Trafiksäkerhetsrådet - ny trafiksäkerhetsorganisation - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Broar
  9. > cargobike
  10. > Cykelbloggare
  11. > Cykelbox
  12. > Cykelfrämjandet
  13. > Cykelglädje
  14. > Cykelhjälmslag
  15. > Cykelinfrastruktur
  16. > Cykelparkering
  17. > Cykelpendling
  18. > Cykelpolitik
  19. > Cykelresa
  20. > Cykelöverfart
  21. > Cykla höger vid rött
  22. > Cykla med barn
  23. > Cykla till skolan
  24. > Cyklande barn
  25. > Danmark
  26. > Davos
  27. > Debatt
  28. > Design
  29. > Desire lines
  30. > Drift & underhåll
  31. > Däck
  32. > Elcykel
  33. > Felanmälningssystem
  34. > Framkomlighet
  35. > Gatubantning
  36. > Groningen
  37. > Grus
  38. > Gå på cykelbanan
  39. > Gång- och cykelbana
  40. > Gästbloggare
  41. > Hinder på cykelbanan
  42. > Hinderbana
  43. > Hjälm
  44. > Hjälmlag
  45. > Holland
  46. > Humor
  47. > hållbart samhälle
  48. > Kläder
  49. > kollektivtrafik
  50. > Konfliktdesign
  51. > Konst
  52. > Köpenhamn
  53. > Lastcykel
  54. > Lådcyklar
  55. > Lånecyklar
  56. > Lövhalka
  57. > Media
  58. > Miljö
  59. > Motormännen
  60. > Nacka
  61. > Nationell cykelstrategi
  62. > Nederländerna
  63. > New York
  64. > Nollvisionen
  65. > Nya Slussen
  66. > Omklädningsrum
  67. > Polisen
  68. > Politik
  69. > Popup-cykelbana
  70. > Regional cykelplan
  71. > Regionala cykelstråk
  72. > Rullstolscykel
  73. > Rödljuscykling
  74. > Samhälls- och trafikplanering
  75. > Samhällsekonomin
  76. > Självkörande fordon
  77. > Skärmar
  78. > Snabbcykelväg
  79. > Sollentuna
  80. > Solna
  81. > Sopsaltning
  82. > Sportcyklist
  83. > Stella Fare
  84. > Stockholm
  85. > Stockholms Handelskammare
  86. > Stolpar i cykelbanan
  87. > Svensk Cykling
  88. > Svängfest
  89. > Torkrum
  90. > Trafiklagstiftning
  91. > Trafikmaktordning
  92. > Trafikplanering
  93. > Trafikrapportör
  94. > Trafikregler
  95. > Trafiksignaler
  96. > Trafiksäkerhet
  97. > Trafikverket
  98. > Täby
  99. > Tävling
  100. > USA
  101. > Vintercykling
  102. > Vinterväghållning
  103. > VTI
  104. > Vägarbeten
  105. > Väjningsplikt
  106. > Västerbron
  107. > Växtlighet
  108. > Åland
  109. > Önskelista

Trafiksäkerhetsrådet - ny trafiksäkerhetsorganisation

25 apr 2017
av: Krister Isaksson

I dag lanseras en ny trafiksäkerhetsorganisation i landet. Bakom organisationen står Cykelfrämjandet, Svensk cykling, Cykelbranschen samt Sveriges Cykelåkerier. Så här säger deras pressmeddelande:

HÅLLBARA TRANSPORTSLAG FÅR EGEN TRAFIKSÄKERHETSORGANISATION

Trafiksäkerhet för aktiva och hållbara transportslag ska få en starkare röst i Sverige. Landets ledande cykelorganisationer går nu ihop i en bred allians och bildar Trafiksäkerhetsrådet.
– Ett nödvändigt steg för att stärka säkerheten för oskyddade trafikanter och öka andelen hållbara transporter, säger Lars Strömgren, initiativtagare till den nya alliansen.

Sverige får snart en ny en nationell cykelstrategi för att främja ökad cykling, och behovet är stort av såväl utbyggd infrastruktur för gång, cykel och kollektivtrafik, som ett moderniserat regelverk.

Att andelen resor med gång, cykel eller kollektivtrafik ökar är ett viktigt medel för att uppnå ett säkrare transportsystem. Att cykling och gång ökar är också positivt, inte minst i tider då fysisk aktivitet har blivit en bristvara. Trafiksäkerhetsfrågan för cykel- och gångtrafikanter är därför viktigare än någonsin, eftersom dessa trafikanter riskeras att utsättas av krockvåld av motorfordon. Men i samhällsdebatten läggs ett oproportionellt stor fokus på konfrontationer i trafiken mellan cykel- och gångtrafikanter. Det är bakgrunden till att Trafiksäkerhetsrådet nu startas:

– Vi menar att det idag inte finns någon organisation som med utgångspunkt i relevant kunskap och fakta, på ett trovärdigt sätt, för de aktiva och hållbara transportslagens talan. Därför startar vi nu den här organisationen, säger Lars Strömgren.

