Stolpar i cykelbanan – en standardlösning - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Botkyrka
  9. > Broar
  10. > cargobike
  11. > Cykelbloggare
  12. > Cykelbox
  13. > Cykelfrämjandet
  14. > Cykelglädje
  15. > Cykelhjälmslag
  16. > Cykelinfrastruktur
  17. > Cykelparkering
  18. > Cykelpendling
  19. > Cykelpolitik
  20. > Cykelresa
  21. > Cykelstad
  22. > Cykeltunnel
  23. > Cykelöverfart
  24. > Cykla höger vid rött
  25. > Cykla med barn
  26. > Cykla till jobbet
  27. > Cykla till skolan
  28. > Cyklande barn
  29. > Danmark
  30. > Davos
  31. > Debatt
  32. > Design
  33. > Desire lines
  34. > Drift & underhåll
  35. > Däck
  36. > Elcykel
  37. > Felanmälningssystem
  38. > Framkomlighet
  39. > Gatubantning
  40. > Groningen
  41. > Grus
  42. > Gå på cykelbanan
  43. > Gång- och cykelbana
  44. > Gästbloggare
  45. > Hinder på cykelbanan
  46. > Hinderbana
  47. > Hjälm
  48. > Hjälmlag
  49. > Holland
  50. > Humor
  51. > hållbart samhälle
  52. > Kläder
  53. > kollektivtrafik
  54. > Konfliktdesign
  55. > Konst
  56. > Köpenhamn
  57. > Lastcykel
  58. > Lådcyklar
  59. > Lånecyklar
  60. > Lövhalka
  61. > Media
  62. > Miljö
  63. > Motormännen
  64. > Nacka
  65. > Nationell cykelstrategi
  66. > Nederländerna
  67. > New York
  68. > Nollvisionen
  69. > Norra Djurgårdsstaden
  70. > Nya Slussen
  71. > Omklädningsrum
  72. > Packning
  73. > Polisen
  74. > Politik
  75. > Popup-cykelbana
  76. > Regional cykelplan
  77. > Regionala cykelstråk
  78. > Rullstolscykel
  79. > Ryggsäck
  80. > Rödljuscykling
  81. > Samhälls- och trafikplanering
  82. > Samhällsekonomin
  83. > Shimano
  84. > Självkörande fordon
  85. > Skärmar
  86. > Snabbcykelväg
  87. > Sollentuna
  88. > Solna
  89. > Sopsaltning
  90. > Sportcyklist
  91. > Stella Fare
  92. > Stockholm
  93. > Stockholms Handelskammare
  94. > Stolpar i cykelbanan
  95. > Svensk Cykling
  96. > Svängfest
  97. > Torkrum
  98. > Trafiklagstiftning
  99. > Trafikmaktordning
  100. > Trafikplanering
  101. > Trafikrapportör
  102. > Trafikregler
  103. > Trafiksignaler
  104. > Trafiksäkerhet
  105. > Trafikverket
  106. > Täby
  107. > Tävling
  108. > USA
  109. > Vintercykling
  110. > Vinterpendling
  111. > Vinterväghållning
  112. > VTI
  113. > Vägarbeten
  114. > Väjningsplikt
  115. > Västerbron
  116. > Växtlighet
  117. > Åland
  118. > Önskelista

Stolpar i cykelbanan – en standardlösning

14 maj 2014
av: Krister Isaksson

 

Aldrig kunde jag väl tro att mitt inlägg om två stolpar i en cykelbana i Farsta kunde väcka sådana reaktioner och aktioner. Det säger en hel del om hur luttrad jag är vad det gäller brister i cykelinfrastrukturen, för detta med stolpar placerade i cykelbanan är inget nytt. Det har pågått en lång tid, det sker fortfarande i stor omfattning och det kommer fortsätta ske i framtiden.

Här har ni ett litet axplock på stolpar i cykelbanor som jag samlat på mig genom åren:


Foto: Pär


Foto: Åsa Eriksson


Foto: Åsa Eriksson


Foto: Peter Brandström


Foto: Ulrika Nilsson


Foto: BigMollo

 

Som ni ser är det fullt av stolpar i cykelbanorna, nya som gamla. Det är ett strukturell problem av stora mått. Som med all tydlighet visar vilken status cykeltrafik har i trafik- och samhällsplanering. Hur ofta ser vi motsvarande för bil- och spårtrafik?

 

 

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet tretton med siffror i fältet här


Kommentarer


2015-10-08 13:58   Erik Johansson

Per T Eriksson:

Det är mest cyklister som använder den dock.

 

2015-05-22 12:07   Per T Eriksson

Bild 18 kanske du ska ta bort. Formellt sett är det inte cykelbana där utan gångbana. Sen kan det mycket väl vara så att Trafikverket skyltat om det till gångbana just för att stolpen står där.
Här börjar gångbanan: https://www.google.se/maps/@59.352935,18.0406,3a,75y,321.37h,91.76t/data=!3m4!1e1!3m2!1sY4Zy8PHm91J4GVp6oZRLPg!2e0!6m1!1e1
Och här är platsen: https://www.google.se/maps/@59.353817,18.039147,3a,75y,8.64h,79.21t/data=!3m4!1e1!3m2!1sifjuizXOdxqu92WTIyyQSQ!2e0!6m1!1e1

 

2014-09-30 21:26   Krister Isaksson

Ola, varför står då inte dessa stolpar i körbanan? Där behövs verkligen fotgängare skyddas.

