Titta en cykelbana, vad kan vi använda den till? Del 8 - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > barncykel
  6. > Belysning
  7. > Bicycling
  8. > Bilhinder
  9. > Botkyrka
  10. > Broar
  11. > cargobike
  12. > Cykelbloggare
  13. > Cykelbox
  14. > Cykelfrämjandet
  15. > Cykelglädje
  16. > Cykelhjälmslag
  17. > Cykelinfrastruktur
  18. > Cykelparkering
  19. > Cykelpendling
  20. > cykelplanering
  21. > Cykelpolitik
  22. > Cykelresa
  23. > Cykelstad
  24. > Cykeltunnel
  25. > Cykelöverfart
  26. > Cykla höger vid rött
  27. > Cykla med barn
  28. > Cykla till jobbet
  29. > Cykla till skolan
  30. > Cyklande barn
  31. > Danmark
  32. > Davos
  33. > Debatt
  34. > Design
  35. > Desire lines
  36. > Drift & underhåll
  37. > Däck
  38. > Elcykel
  39. > Felanmälningssystem
  40. > Framkomlighet
  41. > Gatubantning
  42. > Groningen
  43. > Grus
  44. > Gå på cykelbanan
  45. > Gång- och cykelbana
  46. > Gästbloggare
  47. > Hinder på cykelbanan
  48. > Hinderbana
  49. > Hjälm
  50. > Hjälmlag
  51. > Holland
  52. > Humor
  53. > hållbart samhälle
  54. > Kläder
  55. > kollektivtrafik
  56. > Konfliktdesign
  57. > Konst
  58. > Köpenhamn
  59. > Lastcykel
  60. > Lådcyklar
  61. > Lånecyklar
  62. > Lövhalka
  63. > Media
  64. > Miljö
  65. > Motormännen
  66. > Nacka
  67. > Nationell cykelstrategi
  68. > Nederländerna
  69. > New York
  70. > Nollvisionen
  71. > Norra Djurgårdsstaden
  72. > Nya Slussen
  73. > Omklädningsrum
  74. > Packning
  75. > Polisen
  76. > Politik
  77. > Popup-cykelbana
  78. > Regional cykelplan
  79. > Regionala cykelstråk
  80. > Rullstolscykel
  81. > Ryggsäck
  82. > Rödljuscykling
  83. > Samhälls- och trafikplanering
  84. > Samhällsekonomin
  85. > Shimano
  86. > Självkörande fordon
  87. > Skärmar
  88. > Snabbcykelväg
  89. > Snöröjning
  90. > Sollentuna
  91. > Solna
  92. > Sopsaltning
  93. > Sportcyklist
  94. > Stadsgata
  95. > Stella Fare
  96. > Stockholm
  97. > Stockholms Handelskammare
  98. > Stolpar i cykelbanan
  99. > Svensk Cykling
  100. > Svängfest
  101. > Torkrum
  102. > Trafiklagstiftning
  103. > Trafikmaktordning
  104. > Trafikplanering
  105. > Trafikrapportör
  106. > Trafikregler
  107. > Trafiksignaler
  108. > Trafiksäkerhet
  109. > Trafikverket
  110. > Täby
  111. > Tävling
  112. > USA
  113. > Vintercykling
  114. > Vinterpendling
  115. > Vinterväghållning
  116. > VTI
  117. > Vägarbeten
  118. > Väjningsplikt
  119. > Västerbron
  120. > Växtlighet
  121. > Åland
  122. > Önskelista
  123. > Örbyleden

Titta en cykelbana, vad kan vi använda den till? Del 8

7 sep 2012
av: Krister Isaksson

 

Vi ställer ut lite stolpar i den!

Nu sticker jag ut hakan och säger att INGEN projektör, gatuingenjör eller entreprenör skulle ens komma på tanken att ställa ut en stolpen i körbanan så som vi ser på dessa bilder, än mindre gå till handling och GÖRA det. Men cykelbanan, den kan användas till lite vad som helst! Där färdas ju enbart "leksakstrafikanter" som får ta det lite lugnt och se sig för, då går allt bra! 

