Stolpskotten i Solna - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Broar
  9. > cargobike
  10. > Cykelbloggare
  11. > Cykelbox
  12. > Cykelfrämjandet
  13. > Cykelglädje
  14. > Cykelhjälmslag
  15. > Cykelinfrastruktur
  16. > Cykelparkering
  17. > Cykelpendling
  18. > Cykelpolitik
  19. > Cykelresa
  20. > Cykelöverfart
  21. > Cykla höger vid rött
  22. > Cykla med barn
  23. > Cykla till skolan
  24. > Cyklande barn
  25. > Danmark
  26. > Davos
  27. > Debatt
  28. > Design
  29. > Desire lines
  30. > Drift & underhåll
  31. > Däck
  32. > Elcykel
  33. > Felanmälningssystem
  34. > Framkomlighet
  35. > Gatubantning
  36. > Groningen
  37. > Grus
  38. > Gå på cykelbanan
  39. > Gång- och cykelbana
  40. > Gästbloggare
  41. > Hinder på cykelbanan
  42. > Hinderbana
  43. > Hjälm
  44. > Hjälmlag
  45. > Holland
  46. > Humor
  47. > hållbart samhälle
  48. > Kläder
  49. > kollektivtrafik
  50. > Konfliktdesign
  51. > Konst
  52. > Köpenhamn
  53. > Lastcykel
  54. > Lådcyklar
  55. > Lånecyklar
  56. > Lövhalka
  57. > Media
  58. > Miljö
  59. > Motormännen
  60. > Nacka
  61. > Nationell cykelstrategi
  62. > Nederländerna
  63. > New York
  64. > Nollvisionen
  65. > Nya Slussen
  66. > Omklädningsrum
  67. > Polisen
  68. > Politik
  69. > Popup-cykelbana
  70. > Regional cykelplan
  71. > Regionala cykelstråk
  72. > Rullstolscykel
  73. > Rödljuscykling
  74. > Samhälls- och trafikplanering
  75. > Samhällsekonomin
  76. > Självkörande fordon
  77. > Skärmar
  78. > Snabbcykelväg
  79. > Sollentuna
  80. > Solna
  81. > Sopsaltning
  82. > Sportcyklist
  83. > Stella Fare
  84. > Stockholm
  85. > Stockholms Handelskammare
  86. > Stolpar i cykelbanan
  87. > Svensk Cykling
  88. > Svängfest
  89. > Torkrum
  90. > Trafiklagstiftning
  91. > Trafikmaktordning
  92. > Trafikplanering
  93. > Trafikrapportör
  94. > Trafikregler
  95. > Trafiksignaler
  96. > Trafiksäkerhet
  97. > Trafikverket
  98. > Täby
  99. > Tävling
  100. > USA
  101. > Vintercykling
  102. > Vinterväghållning
  103. > VTI
  104. > Vägarbeten
  105. > Väjningsplikt
  106. > Västerbron
  107. > Växtlighet
  108. > Åland
  109. > Önskelista

Stolpskotten i Solna

25 sep 2016
av: Krister Isaksson

Nybyggd så kallad cykelbana i Solna, Järvastaden. Vi kan ju även kalla detta finn fem (eller ännu fler) fel. Hur de lyckas med detta är ju häpnadsväckande. Eller är det det? Sett till Solnas historik på cykelområdet är det ju precis detta som man kan förvänta sig. Och vilken tur, som vanligt har de lyckats med ytorna för biltrafiken!


Foto: Bernhard Huber 


Foto: Mikael Ström 

Men vi kan vara lugna - allt är frid och fröjd. Solna har ju en ny cykelplan. Och hela 1 miljon i cykelbudget. Hurra!

Bilder & tips: Clara Attermo

Relaterade inlägg:

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet nittionio med siffror i fältet här


Kommentarer


2017-08-29 16:13   Campagnolo

Krister,

för första gången får jag rätta dig. "Men de är duktiga på att planera och bygga för bilen."

Nej, det är de inte. Det finns mängder med katastroflösningar för biltrafiken. Orkar inte ens börja lista alla knaslösningar.

Men med det sagt så är det för den skull inte så att två fel gör ett rätt. Solna är värdelöst att cykla i. Dessutom bör det finnas någon vettig planering vid alla byggen, som till exempel vid Karolinska.

 

2016-09-26 04:27   Krister Isaksson

Cornelis, tänk på att det är Solna - du begär det omöjliga. Någon sådan analys finns knappast bakom denna utformning. Det är ännu en lekstuga och pengarna i sjön. Det är så många fel och brister att man blir mörkrädd.

