Trafikverket - det gick åt helvete - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Botkyrka
  9. > Broar
  10. > cargobike
  11. > Cykelbloggare
  12. > Cykelbox
  13. > Cykelfrämjandet
  14. > Cykelglädje
  15. > Cykelhjälmslag
  16. > Cykelinfrastruktur
  17. > Cykelparkering
  18. > Cykelpendling
  19. > Cykelpolitik
  20. > Cykelresa
  21. > Cykelstad
  22. > Cykeltunnel
  23. > Cykelöverfart
  24. > Cykla höger vid rött
  25. > Cykla med barn
  26. > Cykla till jobbet
  27. > Cykla till skolan
  28. > Cyklande barn
  29. > Danmark
  30. > Davos
  31. > Debatt
  32. > Design
  33. > Desire lines
  34. > Drift & underhåll
  35. > Däck
  36. > Elcykel
  37. > Felanmälningssystem
  38. > Framkomlighet
  39. > Gatubantning
  40. > Groningen
  41. > Grus
  42. > Gå på cykelbanan
  43. > Gång- och cykelbana
  44. > Gästbloggare
  45. > Hinder på cykelbanan
  46. > Hinderbana
  47. > Hjälm
  48. > Hjälmlag
  49. > Holland
  50. > Humor
  51. > hållbart samhälle
  52. > Kläder
  53. > kollektivtrafik
  54. > Konfliktdesign
  55. > Konst
  56. > Köpenhamn
  57. > Lastcykel
  58. > Lådcyklar
  59. > Lånecyklar
  60. > Lövhalka
  61. > Media
  62. > Miljö
  63. > Motormännen
  64. > Nacka
  65. > Nationell cykelstrategi
  66. > Nederländerna
  67. > New York
  68. > Nollvisionen
  69. > Norra Djurgårdsstaden
  70. > Nya Slussen
  71. > Omklädningsrum
  72. > Packning
  73. > Polisen
  74. > Politik
  75. > Popup-cykelbana
  76. > Regional cykelplan
  77. > Regionala cykelstråk
  78. > Rullstolscykel
  79. > Ryggsäck
  80. > Rödljuscykling
  81. > Samhälls- och trafikplanering
  82. > Samhällsekonomin
  83. > Shimano
  84. > Självkörande fordon
  85. > Skärmar
  86. > Snabbcykelväg
  87. > Sollentuna
  88. > Solna
  89. > Sopsaltning
  90. > Sportcyklist
  91. > Stella Fare
  92. > Stockholm
  93. > Stockholms Handelskammare
  94. > Stolpar i cykelbanan
  95. > Svensk Cykling
  96. > Svängfest
  97. > Torkrum
  98. > Trafiklagstiftning
  99. > Trafikmaktordning
  100. > Trafikplanering
  101. > Trafikrapportör
  102. > Trafikregler
  103. > Trafiksignaler
  104. > Trafiksäkerhet
  105. > Trafikverket
  106. > Täby
  107. > Tävling
  108. > USA
  109. > Vintercykling
  110. > Vinterpendling
  111. > Vinterväghållning
  112. > VTI
  113. > Vägarbeten
  114. > Väjningsplikt
  115. > Västerbron
  116. > Växtlighet
  117. > Åland
  118. > Önskelista

Trafikverket - det gick åt helvete

6 feb 2019
av: Krister Isaksson

Det kunde ett rövhål räknat ut. Men uppenbarligen inte ni. Ni påstod att ni tagit fram en lösning och lovat att nu skulle snömassorna från vägen inte längre vräkas upp på gång- och cykelvägen. Lösningen skulle vara: ”långsamplogning”.



Men det gick som sagt åt helvete - direkt. Exakt som jag förutspådde. Så eländet för de som går och cyklar på era gång- och cykelvägar fortsätter.


