Tips till Trafikverket - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > barncykel
  6. > Belysning
  7. > Bicycling
  8. > Bilhinder
  9. > Botkyrka
  10. > Broar
  11. > cargobike
  12. > Cykelbloggare
  13. > Cykelbox
  14. > Cykelfrämjandet
  15. > Cykelglädje
  16. > Cykelhjälmslag
  17. > Cykelinfrastruktur
  18. > Cykelparkering
  19. > Cykelpendling
  20. > cykelplanering
  21. > Cykelpolitik
  22. > Cykelresa
  23. > Cykelstad
  24. > Cykeltunnel
  25. > Cykelöverfart
  26. > Cykla höger vid rött
  27. > Cykla med barn
  28. > Cykla till jobbet
  29. > Cykla till skolan
  30. > Cyklande barn
  31. > Danmark
  32. > Davos
  33. > Debatt
  34. > Design
  35. > Desire lines
  36. > Drift & underhåll
  37. > Däck
  38. > Elcykel
  39. > Felanmälningssystem
  40. > Framkomlighet
  41. > Gatubantning
  42. > Groningen
  43. > Grus
  44. > Gå på cykelbanan
  45. > Gång- och cykelbana
  46. > Gästbloggare
  47. > Hinder på cykelbanan
  48. > Hinderbana
  49. > Hjälm
  50. > Hjälmlag
  51. > Holland
  52. > Humor
  53. > hållbart samhälle
  54. > Kläder
  55. > kollektivtrafik
  56. > Konfliktdesign
  57. > Konst
  58. > Köpenhamn
  59. > Lastcykel
  60. > Lådcyklar
  61. > Lånecyklar
  62. > Lövhalka
  63. > Media
  64. > Miljö
  65. > Motormännen
  66. > Nacka
  67. > Nationell cykelstrategi
  68. > Nederländerna
  69. > New York
  70. > Nollvisionen
  71. > Norra Djurgårdsstaden
  72. > Nya Slussen
  73. > Omklädningsrum
  74. > Packning
  75. > Polisen
  76. > Politik
  77. > Popup-cykelbana
  78. > Regional cykelplan
  79. > Regionala cykelstråk
  80. > Rullstolscykel
  81. > Ryggsäck
  82. > Rödljuscykling
  83. > Samhälls- och trafikplanering
  84. > Samhällsekonomin
  85. > Shimano
  86. > Självkörande fordon
  87. > Skärmar
  88. > Snabbcykelväg
  89. > Sollentuna
  90. > Solna
  91. > Sopsaltning
  92. > Sportcyklist
  93. > Stadsgata
  94. > Stella Fare
  95. > Stockholm
  96. > Stockholms Handelskammare
  97. > Stolpar i cykelbanan
  98. > Svensk Cykling
  99. > Svängfest
  100. > Torkrum
  101. > Trafiklagstiftning
  102. > Trafikmaktordning
  103. > Trafikplanering
  104. > Trafikrapportör
  105. > Trafikregler
  106. > Trafiksignaler
  107. > Trafiksäkerhet
  108. > Trafikverket
  109. > Täby
  110. > Tävling
  111. > USA
  112. > Vintercykling
  113. > Vinterpendling
  114. > Vinterväghållning
  115. > VTI
  116. > Vägarbeten
  117. > Väjningsplikt
  118. > Västerbron
  119. > Växtlighet
  120. > Åland
  121. > Önskelista
  122. > Örbyleden

Tips till Trafikverket

24 aug 2018
av: Krister Isaksson

Bilderna visar några platser som Trafikverket skulle kunna bygga om till hastighetssäkrade cykelöverfarter eller upphöjda och genomgående gång- och cykelbanor. För åstadkomma säker framkomlighet för cykeltrafiken (och gång). Många av de allvarliga olyckorna för de som cyklar är just kollisioner med motorfordon. Så då är min tanke att åtgärdas dessa platser så kommer vi ett steg närmare Nollvisionen och fullföljer regeringsuppdraget ökad och säker cykling. Sedan kan Trafikverket systematiskt gå igenom liknande passager i hela landet och ta fram en plan för att åtgärda dem – ett målinriktat och systematiskt trafiksäkerhetsarbete. För ökad och säker cykling. I linje med Nollvisionen.


En utfart från en bensinstation/bilhandlare. Reglerad som en cykelpassage, dvs cyklister har här väjningsplikt - för en utfart. På ett stråk som ska vara ett prioriterat regionalt cykelstråk. Observera även hur smal den dubbelriktade cykelbanan är.


Samma passage från andra hållet. Se hur ojämn beläggningen är på cykelpassagen och övergångsstället. Körbanorna bredvid är jämna och fina - för körbanorna finns ett underhållsprogram och de asfalteras om med jämna mellanrum. Det gör inte gång- och cykelbanan - det finns inget underhållsprogram för den.


