Titta en cykelbana, vad kan vi använda den till? Del 3 - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > barncykel
  6. > Belysning
  7. > Bicycling
  8. > Bilhinder
  9. > Botkyrka
  10. > Broar
  11. > cargobike
  12. > Cykelbloggare
  13. > Cykelbox
  14. > Cykelfrämjandet
  15. > Cykelglädje
  16. > Cykelhjälmslag
  17. > Cykelinfrastruktur
  18. > Cykelparkering
  19. > Cykelpendling
  20. > cykelplanering
  21. > Cykelpolitik
  22. > Cykelresa
  23. > Cykelstad
  24. > Cykeltunnel
  25. > Cykelöverfart
  26. > Cykla höger vid rött
  27. > Cykla med barn
  28. > Cykla till jobbet
  29. > Cykla till skolan
  30. > Cyklande barn
  31. > Danmark
  32. > Davos
  33. > Debatt
  34. > Design
  35. > Desire lines
  36. > Drift & underhåll
  37. > Däck
  38. > Elcykel
  39. > Felanmälningssystem
  40. > Framkomlighet
  41. > Gatubantning
  42. > Groningen
  43. > Grus
  44. > Gå på cykelbanan
  45. > Gång- och cykelbana
  46. > Gästbloggare
  47. > Hinder på cykelbanan
  48. > Hinderbana
  49. > Hjälm
  50. > Hjälmlag
  51. > Holland
  52. > Humor
  53. > hållbart samhälle
  54. > Kläder
  55. > kollektivtrafik
  56. > Konfliktdesign
  57. > Konst
  58. > Köpenhamn
  59. > Lastcykel
  60. > Lådcyklar
  61. > Lånecyklar
  62. > Lövhalka
  63. > Media
  64. > Miljö
  65. > Motormännen
  66. > Nacka
  67. > Nationell cykelstrategi
  68. > Nederländerna
  69. > New York
  70. > Nollvisionen
  71. > Norra Djurgårdsstaden
  72. > Nya Slussen
  73. > Omklädningsrum
  74. > Packning
  75. > Polisen
  76. > Politik
  77. > Popup-cykelbana
  78. > Regional cykelplan
  79. > Regionala cykelstråk
  80. > Rullstolscykel
  81. > Ryggsäck
  82. > Rödljuscykling
  83. > Samhälls- och trafikplanering
  84. > Samhällsekonomin
  85. > Shimano
  86. > Självkörande fordon
  87. > Skärmar
  88. > Snabbcykelväg
  89. > Snöröjning
  90. > Sollentuna
  91. > Solna
  92. > Sopsaltning
  93. > Sportcyklist
  94. > Stadsgata
  95. > Stella Fare
  96. > Stockholm
  97. > Stockholms Handelskammare
  98. > Stolpar i cykelbanan
  99. > Svensk Cykling
  100. > Svängfest
  101. > Torkrum
  102. > Trafiklagstiftning
  103. > Trafikmaktordning
  104. > Trafikplanering
  105. > Trafikrapportör
  106. > Trafikregler
  107. > Trafiksignaler
  108. > Trafiksäkerhet
  109. > Trafikverket
  110. > Täby
  111. > Tävling
  112. > USA
  113. > Vintercykling
  114. > Vinterpendling
  115. > Vinterväghållning
  116. > VTI
  117. > Vägarbeten
  118. > Väjningsplikt
  119. > Västerbron
  120. > Växtlighet
  121. > Åland
  122. > Önskelista
  123. > Örbyleden

Titta en cykelbana, vad kan vi använda den till? Del 3

3 jul 2012
av: Krister Isaksson

 

Grönt är skönt, vi gör en handelsträdgård!

Visst är det härligt när det växer så det knakar, när det är grönt och lummigt. Här  kommer verkligen cykling till sin rätt, man sveper fram i landskapet och njuter. Smack, där fick man sig en reva i ansiktet av grenen som växer in på cykelvägen! Man färdas ibland i rena djungeln och man önskar att man hade en machete med sig! Mängder av träd, grenar och buskar växer ut i cykelvägen. Redan för smala cykelvägar blir ännu smalare, konflikter och incidenter mellan cyklister och cyklister - gående ökar. För att inte tala om faran dessa grenar utgör för oss som cyklar. Sikten lämnar ju också en del övrigt att önska. Tänk att färdas på dessa sträckor när det är mörkt! Möter ni ofta motsvarande förhållanden när ni är ute och kör bil? Jag gör det i stort sett aldrig, där av någon outgrundlig anledning följer man riktlinjerna för att inte plantera träd och växter i skyddsremsan. Vidare verkar drift och underhållet fungera. Det gör det mycket sällan på cykelvägen kan jag konstatera efter att ha cyklat på många platser runt om i Sverige och det märkliga är att det ser i stort ser lika eländigt ut var jag än cyklar! Det måste vara någon form av systemfel eller synsätt då mängder av kommuner och Trafikverket verkar ha samma inställning till att inte underhålla cykelvägarna och se till att de är farbara och säkra. När man ser och upplever detta från cykeln så är det ju inte så konstigt att cyklisters singelolyckor dominerar olycksstatistiken och att majoriteten av dessa olyckor kan knytas till dåliga förhållande på och kring cykelvägen.

 

Sänd gärna fler bilder på tokigheter från era cykelvägar runt om i landet! krister.isaksson@kadens.se

 

 

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sextio med siffror i fältet här


Kommentarer


2012-07-03 17:09   ekstromenator

Det är alltså inte bara jag som undrar varför man inte kan spara 1-2m gräs mellan buskar och gång/cykelbana ? :-)

 

2012-07-03 16:26   Patrik

Det här känner jag igen även från Göteborg. På "min" cykelväg till jobbet, som går via Backaplan på centrala Hisingen har man dessutom fått för sig att grönt är så skönt att man helt sonika snodde en meter gång-/cykelbana och gjorde till plantering. Detta på en redan alldeles för trång bana i en miljö som kan liknas vid en trafikhärdsmälta, där gående, cyklande och bilåkande knötts ihop på en väldigt komprimerad yta. Shopping, parkering stress och genomfartstrafik i en osannolik blandning. Varför inte kasta in lite grönt också?

På vintern kan man också se (och känna på) ett annat smart sätt att använda nämnda cykelbana: som dumpningsplats för snön som skottats bort från parkeringsplatserna.

Tack för en bra serie och bra blogg!

 

Mest lästa just nu



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!