Strategi eller stålar - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Botkyrka
  9. > Broar
  10. > cargobike
  11. > Cykelbloggare
  12. > Cykelbox
  13. > Cykelfrämjandet
  14. > Cykelglädje
  15. > Cykelhjälmslag
  16. > Cykelinfrastruktur
  17. > Cykelparkering
  18. > Cykelpendling
  19. > Cykelpolitik
  20. > Cykelresa
  21. > Cykelstad
  22. > Cykeltunnel
  23. > Cykelöverfart
  24. > Cykla höger vid rött
  25. > Cykla med barn
  26. > Cykla till jobbet
  27. > Cykla till skolan
  28. > Cyklande barn
  29. > Danmark
  30. > Davos
  31. > Debatt
  32. > Design
  33. > Desire lines
  34. > Drift & underhåll
  35. > Däck
  36. > Elcykel
  37. > Felanmälningssystem
  38. > Framkomlighet
  39. > Gatubantning
  40. > Groningen
  41. > Grus
  42. > Gå på cykelbanan
  43. > Gång- och cykelbana
  44. > Gästbloggare
  45. > Hinder på cykelbanan
  46. > Hinderbana
  47. > Hjälm
  48. > Hjälmlag
  49. > Holland
  50. > Humor
  51. > hållbart samhälle
  52. > Kläder
  53. > kollektivtrafik
  54. > Konfliktdesign
  55. > Konst
  56. > Köpenhamn
  57. > Lastcykel
  58. > Lådcyklar
  59. > Lånecyklar
  60. > Lövhalka
  61. > Media
  62. > Miljö
  63. > Motormännen
  64. > Nacka
  65. > Nationell cykelstrategi
  66. > Nederländerna
  67. > New York
  68. > Nollvisionen
  69. > Norra Djurgårdsstaden
  70. > Nya Slussen
  71. > Omklädningsrum
  72. > Packning
  73. > Polisen
  74. > Politik
  75. > Popup-cykelbana
  76. > Regional cykelplan
  77. > Regionala cykelstråk
  78. > Rullstolscykel
  79. > Ryggsäck
  80. > Rödljuscykling
  81. > Samhälls- och trafikplanering
  82. > Samhällsekonomin
  83. > Shimano
  84. > Självkörande fordon
  85. > Skärmar
  86. > Snabbcykelväg
  87. > Sollentuna
  88. > Solna
  89. > Sopsaltning
  90. > Sportcyklist
  91. > Stella Fare
  92. > Stockholm
  93. > Stockholms Handelskammare
  94. > Stolpar i cykelbanan
  95. > Svensk Cykling
  96. > Svängfest
  97. > Torkrum
  98. > Trafiklagstiftning
  99. > Trafikmaktordning
  100. > Trafikplanering
  101. > Trafikrapportör
  102. > Trafikregler
  103. > Trafiksignaler
  104. > Trafiksäkerhet
  105. > Trafikverket
  106. > Täby
  107. > Tävling
  108. > USA
  109. > Vintercykling
  110. > Vinterpendling
  111. > Vinterväghållning
  112. > VTI
  113. > Vägarbeten
  114. > Väjningsplikt
  115. > Västerbron
  116. > Växtlighet
  117. > Åland
  118. > Önskelista

Strategi eller stålar

26 sep 2016
av: Krister Isaksson

För mycket ord och för liten handling - det är slutsatsen när Svensk cykling efterlyser den Nationella cykelstrategin i Dagens samhälle den 22 september.

I artikeln ifrågasätter de tidigare styrdokument och strategier - något som alltså ännu en strategi ska lösa. Det ska alltså vara nya och finare ord som ska leda vägen framåt. Denna gång ska strategin fungera, så låt oss skriva en till.

Tillåt mig tvivla.

Det finns en sak som fungerar för ökat och säkert cyklande, och för att få ut mer och bättre asfalt att cykla på: pengar. Det har det gjort för biltrafiken i årtionden - vi ser inte särskilt många bilstrategier där inte.

Se bara vilken fart det tagit i Stockholm. Där arbetar man för fullt med att sätta sprätt på cykelmiljarden. Och se vad lite som händer i exempelvis Solna - de har en miljon i cykelbudget. Jag upprepar: en miljon.

Istället för att lägga tid och pengar på att ta fram fina strategier borde man gå ut och åtgärda de problem som redan är kända. Det behövs ingen strategi för det. Det behövs pengar - i nationell plan, i de regionala planerna och i kommunernas budgetar. Detta har Krister Spolander visat med all tydlighet i bland annat rapporten: Det statliga sveket mot cyklisterna. Planer utan pengar är bara papper mellan pärmar, 2013.

