Svänga höger vid rött - Ja, men inte här - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Botkyrka
  9. > Broar
  10. > cargobike
  11. > Cykelbloggare
  12. > Cykelbox
  13. > Cykelfrämjandet
  14. > Cykelglädje
  15. > Cykelhjälmslag
  16. > Cykelinfrastruktur
  17. > Cykelparkering
  18. > Cykelpendling
  19. > Cykelpolitik
  20. > Cykelresa
  21. > Cykelstad
  22. > Cykeltunnel
  23. > Cykelöverfart
  24. > Cykla höger vid rött
  25. > Cykla med barn
  26. > Cykla till jobbet
  27. > Cykla till skolan
  28. > Cyklande barn
  29. > Danmark
  30. > Davos
  31. > Debatt
  32. > Design
  33. > Desire lines
  34. > Drift & underhåll
  35. > Däck
  36. > Elcykel
  37. > Felanmälningssystem
  38. > Framkomlighet
  39. > Gatubantning
  40. > Groningen
  41. > Grus
  42. > Gå på cykelbanan
  43. > Gång- och cykelbana
  44. > Gästbloggare
  45. > Hinder på cykelbanan
  46. > Hinderbana
  47. > Hjälm
  48. > Hjälmlag
  49. > Holland
  50. > Humor
  51. > hållbart samhälle
  52. > Kläder
  53. > kollektivtrafik
  54. > Konfliktdesign
  55. > Konst
  56. > Köpenhamn
  57. > Lastcykel
  58. > Lådcyklar
  59. > Lånecyklar
  60. > Lövhalka
  61. > Media
  62. > Miljö
  63. > Motormännen
  64. > Nacka
  65. > Nationell cykelstrategi
  66. > Nederländerna
  67. > New York
  68. > Nollvisionen
  69. > Norra Djurgårdsstaden
  70. > Nya Slussen
  71. > Omklädningsrum
  72. > Packning
  73. > Polisen
  74. > Politik
  75. > Popup-cykelbana
  76. > Regional cykelplan
  77. > Regionala cykelstråk
  78. > Rullstolscykel
  79. > Ryggsäck
  80. > Rödljuscykling
  81. > Samhälls- och trafikplanering
  82. > Samhällsekonomin
  83. > Shimano
  84. > Självkörande fordon
  85. > Skärmar
  86. > Snabbcykelväg
  87. > Sollentuna
  88. > Solna
  89. > Sopsaltning
  90. > Sportcyklist
  91. > Stella Fare
  92. > Stockholm
  93. > Stockholms Handelskammare
  94. > Stolpar i cykelbanan
  95. > Svensk Cykling
  96. > Svängfest
  97. > Torkrum
  98. > Trafiklagstiftning
  99. > Trafikmaktordning
  100. > Trafikplanering
  101. > Trafikrapportör
  102. > Trafikregler
  103. > Trafiksignaler
  104. > Trafiksäkerhet
  105. > Trafikverket
  106. > Täby
  107. > Tävling
  108. > USA
  109. > Vintercykling
  110. > Vinterpendling
  111. > Vinterväghållning
  112. > VTI
  113. > Vägarbeten
  114. > Väjningsplikt
  115. > Västerbron
  116. > Växtlighet
  117. > Åland
  118. > Önskelista

Svänga höger vid rött - Ja, men inte här

22 jan 2013
av: Krister Isaksson

 

Som första stad i Frankrike inför nu Nantes denna möjlighet för cyklister. Här är en bild från Nantes:

  Varsågod, sväng höger. Här ser vi till att det är enkelt, säkert och framkomligt att cykla. Vi vill ju få fler att cykla! Foto: Patrick Garçon

I över 5 000 korsningar i Tyskland är det möjligt för cyklister att svänga höger vid rött. Regeln säger att man måste sakta ner, stanna och det råder väjningsplikt mot övrig trafik. Korsningar där detta är tillåtet skyltas på ett särskilt sätt.

I Belgien har man nyligen ändrat delar av sin trafikförordning för tillåta cyklister att svänga höger vid rött och i Holland har detta varit möjligt sedan 1991.

  Redan 1991 insåg man i Holland vilken bra åtgärd detta är för att underlätta och prioritera cykeltrafik. Foto: BicycleDutch

I Sverige säger Cyklingsutredningen nej

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet femtiofyra med siffror i fältet här


Kommentarer


2013-01-29 20:21   Johannes Westlund

Jag förutsätter att det sker en värdeglidning under halvseklet som möjliggör så pass oortodoxa åtgärder att till och med cyklister gynnas. Jag delar i övrigt din uppfattning om den så kallat Cyklings"utredningen". Den borde omgående ogiltigförklaras och brännas. En ny utredning bör genomföras, den här gången med riktiga experter och sakkunniga med råg i ryggen. Inte bara en nyttig idiot.

