Titta en cykelbana, vad kan vi använda den till? Del 1 - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Botkyrka
  9. > Broar
  10. > cargobike
  11. > Cykelbloggare
  12. > Cykelbox
  13. > Cykelfrämjandet
  14. > Cykelglädje
  15. > Cykelhjälmslag
  16. > Cykelinfrastruktur
  17. > Cykelparkering
  18. > Cykelpendling
  19. > Cykelpolitik
  20. > Cykelresa
  21. > Cykelstad
  22. > Cykeltunnel
  23. > Cykelöverfart
  24. > Cykla höger vid rött
  25. > Cykla med barn
  26. > Cykla till jobbet
  27. > Cykla till skolan
  28. > Cyklande barn
  29. > Danmark
  30. > Davos
  31. > Debatt
  32. > Design
  33. > Desire lines
  34. > Drift & underhåll
  35. > Däck
  36. > Elcykel
  37. > Felanmälningssystem
  38. > Framkomlighet
  39. > Gatubantning
  40. > Groningen
  41. > Grus
  42. > Gå på cykelbanan
  43. > Gång- och cykelbana
  44. > Gästbloggare
  45. > Hinder på cykelbanan
  46. > Hinderbana
  47. > Hjälm
  48. > Hjälmlag
  49. > Holland
  50. > Humor
  51. > hållbart samhälle
  52. > Kläder
  53. > kollektivtrafik
  54. > Konfliktdesign
  55. > Konst
  56. > Köpenhamn
  57. > Lastcykel
  58. > Lådcyklar
  59. > Lånecyklar
  60. > Lövhalka
  61. > Media
  62. > Miljö
  63. > Motormännen
  64. > Nacka
  65. > Nationell cykelstrategi
  66. > Nederländerna
  67. > New York
  68. > Nollvisionen
  69. > Norra Djurgårdsstaden
  70. > Nya Slussen
  71. > Omklädningsrum
  72. > Packning
  73. > Polisen
  74. > Politik
  75. > Popup-cykelbana
  76. > Regional cykelplan
  77. > Regionala cykelstråk
  78. > Rullstolscykel
  79. > Ryggsäck
  80. > Rödljuscykling
  81. > Samhälls- och trafikplanering
  82. > Samhällsekonomin
  83. > Shimano
  84. > Självkörande fordon
  85. > Skärmar
  86. > Snabbcykelväg
  87. > Sollentuna
  88. > Solna
  89. > Sopsaltning
  90. > Sportcyklist
  91. > Stella Fare
  92. > Stockholm
  93. > Stockholms Handelskammare
  94. > Stolpar i cykelbanan
  95. > Svensk Cykling
  96. > Svängfest
  97. > Torkrum
  98. > Trafiklagstiftning
  99. > Trafikmaktordning
  100. > Trafikplanering
  101. > Trafikrapportör
  102. > Trafikregler
  103. > Trafiksignaler
  104. > Trafiksäkerhet
  105. > Trafikverket
  106. > Täby
  107. > Tävling
  108. > USA
  109. > Vintercykling
  110. > Vinterpendling
  111. > Vinterväghållning
  112. > VTI
  113. > Vägarbeten
  114. > Väjningsplikt
  115. > Västerbron
  116. > Växtlighet
  117. > Åland
  118. > Önskelista

Titta en cykelbana, vad kan vi använda den till? Del 1

25 jun 2012
av: Krister Isaksson

I dag startar jag en ny serie på bloggen och ni avgör hur lång den blir! Serien handlar om cykelbanans mångsidighet och användbarhet. Endast fantasin sätter gränser för vad en cykelbana kan användas till och jag tänkte genom bilder visa en mängd olika användningssätt. Här behöver jag er hjälp, sänd gärna bilder till mig på märkliga saker som finns på cykelbanan, hinder, ”kreativ” användning osv. Bifoga gärna en kort beskrivning och var bilden är tagen så lägger jag ut dem vartefter. Jag börjar med att ge några smakprov och tack Oskar för några av bilderna.

