Trafikverket bryr sig verkligen inte - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Botkyrka
  9. > Broar
  10. > cargobike
  11. > Cykelbloggare
  12. > Cykelbox
  13. > Cykelfrämjandet
  14. > Cykelglädje
  15. > Cykelhjälmslag
  16. > Cykelinfrastruktur
  17. > Cykelparkering
  18. > Cykelpendling
  19. > Cykelpolitik
  20. > Cykelresa
  21. > Cykelstad
  22. > Cykeltunnel
  23. > Cykelöverfart
  24. > Cykla höger vid rött
  25. > Cykla med barn
  26. > Cykla till jobbet
  27. > Cykla till skolan
  28. > Cyklande barn
  29. > Danmark
  30. > Davos
  31. > Debatt
  32. > Design
  33. > Desire lines
  34. > Drift & underhåll
  35. > Däck
  36. > Elcykel
  37. > Felanmälningssystem
  38. > Framkomlighet
  39. > Gatubantning
  40. > Groningen
  41. > Grus
  42. > Gå på cykelbanan
  43. > Gång- och cykelbana
  44. > Gästbloggare
  45. > Hinder på cykelbanan
  46. > Hinderbana
  47. > Hjälm
  48. > Hjälmlag
  49. > Holland
  50. > Humor
  51. > hållbart samhälle
  52. > Kläder
  53. > kollektivtrafik
  54. > Konfliktdesign
  55. > Konst
  56. > Köpenhamn
  57. > Lastcykel
  58. > Lådcyklar
  59. > Lånecyklar
  60. > Lövhalka
  61. > Media
  62. > Miljö
  63. > Motormännen
  64. > Nacka
  65. > Nationell cykelstrategi
  66. > Nederländerna
  67. > New York
  68. > Nollvisionen
  69. > Norra Djurgårdsstaden
  70. > Nya Slussen
  71. > Omklädningsrum
  72. > Packning
  73. > Polisen
  74. > Politik
  75. > Popup-cykelbana
  76. > Regional cykelplan
  77. > Regionala cykelstråk
  78. > Rullstolscykel
  79. > Ryggsäck
  80. > Rödljuscykling
  81. > Samhälls- och trafikplanering
  82. > Samhällsekonomin
  83. > Shimano
  84. > Självkörande fordon
  85. > Skärmar
  86. > Snabbcykelväg
  87. > Sollentuna
  88. > Solna
  89. > Sopsaltning
  90. > Sportcyklist
  91. > Stella Fare
  92. > Stockholm
  93. > Stockholms Handelskammare
  94. > Stolpar i cykelbanan
  95. > Svensk Cykling
  96. > Svängfest
  97. > Torkrum
  98. > Trafiklagstiftning
  99. > Trafikmaktordning
  100. > Trafikplanering
  101. > Trafikrapportör
  102. > Trafikregler
  103. > Trafiksignaler
  104. > Trafiksäkerhet
  105. > Trafikverket
  106. > Täby
  107. > Tävling
  108. > USA
  109. > Vintercykling
  110. > Vinterpendling
  111. > Vinterväghållning
  112. > VTI
  113. > Vägarbeten
  114. > Väjningsplikt
  115. > Västerbron
  116. > Växtlighet
  117. > Åland
  118. > Önskelista

Trafikverket bryr sig verkligen inte

1 mar 2018
av: Krister Isaksson

Detta är en vanlig syn denna årstid på gång- och cykelvägar som Trafikverket ansvarar för. I tider med Nollvisionen 2.0, med regeringsuppdrag om ökad och säker cykling och en Nationell cykelstrategi. När riksdag och regering hyllar och framhäver cykelns roll i ett hållbart transportsystem.


Foto: Åke Henricsson

I en annan del av verkligheten ser det då ofta ut så här. I stort sett obrukbart för de som går och cyklar. Och det krävs inte rekordnederbörd för att det ska se ut så här, ett vanligt snöfall räcker. Och snömassorna blir liggande - i fler dagar. För många av de som går och cyklar finns det inga andra alternativ färdvägar, man är utlämnad till detta stråk.


Foto: Kjell Andersson

Från Trafikverket får jag beskedet:

”Det är en logistisk utmaning att hålla gång- och cykelbanan plogad eftersom att snön från bilvägen trycks över dit vid plogning.”

Det finns självklart en lösning på denna ”logistiska utmaning”. Om man vill. En lösning är att sätta skärmar på räcket, så att snömassorna inte plogas upp på gång- och cykelbanan. En annan lösning är samordning. Det vill säga att när de röjer vägbanan kör en snöröjare snett bakom och röjer gång- och cykelbanan. Se på bilden så fint de lyckas med detta på vägarna:


Foto: Patrick Trädgårdh

Bara skriva in i kontrakten med entreprenören att så ska ske så får de lösa uppgiften.

Men.

Som vanligt handlar det om att man måste vilja - vilja göra ett bra arbete för ALLA trafikslag. Att inse att nollvisionen faktiskt även gäller för gående och cyklister – att även de behöver och efterfrågar säker framkomlighet. Och det gör uppenbarligen inte Trafikverket och ansvarig personal – de klarar ju inte den ”logistiska utmaningen”. För vi som går och cyklar får ju uppleva detta varje vinter. Hade viljan funnits hade det ju varit löst sedan länge. Men icke.

Jag tycker ni ska skämmas. 

Relaterade inlägg:

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet tjugotvå med siffror i fältet här


Kommentarer


2018-10-14 11:15   Anders

Egentligen borde cykelbanorna plogas före gator/vägar. Bilar har ju lättare att ta sig fram i snön jämfört med en cyklist.

 

2018-03-08 16:13   C

Kanske enda lösningen är att göra som Trafikverket, fast motsatt; ett antal cyklister går samman och skyfflar snön från cykelbanan ut på bilvägen så att det blir stopp i trafiken. Det kan ju inte vara mer olagligt än det Trafikverket gör mot cyklisterna. Lite civil olydnad kanske behövs för att få fokus på problemet?

 

2018-03-05 17:55   A.L.

Tycker att de flesta cykelbanor (åtminstone stråk) håller rätt bra standard i Stockholm sedan några år tillbaka (med undantag, så klart), så visst GÅR DET - om man vill.

 

2018-03-01 19:41   Palle

Ökad kompetens i upphandlingar och uppföljningar behövs på många platser i samhället tyvärr.

 

2018-03-01 16:00   Martin

På Älvsborgsbron i Göteborg så plogar man över snön från bilvägen till cykelbanan eftersom det är så många fler som åker bil än som cyklar (säger Trafikverket själva). Till saken hör att det finns tre bilfiler åt varje håll och att man inte ens bemödat sig att stänga av cykelbanan. Väldigt nonchalant och symptomatiskt för staden som ska vara så ”bilhatande”

 

2018-03-01 15:17   Peter

Min pendlarväg på första bilden ser det ut som. Det går som en knivskarp gräns mellan Danderyds ansvarsområde och trafikverkets. Danderyd lyckas i stort sett alltid hålla bergshamrabron ren från snö – trots att den ligger bredvid E18. Trafikverket försöker inte ens. Bara att bära cykeln.

 

2018-03-01 14:54   Felix Reychman

Det är ju förbannat märkligt att det INTE är logistiskt omöjligt att hålla FLERA körfält öppna på bilvägarna.

 

2018-03-01 14:42   Mia

Så sorgligt att se. Vilken total oförmåga att lösa en tämligen enkel uppgift. Ett verk som byggt Norra Länken, Södra Länken och nu förbifarten. "En logistisk utmaning" - vilket pinsamt och avslöjande svar.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!