Stolpskotten i Solna - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Botkyrka
  9. > Broar
  10. > cargobike
  11. > Cykelbloggare
  12. > Cykelbox
  13. > Cykelfrämjandet
  14. > Cykelglädje
  15. > Cykelhjälmslag
  16. > Cykelinfrastruktur
  17. > Cykelparkering
  18. > Cykelpendling
  19. > Cykelpolitik
  20. > Cykelresa
  21. > Cykelstad
  22. > Cykeltunnel
  23. > Cykelöverfart
  24. > Cykla höger vid rött
  25. > Cykla med barn
  26. > Cykla till jobbet
  27. > Cykla till skolan
  28. > Cyklande barn
  29. > Danmark
  30. > Davos
  31. > Debatt
  32. > Design
  33. > Desire lines
  34. > Drift & underhåll
  35. > Däck
  36. > Elcykel
  37. > Felanmälningssystem
  38. > Framkomlighet
  39. > Gatubantning
  40. > Groningen
  41. > Grus
  42. > Gå på cykelbanan
  43. > Gång- och cykelbana
  44. > Gästbloggare
  45. > Hinder på cykelbanan
  46. > Hinderbana
  47. > Hjälm
  48. > Hjälmlag
  49. > Holland
  50. > Humor
  51. > hållbart samhälle
  52. > Kläder
  53. > kollektivtrafik
  54. > Konfliktdesign
  55. > Konst
  56. > Köpenhamn
  57. > Lastcykel
  58. > Lådcyklar
  59. > Lånecyklar
  60. > Lövhalka
  61. > Media
  62. > Miljö
  63. > Motormännen
  64. > Nacka
  65. > Nationell cykelstrategi
  66. > Nederländerna
  67. > New York
  68. > Nollvisionen
  69. > Norra Djurgårdsstaden
  70. > Nya Slussen
  71. > Omklädningsrum
  72. > Packning
  73. > Polisen
  74. > Politik
  75. > Popup-cykelbana
  76. > Regional cykelplan
  77. > Regionala cykelstråk
  78. > Rullstolscykel
  79. > Ryggsäck
  80. > Rödljuscykling
  81. > Samhälls- och trafikplanering
  82. > Samhällsekonomin
  83. > Shimano
  84. > Självkörande fordon
  85. > Skärmar
  86. > Snabbcykelväg
  87. > Sollentuna
  88. > Solna
  89. > Sopsaltning
  90. > Sportcyklist
  91. > Stella Fare
  92. > Stockholm
  93. > Stockholms Handelskammare
  94. > Stolpar i cykelbanan
  95. > Svensk Cykling
  96. > Svängfest
  97. > Torkrum
  98. > Trafiklagstiftning
  99. > Trafikmaktordning
  100. > Trafikplanering
  101. > Trafikrapportör
  102. > Trafikregler
  103. > Trafiksignaler
  104. > Trafiksäkerhet
  105. > Trafikverket
  106. > Täby
  107. > Tävling
  108. > USA
  109. > Vintercykling
  110. > Vinterpendling
  111. > Vinterväghållning
  112. > VTI
  113. > Vägarbeten
  114. > Väjningsplikt
  115. > Västerbron
  116. > Växtlighet
  117. > Åland
  118. > Önskelista

Stolpskotten i Solna

25 sep 2016
av: Krister Isaksson

Nybyggd så kallad cykelbana i Solna, Järvastaden. Vi kan ju även kalla detta finn fem (eller ännu fler) fel. Hur de lyckas med detta är ju häpnadsväckande. Eller är det det? Sett till Solnas historik på cykelområdet är det ju precis detta som man kan förvänta sig. Och vilken tur, som vanligt har de lyckats med ytorna för biltrafiken!


Foto: Bernhard Huber 


Foto: Mikael Ström 

Men vi kan vara lugna - allt är frid och fröjd. Solna har ju en ny cykelplan. Och hela 1 miljon i cykelbudget. Hurra!

Bilder & tips: Clara Attermo

Relaterade inlägg:

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet trettiotre med siffror i fältet här


Kommentarer


2017-08-29 16:13   Campagnolo

Krister,

för första gången får jag rätta dig. "Men de är duktiga på att planera och bygga för bilen."

Nej, det är de inte. Det finns mängder med katastroflösningar för biltrafiken. Orkar inte ens börja lista alla knaslösningar.

Men med det sagt så är det för den skull inte så att två fel gör ett rätt. Solna är värdelöst att cykla i. Dessutom bör det finnas någon vettig planering vid alla byggen, som till exempel vid Karolinska.

 

2016-09-26 04:27   Krister Isaksson

Cornelis, tänk på att det är Solna - du begär det omöjliga. Någon sådan analys finns knappast bakom denna utformning. Det är ännu en lekstuga och pengarna i sjön. Det är så många fel och brister att man blir mörkrädd.

