka antalet stråk som ska sopsaltas!

Relaterade inlägg:

 


Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet åttio med siffror i fältet här


Kommentarer


2017-02-24 09:35   Pelle

Sopsaltningen är bra. Cyklar dagligen till jobbet och mellan Mörby Centrum och Roslagstull är det välskött hela vintern. Från Roslagstull in till city är det dock stenkross som gäller. Tyvärr. Håller med Håkan, att det lever rövare med cykeln. Har blivit flyhänt på att plocka i sär, rengöra och fetta in kullager med jämna mellanrum för att hålla rullet igång. Men på det stora hela överväger fördelarna.

 

2017-02-23 11:08   Rolle H

varför ville chefen följa utvecklingen i stället för leda den?
Det kunde varit så här!
Chefens systers brorsa kusin ägde ett åkeri med tillhörande grustag och krossverk. ett antal grusbilar några fina dyra grusupptagnings maskiner och hade ett bra avtal med kommun/staden ifråga. varje år när det sista gruset var upp sopat vid pass 1 juli så åkte alltid företagsledningen och någon tjänsteman som hade varit företaget behjälplig på en 14 dagars resa till kanske Aruba eller något liknade land där man passade på att studera sand och grus och kunde på så sätt dra av hela resan som representation och utbildning.
En liten story om att följa pengarna och nepotismen som det ser ut i många kommuner och organisationer i Sverige.

 

2016-04-12 13:33   Håkan

Jag tycker att det har fungerat jättebra med cykelbanorna i år. Cyklar från Sollentuna, och har gjort det i 10 år, året runt. Men shiit, hojen har aldrig varit så rositig som när jag vårfixade den i år!! Frugans oxå. Det har rostat på ställen, jag aldrig behövt putsa förut. Typ pedalerna. Och kedjan var rent hemsk (fast den bytter jag ändå med jämna mellanrum).

Har funderat varför, tills jag läste detta. Måste ju ha samband med att det saltas mer? Men det är ju små saker i sammanhanget.

 

2016-01-15 13:35   Krister Isaksson

Johan, tack själv! Visst är det härligt att se att det inte enbart är cyklister som får nytta och förbättringar av sopsaltning. Stärker ju argumenten än mer att använda sig av metoden i större omfattning.

 

2016-01-15 09:55   Johan

Tack Krister för ditt engagemang. Jag cyklar från Solna in till Norra Bantorget varje dag och Solna har verkligen ryckt upp sig med sopsaltningen. Solnavägen är perfekt ända fram till Solnabron där Stockholm tar över. Torsgatan som börjar på andra sidan bron är inte sopsaltad vilket gör att man vissa sträckor måste åka ute bland bilarna, känns inget bra. Tycker att det är synd att kommunerna inte har bättre kommunikation mellan sig. Den bästa bonuseffekten med sopsaltningen är, och jag blir så glad när jag ser detta, att se alla dessa föräldrar med barnvagnar, gångtrafikanter med rullatorer och permobiler kunna röra sig hindersfritt på gångvägarna. En liten åtgärd men vilken payback man får i form av minskade olyckor, personer som vågar sig ut från lägenheterna och inte minst att det inte finns något rullgrus på vägarna när man tar ut racercykeln.

 

2016-01-10 23:24   Hanna O.

Göteborgare och vintercyklare här. Visst sopsaltas det, men bara här och där. Har inte cyklat så mycket inne i stan i år, men upplever att cykelbanorna runt stan inte är sopsaltade särskilt ofta. Promenerade på Vasagatan (centralt och pendelstråk) idag, och den var grusad.

Skickar länk till denna artikel till gatukontoret.

 

2016-01-07 16:36   Jens

NIH - Not Invented Here - är ett utmärkt sätt att hålla sig uppdaterad med utvecklingen :)

 

2015-12-22 10:12   Pär N.

Jodå, det sopsaltas i Göteborg, sedan förra vintern.

http://goteborg.se/wps/portal?uri=gbglnk%3agbg.page.2758ec1d-8114-4f69-9152-26a4bce76cb1#htoc-0

Men det var samma visa där i flera år. Man hävdade envist att sopsaltning absolut inte fungerar i Göteborg...

 

2015-12-22 08:24   Örjan klaesson

Tala om detta för gatukontoret i Göteborg . De har inte hört talas om sopsaltning.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!