 

2016-09-25 20:24   Cornelis Harders

Men vad är detta för gator. Tolkar jag bilden så verkar det vara en hel del gator av lokal karaktär; parkering utmed kantstenen, en hel del tvärgator, många entréer till fastigheter. Frågan är: ska vi ha "separata" cykelbanor på dessa gator som dessutom knappt kan urskiljas från gångbanan? Tänk på vilka konflikter det kommer att bli mellan fotgängare och cyklister där cyklister dessutom kommer från en riktning som man inte förväntar det. En dålig trafikmiljö som innebär ökade olycksrisker för alla trafikkanter. Och ovanpå detta den tokiga stolpplaceringen.
Skulle en sådan miljö (lokalgata) utformas i Holland då skulle det finnas målade stråk på körbanan och hela trafikmiljön skulle vara hastighetssäkrat Och gatan är varken ett hudstråk för bilister eller cyklister. Är dessa gator huvudstråk för cyklister då finns det betydligt fler fel än enbart stolpar i cykelbanan.
Ett riktig bottennapp för Solna (igen) på det mesta!

 

2016-09-25 20:24   Cornelis Harders

Men vad är detta för gator. Tolkar jag bilden så verkar det vara en hel del gator av lokal karaktär; parkering utmed kantstenen, en hel del tvärgator, många entréer till fastigheter. Frågan är: ska vi ha "separata" cykelbanor på dessa gator som dessutom knappt kan urskiljas från gångbanan? Tänk på vilka konflikter det kommer att bli mellan fotgängare och cyklister där cyklister dessutom kommer från en riktning som man inte förväntar det. En dålig trafikmiljö som innebär ökade olycksrisker för alla trafikkanter. Och ovanpå detta den tokiga stolpplaceringen.
Skulle en sådan miljö (lokalgata) utformas i Holland då skulle det finnas målade stråk på körbanan och hela trafikmiljön skulle vara hastighetssäkrat Och gatan är varken ett hudstråk för bilister eller cyklister. Är dessa gator huvudstråk för cyklister då finns det betydligt fler fel än enbart stolpar i cykelbanan.
Ett riktig bottennapp för Solna (igen) på det mesta!

 

2016-09-25 14:55   Krister Isaksson

Patrick, en riktig iakttagelse. Det är inte dyrare att göra rätt från början. Och min gissning är att detta kommer inte att åtgärdas. Kommer anses för dyrt, inte tillräckligt viktigt/farligt (man får väl se sig för!) och det kommer även handla om prestige. Jag hoppas dock att jag har fel på den punkten, för det skulle visa på en form av sjukdomsinsikt och kanske början till lite vettigare och säkrare cykelinfra i Solna.

 

2016-09-25 14:16   Patrick Arkley

Det är så urbota dumt alltihop. De hade ett blankt papper och kunde gjort allt rätt till samma kostnad. Nu går miljonen till att rätta till skiten alt. så gör man inget alls.

 

2016-09-25 13:59   Krister Isaksson

Jofo, det har självklart hänt någon enstaka gång även på körbanor. Då av "misstag" och genast åtgärdats - innan trafiken släppts på. Själv har jag arbetat inom detta område i snart 20 år och har aldrig upplevt det. På cykelbanorna är det inget misstag utan en standardlösning som förekommer hela tiden, i hela landet. Och som hela tiden följs av en eller fler mer eller mindre idiotiska bortförklaringar.

 

2016-09-25 13:12   Jofo

Det hade ju varit fantastiskt att se vad som hände med människan om man vände på steken. Dvs sätta upp lyktstolpar och betalautomater mitt i körfältet på vägen för bilar.

 

2016-09-25 09:17   Krister Isaksson

Pelle, ja Solna jobbar verkligen hårt och intensivt på att det inte ska vara lätt att cykla i kommunen. Men de är duktiga på att planera och bygga för bilen.

 

2016-09-25 08:51   Pelle

Cyklade förra veckan från norrort till Solna Business park. Att ta sig från Järva krog till Solna Business park var en utmaning. Byggen, ingen skyltning och en allmän inställning att cykelbanor primärt är parkeringsplats för arbetsfordon gjorde att det tog betydligt längre tid än planerat. Värst var det kring MOS, mall of scandinavia, men även kring gamla Råsunda var det uselt. Stackars er som pendlar dagligen i Solna.

 

2016-09-25 07:10   Krister Isaksson

Mikael, ja det lär bli ett omfattande åtgärdsprogram... Här kan de ju inte heller skylla på befintlig miljö, här har det ju så att säga mer varit ett blankt papper att utgår från. Och ändå skiter det sig fullständigt.

 

2016-09-25 07:03   Mikael Ström

Solna har egentligen ingen cykelplan, den blev en strategi istället. Det gör att inget konkret åtgärdsprogram togs fram när planen, förlåt strategin, gjordes. Den ska istället vara en vägledning för framtiden. Vi kan konstatera att omfattningen av kommande (?) åtgärdsprogram som ska tas fram pö om pö bara växer och växer under tiden.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!