Titta en cykelbana, vad kan vi använda den till? Del 7 - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > barncykel
  6. > Belysning
  7. > Bicycling
  8. > Bilhinder
  9. > Botkyrka
  10. > Broar
  11. > cargobike
  12. > Cykelbloggare
  13. > Cykelbox
  14. > Cykelfrämjandet
  15. > Cykelglädje
  16. > Cykelhjälmslag
  17. > Cykelinfrastruktur
  18. > Cykelparkering
  19. > Cykelpendling
  20. > cykelplanering
  21. > Cykelpolitik
  22. > Cykelresa
  23. > Cykelstad
  24. > Cykeltunnel
  25. > Cykelöverfart
  26. > Cykla höger vid rött
  27. > Cykla med barn
  28. > Cykla till jobbet
  29. > Cykla till skolan
  30. > Cyklande barn
  31. > Danmark
  32. > Davos
  33. > Debatt
  34. > Design
  35. > Desire lines
  36. > Drift & underhåll
  37. > Däck
  38. > Elcykel
  39. > Felanmälningssystem
  40. > Framkomlighet
  41. > Gatubantning
  42. > Groningen
  43. > Grus
  44. > Gå på cykelbanan
  45. > Gång- och cykelbana
  46. > Gästbloggare
  47. > Hinder på cykelbanan
  48. > Hinderbana
  49. > Hjälm
  50. > Hjälmlag
  51. > Holland
  52. > Humor
  53. > hållbart samhälle
  54. > Kläder
  55. > kollektivtrafik
  56. > Konfliktdesign
  57. > Konst
  58. > Köpenhamn
  59. > Lastcykel
  60. > Lådcyklar
  61. > Lånecyklar
  62. > Lövhalka
  63. > Media
  64. > Miljö
  65. > Motormännen
  66. > Nacka
  67. > Nationell cykelstrategi
  68. > Nederländerna
  69. > New York
  70. > Nollvisionen
  71. > Norra Djurgårdsstaden
  72. > Nya Slussen
  73. > Omklädningsrum
  74. > Packning
  75. > Polisen
  76. > Politik
  77. > Popup-cykelbana
  78. > Regional cykelplan
  79. > Regionala cykelstråk
  80. > Rullstolscykel
  81. > Ryggsäck
  82. > Rödljuscykling
  83. > Samhälls- och trafikplanering
  84. > Samhällsekonomin
  85. > Shimano
  86. > Självkörande fordon
  87. > Skärmar
  88. > Snabbcykelväg
  89. > Snöröjning
  90. > Sollentuna
  91. > Solna
  92. > Sopsaltning
  93. > Sportcyklist
  94. > Stadsgata
  95. > Stella Fare
  96. > Stockholm
  97. > Stockholms Handelskammare
  98. > Stolpar i cykelbanan
  99. > Svensk Cykling
  100. > Svängfest
  101. > Torkrum
  102. > Trafiklagstiftning
  103. > Trafikmaktordning
  104. > Trafikplanering
  105. > Trafikrapportör
  106. > Trafikregler
  107. > Trafiksignaler
  108. > Trafiksäkerhet
  109. > Trafikverket
  110. > Täby
  111. > Tävling
  112. > USA
  113. > Vintercykling
  114. > Vinterpendling
  115. > Vinterväghållning
  116. > VTI
  117. > Vägarbeten
  118. > Väjningsplikt
  119. > Västerbron
  120. > Växtlighet
  121. > Åland
  122. > Önskelista
  123. > Örbyleden

Titta en cykelbana, vad kan vi använda den till? Del 7

31 aug 2012
av: Krister Isaksson

 

Vi sätter upp lite bommar tvärs över cykelbanan!

Detta är något som förekommer tämligen ofta på landets cykelbanor och endast undantagsvis är denna styggelse motiverad. Motiven till bommarna kan vara att hindra biltrafik, försvåra eller försöka förhindra otillåten mopedtrafik, hindra att cyklisterna cyklar rätt ut i gatan (för det gör vi ju ofta!) eller hastighetsdämpa cyklister. Av någon märklig anledning är dessa bommar ofta öppna under vinterhalvåret. Då kanske det påhittade problemt är borta? Nä så är det visst inte utan det är pga vinterväghållningen, man kan ju inte gå ur och in i traktorn varje gång för att öppna och stänga bommen!

Sällan tänker man på konsekvenserna för cyklister och man utformar dessa hinder på ett mycket cykelovänligt sätt (det är ju inte heller särskilt lätt för gående, än mindre med barnvagnar, människor med rullatorer, rullstol osv). Om nu motivet är att hindra biltrafik behöver ju inte passagerna vara så smala och besvärliga som de ofta är. Jag har vid olika tillfällen gått igenom olycksdatabasen Strada och det finns en hel del olyckor där cyklister kommit till skada vid dessa typer av avspärrningar, tyvärr finns det även dödsolyckor. Det finns även forskning på området, What cyclists need to see to avoid single-bicycle crashes?

I Holland har man tagit fram en typlösning för hur dessa "Bilhinder" ska utformas, mycket med tanke på att de ska vara "cykelvänliga" och säkra för cyklister.