 

2013-01-29 04:49   Krister Isaksson

Johannes, ska vi gå på Cyklingsutredningens linje så är svaret ALDRIG. Utredningen är en skamfläck och inte för att den inte föreslår denna regeländring utan för att den är helt fri från åtgärder/förslag som leder till ett ökat och säkert cyklande.

 

2013-01-29 00:09   Johannes Westlund

En logisk och rationell åtgärd som borde vara självklar för pragmatikern. Hur länge dröjer det innan regeln kommer till Sverige? Ett halvsekel?

 

2013-01-25 04:57   Krister Isaksson

Kristian, tack för det vänliga orden. Om min skolfranska inte lurar mig samt översättningen från holländska så är reglerna där så som du önskar. Visst är det bättre om det bara råder väjningsplikt men även med en ev. stopplikt så förbättras ju framkomligheten då det ibland kan vara lång tid till grönt.

 

2013-01-24 22:05   Kristian

Du har en mycket intressant och bra blogg!
En grej i det här inlägget fick mig att fundera:
"Regeln säger att man måste sakta ner, stanna och det råder väjningsplikt mot övrig trafik."
Tyvärr tänker jag att blir det så är det ju nästan ingen idé att införa det i Sverige. Måste man som cyklist stanna (enligt de strikta reglerna för stopplikt) så kan man ju i stort sett lika gärna vänta tills det blir grönt. Att tvingas tvärstanna när det är fri väg gör cykelturen till ett intervallpass, och intervallpass ju vill de flesta undvika.
"Det råder väjningsplikt mot övrig trafik" ska och borde räcka.

 

2013-01-23 15:04   Krister Isaksson

Manne och Joakim, för mig visar denna ovilja till utveckling och förbättringar för cykeltrafiken hur tydligt arvet är från decennier av bilplanering. Man klara inte av att tänka i nya banor utan slår omedelbart ifrån sig med ryggmärgsargument som att det måste vara farligt eller det strider mot en gammal vägkonvention från 60-talet! Det är också märkligt hur stor oviljan är att lära av andra, så stor är den att Cyklingsutredningen inte ens föreslå en omfattande studie/forskning av t.ex. svänga höger vid rött.

 

2013-01-23 10:13   Manne

värt att påpeka att det i långa tider funnits filer för bilar (och ev cyklister) att svänga höger vid rött vid vissa korsningar. Men ska det gälla cyklister generellt så blir det tydligen en stor trafikfara !!
Jag tror denna regel skulle underlätta trafiken och helt ta bort vissa faror typ "döda vinkeln problemet "

 

2013-01-23 09:20   Joakim von Scheele

Jag förstår egentligen inte problemet med att cyklar svänger höger vid rött; man korsar ingen annan trafik, utom gångbanan, men det gör man ju även om man svänger höger mot grönt så det är ingen skillnad.
Det är uppenbart att utredarens största ambition är att inte göra några stora förändringar eller komma med kontroversiella förslag som man kan få kritik för.

 

2013-01-22 22:56   Thomas

Intressant att se att det är redan tillåten i en del länder att svänga höger vid rött med cykel. För Tyskland måste jag dock nämna att regeln gäller för alla trafikanter (cykel, bil, lastbil osv.; se för mer information: http://en.wikipedia.org/wiki/Right_turn_on_red)

 

2013-01-22 18:40   Håkan

Palle
Från min synvinkel som bilist gör det detsamma om en cyklist i cykelfältet följde mig rakt fram genom korsningen eller om den svänger ut i cykelfältet från höger. Den hamnar inte i min väg i vilket fall. Så hur blir det farligt? Det finns massor av korsningar där högersvängerande bilar har väjningsplikt medan trafik framåt och åt vänster passerar trafikljuset. De korsningarna är väl inga dödsfällor?

 

2013-01-22 10:48   Krister Isaksson

Palle, svårt att veta om du menar allvar med din kommentar. Trafiksignalers främsta uppgift är att reglera tid när människor får och inte får röra sig, inte att undvika olyckor. Holland och Tyskland är två länder som också är mycket duktiga på trafiksäkerhet och de har år av erfarenhet av denna lösning och det är inga större problem...

 

2013-01-22 09:44   Palle

Fullständigt livsfarligt att låta cyklister köra mot rött! Trafikljusen finns där av en anledning - att undvika olyckor! Hur ska man som bilist bete sig när gatorna kryllar av cyklister som kommer från höger och vänster när det är grönt ljus. Det kommer bli kaos...

 

2013-01-22 08:46   sven

I USA får man också svänga höger vid rött ljus (i alla fall i Phoenix där jag varit) fast det gäller både bilar och cyklister.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!