Staden växer – cykeln får flytta på sig - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Botkyrka
  9. > Broar
  10. > cargobike
  11. > Cykelbloggare
  12. > Cykelbox
  13. > Cykelfrämjandet
  14. > Cykelglädje
  15. > Cykelhjälmslag
  16. > Cykelinfrastruktur
  17. > Cykelparkering
  18. > Cykelpendling
  19. > Cykelpolitik
  20. > Cykelresa
  21. > Cykelstad
  22. > Cykeltunnel
  23. > Cykelöverfart
  24. > Cykla höger vid rött
  25. > Cykla med barn
  26. > Cykla till jobbet
  27. > Cykla till skolan
  28. > Cyklande barn
  29. > Danmark
  30. > Davos
  31. > Debatt
  32. > Design
  33. > Desire lines
  34. > Drift & underhåll
  35. > Däck
  36. > Elcykel
  37. > Felanmälningssystem
  38. > Framkomlighet
  39. > Gatubantning
  40. > Groningen
  41. > Grus
  42. > Gå på cykelbanan
  43. > Gång- och cykelbana
  44. > Gästbloggare
  45. > Hinder på cykelbanan
  46. > Hinderbana
  47. > Hjälm
  48. > Hjälmlag
  49. > Holland
  50. > Humor
  51. > hållbart samhälle
  52. > Kläder
  53. > kollektivtrafik
  54. > Konfliktdesign
  55. > Konst
  56. > Köpenhamn
  57. > Lastcykel
  58. > Lådcyklar
  59. > Lånecyklar
  60. > Lövhalka
  61. > Media
  62. > Miljö
  63. > Motormännen
  64. > Nacka
  65. > Nationell cykelstrategi
  66. > Nederländerna
  67. > New York
  68. > Nollvisionen
  69. > Norra Djurgårdsstaden
  70. > Nya Slussen
  71. > Omklädningsrum
  72. > Packning
  73. > Polisen
  74. > Politik
  75. > Popup-cykelbana
  76. > Regional cykelplan
  77. > Regionala cykelstråk
  78. > Rullstolscykel
  79. > Ryggsäck
  80. > Rödljuscykling
  81. > Samhälls- och trafikplanering
  82. > Samhällsekonomin
  83. > Shimano
  84. > Självkörande fordon
  85. > Skärmar
  86. > Snabbcykelväg
  87. > Sollentuna
  88. > Solna
  89. > Sopsaltning
  90. > Sportcyklist
  91. > Stella Fare
  92. > Stockholm
  93. > Stockholms Handelskammare
  94. > Stolpar i cykelbanan
  95. > Svensk Cykling
  96. > Svängfest
  97. > Torkrum
  98. > Trafiklagstiftning
  99. > Trafikmaktordning
  100. > Trafikplanering
  101. > Trafikrapportör
  102. > Trafikregler
  103. > Trafiksignaler
  104. > Trafiksäkerhet
  105. > Trafikverket
  106. > Täby
  107. > Tävling
  108. > USA
  109. > Vintercykling
  110. > Vinterpendling
  111. > Vinterväghållning
  112. > VTI
  113. > Vägarbeten
  114. > Väjningsplikt
  115. > Västerbron
  116. > Växtlighet
  117. > Åland
  118. > Önskelista

Staden växer – cykeln får flytta på sig

24 jun 2015
av: Krister Isaksson

 

Söderort i Stockholm, en gång en rak och gen cykelväg.

 Foto: Google Maps

Inte längre. Staden växer och förtätas, då får cykeln flytta på sig och ta omvägar. Biltrafiken fick det däremot bättre...


Cykelvägen blev 200 meter längre och fick två mycket tvära kurvor - det kallas att vara prioriterat trafikslag. Foto: Hitta.se

Ännu en gång visar staden att det inte går att förena fler bostäder och bättre cykelinfrastruktur. Trots alla fina ord i Översiktsplanen, i Framkomlighetsstrategin och i Cykelplanen om att cykeln ska prioriteras och vara utgångsläge i planeringen och transportsystemet.

Den obotlige alkoholisten raglar vidare…

 

Relaterade inlägg:

 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sjuttioett med siffror i fältet här


Kommentarer


2015-06-25 05:51   Krister Isaksson

Mårten, Skål! ;-)

 

2015-06-25 05:51   Krister Isaksson

Uffe, ja så blir det många gånger, exempelvis som jag redovisar i detta inlägg: http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/jag-ar-nat-pa-sparen.htm
Fast just på denna plats är det lite svårare pga höjdskillnaderna. En del kommer säkert ta cykeln i de trappor som byggts.

 

2015-06-24 22:15   Mårten

Apropå Hägerstensvägs-artikeln som du hänvisar till.
Jag kan bara meddela att nån skrotning av den farliga cykelbanedragningen har vi inte sett röken av. Alkoholisten som lovat nyktra till har svårt att hålla sig från flaskan!

 

2015-06-24 20:14   Uffe

Jag är beredd att satsa alla mina pengar på att cyklisterna kommer att skita i den officiella sträckningen av cykelbanan, och hitta något som faktiskt funkar, vare sig det är lagligt eller inte.

 

2015-06-24 19:03   Krister Isaksson

Gustaf, sen 1998!

 

2015-06-24 19:02   Krister Isaksson

Anders J, man prioriterade annat före som man tyckte var av större vikt är det enkla svaret.

 

2015-06-24 16:00   Gustaf Nilsson

Jobbar du något för kommuner med cykelplanering? Du borde! Eller har du gjort det tidigare, lyckades du få igenom något bra?

 

2015-06-24 14:31   Anders J

Varför byggde man inte en ramp så att den gamla sträckningen nästan kunde följas?

 

2015-06-24 11:59   Krister Isaksson

Ingrid, exakt! Det är inte helt enkelt att orientera sig här med de olika nivåerna, kontrakurser osv.

 

2015-06-24 11:04   Ingrid

Ofta dessutom helt utan skyltar. När man stvingas svänga rak kontrakurs mot den riktning man ska så är det inte självförklarande, och det hjälper inte med karta (cykelvägar???) eller gps heller alla gånger.

 

2015-06-24 09:06   Jimmy

Det är inget nytt i detta område. Höll på att krocka i våras med en annan cyklist tack vare 90 grader svängar vid ena tunneln där.

 

2015-06-24 08:25   Krister Isaksson

Mia, kanske finns inte kompetensen där? Vi ser en omställning av stads- och trafikplaneringen efter årtioenden av bilorientering. Då kanske en del inte vet hur man gör, alt inte tror på och vill göra omställningen.

 

2015-06-24 08:13   Mia

Svängfest deluxe!
Tänk att det ska vara så svårt? Något som uppenbarligen danskar och holländare klarar av fixar inte vi. Trots alla fina ord, trots alla löften, trots miljarder. Gång på gång visar du dessa haverier och misslyckanden. Vad sysslar planarkitekter och trafikplanerarna med? Obstruktion mot politiskt fattade beslut?

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!