Stadsgatan - bra för vem? - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > barncykel
  6. > Belysning
  7. > Bicycling
  8. > Bilhinder
  9. > Botkyrka
  10. > Broar
  11. > cargobike
  12. > Cykelbloggare
  13. > Cykelbox
  14. > Cykelfrämjandet
  15. > Cykelglädje
  16. > Cykelhjälmslag
  17. > Cykelinfrastruktur
  18. > Cykelparkering
  19. > Cykelpendling
  20. > Cykelpolitik
  21. > Cykelresa
  22. > Cykelstad
  23. > Cykeltunnel
  24. > Cykelöverfart
  25. > Cykla höger vid rött
  26. > Cykla med barn
  27. > Cykla till jobbet
  28. > Cykla till skolan
  29. > Cyklande barn
  30. > Danmark
  31. > Davos
  32. > Debatt
  33. > Design
  34. > Desire lines
  35. > Drift & underhåll
  36. > Däck
  37. > Elcykel
  38. > Felanmälningssystem
  39. > Framkomlighet
  40. > Gatubantning
  41. > Groningen
  42. > Grus
  43. > Gå på cykelbanan
  44. > Gång- och cykelbana
  45. > Gästbloggare
  46. > Hinder på cykelbanan
  47. > Hinderbana
  48. > Hjälm
  49. > Hjälmlag
  50. > Holland
  51. > Humor
  52. > hållbart samhälle
  53. > Kläder
  54. > kollektivtrafik
  55. > Konfliktdesign
  56. > Konst
  57. > Köpenhamn
  58. > Lastcykel
  59. > Lådcyklar
  60. > Lånecyklar
  61. > Lövhalka
  62. > Media
  63. > Miljö
  64. > Motormännen
  65. > Nacka
  66. > Nationell cykelstrategi
  67. > Nederländerna
  68. > New York
  69. > Nollvisionen
  70. > Norra Djurgårdsstaden
  71. > Nya Slussen
  72. > Omklädningsrum
  73. > Packning
  74. > Polisen
  75. > Politik
  76. > Popup-cykelbana
  77. > Regional cykelplan
  78. > Regionala cykelstråk
  79. > Rullstolscykel
  80. > Ryggsäck
  81. > Rödljuscykling
  82. > Samhälls- och trafikplanering
  83. > Samhällsekonomin
  84. > Shimano
  85. > Självkörande fordon
  86. > Skärmar
  87. > Snabbcykelväg
  88. > Sollentuna
  89. > Solna
  90. > Sopsaltning
  91. > Sportcyklist
  92. > Stadsgata
  93. > Stella Fare
  94. > Stockholm
  95. > Stockholms Handelskammare
  96. > Stolpar i cykelbanan
  97. > Svensk Cykling
  98. > Svängfest
  99. > Torkrum
  100. > Trafiklagstiftning
  101. > Trafikmaktordning
  102. > Trafikplanering
  103. > Trafikrapportör
  104. > Trafikregler
  105. > Trafiksignaler
  106. > Trafiksäkerhet
  107. > Trafikverket
  108. > Täby
  109. > Tävling
  110. > USA
  111. > Vintercykling
  112. > Vinterpendling
  113. > Vinterväghållning
  114. > VTI
  115. > Vägarbeten
  116. > Väjningsplikt
  117. > Västerbron
  118. > Växtlighet
  119. > Åland
  120. > Önskelista
  121. > Örbyleden

Stadsgatan - bra för vem?

17 dec 2019
av: Krister Isaksson

Örbyleden i södra Stockholm.


Örbyleden - en trafikled med 4 körfält i södra Stockholm. Foto: Holger Ellgaard

Längs norra sidan av denna trafikled ligger en gång- och cykelväg. En helt vanlig och traditionell gång- och cykelväg – kanske en av stadens bättre pendlingssträckor. Den är cirka 4 – 5 meter bred, ungefär 3,5 kilometer lång och leder mellan Hökarängen och Huddingevägen. Avbrotten är få på hela sträckan – faktiskt nästan inga stopp eller fördröjningar alls nu, sedan staden infört väjningsplikt för korsande fordonstrafik på de tre gator som korsar cykelvägen. 


Fordonstrafik som korsar cykelvägen längs Örbyleden har väjningsplikt


Cykelvägen sopsaltas vintertid - för säker framkomlighet

Det är även förhållandevis få gående på sträckan. Därför är det ingen jättekatastrof att cykelvägen inte är separerad från gångtrafiken. Dessutom ligger cykelvägen på vissa sträckor en bit från trafikleden, vilket gör att miljön är behaglig. Den är också tillräckligt bred för säkra möten och okomplicerade omcyklingar. Det är helt enkelt en sträcka där du oavbrutet kan trampa på i din egen hastighet en längre sträcka – det är cykelflow.

Nu finns det planer på att förvandla delar av Örbyleden till en så kallad stadsgata – alltså en gata som prioriterar ”stadsliv”, med fokus på gående och cyklisters förutsättningar. Biltrafikens hastighet och framkomlighet tonas ner och gatan ska vara mer estetiskt tilltalande än en trafikled. En gata med bostäder och verksamheter.


Så här kan Örbyleden se ut i framtiden. Illustration: White arkitekter

Vad innebär detta för dig som cyklist? Kommer kvaliteterna som finns där idag bli bättre? Eller finns det risk för att det blir sämre? Vad händer med Örbyledens cykelflow?

Än finns det inte så mycket fakta och data om projektet, bortsett från några pressmeddelanden, debattartikel och tidningsartiklar. Men vi kan studera hur cykel brukar hanteras i Stockholms exploateringsprojekt för att bilda oss en uppfattning om hur cykelförhållandena kan tänkas bli på denna sträcka. Och med den utgångspunkten kan det finnas anledning till oro...

