Titta en cykelbana, vad kan vi använda den till? Del 10, läsarbilder och avslutning! - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Broar
  9. > cargobike
  10. > Cykelbloggare
  11. > Cykelbox
  12. > Cykelfrämjandet
  13. > Cykelglädje
  14. > Cykelhjälmslag
  15. > Cykelinfrastruktur
  16. > Cykelparkering
  17. > Cykelpendling
  18. > Cykelpolitik
  19. > Cykelresa
  20. > Cykelstad
  21. > Cykelöverfart
  22. > Cykla höger vid rött
  23. > Cykla med barn
  24. > Cykla till skolan
  25. > Cyklande barn
  26. > Danmark
  27. > Davos
  28. > Debatt
  29. > Design
  30. > Desire lines
  31. > Drift & underhåll
  32. > Däck
  33. > Elcykel
  34. > Felanmälningssystem
  35. > Framkomlighet
  36. > Gatubantning
  37. > Groningen
  38. > Grus
  39. > Gå på cykelbanan
  40. > Gång- och cykelbana
  41. > Gästbloggare
  42. > Hinder på cykelbanan
  43. > Hinderbana
  44. > Hjälm
  45. > Hjälmlag
  46. > Holland
  47. > Humor
  48. > hållbart samhälle
  49. > Kläder
  50. > kollektivtrafik
  51. > Konfliktdesign
  52. > Konst
  53. > Köpenhamn
  54. > Lastcykel
  55. > Lådcyklar
  56. > Lånecyklar
  57. > Lövhalka
  58. > Media
  59. > Miljö
  60. > Motormännen
  61. > Nacka
  62. > Nationell cykelstrategi
  63. > Nederländerna
  64. > New York
  65. > Nollvisionen
  66. > Nya Slussen
  67. > Omklädningsrum
  68. > Polisen
  69. > Politik
  70. > Popup-cykelbana
  71. > Regional cykelplan
  72. > Regionala cykelstråk
  73. > Rullstolscykel
  74. > Rödljuscykling
  75. > Samhälls- och trafikplanering
  76. > Samhällsekonomin
  77. > Självkörande fordon
  78. > Skärmar
  79. > Snabbcykelväg
  80. > Sollentuna
  81. > Solna
  82. > Sopsaltning
  83. > Sportcyklist
  84. > Stella Fare
  85. > Stockholm
  86. > Stockholms Handelskammare
  87. > Stolpar i cykelbanan
  88. > Svensk Cykling
  89. > Svängfest
  90. > Torkrum
  91. > Trafiklagstiftning
  92. > Trafikmaktordning
  93. > Trafikplanering
  94. > Trafikrapportör
  95. > Trafikregler
  96. > Trafiksignaler
  97. > Trafiksäkerhet
  98. > Trafikverket
  99. > Täby
  100. > Tävling
  101. > USA
  102. > Vintercykling
  103. > Vinterväghållning
  104. > VTI
  105. > Vägarbeten
  106. > Väjningsplikt
  107. > Västerbron
  108. > Växtlighet
  109. > Åland
  110. > Önskelista

Titta en cykelbana, vad kan vi använda den till? Del 10, läsarbilder och avslutning!

8 okt 2012
av: Krister Isaksson

 

