Strategi eller stålar - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Broar
  9. > cargobike
  10. > Cykelbloggare
  11. > Cykelbox
  12. > Cykelfrämjandet
  13. > Cykelglädje
  14. > Cykelhjälmslag
  15. > Cykelinfrastruktur
  16. > Cykelparkering
  17. > Cykelpendling
  18. > Cykelpolitik
  19. > Cykelresa
  20. > Cykelöverfart
  21. > Cykla höger vid rött
  22. > Cykla med barn
  23. > Cykla till skolan
  24. > Cyklande barn
  25. > Danmark
  26. > Davos
  27. > Debatt
  28. > Design
  29. > Desire lines
  30. > Drift & underhåll
  31. > Däck
  32. > Elcykel
  33. > Felanmälningssystem
  34. > Framkomlighet
  35. > Gatubantning
  36. > Groningen
  37. > Grus
  38. > Gå på cykelbanan
  39. > Gång- och cykelbana
  40. > Gästbloggare
  41. > Hinder på cykelbanan
  42. > Hinderbana
  43. > Hjälm
  44. > Hjälmlag
  45. > Holland
  46. > Humor
  47. > hållbart samhälle
  48. > Kläder
  49. > kollektivtrafik
  50. > Konfliktdesign
  51. > Konst
  52. > Köpenhamn
  53. > Lastcykel
  54. > Lådcyklar
  55. > Lånecyklar
  56. > Lövhalka
  57. > Media
  58. > Miljö
  59. > Motormännen
  60. > Nacka
  61. > Nationell cykelstrategi
  62. > Nederländerna
  63. > New York
  64. > Nollvisionen
  65. > Nya Slussen
  66. > Omklädningsrum
  67. > Polisen
  68. > Politik
  69. > Popup-cykelbana
  70. > Regional cykelplan
  71. > Regionala cykelstråk
  72. > Rullstolscykel
  73. > Rödljuscykling
  74. > Samhälls- och trafikplanering
  75. > Samhällsekonomin
  76. > Självkörande fordon
  77. > Skärmar
  78. > Snabbcykelväg
  79. > Sollentuna
  80. > Solna
  81. > Sopsaltning
  82. > Sportcyklist
  83. > Stella Fare
  84. > Stockholm
  85. > Stockholms Handelskammare
  86. > Stolpar i cykelbanan
  87. > Svensk Cykling
  88. > Svängfest
  89. > Torkrum
  90. > Trafiklagstiftning
  91. > Trafikmaktordning
  92. > Trafikplanering
  93. > Trafikrapportör
  94. > Trafikregler
  95. > Trafiksignaler
  96. > Trafiksäkerhet
  97. > Trafikverket
  98. > Täby
  99. > Tävling
  100. > USA
  101. > Vintercykling
  102. > Vinterväghållning
  103. > VTI
  104. > Vägarbeten
  105. > Väjningsplikt
  106. > Västerbron
  107. > Växtlighet
  108. > Åland
  109. > Önskelista

Strategi eller stålar

26 sep 2016
av: Krister Isaksson

För mycket ord och för liten handling - det är slutsatsen när Svensk cykling efterlyser den Nationella cykelstrategin i Dagens samhälle den 22 september.

I artikeln ifrågasätter de tidigare styrdokument och strategier - något som alltså ännu en strategi ska lösa. Det ska alltså vara nya och finare ord som ska leda vägen framåt. Denna gång ska strategin fungera, så låt oss skriva en till.

Tillåt mig tvivla.

Det finns en sak som fungerar för ökat och säkert cyklande, och för att få ut mer och bättre asfalt att cykla på: pengar. Det har det gjort för biltrafiken i årtionden - vi ser inte särskilt många bilstrategier där inte.

Se bara vilken fart det tagit i Stockholm. Där arbetar man för fullt med att sätta sprätt på cykelmiljarden. Och se vad lite som händer i exempelvis Solna - de har en miljon i cykelbudget. Jag upprepar: en miljon.

Istället för att lägga tid och pengar på att ta fram fina strategier borde man gå ut och åtgärda de problem som redan är kända. Det behövs ingen strategi för det. Det behövs pengar - i nationell plan, i de regionala planerna och i kommunernas budgetar. Detta har Krister Spolander visat med all tydlighet i bland annat rapporten: Det statliga sveket mot cyklisterna. Planer utan pengar är bara papper mellan pärmar, 2013.

