Tips till Trafikverket - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Botkyrka
  9. > Broar
  10. > cargobike
  11. > Cykelbloggare
  12. > Cykelbox
  13. > Cykelfrämjandet
  14. > Cykelglädje
  15. > Cykelhjälmslag
  16. > Cykelinfrastruktur
  17. > Cykelparkering
  18. > Cykelpendling
  19. > Cykelpolitik
  20. > Cykelresa
  21. > Cykelstad
  22. > Cykeltunnel
  23. > Cykelöverfart
  24. > Cykla höger vid rött
  25. > Cykla med barn
  26. > Cykla till jobbet
  27. > Cykla till skolan
  28. > Cyklande barn
  29. > Danmark
  30. > Davos
  31. > Debatt
  32. > Design
  33. > Desire lines
  34. > Drift & underhåll
  35. > Däck
  36. > Elcykel
  37. > Felanmälningssystem
  38. > Framkomlighet
  39. > Gatubantning
  40. > Groningen
  41. > Grus
  42. > Gå på cykelbanan
  43. > Gång- och cykelbana
  44. > Gästbloggare
  45. > Hinder på cykelbanan
  46. > Hinderbana
  47. > Hjälm
  48. > Hjälmlag
  49. > Holland
  50. > Humor
  51. > hållbart samhälle
  52. > Kläder
  53. > kollektivtrafik
  54. > Konfliktdesign
  55. > Konst
  56. > Köpenhamn
  57. > Lastcykel
  58. > Lådcyklar
  59. > Lånecyklar
  60. > Lövhalka
  61. > Media
  62. > Miljö
  63. > Motormännen
  64. > Nacka
  65. > Nationell cykelstrategi
  66. > Nederländerna
  67. > New York
  68. > Nollvisionen
  69. > Norra Djurgårdsstaden
  70. > Nya Slussen
  71. > Omklädningsrum
  72. > Packning
  73. > Polisen
  74. > Politik
  75. > Popup-cykelbana
  76. > Regional cykelplan
  77. > Regionala cykelstråk
  78. > Rullstolscykel
  79. > Ryggsäck
  80. > Rödljuscykling
  81. > Samhälls- och trafikplanering
  82. > Samhällsekonomin
  83. > Shimano
  84. > Självkörande fordon
  85. > Skärmar
  86. > Snabbcykelväg
  87. > Sollentuna
  88. > Solna
  89. > Sopsaltning
  90. > Sportcyklist
  91. > Stella Fare
  92. > Stockholm
  93. > Stockholms Handelskammare
  94. > Stolpar i cykelbanan
  95. > Svensk Cykling
  96. > Svängfest
  97. > Torkrum
  98. > Trafiklagstiftning
  99. > Trafikmaktordning
  100. > Trafikplanering
  101. > Trafikrapportör
  102. > Trafikregler
  103. > Trafiksignaler
  104. > Trafiksäkerhet
  105. > Trafikverket
  106. > Täby
  107. > Tävling
  108. > USA
  109. > Vintercykling
  110. > Vinterpendling
  111. > Vinterväghållning
  112. > VTI
  113. > Vägarbeten
  114. > Väjningsplikt
  115. > Västerbron
  116. > Växtlighet
  117. > Åland
  118. > Önskelista

Tips till Trafikverket

24 aug 2018
av: Krister Isaksson

Bilderna visar några platser som Trafikverket skulle kunna bygga om till hastighetssäkrade cykelöverfarter eller upphöjda och genomgående gång- och cykelbanor. För åstadkomma säker framkomlighet för cykeltrafiken (och gång). Många av de allvarliga olyckorna för de som cyklar är just kollisioner med motorfordon. Så då är min tanke att åtgärdas dessa platser så kommer vi ett steg närmare Nollvisionen och fullföljer regeringsuppdraget ökad och säker cykling. Sedan kan Trafikverket systematiskt gå igenom liknande passager i hela landet och ta fram en plan för att åtgärda dem – ett målinriktat och systematiskt trafiksäkerhetsarbete. För ökad och säker cykling. I linje med Nollvisionen.


En utfart från en bensinstation/bilhandlare. Reglerad som en cykelpassage, dvs cyklister har här väjningsplikt - för en utfart. På ett stråk som ska vara ett prioriterat regionalt cykelstråk. Observera även hur smal den dubbelriktade cykelbanan är.


Samma passage från andra hållet. Se hur ojämn beläggningen är på cykelpassagen och övergångsstället. Körbanorna bredvid är jämna och fina - för körbanorna finns ett underhållsprogram och de asfalteras om med jämna mellanrum. Det gör inte gång- och cykelbanan - det finns inget underhållsprogram för den.