Beskrivningarna i pressmeddelandena och visionsbilderna visar nämligen upp en traditionell gata med körfält, busskörfält, parkeringsyta, träd- och möbleringszon, cykelbana, gångbana och fastigheter. Och så likadant på andra sidan. Det är tätt mellan korsningarna och det finns signalregleringar och övergångsställen – över cykelbanan. Visionerna handlar också om ett ”aktivt stadsliv" – vilket är vanligt förekommande på den här typen av bilder.

Innebär då detta en förbättring för cykeltrafiken? Kommer den att prioriteras så som stadens styrdokument säger att den ska?

Jag har svårt att se att så skulle vara fallet. Den tidigare cykelvägen ersätts av ett cykelstråk med ständiga avbrott i och med flera korsningar. Korsningar som enligt bilderna ser ut att vara signalreglerade. Övergångsställen, parkering och lastzoner – allt placeras längs cykelbanan. Det finns även gångbanor och verksamheter längs cykelbanan, vilket innebär att vi har gått från en tämligen störningsfri cykelväg till en cykelbana som är utsatt för störningar under många timmar av dygnet.

Vi vet också genom studien Cykelframkomlighet i Stockholm att medelhastigheten på cykelbanor utmed stadsgator sjunker jämfört med cykelvägar så som utmed dagens Örbyled. Från cirka 20 km/t till 15 km/t.

Om jag nu skulle ha rätt i att det nya är sämre än det gamla – går det att göra något åt det?

Absolut, menar jag. Här kan vi hämta inspiration från bland annat Tyskland och Nederländerna. Omvandlingar av trafikleder till stadsgator är inte unika för Sverige - de sker på massor av platser i Europa. Och om man verkligen menar allvar när man säger sig prioritera cykeltrafik kan man lära sig massor från dessa städer.

Som detta exempel från München (bild), där man planerade och utformade ett pendlingsstråk mellan den nya och gamla bebyggelsen. En gång- och cykelväg med hög standard - bred, rak och gen, mycket genare än om du väljer att färdas på den nya stadsgatan.

En cykelförbindelse med nästan inga stopp eller fördröjningar och prioritet för cykelvägen där den korsar andra gator. Självklart finns det även cykelbanor utmed den nya stadsgatan, men den nya gång- och cykelvägen mellan det nya och gamla området är genare och effektivare att förflytta sig på än den stadsgata man skapat. Man har helt enkelt prioriterat cykeltrafiken genom att ge den vad den behöver för att vara attraktiv och konkurrenskraftig. På detta sätt underordnas inte cykeltrafiken stadsgatans principer. Som ju egentligen är principer som bygger på biltrafiken - inte cykeltrafiken.

Detta är fullt möjligt att åstadkomma vid Örbyleden (och andra platser), genom att reservera yta mellan den befintliga och nya bebyggelsen för att skapa ett högkvalitativt cykelstråk. Det är att prioritera cykeltrafiken. Att bara göra cykelbanor utmed den nya stadsgatan är att göra mer av samma gamla bilorienterade lösningar, där cykeltrafiken som vanligt får underordna sig bilismens principer.

Relaterade inlägg:

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sextioåtta med siffror i fältet här


Kommentarer


2019-12-17 12:04   Kålle

Ja det där låter ju både bra och dåligt. Hur kan vi hjälpas åt så att de blir mer av som det blev i Munchen?

 

2019-12-17 10:46   Krister Isaksson

Mia, ja man blir allt lite fundersam. Vårt nuvarande stadsbyggande är inte så bra på att hantera och prioritera cykeltrafik får vi nog konstatera. Vi kör på i samma spår och tror att det räcker, att cykel blivit prioriterat, bara för vi ritat in lite bredare cykelbanor, separerade från gående.

 

2019-12-17 08:11   Mia

Ja det är märkligt detta. Finns det något exempel där befintliga cykelförutsättningar blivit bättre iom exploateringar/byggen?
Jag tänker på Älvsjö - allt blev bara sämre där. På Lövstavägen blev befintliga cykelvägar lokalgator fulla med parkerade bilar och dålig snöröjning.
Sen har vi katastrofen på Hägerstensvägen och det som planeras i samband med Mälarängen. I Stureby försvann pendlingsstråket – det blev en parkering för bilar istället. Sen har vi gc-tunneln under Mikrofonvägen, eller ska jag kanske säga dödsfällan. Johanneshovsvägen/Årstavägen/Arlabacken verkar ju inte heller bli särskilt lyckad där man haft lekstuga med beläggningen. Sen Solberga bollplan – där rök cykelvägen och vi har väl fortfarande inte sett någon ny?
Så lärdomen verkar vara: byggs det nytt som ska ersätta befintligt så blir det sämre. Ett märkligt sätt att hantera det prioriterade trafikslaget

 

2019-12-17 07:55   Krister Isaksson

Felix, ja det är en bit kvar innan vi är där. På trafikplaneringssidan skulle jag säga att det börjar bli bättre. När det sedan gäller stadsbyggnad och de kompetenser som då är inblandade har vi fortfarande en lång resa att göra. Där är kunskapen, och kanske tom viljan, låg vad gäller förståelsen för cykeltrafik och hur man prioriterar den.

 

2019-12-17 07:42   felix reychman

Det är intressant hur mönstret STÄNDIGT är att cykel inte är ett transportmedel, utan något för söndagsflanörer att puttra fram på på trivsamma sommardagar. Men den mentala bilden av cyklism, är det inte konstigt att det blir som det blir...

I dina beskrivningar kan man alltid läsa mellan raderna, att någon måste berätta för de som planerar, att folk faktiskt behöver kunna ta sig från A till B med cykel, och att det är det man måste fokusera på.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!