Trafikverket bryr sig verkligen inte - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Broar
  9. > cargobike
  10. > Cykelbloggare
  11. > Cykelbox
  12. > Cykelfrämjandet
  13. > Cykelglädje
  14. > Cykelhjälmslag
  15. > Cykelinfrastruktur
  16. > Cykelparkering
  17. > Cykelpendling
  18. > Cykelpolitik
  19. > Cykelresa
  20. > Cykelstad
  21. > Cykelöverfart
  22. > Cykla höger vid rött
  23. > Cykla med barn
  24. > Cykla till skolan
  25. > Cyklande barn
  26. > Danmark
  27. > Davos
  28. > Debatt
  29. > Design
  30. > Desire lines
  31. > Drift & underhåll
  32. > Däck
  33. > Elcykel
  34. > Felanmälningssystem
  35. > Framkomlighet
  36. > Gatubantning
  37. > Groningen
  38. > Grus
  39. > Gå på cykelbanan
  40. > Gång- och cykelbana
  41. > Gästbloggare
  42. > Hinder på cykelbanan
  43. > Hinderbana
  44. > Hjälm
  45. > Hjälmlag
  46. > Holland
  47. > Humor
  48. > hållbart samhälle
  49. > Kläder
  50. > kollektivtrafik
  51. > Konfliktdesign
  52. > Konst
  53. > Köpenhamn
  54. > Lastcykel
  55. > Lådcyklar
  56. > Lånecyklar
  57. > Lövhalka
  58. > Media
  59. > Miljö
  60. > Motormännen
  61. > Nacka
  62. > Nationell cykelstrategi
  63. > Nederländerna
  64. > New York
  65. > Nollvisionen
  66. > Nya Slussen
  67. > Omklädningsrum
  68. > Polisen
  69. > Politik
  70. > Popup-cykelbana
  71. > Regional cykelplan
  72. > Regionala cykelstråk
  73. > Rullstolscykel
  74. > Rödljuscykling
  75. > Samhälls- och trafikplanering
  76. > Samhällsekonomin
  77. > Självkörande fordon
  78. > Skärmar
  79. > Snabbcykelväg
  80. > Sollentuna
  81. > Solna
  82. > Sopsaltning
  83. > Sportcyklist
  84. > Stella Fare
  85. > Stockholm
  86. > Stockholms Handelskammare
  87. > Stolpar i cykelbanan
  88. > Svensk Cykling
  89. > Svängfest
  90. > Torkrum
  91. > Trafiklagstiftning
  92. > Trafikmaktordning
  93. > Trafikplanering
  94. > Trafikrapportör
  95. > Trafikregler
  96. > Trafiksignaler
  97. > Trafiksäkerhet
  98. > Trafikverket
  99. > Täby
  100. > Tävling
  101. > USA
  102. > Vintercykling
  103. > Vinterväghållning
  104. > VTI
  105. > Vägarbeten
  106. > Väjningsplikt
  107. > Västerbron
  108. > Växtlighet
  109. > Åland
  110. > Önskelista

Trafikverket bryr sig verkligen inte

1 mar 2018
av: Krister Isaksson

Detta är en vanlig syn denna årstid på gång- och cykelvägar som Trafikverket ansvarar för. I tider med Nollvisionen 2.0, med regeringsuppdrag om ökad och säker cykling och en Nationell cykelstrategi. När riksdag och regering hyllar och framhäver cykelns roll i ett hållbart transportsystem.


Foto: Åke Henricsson

I en annan del av verkligheten ser det då ofta ut så här. I stort sett obrukbart för de som går och cyklar. Och det krävs inte rekordnederbörd för att det ska se ut så här, ett vanligt snöfall räcker. Och snömassorna blir liggande - i fler dagar. För många av de som går och cyklar finns det inga andra alternativ färdvägar, man är utlämnad till detta stråk.


Foto: Kjell Andersson

Från Trafikverket får jag beskedet:

”Det är en logistisk utmaning att hålla gång- och cykelbanan plogad eftersom att snön från bilvägen trycks över dit vid plogning.”

Det finns självklart en lösning på denna ”logistiska utmaning”. Om man vill. En lösning är att sätta skärmar på räcket, så att snömassorna inte plogas upp på gång- och cykelbanan. En annan lösning är samordning. Det vill säga att när de röjer vägbanan kör en snöröjare snett bakom och röjer gång- och cykelbanan. Se på bilden så fint de lyckas med detta på vägarna:


Foto: Patrick Trädgårdh

Bara skriva in i kontrakten med entreprenören att så ska ske så får de lösa uppgiften.

Men.

Som vanligt handlar det om att man måste vilja - vilja göra ett bra arbete för ALLA trafikslag. Att inse att nollvisionen faktiskt även gäller för gående och cyklister – att även de behöver och efterfrågar säker framkomlighet. Och det gör uppenbarligen inte Trafikverket och ansvarig personal – de klarar ju inte den ”logistiska utmaningen”. För vi som går och cyklar får ju uppleva detta varje vinter. Hade viljan funnits hade det ju varit löst sedan länge. Men icke.

Jag tycker ni ska skämmas. 

Relaterade inlägg:

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet tjugoåtta med siffror i fältet här


Kommentarer


2018-10-14 11:15   Anders

Egentligen borde cykelbanorna plogas före gator/vägar. Bilar har ju lättare att ta sig fram i snön jämfört med en cyklist.

 

2018-03-08 16:13   C

Kanske enda lösningen är att göra som Trafikverket, fast motsatt; ett antal cyklister går samman och skyfflar snön från cykelbanan ut på bilvägen så att det blir stopp i trafiken. Det kan ju inte vara mer olagligt än det Trafikverket gör mot cyklisterna. Lite civil olydnad kanske behövs för att få fokus på problemet?

 

2018-03-05 17:55   A.L.

Tycker att de flesta cykelbanor (åtminstone stråk) håller rätt bra standard i Stockholm sedan några år tillbaka (med undantag, så klart), så visst GÅR DET - om man vill.

 

2018-03-01 19:41   Palle

Ökad kompetens i upphandlingar och uppföljningar behövs på många platser i samhället tyvärr.

 

2018-03-01 16:00   Martin

På Älvsborgsbron i Göteborg så plogar man över snön från bilvägen till cykelbanan eftersom det är så många fler som åker bil än som cyklar (säger Trafikverket själva). Till saken hör att det finns tre bilfiler åt varje håll och att man inte ens bemödat sig att stänga av cykelbanan. Väldigt nonchalant och symptomatiskt för staden som ska vara så ”bilhatande”

 

2018-03-01 15:17   Peter

Min pendlarväg på första bilden ser det ut som. Det går som en knivskarp gräns mellan Danderyds ansvarsområde och trafikverkets. Danderyd lyckas i stort sett alltid hålla bergshamrabron ren från snö – trots att den ligger bredvid E18. Trafikverket försöker inte ens. Bara att bära cykeln.

 

2018-03-01 14:54   Felix Reychman

Det är ju förbannat märkligt att det INTE är logistiskt omöjligt att hålla FLERA körfält öppna på bilvägarna.

 

2018-03-01 14:42   Mia

Så sorgligt att se. Vilken total oförmåga att lösa en tämligen enkel uppgift. Ett verk som byggt Norra Länken, Södra Länken och nu förbifarten. "En logistisk utmaning" - vilket pinsamt och avslöjande svar.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!