Malmö är en av få kommuner i landet som har tagit fram riktlinjer ang. avspärrningar av cykelbanor, så här lyder den:

Cykelbanor avspärrning
 
Gatukontoret har tagit som policy att endast i extrema undantagsfall sätta upp avspärrningar över våra cykelvägar.
Anledningarna är bland annat följande:
1) Risken är stor för att någon cyklist i mörker skall köra på och allvarligt skada sig.
2) Hindret försvårar eller rent av gör det omöjligt att sköta driften på ett effektivt sätt. Speciellt gäller detta renhållning och vinterväghållning.
3) Om cyklister varje dag måste sakta ner eller rent av stiga av cykeln för att kunna passera hindret, kommer de med all sannolikhet att välja en annan väg. Värst vore om de då väljer att cykla längs en bilgata. Hela idén med cykelbanor är då förfelad.
4) Alla typer av cyklar kommer inte igenom de avspärrningar som behövs för att hålla undan mopeder, t.ex. handikapp cyklar, tandemcyklar och cyklar med packfickor eller barnsadel.
5) Om cykelbanan är rätt skyltad, är det sedan polisen som har att övervaka att de regler och förordningar vi har i samhället efterlevs.

Bra Malmö!

Kanske skulle vi slippa flertalet av dessa bilder om fler kommuner arbetade som Malmö? Studerar man bilderna så ser man att gående och cyklister ofta passerar på utsidan av dessa idiotiskt utplacerade bommar. I lera, grus och jord ska ni färdas... Vad är detta för synsätt på cyklister?

Effektiv avspärrning av cykelbanan!

Här passerar man enkelt med cykel och cykelkärra!

Dessa bommar har en rolig historia. De kom upp i samband med att cykelvägen byggdes och i förebyggande syfte. Det kunde ju bli biltrafik...

Undrar om man cyklar på gångdelen?  Genom denna olämpliga utformning får man majoriteten av cyklisterna att cykla på gångdelen (till höger i bilden). Bra jobbat Solna Stad! Men ert borgarråd anser ju att detta är nödvändigt med bommar och hinder för cyklister så det är bara att bita ihop!

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet trettioett med siffror i fältet här


Kommentarer


2012-09-06 06:30   Krister Isaksson

manne, tack för tipset! Och du gissade helt rätt att jag redan sett o läst rapporten. Har tom skrivit om den i en blogg tidigare, ni finner den här: http://www.kadens.se/blogs/kristerisaksson/gar-det-att-overleva-som-cyklist.htm

 

2012-09-05 15:18   Cynisk Cyklist

På de få "ersättningscykelvägarna" kring E18-bygget vid Tensta Rinkeby Kista där biltrafik inte är tillåten, förekommer grindar flitigt. Och eftersom underlaget är mer eller mindre lös grus blir det extra roligt. Hur en handikappcykel, tandem, eller nån med cykelkärra ska tas sig igenom begriper jag inte. Jag antar att de finns där för att förhindra att man far ut i byggtrafiken, men med dessa tvingas man koncentrera sig på att ta sig genom hindret i st f på korsande trafik …

Å andra sidan, utan bilhinder körs det bil på cykelbanan: har varit nära att bli nedmejad av en taxi som körde som en biltjuv och har hamnat mitt i en biljakt på cykelvägen. Och vad lider man av för vanföreställningar när man kör sin SUV som knappt får plats på GC-vägen förbi Påbjuden gång- och cykelbana med tilläggsskylt "Ej moped"?

 

2012-09-05 13:27   manne

jag antar att Krister redan sett detta (?) men för er som inte sett vill jag visa på en länk om forskning som visar att 8 av 10 cykelolyckor är singelolyckor som ofta beror på dåligt utformade cykelvägar typ bommar och betonggrisar mitt i vägen !....
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5257013

 

2012-09-04 21:33   Magnus Billberger

Självklart ska vi ha sådana där bommar vid alla cykelbanor. De på dina bilder ser dock delvis lite felplacerade ut. De ska ju sitta där bilar ska hindras från att köra in på cykelbanan. På bilderna 4,6,7 och 8 är de visserligen på rätt plats, men i fel riktning. De ska vridas 90 grader.

 

2012-09-03 16:03   Håkan

Om det finns en cykelbana så finns det också biltrafik på den. Om man inte sätter upp hinder. Skyll inte på trafikplanerarna utan ta och skäll ut närmaste bilist du ser.

 

2012-09-03 12:35   Friedl Karel

kan vi inte lägga ihop till en polsk lastbil med kran och hydraulisk avbitare och klippa av allt sådant skräp? Stena metall kan väl bli finansiär trotts att det inte är koppar?

 

2012-09-01 18:21   staffan

borde sitta i varje övergångsställe då (alla) cyklister bara kör rakt ut oavsett om det kommer bilar eller inte . det är ju trots allt gångare man ska lämna företräde för .

 

2012-09-01 08:21   Kent S

Dom kostade min käre far en ny höftkula. Jättefiiffigt att sätta dessa på en gammal banvall utanför Falkenberg. Som tur var hindrade inte ingreppet farsgubben ifrån vidare cykling och nu har den pallat 2 CV o Vätternrundor.

/Kent S.

 

2012-08-31 23:21   manne

usch dessa har man varit så van vid att man inte ens sett dom som de hinder de är ! men egentligen är de riktigt hemska saker. En gång hade de i min dåvarande stad lidköping ställt ut blomlådor istället med den följden att jag den vårdagen körde rätt in i dem. Cykeln blev skrot men jag klarade mig helskinnad!

 

2012-08-31 15:31   Michael Åhman

Tack Krister!
I Norrtälje har man byggt en jättefin cykelbana på norra sidan om Norrtäljeviken, 800 meter lång. På denna korta sträcka har man lyckats lägga in fyra (4) stycken sådana här alldeles för trånga dubbelbommar. Undrar vem som bestämt avståndet - den människan har garanterat aldrig cyklat. Kanske dags att upplysa Kommunförbundet?

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!