Aldrig kunde jag väl tro när jag startade denna bloggserie att det skulle strömma in så många bilder från er. Det är roligt men samtidigt också väldigt tråkigt. Tråkigt för att alla dessa bilder visar hur illa  ställt det är på cykelbanorna för oss som väljer att cykla. Tråkigt för att alla bilderna visar också på omfattningen av problemen, de är sprida över landet och i stort antal. Majoriteten av alla dessa bilder är från huvudcykelstråk som motsvarar huvudgator och trafikleder för biltrafiken. Det är på dessa stråk som staten och kommuner vill att ett ökat och säkert cyklande ska ske på. Trafikverket och mängder av kommuner talar om och publicerar cykelstrategier och cykelplaner som vitt och brett beskriver cyklingens alla fördelar, på såväl individ- som samhällsnivå. Men vad kommunicerar då dagens cykelinfrastruktur, där vi faktiskt är hänvisade till att genomföra vårat cyklande, vilka signaler får man när man ger sig ut på en cykeltur? Att dagligen råka ut för dessa förhållanden som bilderna visar är ju inget annat än ett hån och smäll på käften. Och då har jag inte tagit upp hur det kan se ut under vintern med undermålig snö- och halkbekämpning, eller att vårsopningen blir klar först i maj eller att asfaltsbeläggningar aldrig läggs om, eller att trafiksignaler inte detekterar cyklar eller är styrda mer eller mindre från ett bilperspektiv. Inte heller tagit upp något om geometrin på cykelbanor eller linjeförningen på dem. Inget heller om att många cykelbanor är för smala för säkra möten eller omcyklingar eller att de nästan alltid är delade med gående. De flesta av dessa förhållanden skulle vara mer eller mindre otänkbara om det gällde bil- eller kollektivtrafik. Ändå framhålls cykeln som ytterst betydelsefull i städers trafiksystem. Bilderna och väghållarnas syn på cykeltrafik säger högt och tydligt: FUCK YOU!

Ändå är vi där, dag ut och dag in, vi blir fler och fler, vi tar inte skit längre, vi ställer krav, vi agerar, vi är framtiden!

Samtidigt klagas det vitt o brett på cyklister som grupp, mindre seriösa journalister skriver och talar om cyklister som en grupp, att de far omkring lite hur som helst, bryter mot alla trafikregler och är värst av alla trafikantgrupper. Om man har den ogrundade och fördomsfulla uppfattning tycker jag man ska reflektera över de förhållanden som erbjuds de som väljer att cykla.

För att jag själv inte fullständigt ska sura ihop över dessa eländiga förhållanden lägger jag serien på is en stund. Istället är det dags att gå vidare, att visa hur det skulle kunna se ut, att visa cykelinfrastruktur i världsklass!  Och här får ni gärna hjälpa till, sänd in bilder, video, länkar etc på cykelinfrastruktur ni tycker är bra eller enastående. Det kan vara från hela världen! Jag kommer framöver visa dem i en ny serie: Cykelinfrastruktur i världsklass!

Så nu avslutar jag denna serie med några fler läsarbilder. Och ett stort tack till er alla som bidragit med bilder!

Här finner ni övriga delar: Del 1, del 2, del 3, del 4, del 5, del 6, del 7, del 8, del 9.

Om de inte klarar av att ha ihjäl oss i högersvängar så får de väl ta till andra metoder!Självklart måste yrkesförare göra på detta sättet, det går ju inte att köra upp och ner med bakliften och lägga den på kantstenen så vi slipper denna ramp över cykelbanan...

Kreativ, tydlig och självklar tillåten avstängning av cykelbanan!

Bra jobbat O&CT! Vilket föredöme, jobbar hårt med trafiksäkerhet i företaget kan jag tro!

Verkar ingå i förarutbildningen/yrkeskåren att utnyttja cykelbanan. Jag gör som jag vill oavsett konsekvenser för andra trafikanter verkar parollen vara.

Vårt kära Trafikverk som ska jobba för ökad och säker cykling ser till att vi inte kan trycka på knappen för att komma över vägen. Tänk er detta på vägen, en utformning som innebär att bilarna inte fick grönt! Vanligt förekommande eller?

Trafikverket fortsätter med sitt framgångsrika och omfattande arbete med ökad och säker cykling! Vi ställer ett portalben i cykelbanan! Syns bra när det är mörkt och underlättar för den dubbelriktade cykeltrafiken! Hur svårt kan det vara att göra rätt? När brukar Trafikverket ställa portalben i körbanan? Om jag inte ser fel på bilden så är i varje fall portalbenet av eftergivlig modell, i fall en bilist skulle köra in i det...

SL och Trafikverket skapar säkerhet och framkomlighet för cykeltrafiken!

Perfekt att placera hållplats i cykelbanan, bra jobbat SL och Trafikverket!

Ska bara gräva en liten grop, hur ni ska cykla förbi struntar vi i!

