Stolpar i cykelbanan – en standardlösning - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Broar
  9. > cargobike
  10. > Cykelbloggare
  11. > Cykelbox
  12. > Cykelfrämjandet
  13. > Cykelglädje
  14. > Cykelhjälmslag
  15. > Cykelinfrastruktur
  16. > Cykelparkering
  17. > Cykelpendling
  18. > Cykelpolitik
  19. > Cykelresa
  20. > Cykelöverfart
  21. > Cykla höger vid rött
  22. > Cykla med barn
  23. > Cykla till skolan
  24. > Cyklande barn
  25. > Danmark
  26. > Davos
  27. > Debatt
  28. > Design
  29. > Desire lines
  30. > Drift & underhåll
  31. > Däck
  32. > Elcykel
  33. > Felanmälningssystem
  34. > Framkomlighet
  35. > Gatubantning
  36. > Groningen
  37. > Grus
  38. > Gå på cykelbanan
  39. > Gång- och cykelbana
  40. > Gästbloggare
  41. > Hinder på cykelbanan
  42. > Hinderbana
  43. > Hjälm
  44. > Hjälmlag
  45. > Holland
  46. > Humor
  47. > hållbart samhälle
  48. > Kläder
  49. > kollektivtrafik
  50. > Konfliktdesign
  51. > Konst
  52. > Köpenhamn
  53. > Lastcykel
  54. > Lådcyklar
  55. > Lånecyklar
  56. > Lövhalka
  57. > Media
  58. > Miljö
  59. > Motormännen
  60. > Nacka
  61. > Nationell cykelstrategi
  62. > Nederländerna
  63. > New York
  64. > Nollvisionen
  65. > Nya Slussen
  66. > Omklädningsrum
  67. > Polisen
  68. > Politik
  69. > Popup-cykelbana
  70. > Regional cykelplan
  71. > Regionala cykelstråk
  72. > Rullstolscykel
  73. > Rödljuscykling
  74. > Samhälls- och trafikplanering
  75. > Samhällsekonomin
  76. > Självkörande fordon
  77. > Skärmar
  78. > Snabbcykelväg
  79. > Sollentuna
  80. > Solna
  81. > Sopsaltning
  82. > Sportcyklist
  83. > Stella Fare
  84. > Stockholm
  85. > Stockholms Handelskammare
  86. > Stolpar i cykelbanan
  87. > Svensk Cykling
  88. > Svängfest
  89. > Torkrum
  90. > Trafiklagstiftning
  91. > Trafikmaktordning
  92. > Trafikplanering
  93. > Trafikrapportör
  94. > Trafikregler
  95. > Trafiksignaler
  96. > Trafiksäkerhet
  97. > Trafikverket
  98. > Täby
  99. > Tävling
  100. > USA
  101. > Vintercykling
  102. > Vinterväghållning
  103. > VTI
  104. > Vägarbeten
  105. > Väjningsplikt
  106. > Västerbron
  107. > Växtlighet
  108. > Åland
  109. > Önskelista

Stolpar i cykelbanan – en standardlösning

14 maj 2014
av: Krister Isaksson

 

Aldrig kunde jag väl tro att mitt inlägg om två stolpar i en cykelbana i Farsta kunde väcka sådana reaktioner och aktioner. Det säger en hel del om hur luttrad jag är vad det gäller brister i cykelinfrastrukturen, för detta med stolpar placerade i cykelbanan är inget nytt. Det har pågått en lång tid, det sker fortfarande i stor omfattning och det kommer fortsätta ske i framtiden.

Här har ni ett litet axplock på stolpar i cykelbanor som jag samlat på mig genom åren:


Foto: Pär


Foto: Åsa Eriksson


Foto: Åsa Eriksson


Foto: Peter Brandström


Foto: Ulrika Nilsson


Foto: BigMollo

 

Som ni ser är det fullt av stolpar i cykelbanorna, nya som gamla. Det är ett strukturell problem av stora mått. Som med all tydlighet visar vilken status cykeltrafik har i trafik- och samhällsplanering. Hur ofta ser vi motsvarande för bil- och spårtrafik?

 

 

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sextio med siffror i fältet här


Kommentarer


2015-10-08 13:58   Erik Johansson

Per T Eriksson:

Det är mest cyklister som använder den dock.

 

2015-05-22 12:07   Per T Eriksson

Bild 18 kanske du ska ta bort. Formellt sett är det inte cykelbana där utan gångbana. Sen kan det mycket väl vara så att Trafikverket skyltat om det till gångbana just för att stolpen står där.
Här börjar gångbanan: https://www.google.se/maps/@59.352935,18.0406,3a,75y,321.37h,91.76t/data=!3m4!1e1!3m2!1sY4Zy8PHm91J4GVp6oZRLPg!2e0!6m1!1e1
Och här är platsen: https://www.google.se/maps/@59.353817,18.039147,3a,75y,8.64h,79.21t/data=!3m4!1e1!3m2!1sifjuizXOdxqu92WTIyyQSQ!2e0!6m1!1e1

 

2014-09-30 21:26   Krister Isaksson

Ola, varför står då inte dessa stolpar i körbanan? Där behövs verkligen fotgängare skyddas.