Av samma anledning skrotade Trafikverket snabbcykelvägen - det saknas pengar. Ingen strategi kan lösa detta. Trafikverkets egen genomgång, Ökad och säker cykling – Redovisning av regeringsuppdrag 2011, visar tydligt varför den förra nationella cykelstrategin havererade - det avsattes inte tillräckligt med medel, varken personella eller ekonomiska. Det har vi ju svart på vitt, mindre än en procent av medlen i nationell plan avsätts till cykelinvesteringar, och det räckte som sagt var inte ens till en snabbcykelväg.

Det var också en av de viktigaste slutsatserna som kom fram i den annars undermåliga Cyklingsutredningen: cykelskulden i vårt land är stor. Och det fixar inga ord, det fixar bara stålar.


Relaterade inlägg:


Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet fyrtiofyra med siffror i fältet här


Kommentarer


2017-04-29 09:24   ekstromenator

Anders Norén, i Stockholm har vi cykelsamordnare, men eftersom hen inte har någon budget utöver sin egna lön kunde vi lika gärna vara utan.
Det är som Krister skriver, inga pengar = bristande kompetens och uteblivna förbättrande åtgärder för ökad cykling.

 

2016-09-28 06:14   Mia

Jag blir så trött, det är inte raketforskning detta. Vi vet problemen, vi börjar få grepp på omfattningen av dem. Det finns massor av strategier och cykelplaner runt om i landet. Sätt för fan igång och gör något. Om staten, länen och kommunerna avsatte i investeringsbudgetarna motsvarande färdmedelsfördelningen till cykelåtgärder skulle det bli en jäkla fart. Men det görs inte. Det verkar som man tror att man kan prata ut alla dessa som man vill ska börja cykla. Och att det ska bli säkrare för cyklister bara man pratar om det.

 

2016-09-27 11:11   Krister Isaksson

John, en bra och tydlig beskrivning som jag till stora håller med om och själv erfarit. Man vet egentligen inte vad man talar om för man tar inte reda på fakta, man gissar och hittar på. En gissningslek som stöder det redan fattade beslutet att göra minsta möjlig för cykeltrafiken..

 

2016-09-27 08:17   john Nilsson

Trafikverket saknar grundläggande kompetens och vilja. Ett exempel (som för en gångs skull inte är storstad och Stockholm). När vägplanen presenterades av utbyggnaden av pendlarvägen 56 mellan Eskilstuna och Västerås på ett samrådsmöte presenterades detta:
* Mycket få cyklister - Vägen trafikeras idag av 15000 bilar/dygn och 10% tung trafik på en 9 m väg utan vägrenar = endast de med dödslängtan törs cykla där idag! Således inget problem att göra om till trefils vajerväg. Inga cykelalternativ anses nödvändiga.
* En förbättrad korsning på 2 mils sträcka för cyklister där man upptäckt att en länscykelled passerar. Cykelleden har inget med pendlarvägen att göra utan förlänger cykelvägen på sträckan med ca 1 mil !
* I den korsning som trots allt verkligen utgör en alternativ väg för cykelpendling fanns inga åtgärder för cyklister, tvärtom en redan olyckbelastad korsning blir ännu farligare.
Sammanfattningsvis hade man i den digra vägplanen ägnat cykeltrafik 2 meningar men miljö och arkeologi åtskilliga sidor. Man har inget som helst uppdrag att analysera cykeltrafik verkar det som. Däremot har mätningar och studier på biltrafik ägnats stor möda. Saknas både styrning och kompetensbrist. Pengarna läggs på biltrafik. Punkt.

 

2016-09-26 20:20   Anders Norén

Låter bra!

 

2016-09-26 20:01   Krister Isaksson

Anders, ett nationellt kunskapscentrum för cykel hur låter det. Och när det gäller en ev. statlig medfinansiering av cykelinfra så kan den faktiskt villkoras - ni måste bygga en viss standard annars ingen medfinansiering.

 

2016-09-26 19:19   Anders Norén

Att ge kommunerna pengar är en sak, men hur säkrar man att de kommer att spenderas på väldimensionerade cykelbanor och inte på smala GC-banor och andra symbolåtgärder med tveksamt värde för framkomlighet och säkerhet?

Någon form av planerings- och projekteringsstöd på länsnivå (länscykelsamordnare? länscykelkansli?) är en åtgärd som staten skulle kunna ordna utan att först behöva försäkra sig om att kommunerna över huvud taget har förstått vad det är som måste göras.

 

2016-09-26 18:48   Krister Isaksson

Anders, kompetens löser knappast en strategi. Pengar däremot, mycket pengar! Då kommer kompetensen som ett brev på posten!

 

2016-09-26 18:45   Anders Norén

Pengar är bra, men jag lutar nog åt att kompetens är bättre. I alla fall om man vill uppnå något mer än smala, dubbelriktade GC-banor.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!