Infarten till bensinstationen/bilhandlaren. Även här är det en cykelpassage och cyklisterna ska väja - för en infart. Också här är beläggningen mycket ojämn och dålig. Dålig beläggning är enligt VTI:s studier en källa till många cykelolyckor. Och fallolyckor för gående.


Här skulle ju också Trafikverket kunna förlänga räcket så att det blir lite svårare för bilhandlaren att ställa upp sina fordon - på gångbanan.


Vi vill väl underlätta och göra våra barns cykelresor säkra och framkomliga? Så mitt råd: bygg om denna plats för bättre säkerhet och framkomlighet.


Samma plats från andra hållet. Varför inte placera väjningen innan passagen för cykeltrafiken? På det som ska vara ett prioriterat stråk.


Finns förbättringspotential på denna passage tycker jag. Ser Trafikverket det också?

Och om det är någon som tvekar på åtgärdernas effekt så är det bara att studera Lunds tekniska högskolas studier angående hur man uppnår säkra passager för cyklister. Det finns även en sammanställning av åtgärdens effekt i Sveriges kommuner och landstings publikation ”Trafiksäkra staden”: en hastighetssäkring av passager för cyklister (och gående) ger en minskning på 40 procent av personskadorna. 

Vad väntar Trafikverket på undrar jag?

Relaterade inlägg:

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet nittiofem med siffror i fältet här


Kommentarer


2018-08-24 12:30   manne

hur ska jag som cyklist veta att jag har väjningsplikt? Inga skyltar eller annat som talar om vad som gäller. För mig ser det ut som o cykelvägen fortsätter tvärsöver infarten. När det gäller motorfordon är det alltid ut/insvängande fordon som har väjningsplikt ! Och som tidigare talare skrivit härnere så är det ofta man har bilar stående tvärsöver cykel/gångbana o väntar på utfart. Man ska snirkla sig emellan två stillastående bilar som har 0,5 m mellan sig....

 

2018-08-24 11:39   Michael Stahnke

Huddingevägen "Det är sen gammalt"
Som tidigare nämnts så var den olyckan rejält ruskig med tanke på vad den påkörande bilisten gjorde efter påkörningen

 

2018-08-24 11:32   Krister Isaksson

Ludvig, det är ju det som är den stora faran - att koppla cykelåtgärderna till vägprojekt. Det fördröjer och försenar. Och många gånger stryker cykel på foten då vägåtgärderna fördyras. Det jag föreslå är ju små, men i allra högsta grad betydelsefulla åtgärder. Som skulle kunna genomföras omgående. På många platser. Till liten kostnad. Och stor nytta. Med det sker inte. För det finns inget systematiskt arbete när det gäller cykel på Trafikverket. Särskilt inte när det gäller cykel och trafiksäkerhet. Ja förutom att påtala vikten av cykelhjälm då, hjälmen tjatar de gärna och ofta om...

 

2018-08-24 11:27   Krister Isaksson

Felix, den väjningsplikten måste kopplas till utformningen som jag föreslår. Då ökar respekten avsevärt, inte till 100 procent, men bättre. Och man måste börja någonstans för att få till förbättringar och förändringar.

 

2018-08-24 09:14   Ludvig

Kul att du tar upp den här sträckan! Det finns en åtgärdsvalsstudie från några år sedan med fokus just på gång- och cykeltrafiken här. Och på trafikverkets sida om den regionala cykelstrategin listas denna sträcka som en av dem som ska byggstartas mellan 2016 och 2019. Den ska alltså påbörjas senast nästa år, så då är väl allt frid och fröjd? Eller?

Projektet finns inte listat under "Projekt i länet" och när jag frågade Trafikverket om information om projektet så fick jag till svar att info visst finns, med hänvisning till ett helt annat projekt på samma väg. Det projektet inkluderar även biltrafik så det är väl mer prioriterat antar jag. Efter att jag påpekat att min fråga handlade om ett annat projekt har jag inte fått något svar.

Det känns ganska respektlöst att bli hänvisad till ett annat projekt när det framgår av mitt ursprungliga mejl att det inte var det jag frågade om.

 

2018-08-24 09:06   Felix Reychman

Visst vore det fint om väjningsplikten satt INNAN cykelbanan, men erfarenheten visar att det kvittar. Bilister bryr sig ofta bara om väjningsplikt gentemot andra motorfordon, och ställer sig ändå tvärs över cykelvägen.

/gammal och bitter

 

2018-08-24 08:48   Bosse

Min dagliga pendlings sträcka det gäller att vara vaken på den sträckan.
Vet att det varit en allvarlig olycka med smitning vid avfarten i staket på sista bilden. Har själv varit med om incidenter där, den utfarten är inte kul

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!