 

2014-09-30 21:03   Ola Berg

Fast flera av dem är inte stolpar i cykelbanan utan t ex övergångsskyltar som ska skydda gångtrafikanterna (som vi cyklister ska väja för).

 

2014-08-13 14:23   Hanna

Känner att jag också är luttrad. Möter sånt dagligen men har inte tänkt på det så mycket än att jag hanterar situationen.

Idag cyklade jag Sveavägen i morse och vid nya huset där det är hotell etc stod i morse betongsuggor i gatan en bit ut. Efter lunch hade de plockat bort dom och ställt dom i cykelbanan iofs i kanten av den. Antagligen tyckte man att de störde i biltrafiken.

 

2014-05-24 07:15   Krister Isaksson

Åke, petgnäll? Ja så kan man ju tycka, själv bryr jag mig om mina medmänniskors hälsa och vill att de ska kunna färdas tryggt och säkert. Så att vi tex slipper detta: http://www.sydsvenskan.se/lund/cykelturen-slutade-med-brutet-kindben/

 

2014-05-16 10:14   Ingrid

Men det verkar stämma väldigt väl det som någon skrev på Cyklistbloggen: Man placerar stolparna 4 dm från körbanan.
- Men hoppsan är det cykelbana/cykelväg där? Är det OCKSÅ en körbana? Det hade vi ingen aning om .... Jag passerade en vägarbetsplats häromdagen och där stod såna där gulröda varningstolpar hela vägen, där jag behövde komma fram, och de stod konsekvent en bit in på trottoaren, inte utmed ena eller andra kanten, ungefär som om de ville blockera trottoaren så effektivt som möjligt. Sak samma om barnvagnar, kärror, dramaten, rollatorer ... behöver komma in till fastigheterna. Antagandet är att de enda som använder "trottoarer" är (smala) fotgängare.

 

2014-05-15 20:30   Åke Eriksson

En del av bilderna visar på lite väl petgnällig inställning. Värre än en stolpe någon decimeter in i banan är t ex suicidremsan i Vasagatan.

 

2014-05-15 20:23   Lennart Gabrielsson

Inte på någon av bilderna såg då jag något stol-par ?

 

2014-05-15 09:17   Jonas

Ja, det är konstigt. Finns ett till bra exempel vid handtagen i kista. Nybyggd cykelbana där de faktiskt skiljt gång och cykelbana åt men sedan lyckats sätta en stolpe mitt i cykelbanan. Trots att den är ett par år nu så har inte plogar hittat den än, sopning nu först förra veckan.
Angående bilderna så är det en som är vid Hagaparken/norrtull som var cykelväg tidigare men nu är den bara gångväg. Så där ser jag inget större problem med det.

 

2014-05-15 08:35   Krister Isaksson

Felix, exakt! Eländet finns runt husknuten! Men inte bara där, det finns överallt, i hela landet så det är inget Stockholmsfenomen. Det är ett strukturellt problem av stor omfattning och berör många yrkesgrupper. Vänd på det om du kan! ;-)

 

2014-05-15 08:21   Felix Reychman

... och du behövde knappt lämna Farsta med omnejd för det där, ser jag...

 

2014-05-15 07:40   Krister Isaksson

Tomas, kan alltid försöka göra en anmälan för att se hur den tas emot/hanteras.

 

2014-05-15 07:38   Krister Isaksson

Anders, har skrivit ett långt inlägg om Hornsbergsstrand, sträckan blev ju inte så bra... http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/moderat-cykelpolitik-del-3.htm

 

2014-05-14 19:03   Tomas Quarfordt

Är det lagligt att göra på detta sätt??
Kan man göra en polisanmälan typ "allmänfarlig vårdslöshet" "framkallande av fara" eller något liknande?

 

2014-05-14 16:58   Anders

Skönt att få vara med på Ulrikas bild vid Hornsbergstrand. Japp, det är jag som ligger bakom den silvriga volvon... i vägbanan.

Anledningen att jag gör detta är att det endast finns två nedsänkningar i cykelbanan om man har för ambition att svänga av till någon av sidogatorna och parkeringshusen på Hornsbergstrand.

Den första nedsänkningen är där man numera har tre skyltar på ca 30-40 meter (tidigare två) vid fartguppet i korsningen. Känns inte helt betryggande att glida ut just där.
Den andra nedsänkningen är nere i korset Lindhagenvägen.

Ska man upp på någon av sidogatorna får man därmed välja
1. Ta sig ned för gatstenen (grymt oskönt)
2. Cykla ut över övergångstället (dumt) dessutom står det en skylt typ i vägen.
3. Kliva av cykeln och leda den över övergångstället (detta gör jag den dagen då motormännen låts kliva ur bilen och knuffa den de sista 100 metrarna till slutdestinationen).

Lämpligare att ligga i vägbanan, gå ut i mitten för vänstersväng och ta kurvan säkert.

 

2014-05-14 16:25   Krister Isaksson

Andreas, tack! Fast på ett sätt tråkigt att få tack för något så eländigt, något som inte ska förekomma, om inblandade var professionella yrkesmän/kvinnor...

 

2014-05-14 15:54   Andreas Dammert

Så bra Krister!!! Om vi bara ngn gång kunde få en sådan stolpe i den för bilister avsedda vägbanan... Nej, just det, det skulle aldrig hända...

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!