Nyrenoverad bro, körbana och cykelbana. Och så en liten härlig stolpe att cykla in i! Det som fascinerar mig är att man i detta fall är klart medveten om faran som stolpen utgör då man monterat ett reflexrör på stolpen. Hade det inte varit bättre att ställa stolpen någon annanstans?

Nog för att SL (Storstockholms Lokaltrafik) inte är särskilt välviligt inställda till cyklar och cyklister i kollektivtrafiken men detta är väl att gå lite långt! Inte bara det att ställa ut en stolpe och betonggris mitt i en av stadens mest trafikerade cykelstråk, deras resenärer ska tydligen stå och vänta på cykelbanan samt kliva av i den. Bildkälla Cyklistbloggen

Det gör ont! Se målningen, se bredden på cykeldelen, se vad som finns i slutet... När ser vi något sådant här på gator och vägar?

Här finns det en stor och bred vägren utanför cykelbanan men inte ska vi ställa betonggris och stolpe där. Det kan ju göra det besvärligt för lastbilsföraren som vill parkera. Bättre att placera ut den i cykelbanan! Tack Oskar för bilden!

Självklart måtse vi tala om för bilisterna att vägarbete pågår och det gör vi genom att ställa ut skylten i cykelbanan. Den syns ju väldigt bra för bilisterna därifrån, att den sen inte syns bra för cyklisterna som färdas åt andra hållet är uppenbarligen inte något problem, tänker er synbarheten när det är mörkt. Inte heller verkar det vara ett problem att den dubbelriktade cykelbanan nu blivit enkelriktad och tvingar över cyklister mot mötande cyklister. Så här gör vi ofta på gator och väger?

 

Har ni någonsin sett att ytan där gående ska stå och vänta på grönt vid övergångsstället har placerats i körbanan?  Eller att en signalstolpe för cyklister ställs ute i körbanan? Men på cykelbanan går det bra att placera ut dem. Inte konstigt att det blir konflikter och irritation mellan gående och cyklister, och vem ska lastas för det? Inte heller konstigt att många av cyklisters singelolyckor kan härledas till brister i infrastrukturen. Det känns ju inte som Nollvisionen omfattar cyklister när man ser och dagligen tvingas uppleva detta på sina cykelturer.

Och så avslutar vi med en riktig dräpare! Här ska vi först genom målning visa färdriktning rakt in i refugen, sedan ska vi spetsa dig! Bra jobbat! Ett antal hundra meter från denna plats har kommunen satt upp en så kallad Cykelbarometer som räknar cyklister, uppmuntrar till ökat cyklande och "marknadsför" cykling... Tack Pär för bilden!

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet tjugotre med siffror i fältet här


Kommentarer


2012-09-11 18:04   Henrik Ahlen

Bra exempel! Jag bidrar med ett hårresande exempel till: http://www.flickr.com/photos/henrikahlen/7976706813/

 

2012-09-09 16:14   Vardagscyklist i småstad

Lysande blogg!
Skriv gärna i vilka städer det här är så dom får skämmas.

 