Bakom initiativet står följande organisationer: Svensk Cykling, Cykelfrämjandet, Cykelbranschen samt Sveriges Cykelåkerier, men fler väntas ansluta sig. Behovet är stort då fokus i trafiksäkerhetsarbetet tidigare varit att höja säkerheten endast för motorfordonsförare. Åtgärder för att säkerställa sänkt fordonshastighet, vilket har bevisad effekt, har inte fått samma plats i debatten. I stället riktas fokus på konflikter mellan oskyddade trafikanter, menar Lars Strömgren:

– Enligt Transportstyrelsens olycksstatisk är det endast 1 % av alla olyckor som drabbar oskyddade trafikanter som sker mellan fotgängare och cyklister. Därför borde trafiksäkerhetsarbetet inriktas på att minska olyckorna som orsakas av motorfordon.

För en fortsatt gynnsam utveckling för hållbara transportslag, något staten säger sig vilja se, följer ett ännu större behov av åtgärder i infrastrukturen för dessa transportslag. Här har den nya trafiksäkerhetsorganisationen en viktig uppgift att fylla, säger Lars Strömgren.

Trafiksäkerhetsrådet kommer att följa upp och opinionsbilda utifrån senaste forskningsrön och fakta kring trafiksäkerhet för att lyfta nivån i debatten. Exempel på frågor kan vara en sänkning av bashastigheten i tätorter, fler säkra passager för oskyddade trafikanter, välutformad infrastruktur och bättre drift och underhåll av cykelvägar och gångvägar.

Mer information finns på deras hemsida.

Tycker detta är ett mycket bra initiativ och jag önskar organisationen lycka och framgång. Det behöver alla som cyklar i dag och i framtiden.

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet nittiotvå med siffror i fältet här


Kommentarer


2017-08-16 10:53   Magnus Andersson

Tre frågor till den nya organisationen:
- Hur ska vi cyklandet att öka på landsbygden och mindre städer och inte bara i de större städerna?
- Visar snabbcyklisterna i storstäderna tillräckligt mycket respekt för fotgängare och långsamcyklisterna (avstånd etc.)?
- Cyklisterna i Köpenhamn är bra på att använda ringklockan på ett respektfullt sätt. Kan det vara något att pröva även i Sverige?

 

2017-04-26 21:12   Alex

Angående NTF är det värt att påminna om vilka den organisationen representerar. Medlemmarna är uteslutande andra organisationer: http://ntf.se/vara-medlemmar/

Av 38 medlemsorganisationer är 23 helt eller huvudsakligen fokuserade på motorfordon, t.ex. Motorbranschens Riksförbund, Svenska Bilsportförbundet och Sveriges Åkeriföretag. Tolv är generella (t.ex. Röda Korset och Sveriges Kommuner och Landsting).

Endast tre av NTF:s medlemsorganisationer representerar oskyddade trafikanter: Fotgängarnas förening (en liten Google-sajt som inte har uppdaterats sedan 2011), Säkerhet för oskyddade trafikanter (som verkar ännu mer obskyrt) och så Cykelfrämjandet som den enda rent cykelorienterade medlemmen.

Kanske inte så konstigt att de mest ägnar sig åt att sprida fejknyheter och propagera för lagkrav på plasthatt när det gäller cykling.

Så ja, det här initiativet behövs. Det officiellt klingande namnet är... intressant.

 

2017-04-26 09:34   Mikael Andersson

Verkligen behövligt initiativ eftersom NTF är en insomnad trafiksäkerhetsförening.

Och när Trafikverket liksom många kommuner i oftast mindre städer helt ignorerar säkerheten för fotgängare och cyklister.

Nu, har jag försökt att påverka Borås stad sedan Mars 2007 om att bygga ut cykelbanor men möts av ett kompakt motstånd.
Det var först efter att jag hade skrivit 13 brev till Trafikverket i Borlänge med utskrift av foton med föreslagna åtgärder av cykelväg utmed statliga vägar i Borås omnejd som en tjänsteman på Trafikverket i Göteborg utredde.
Det var först då Borås stads politiker fattade att det kanske finns något i de där förslagen från den där Mikael Andersson!

Inte ens Miljöpartisten Tom Andersson i Borås stads Trafiknämnd tog parti för mina förslag utan även han har hela tiden motarbetat mina förslag!

 

2017-04-25 13:45   Göran Nordstrom

Mkt bra. Det finns så mkt att göra.
Tänk bara om vi alla tex skulle anmäla alla skymmande häckar på våra cykelvägar

 

2017-04-25 12:20   Jocke von Scheele

Mycket bra! Sverige har länge saknat en seriös trafiksäkerhetsorganisation. Jag hoppas att denna nya aktör kan hjälpa till att sätta fokus på rätt saker i debatten och utvecklingsarbetet.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!