 

2014-09-30 21:03   Ola Berg

Fast flera av dem är inte stolpar i cykelbanan utan t ex övergångsskyltar som ska skydda gångtrafikanterna (som vi cyklister ska väja för).

 

2014-08-13 14:23   Hanna

Känner att jag också är luttrad. Möter sånt dagligen men har inte tänkt på det så mycket än att jag hanterar situationen.

Idag cyklade jag Sveavägen i morse och vid nya huset där det är hotell etc stod i morse betongsuggor i gatan en bit ut. Efter lunch hade de plockat bort dom och ställt dom i cykelbanan iofs i kanten av den. Antagligen tyckte man att de störde i biltrafiken.

 

2014-05-24 07:15   Krister Isaksson

Åke, petgnäll? Ja så kan man ju tycka, själv bryr jag mig om mina medmänniskors hälsa och vill att de ska kunna färdas tryggt och säkert. Så att vi tex slipper detta: http://www.sydsvenskan.se/lund/cykelturen-slutade-med-brutet-kindben/

 

2014-05-16 10:14   Ingrid

Men det verkar stämma väldigt väl det som någon skrev på Cyklistbloggen: Man placerar stolparna 4 dm från körbanan.
- Men hoppsan är det cykelbana/cykelväg där? Är det OCKSÅ en körbana? Det hade vi ingen aning om .... Jag passerade en vägarbetsplats häromdagen och där stod såna där gulröda varningstolpar hela vägen, där jag behövde komma fram, och de stod konsekvent en bit in på trottoaren, inte utmed ena eller andra kanten, ungefär som om de ville blockera trottoaren så effektivt som möjligt. Sak samma om barnvagnar, kärror, dramaten, rollatorer ... behöver komma in till fastigheterna. Antagandet är att de enda som använder "trottoarer" är (smala) fotgängare.

 

2014-05-15 20:30   Åke Eriksson

En del av bilderna visar på lite väl petgnällig inställning. Värre än en stolpe någon decimeter in i banan är t ex suicidremsan i Vasagatan.

 

2014-05-15 20:23   Lennart Gabrielsson

Inte på någon av bilderna såg då jag något stol-par ?

 

2014-05-15 09:17   Jonas

Ja, det är konstigt. Finns ett till bra exempel vid handtagen i kista. Nybyggd cykelbana där de faktiskt skiljt gång och cykelbana åt men sedan lyckats sätta en stolpe mitt i cykelbanan. Trots att den är ett par år nu så har inte plogar hittat den än, sopning nu först förra veckan.
Angående bilderna så är det en som är vid Hagaparken/norrtull som var cykelväg tidigare men nu är den bara gångväg. Så där ser jag inget större problem med det.

 

2014-05-15 08:35   Krister Isaksson

Felix, exakt! Eländet finns runt husknuten! Men inte bara där, det finns överallt, i hela landet så det är inget Stockholmsfenomen. Det är ett strukturellt problem av stor omfattning och berör många yrkesgrupper. Vänd på det om du kan! ;-)

 

2014-05-15 08:21   Felix Reychman

... och du behövde knappt lämna Farsta med omnejd för det där, ser jag...

 

2014-05-15 07:40   Krister Isaksson

Tomas, kan alltid försöka göra en anmälan för att se hur den tas emot/hanteras.

 

2014-05-15 07:38   Krister Isaksson

Anders, har skrivit ett långt inlägg om Hornsbergsstrand, sträckan blev ju inte så bra... http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/moderat-cykelpolitik-del-3.htm

 

2014-05-14 19:03   Tomas Quarfordt

Är det lagligt att göra på detta sätt??
Kan man göra en polisanmälan typ "allmänfarlig vårdslöshet" "framkallande av fara" eller något liknande?

 

2014-05-14 16:58   Anders

Skönt att få vara med på Ulrikas bild vid Hornsbergstrand. Japp, det är jag som ligger bakom den silvriga volvon... i vägbanan.

Anledningen att jag gör detta är att det endast finns två nedsänkningar i cykelbanan om man har för ambition att svänga av till någon av sidogatorna och parkeringshusen på Hornsbergstrand.

Den första nedsänkningen är där man numera har tre skyltar på ca 30-40 meter (tidigare två) vid fartguppet i korsningen. Känns inte helt betryggande att glida ut just där.
Den andra nedsänkningen är nere i korset Lindhagenvägen.

Ska man upp på någon av sidogatorna får man därmed välja
1. Ta sig ned för gatstenen (grymt oskönt)
2. Cykla ut över övergångstället (dumt) dessutom står det en skylt typ i vägen.
3. Kliva av cykeln och leda den över övergångstället (detta gör jag den dagen då motormännen låts kliva ur bilen och knuffa den de sista 100 metrarna till slutdestinationen).

Lämpligare att ligga i vägbanan, gå ut i mitten för vänstersväng och ta kurvan säkert.

 

2014-05-14 16:25   Krister Isaksson

Andreas, tack! Fast på ett sätt tråkigt att få tack för något så eländigt, något som inte ska förekomma, om inblandade var professionella yrkesmän/kvinnor...

 

2014-05-14 15:54   Andreas Dammert

Så bra Krister!!! Om vi bara ngn gång kunde få en sådan stolpe i den för bilister avsedda vägbanan... Nej, just det, det skulle aldrig hända...

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!