2012-09-07 20:41   Krister Isaksson

Andreas, tack!
Jag försöker slå ann en komisk ton i dessa bloggar, mest för att jag ska härda ut och inte bli bitter och uppgiven. Dessa förhållanden, brister och många gånger rena faror gör mig upprörd, arg och besviken. Det är ett hån mot oss som väljer att cykla. Man behandlas som en andra klassens trafikant, en ”leksakstrafikant”. Det som är riktigt tråkigt är att det i stort sett ser likadant ut i hela landet, detta är inte på något sätt unikt för Stockholm. Och här har vi kanske en del av svaret på din fråga. Jag har själv ställt mig den frågan många gånger under min sk kommunala karriär. Kommuner, politiker, Trafikkontor/Gatukontor och tjänstemän är inget annat än speglingar av övriga samhället. Och hur hög status har cykeln där? Hur många cyklar och har någon som helst erfarenheter som frekvent cykelpendlare? De som arbetar i dessa förvaltningar är inget annat än ett tvärsnitt av övriga befolkningen. Man kunde ju tro att det rådde en högre grad av professionalism och en mer neutral inställning till olika trafikantslag, att man så att säga tjänade medborgarna oavsett hur de väljer att färdas, men det gör det inte. Det är enskilda tjänstemän som fullständigt skiter i sina uppgifter och ansvar, det är chefer som är konflikträdda och gömmer sig bakom ord som begränsad budget, avvägningar och nödvändiga prioriteringar. Det är interna stridigheter mellan olika avdelningar osv. Många gånger är de också fullständigt okunnig, har ingen som helst kunskap och insikt om hur det är att cykla, hur det ser ut på cykelbanorna som ingår i deras ansvarsområde och vad cyklister råkar ut för. En del är inte heller intresserad att lära sig eller ”tvingas” till det. En av de mer träffande episoder jag råkat ut för är att med driftansvarig ha inspekterat konditionen på cykelbanors beläggning från bilen! Inte ens körandes på cykelbanan utan på gatan bredvid. Att göra det med cykel var bara att glömma! Det säger en hel del tycker jag.

Vad kan man då göra? Som enskild individ är mitt bästa tips att fota dessa faror och brister, e-posta in dem till ev. felanmälan, chefen för Trafikkontoren/Gatukontoren, även e-posta till ansvarig politiker och sist men inte minst till lokaltidningen! Adresserna är många gånger lätta att hitta på kommunerna hemsida, har man sen lagrat ner dem i mobilen är det bara börja mailbomba. Men av vikt är att hålla sig saklig, att ha tålamod och uthållighet. Orkar man kan man ju även polisanmäla kommunen för framkallande av fara. Det handlar om att inte ta mer skit och agera! Och om många gör det så händer det till slut saker.

 

2012-09-07 16:05   AndreasD

Krister, alla dessa bilder i din serie är ju rätt komiska men samtidigt så blir man så enormt frustrerad och faktiskt lite förbannad. Just nu är jag bara uppgiven och funderar lite smått på att göra som kommunen uppenbarligen vill att jag gör: Börja åka bil. På något annat sätt kan man ju inte tolka den fientliga inställningen till cyklingen i den här stan.

Snart har jag dock slutat att vara bitter - bara ett par minuter till - och försöker förstå vad som utlöser detta. Du, som har varit inne i kretsarna för några år sedan, vad har kommunen för skäl och förklaringar till detta vanligtvis? Vad gör de när det kommer in klagomål? De kan ju inte vara ovetande om att det ser ut så här lite varstans.

Vad skall vi tillsammans göra för att få dem att agera lite mer planerande i relation till just dessa tillfällen?

Tack för bra blogg

 

2012-09-07 16:03   Åsa Eriksson

Det här med stolparna... känns ju nästan som en komplott med hjälmtillverkaren Hövding. http://www.kadens.se/blogs/asaeriksson/hovdingstunt-pa-stureplan.htm

 

2012-09-07 15:46   Pand

Varför inte flytta tillbaka betonggrisarna och skyltarna så att motortrafikanterna inte kan missa dem?

 

2012-09-07 14:18   Mattias

Likt bild nr 5 såg jag nu under sommaren en skylt placerad på cykelbanan mellan Jungfrusund och Ekerö centrum som hade att göra med pågående vägarbete. Det iroinska med denna skylt var att det var en 30km/h-skylt som alltså hade som syfte att få bilisterna att köra långsammare på vägen bredvid cykelbanan. Trots detta hade man alltså inte ställt skylten i körbanan utan på den redan smala dubbelriktade cykelvägen där det knappt går att mötas två cyklister.
Hur tänkte man här? Vi kan ju inte hindra bilförarna i deras framfart, trots att vi vill att de ska köra långsammare. Hmm...

 

2012-09-07 12:56   manne

speciellt på den sista bilden undrar man ö.h.t. vad den stolpen /refugen gör mitt i körbanan ???

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!