 

2016-09-25 20:24   Cornelis Harders

Men vad är detta för gator. Tolkar jag bilden så verkar det vara en hel del gator av lokal karaktär; parkering utmed kantstenen, en hel del tvärgator, många entréer till fastigheter. Frågan är: ska vi ha "separata" cykelbanor på dessa gator som dessutom knappt kan urskiljas från gångbanan? Tänk på vilka konflikter det kommer att bli mellan fotgängare och cyklister där cyklister dessutom kommer från en riktning som man inte förväntar det. En dålig trafikmiljö som innebär ökade olycksrisker för alla trafikkanter. Och ovanpå detta den tokiga stolpplaceringen.
Skulle en sådan miljö (lokalgata) utformas i Holland då skulle det finnas målade stråk på körbanan och hela trafikmiljön skulle vara hastighetssäkrat Och gatan är varken ett hudstråk för bilister eller cyklister. Är dessa gator huvudstråk för cyklister då finns det betydligt fler fel än enbart stolpar i cykelbanan.
Ett riktig bottennapp för Solna (igen) på det mesta!

 

2016-09-25 20:24   Cornelis Harders

Men vad är detta för gator. Tolkar jag bilden så verkar det vara en hel del gator av lokal karaktär; parkering utmed kantstenen, en hel del tvärgator, många entréer till fastigheter. Frågan är: ska vi ha "separata" cykelbanor på dessa gator som dessutom knappt kan urskiljas från gångbanan? Tänk på vilka konflikter det kommer att bli mellan fotgängare och cyklister där cyklister dessutom kommer från en riktning som man inte förväntar det. En dålig trafikmiljö som innebär ökade olycksrisker för alla trafikkanter. Och ovanpå detta den tokiga stolpplaceringen.
Skulle en sådan miljö (lokalgata) utformas i Holland då skulle det finnas målade stråk på körbanan och hela trafikmiljön skulle vara hastighetssäkrat Och gatan är varken ett hudstråk för bilister eller cyklister. Är dessa gator huvudstråk för cyklister då finns det betydligt fler fel än enbart stolpar i cykelbanan.
Ett riktig bottennapp för Solna (igen) på det mesta!

 

2016-09-25 14:55   Krister Isaksson

Patrick, en riktig iakttagelse. Det är inte dyrare att göra rätt från början. Och min gissning är att detta kommer inte att åtgärdas. Kommer anses för dyrt, inte tillräckligt viktigt/farligt (man får väl se sig för!) och det kommer även handla om prestige. Jag hoppas dock att jag har fel på den punkten, för det skulle visa på en form av sjukdomsinsikt och kanske början till lite vettigare och säkrare cykelinfra i Solna.

 

2016-09-25 14:16   Patrick Arkley

Det är så urbota dumt alltihop. De hade ett blankt papper och kunde gjort allt rätt till samma kostnad. Nu går miljonen till att rätta till skiten alt. så gör man inget alls.

 

2016-09-25 13:59   Krister Isaksson

Jofo, det har självklart hänt någon enstaka gång även på körbanor. Då av "misstag" och genast åtgärdats - innan trafiken släppts på. Själv har jag arbetat inom detta område i snart 20 år och har aldrig upplevt det. På cykelbanorna är det inget misstag utan en standardlösning som förekommer hela tiden, i hela landet. Och som hela tiden följs av en eller fler mer eller mindre idiotiska bortförklaringar.

 

2016-09-25 13:12   Jofo

Det hade ju varit fantastiskt att se vad som hände med människan om man vände på steken. Dvs sätta upp lyktstolpar och betalautomater mitt i körfältet på vägen för bilar.

 

2016-09-25 09:17   Krister Isaksson

Pelle, ja Solna jobbar verkligen hårt och intensivt på att det inte ska vara lätt att cykla i kommunen. Men de är duktiga på att planera och bygga för bilen.

 

2016-09-25 08:51   Pelle

Cyklade förra veckan från norrort till Solna Business park. Att ta sig från Järva krog till Solna Business park var en utmaning. Byggen, ingen skyltning och en allmän inställning att cykelbanor primärt är parkeringsplats för arbetsfordon gjorde att det tog betydligt längre tid än planerat. Värst var det kring MOS, mall of scandinavia, men även kring gamla Råsunda var det uselt. Stackars er som pendlar dagligen i Solna.

 

2016-09-25 07:10   Krister Isaksson

Mikael, ja det lär bli ett omfattande åtgärdsprogram... Här kan de ju inte heller skylla på befintlig miljö, här har det ju så att säga mer varit ett blankt papper att utgår från. Och ändå skiter det sig fullständigt.

 

2016-09-25 07:03   Mikael Ström

Solna har egentligen ingen cykelplan, den blev en strategi istället. Det gör att inget konkret åtgärdsprogram togs fram när planen, förlåt strategin, gjordes. Den ska istället vara en vägledning för framtiden. Vi kan konstatera att omfattningen av kommande (?) åtgärdsprogram som ska tas fram pö om pö bara växer och växer under tiden.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!