Av samma anledning skrotade Trafikverket snabbcykelvägen - det saknas pengar. Ingen strategi kan lösa detta. Trafikverkets egen genomgång, Ökad och säker cykling – Redovisning av regeringsuppdrag 2011, visar tydligt varför den förra nationella cykelstrategin havererade - det avsattes inte tillräckligt med medel, varken personella eller ekonomiska. Det har vi ju svart på vitt, mindre än en procent av medlen i nationell plan avsätts till cykelinvesteringar, och det räckte som sagt var inte ens till en snabbcykelväg.

Det var också en av de viktigaste slutsatserna som kom fram i den annars undermåliga Cyklingsutredningen: cykelskulden i vårt land är stor. Och det fixar inga ord, det fixar bara stålar.


Relaterade inlägg:


Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sextiofem med siffror i fältet här


Kommentarer


2017-04-29 09:24   ekstromenator

Anders Norén, i Stockholm har vi cykelsamordnare, men eftersom hen inte har någon budget utöver sin egna lön kunde vi lika gärna vara utan.
Det är som Krister skriver, inga pengar = bristande kompetens och uteblivna förbättrande åtgärder för ökad cykling.

 

2016-09-28 06:14   Mia

Jag blir så trött, det är inte raketforskning detta. Vi vet problemen, vi börjar få grepp på omfattningen av dem. Det finns massor av strategier och cykelplaner runt om i landet. Sätt för fan igång och gör något. Om staten, länen och kommunerna avsatte i investeringsbudgetarna motsvarande färdmedelsfördelningen till cykelåtgärder skulle det bli en jäkla fart. Men det görs inte. Det verkar som man tror att man kan prata ut alla dessa som man vill ska börja cykla. Och att det ska bli säkrare för cyklister bara man pratar om det.

 

2016-09-27 11:11   Krister Isaksson

John, en bra och tydlig beskrivning som jag till stora håller med om och själv erfarit. Man vet egentligen inte vad man talar om för man tar inte reda på fakta, man gissar och hittar på. En gissningslek som stöder det redan fattade beslutet att göra minsta möjlig för cykeltrafiken..

 

2016-09-27 08:17   john Nilsson

Trafikverket saknar grundläggande kompetens och vilja. Ett exempel (som för en gångs skull inte är storstad och Stockholm). När vägplanen presenterades av utbyggnaden av pendlarvägen 56 mellan Eskilstuna och Västerås på ett samrådsmöte presenterades detta:
* Mycket få cyklister - Vägen trafikeras idag av 15000 bilar/dygn och 10% tung trafik på en 9 m väg utan vägrenar = endast de med dödslängtan törs cykla där idag! Således inget problem att göra om till trefils vajerväg. Inga cykelalternativ anses nödvändiga.
* En förbättrad korsning på 2 mils sträcka för cyklister där man upptäckt att en länscykelled passerar. Cykelleden har inget med pendlarvägen att göra utan förlänger cykelvägen på sträckan med ca 1 mil !
* I den korsning som trots allt verkligen utgör en alternativ väg för cykelpendling fanns inga åtgärder för cyklister, tvärtom en redan olyckbelastad korsning blir ännu farligare.
Sammanfattningsvis hade man i den digra vägplanen ägnat cykeltrafik 2 meningar men miljö och arkeologi åtskilliga sidor. Man har inget som helst uppdrag att analysera cykeltrafik verkar det som. Däremot har mätningar och studier på biltrafik ägnats stor möda. Saknas både styrning och kompetensbrist. Pengarna läggs på biltrafik. Punkt.

 

2016-09-26 20:20   Anders Norén

Låter bra!

 

2016-09-26 20:01   Krister Isaksson

Anders, ett nationellt kunskapscentrum för cykel hur låter det. Och när det gäller en ev. statlig medfinansiering av cykelinfra så kan den faktiskt villkoras - ni måste bygga en viss standard annars ingen medfinansiering.

 

2016-09-26 19:19   Anders Norén

Att ge kommunerna pengar är en sak, men hur säkrar man att de kommer att spenderas på väldimensionerade cykelbanor och inte på smala GC-banor och andra symbolåtgärder med tveksamt värde för framkomlighet och säkerhet?

Någon form av planerings- och projekteringsstöd på länsnivå (länscykelsamordnare? länscykelkansli?) är en åtgärd som staten skulle kunna ordna utan att först behöva försäkra sig om att kommunerna över huvud taget har förstått vad det är som måste göras.

 

2016-09-26 18:48   Krister Isaksson

Anders, kompetens löser knappast en strategi. Pengar däremot, mycket pengar! Då kommer kompetensen som ett brev på posten!

 

2016-09-26 18:45   Anders Norén

Pengar är bra, men jag lutar nog åt att kompetens är bättre. I alla fall om man vill uppnå något mer än smala, dubbelriktade GC-banor.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!