Staden växer – cykeln får flytta på sig - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Staden växer – cykeln får flytta på sig

24 jun 2015
av: Krister Isaksson

 

Söderort i Stockholm, en gång en rak och gen cykelväg.

 Foto: Google Maps

Inte längre. Staden växer och förtätas, då får cykeln flytta på sig och ta omvägar. Biltrafiken fick det däremot bättre...


Cykelvägen blev 200 meter längre och fick två mycket tvära kurvor - det kallas att vara prioriterat trafikslag. Foto: Hitta.se

Ännu en gång visar staden att det inte går att förena fler bostäder och bättre cykelinfrastruktur. Trots alla fina ord i Översiktsplanen, i Framkomlighetsstrategin och i Cykelplanen om att cykeln ska prioriteras och vara utgångsläge i planeringen och transportsystemet.

Den obotlige alkoholisten raglar vidare…

 

Relaterade inlägg:

 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sjuttiotre med siffror i fältet här


Kommentarer


2015-06-25 05:51   Krister Isaksson

Mårten, Skål! ;-)

 

2015-06-25 05:51   Krister Isaksson

Uffe, ja så blir det många gånger, exempelvis som jag redovisar i detta inlägg: http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/jag-ar-nat-pa-sparen.htm
Fast just på denna plats är det lite svårare pga höjdskillnaderna. En del kommer säkert ta cykeln i de trappor som byggts.

 

2015-06-24 22:15   Mårten

Apropå Hägerstensvägs-artikeln som du hänvisar till.
Jag kan bara meddela att nån skrotning av den farliga cykelbanedragningen har vi inte sett röken av. Alkoholisten som lovat nyktra till har svårt att hålla sig från flaskan!

 

2015-06-24 20:14   Uffe

Jag är beredd att satsa alla mina pengar på att cyklisterna kommer att skita i den officiella sträckningen av cykelbanan, och hitta något som faktiskt funkar, vare sig det är lagligt eller inte.

 

2015-06-24 19:03   Krister Isaksson

Gustaf, sen 1998!

 

2015-06-24 19:02   Krister Isaksson

Anders J, man prioriterade annat före som man tyckte var av större vikt är det enkla svaret.

 

2015-06-24 16:00   Gustaf Nilsson

Jobbar du något för kommuner med cykelplanering? Du borde! Eller har du gjort det tidigare, lyckades du få igenom något bra?

 

2015-06-24 14:31   Anders J

Varför byggde man inte en ramp så att den gamla sträckningen nästan kunde följas?

 

2015-06-24 11:59   Krister Isaksson

Ingrid, exakt! Det är inte helt enkelt att orientera sig här med de olika nivåerna, kontrakurser osv.

 

2015-06-24 11:04   Ingrid

Ofta dessutom helt utan skyltar. När man stvingas svänga rak kontrakurs mot den riktning man ska så är det inte självförklarande, och det hjälper inte med karta (cykelvägar???) eller gps heller alla gånger.

 

2015-06-24 09:06   Jimmy

Det är inget nytt i detta område. Höll på att krocka i våras med en annan cyklist tack vare 90 grader svängar vid ena tunneln där.

 

2015-06-24 08:25   Krister Isaksson

Mia, kanske finns inte kompetensen där? Vi ser en omställning av stads- och trafikplaneringen efter årtioenden av bilorientering. Då kanske en del inte vet hur man gör, alt inte tror på och vill göra omställningen.

 

2015-06-24 08:13   Mia

Svängfest deluxe!
Tänk att det ska vara så svårt? Något som uppenbarligen danskar och holländare klarar av fixar inte vi. Trots alla fina ord, trots alla löften, trots miljarder. Gång på gång visar du dessa haverier och misslyckanden. Vad sysslar planarkitekter och trafikplanerarna med? Obstruktion mot politiskt fattade beslut?

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!