Infarten till bensinstationen/bilhandlaren. Även här är det en cykelpassage och cyklisterna ska väja - för en infart. Också här är beläggningen mycket ojämn och dålig. Dålig beläggning är enligt VTI:s studier en källa till många cykelolyckor. Och fallolyckor för gående.


Här skulle ju också Trafikverket kunna förlänga räcket så att det blir lite svårare för bilhandlaren att ställa upp sina fordon - på gångbanan.


Vi vill väl underlätta och göra våra barns cykelresor säkra och framkomliga? Så mitt råd: bygg om denna plats för bättre säkerhet och framkomlighet.


Samma plats från andra hållet. Varför inte placera väjningen innan passagen för cykeltrafiken? På det som ska vara ett prioriterat stråk.


Finns förbättringspotential på denna passage tycker jag. Ser Trafikverket det också?

Och om det är någon som tvekar på åtgärdernas effekt så är det bara att studera Lunds tekniska högskolas studier angående hur man uppnår säkra passager för cyklister. Det finns även en sammanställning av åtgärdens effekt i Sveriges kommuner och landstings publikation ”Trafiksäkra staden”: en hastighetssäkring av passager för cyklister (och gående) ger en minskning på 40 procent av personskadorna. 

Vad väntar Trafikverket på undrar jag?

Relaterade inlägg:

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sjuttionio med siffror i fältet här


Kommentarer


2018-08-24 12:30   manne

hur ska jag som cyklist veta att jag har väjningsplikt? Inga skyltar eller annat som talar om vad som gäller. För mig ser det ut som o cykelvägen fortsätter tvärsöver infarten. När det gäller motorfordon är det alltid ut/insvängande fordon som har väjningsplikt ! Och som tidigare talare skrivit härnere så är det ofta man har bilar stående tvärsöver cykel/gångbana o väntar på utfart. Man ska snirkla sig emellan två stillastående bilar som har 0,5 m mellan sig....

 

2018-08-24 11:39   Michael Stahnke

Huddingevägen "Det är sen gammalt"
Som tidigare nämnts så var den olyckan rejält ruskig med tanke på vad den påkörande bilisten gjorde efter påkörningen

 

2018-08-24 11:32   Krister Isaksson

Ludvig, det är ju det som är den stora faran - att koppla cykelåtgärderna till vägprojekt. Det fördröjer och försenar. Och många gånger stryker cykel på foten då vägåtgärderna fördyras. Det jag föreslå är ju små, men i allra högsta grad betydelsefulla åtgärder. Som skulle kunna genomföras omgående. På många platser. Till liten kostnad. Och stor nytta. Med det sker inte. För det finns inget systematiskt arbete när det gäller cykel på Trafikverket. Särskilt inte när det gäller cykel och trafiksäkerhet. Ja förutom att påtala vikten av cykelhjälm då, hjälmen tjatar de gärna och ofta om...

 

2018-08-24 11:27   Krister Isaksson

Felix, den väjningsplikten måste kopplas till utformningen som jag föreslår. Då ökar respekten avsevärt, inte till 100 procent, men bättre. Och man måste börja någonstans för att få till förbättringar och förändringar.

 

2018-08-24 09:14   Ludvig

Kul att du tar upp den här sträckan! Det finns en åtgärdsvalsstudie från några år sedan med fokus just på gång- och cykeltrafiken här. Och på trafikverkets sida om den regionala cykelstrategin listas denna sträcka som en av dem som ska byggstartas mellan 2016 och 2019. Den ska alltså påbörjas senast nästa år, så då är väl allt frid och fröjd? Eller?

Projektet finns inte listat under "Projekt i länet" och när jag frågade Trafikverket om information om projektet så fick jag till svar att info visst finns, med hänvisning till ett helt annat projekt på samma väg. Det projektet inkluderar även biltrafik så det är väl mer prioriterat antar jag. Efter att jag påpekat att min fråga handlade om ett annat projekt har jag inte fått något svar.

Det känns ganska respektlöst att bli hänvisad till ett annat projekt när det framgår av mitt ursprungliga mejl att det inte var det jag frågade om.

 

2018-08-24 09:06   Felix Reychman

Visst vore det fint om väjningsplikten satt INNAN cykelbanan, men erfarenheten visar att det kvittar. Bilister bryr sig ofta bara om väjningsplikt gentemot andra motorfordon, och ställer sig ändå tvärs över cykelvägen.

/gammal och bitter

 

2018-08-24 08:48   Bosse

Min dagliga pendlings sträcka det gäller att vara vaken på den sträckan.
Vet att det varit en allvarlig olycka med smitning vid avfarten i staket på sista bilden. Har själv varit med om incidenter där, den utfarten är inte kul

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!