Lite vårsopning, vi sopar ihop det i högar och lägger det på lager i några dagar på cykelbanan. Det går ju inte att göra allt på en gång!

Lite mer av samma visa...

Welcome to the jungle!

Hur lätt som helst att passera med cykel, cykelkärra, barnvagn, rullstol, rullator...

Ett effektivt sätt att tvinga ut cyklister i körfältet!

Det fanns absolut ingen annan plats för PEAB Asfalt att ställa upp sina fordon på än på barnens skolväg...

Körbanan och gångbanan är röjd sen flera timmar tillbaka så då blir det väl där jag få cykla...

 

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet åttionio med siffror i fältet här


Kommentarer


2014-04-26 23:14   Jesper

Kolla också på Facebooksidan "Bilder på fordon som blockerar cykelbanan". Många olika aspekter om lögnerna om cykelbanor finns att läsa i kommentarar till bilderna(klicka på visa alla).
Stockholm kommer aldrig få chansen att bli cykelstad! Det politiska arbete som behövs göras och som visades fram på cykelseminarium på Nederländska ambassaden 26/3, finns det ingen beslutstagare som vill påbörja i Stockholm. I praktiken finns ingen cykelbanor i Stockholm och ingen kommer byggas i framtiden heller. Men mycket ekonomisk valfläsk utan fysisk höjning av standarden för cyklister ute i samhället blir det upp till valet. Kräv en ändring av trafiklagen till det bättre för cyklisterna innan Ni accepterar lögnerna från politikerna. Det är ingen tillfällighet att Amsterdam och Köpenhamn har ungefär 50% cyklister och Stockholm ungefär 7%. Tyvärr är Stockholmspolitikerna inte beredd på att ändra reglerna för cykelbanor och börja bygga rätt. Därför blir Stockholm aldrig cykelstad!
Med vänlig hälsning Knarkmissionen, en dansk cyklist i Stockholm.

 

2012-10-09 18:03   Magnus Persson

Rikard: Portalbenet står bara i en gångbana om man kommer den vägen du visar, eller norrifrån.

Det går däremot utmärkt att komma dit på ett annat sätt: sväng höger där du visar och sedan vänster direkt efter Solna tingshus (se länk nedan), därefter höger. Så bilden kvalificerar ändå och dessutom som ett exempel på inkonsekvent skyltning beroende på vilket håll man kommer från...

https://maps.google.se/maps?q=Haga,+Solna&hl=sv&ll=59.354172,18.039997&spn=48.601786,173.144531&sll=62.033002,17.378555&sspn=41.84746,71.630859&oq=haga&t=h&hnear=Haga&layer=c&panoid=azXoK2DZIMcqDhc4hK5miQ&cbll=59.354172,18.039997&cbp=13,269.39,,0,11.05&z=3

Inte långt härifrån finns dessutom en i praktiken GC-bana som är skyltad cykelbana på ena hållet och inte alls på andra, mellan Hagaparken och cykelvägen parallellt med Solna kyrkväg... Suck.

 

2012-10-09 07:01   Oskar

Det var en bra, läsvärd och samtidigt obehaglig serie du gjort. Har läst och studera alla bilder i din serie. Det är häpnadsväckande, det är alla typer av hinder, störningar och faror. Tydligt är att man aldrig kan slappna av som cyklist, man måste hela tiden vara redo på att något oväntat och regelvidrigt dyker upp. Man måste uppenbarligen också vara redo att bryta mot en del trafikregler, hur ska man annars passera en del av de hinder du tar upp? Fast man kan ju alltid ta det lugnt, hoppa av cykeln, bli fotgängare så kan dessa varuleverantörer, entreprenörer, bussförare, taxiförare, bilister osv. fortsätta med SINA regelvidrigheter!

 

2012-10-09 02:02   Allan Petree

Tack Gabrielle för att du la upp detta på FB ! Jag HÄPNAR över den totala brist på logik, förnuft och empati ! Men så där det ju, att om ingen bryr sig så ...............

 

2012-10-08 12:25   Rikard

Portalen på bilden ovan står i en gångbana. Cykelbanan går t.h. om buskaget.
http://goo.gl/maps/PTlGE

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!