Betong och cykelbanor!

Går inte att skilja åt, verkar vara ett evigt äktenskap! Helst gråa, utan reflexer och svåra att upptäcka, då är det som bäst!

Fredsgatan/Strömgatan stängdes av i samband med Hillary Clintons besök. Avspärrningen på en av stadens mest trafikerade cykelbana blev kvar i tre dagar efter besöket... Körbanan öppnades omgående efter avslutat besök.

Varför står dom här? Hur ska man se dessa betonghinder när det är mörkt?  

Så lätt att se i mörker!

Tänk er detta på en bilväg, vad tror ni skulle hända? Men där ”leksakstrafikanter” färdas är det uppenbarligen ok att placera ut dessa mer eller mindre farliga hindren.

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet nittiosex med siffror i fältet här


Kommentarer


2013-09-11 15:21   Björn

Orsaken de är utplacerade. Bilister är bevisligen blind och kan se skilnaden på en väg och en cykel/gångbana?

 

2012-09-10 10:44   Tehtaren

... och först nu såg jag alla de andra kommentarerna.

På dom!!!!

 

2012-09-10 10:42   Tehtaren

Hej!
Jag cyklar också till jobbet, och upprörs, precis som du, ofta av idiotiska konstruktioner, fast ju de här (nej, inte alla, men flera av dem) är ju där för att hindra bilister att köra på cykelbanan.

Betonggrisarna vid infarten till tunneln är iofs heeeeelt underbara, och som skapta för att döda cyklister.

 

2012-06-27 06:58   Krister Isaksson

Nix, inte Malmö! Stockholm med omnejd!
Malmö är en av få kommuner i landet som har tagit fram riktlinjer ang. avspärrningar av cykelbanor, så här lyder den:

Cykelbanor avspärrning
 
Gatukontoret har tagit som policy att endast i extrema undantagsfall sätta upp avspärrningar över våra cykelvägar.
Anledningarna är bland annat följande:
1) Risken är stor för att någon cyklist i mörker skall köra på och allvarligt skada sig.
2) Hindret försvårar eller rent av gör det omöjligt att sköta driften på ett effektivt sätt. Speciellt gäller detta renhållning och vinterväghållning.
3) Om cyklister varje dag måste sakta ner eller rent av stiga av cykeln för att kunna passera hindret, kommer de med all sannolikhet att välja en annan väg. Värst vore om de då väljer att cykla längs en bilgata. Hela idén med cykelbanor är då förfelad.
4) Alla typer av cyklar kommer inte igenom de avspärrningar som behövs för att hålla undan mopeder, t.ex. handikapp cyklar, tandemcyklar och cyklar med packfickor eller barnsadel.
5) Om cykelbanan är rätt skyltad, är det sedan polisen som har att övervaka att de regler och förordningar vi har i samhället efterlevs.

Bra Malmö!

 

2012-06-26 09:28   lale

Detta MÅSTE vara Malmö ...

 

2012-06-26 08:11   Krister Isaksson

Förvisso är det kanske så att någon form av bilhinder behövs på ett fåtal cykelvägar då det ibland finns bilister som inte klarar av att följa trafikregler. Dessa hinder behöver ju dock inte vara farliga, olämpligt utformade, otydliga osv. för cyklister. Med lite tanke och möda så finns det utmärkta alternativ till dessa betongsuggor som är mer "cykelvänliga".
Två av bilderna ovan visar heller inte bilhinder utan är exempel på där cykelbanan används som förvaringsplats/lager.

 

2012-06-25 11:37   Håkan

Är det inte det som skiljer bilväg och cykelväg, betongsuggor? Om de inte finns där så är det ju bil- och traktorväg. Vi bilister följer nämligen inte skyltar bättre än vi cyklister.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!