Trafiksäkerhet för barn - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > barncykel
  6. > Belysning
  7. > Bicycling
  8. > Bilhinder
  9. > Botkyrka
  10. > Broar
  11. > cargobike
  12. > Cykelbloggare
  13. > Cykelbox
  14. > Cykelfrämjandet
  15. > Cykelglädje
  16. > Cykelhjälmslag
  17. > Cykelinfrastruktur
  18. > Cykelparkering
  19. > Cykelpendling
  20. > cykelplanering
  21. > Cykelpolitik
  22. > Cykelresa
  23. > Cykelstad
  24. > Cykeltunnel
  25. > Cykelöverfart
  26. > Cykla höger vid rött
  27. > Cykla med barn
  28. > Cykla till jobbet
  29. > Cykla till skolan
  30. > Cyklande barn
  31. > Danmark
  32. > Davos
  33. > Debatt
  34. > Design
  35. > Desire lines
  36. > Drift & underhåll
  37. > Däck
  38. > Elcykel
  39. > Felanmälningssystem
  40. > Framkomlighet
  41. > Gatubantning
  42. > Groningen
  43. > Grus
  44. > Gå på cykelbanan
  45. > Gång- och cykelbana
  46. > Gästbloggare
  47. > Hinder på cykelbanan
  48. > Hinderbana
  49. > Hjälm
  50. > Hjälmlag
  51. > Holland
  52. > Humor
  53. > hållbart samhälle
  54. > Kläder
  55. > kollektivtrafik
  56. > Konfliktdesign
  57. > Konst
  58. > Köpenhamn
  59. > Lastcykel
  60. > Lådcyklar
  61. > Lånecyklar
  62. > Lövhalka
  63. > Media
  64. > Miljö
  65. > Motormännen
  66. > Nacka
  67. > Nationell cykelstrategi
  68. > Nederländerna
  69. > New York
  70. > Nollvisionen
  71. > Norra Djurgårdsstaden
  72. > Nya Slussen
  73. > Omklädningsrum
  74. > Packning
  75. > Polisen
  76. > Politik
  77. > Popup-cykelbana
  78. > Regional cykelplan
  79. > Regionala cykelstråk
  80. > Rullstolscykel
  81. > Ryggsäck
  82. > Rödljuscykling
  83. > Samhälls- och trafikplanering
  84. > Samhällsekonomin
  85. > Shimano
  86. > Självkörande fordon
  87. > Skärmar
  88. > Snabbcykelväg
  89. > Snöröjning
  90. > Sollentuna
  91. > Solna
  92. > Sopsaltning
  93. > Sportcyklist
  94. > Stadsgata
  95. > Stella Fare
  96. > Stockholm
  97. > Stockholms Handelskammare
  98. > Stolpar i cykelbanan
  99. > Svensk Cykling
  100. > Svängfest
  101. > Torkrum
  102. > Trafiklagstiftning
  103. > Trafikmaktordning
  104. > Trafikplanering
  105. > Trafikrapportör
  106. > Trafikregler
  107. > Trafiksignaler
  108. > Trafiksäkerhet
  109. > Trafikverket
  110. > Täby
  111. > Tävling
  112. > USA
  113. > Vintercykling
  114. > Vinterpendling
  115. > Vinterväghållning
  116. > VTI
  117. > Vägarbeten
  118. > Väjningsplikt
  119. > Västerbron
  120. > Växtlighet
  121. > Åland
  122. > Önskelista
  123. > Örbyleden

Trafiksäkerhet för barn

6 sep 2018
av: Krister Isaksson

På ena sidan av gatan en stor skola och förskola. På andra sidan ett stort bostadsområde. För några år sedan färdigställdes också en ny stor förskola på ena sida av gatan. Detta innebär att det finns ett stort behov för barn att korsa gatan – det är så att säga en del av deras skolväg. Och för att göra det säkert för barnen att korsa gatan har kommunen ansträngt sig och gjort så här:


Trafiksäkerhetshöjande åtgärd för barn - en skylt

Gatan är ökänd bland oss boende för motorfordonsförare som ständigt kör för fort och struntar i att väja vid övergångsställena. Gatan är också välkänd hos polisen – varje år vid den så kallade trafikantveckan kommer den i topp när polisen genomför sina övervakningsinsatser – och bilister blir av med sina körkort.


Mitti Söderort

Men jag kan vara trygg. Allt kommer snart bli så mycket bättre. Kommunen jag bor i har en plan. Kommunen föreslår att hastighetsgränsen ska höjas från 30 km/t till 40 km/t på denna gata. Då kommer ju en hel del av fortkörningarna försvinna och gå upp i rök - tänk så bra! Och de som vill bli av med körkortet måste ju faktiskt anstränga sig lite mer nu och köra fortare. På det här sättet ser vi ju också till att andelen yrkesförare som kör för fort ökar - de verkar ju ha särskilt svårt för att behärska sig på gator med 40 km/t:


Tunga fötter på yrkesförare visar Folksams studie. Vidare säger Folksam: "Vid överträdelse var de uppmätta hastigheterna i genomsnitt femton procent över angivna gränser. Det motsvarar en ökning av risken för olyckor med dödliga utfall med 88 procent och en ökning av risken för olyckor som leder till svåra skador med 52 procent."

Nu ska jag gå hem och förklara för mina barn hur vi vuxna arbetar för att skapa en trafiksäker miljö för dem. Så att de tryggt och säkert kan ta sig till och från skolan.

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet nittiosju med siffror i fältet här


Kommentarer


2018-09-08 15:14   Thomas

Busskuddar används på Svartlösavägen i Älvsjö utanför skolan. Enligt uppgift passerar en buss där var femte minut. Så som Krister skriver verkar de gå utmärkt att använda där buss trafikerar vägen.

 

2018-09-06 11:11   Krister Isaksson

Felix, jo det är ofta kommuner och/el SL drar arbetsmiljökortet när det kommer till farthinder. Då ska jag lära dig något nu - det är bullshit! Det finns något som heter busskuddar och som går utmärkt att använda sig av för att få ned hastigheterna, på både bil- och busstrafiken. Så det går om man vill. Och just på denna gata, Pepparvägen, går det ju ingen busstrafik så det argumentet faller ju platt. Och på gatan närmare dig där busstrafiken går skulle det passa utmärkt med busskuddar. Billiga är dem också!

 

2018-09-06 10:42   Felix Reychman

Jag är med dig, och bor ju bara ett par hundra meter söder om dig, på andra sidan 30-väg.

Det är helt fantastiskt hur ointresserad kommunen är att lösa de problem vi har där.

När jag frågade för ett par år sedan, när det var som allra värst med byggtrafik, och vad man kunde göra åt det fick jag svaret att man gjort en mätning. Goddag Yxskaft, alltså.

Jaha, vad visade mätningen då? Jo, att snitthastigheten på gatan var 20% över hastighetsgränsen. Tydligen utgjorde mätningen i säg lösningen på det. För att skona busschaffisarnas ryggar, de är bland de värsta fartsyndarna här, kan man inte sätta upp farthinder.

Vi andra menar kanske, att om de körde som de skulle, hade de inte fått ont i ryggen av farthinder.

 

Mest lästa just nu



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!