Roslagsvägen/E18. Foto: David Rejdemyhr

Utan att vi ens kan se en vilja eller ansträngning från er sida att försöka komma till rätta med de eländen ni skapar för gående och cyklister. Och så här ser det ut i hela länet där ni är väghållare – ni fixar körbanorna genom att vräka upp snömassorna på gång- och cykelvägarna. Och låter massorna ligga kvar där:


Huddingevägen. Foto: Mikael Jonsfjord


Huddingevägen. Foto: Joakim Törnros


Ältavägen. Foto: Kjell Andersson


Järlaleden. Foto: Kjell Andersson


Huddingevägen. Johan Lund


Gudöbroleden. Foto Hampus Berg


Uppsalavägen/E4. Foto: Mats Jungar


Uppsalavägen/E4. Foto: Mats Jungar

Ni vägrar alltså att göra hållbara, säkra och funktionella lösningar för de som går och cyklar. Trots ett regeringsuppdrag som handlar om ökad och säker cykling. Lösningar som handlar om skärmar mellan vägen och gång- och cykelvägen så inga snömassor kommer upp på gång- och cykelvägen. Eller att plogningen mellan väg och gång- och cykelvägen samordnas – så som ni samordnar plogningen med flera fordon på vägarna. Men inget av detta har ni för avsikt att ens försöka göra. Ni rycker på axlarna och menar att gående och cyklister får gilla läget – på grund av er ovilja och inkompetens att åstadkomma säker framkomlighet.

I sanningen ett arbete för hållbara transporter och Nollvisionen. Skäms på er.

Relaterade inlägg:

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet tjugofem med siffror i fältet här


Kommentarer


2019-02-07 08:28   Krister Isaksson

Felix, jag är alldeles för ödmjuk för den rubriken! ;)

 

2019-02-07 07:42   Felix Reychman

Förslag på alternativ rubrik: "GOD, I hate bein' right all the time!"

 

2019-02-07 07:41   Felix Reychman

Tänk, så märkligt ändå. Det stämmer ju inte alls med insändarna i DN... :-p

 

2019-02-06 17:23   per-olof.kjellberg@telia.com

Kan bara säga att vi på en ö i innerskärgården (Tynningö), har betydligt bättre snöröjning än vad jag såg när jag var och körde runt med bilen i Enskede, Johanneshov o Årsta igår. Hade varit förenat med livsfara att cykla där, var svårt nog med fyra hjul och fyrhjulsdrift. Såg inte att det överhuvudtaget var plogat på vare sig gång eller cykelbana heller. :-(

 

2019-02-06 13:36   perre

Trafikverket-härdsmälta!! efter det senaste snöfallet i stockholm rådde fortfarande på tisdagskvällen brist på bra och effektiv snöröjning i stan, slarvigt röjt vid övergångställen och dyligt. nödtorftig röjt på lokala vägar , gångbanor och cykelstråk över hela stan. Jag tror alldrig jag sett så få maskiner ute som nu, Och de jag sett har varit ute i helt fel tidpunkt, man måste lära sig att vara ute i rätt tidpunkt och röja snö så man från början får bra förutsättingar att bibehålla bra standard på lokala vägar gångbanor och cykelstråk/banor. struntar man att röja 5-6 cm fuktig nysnö blir det tillslut som en puckelpist/tvättbräda som sliter på maskiner , cyklar och skapar olyckor. Jag tror att makthavare och utförare av snöröjningstjänster idag inte har den kompetens som krävs, och dessutom så är avtalen om snöröjningstjänsten så snåla att man chansar och gör allt för att spara pengar.

 

2019-02-06 13:29   Martin

Vad svaret på detta, om något, blir är ju ganska givet " I det extrema väderläge vi haft i stockholmsområdet de senaste dagarna..."

Känns som debatten på ngt sätt måste upp en nivå. Att vi arga pendlarcyklister postar bilder hjälper inte.

 

2019-02-06 13:26   Staffan Palm

Läge att sätta upp vägmärken för långsam snöröjning?
"30 Gäller snöröjningsfordon i tjänst"

 

2019-02-06 11:47   Pelle

Tänk om de anställde färre socialamediermänniskor och fler utförare. Det är många idag som tror att det är på nätet det händer, men skattepengar gör mer nytta i verkligheten. Tack Krister för fortsatt kamp.

 

2019-02-06 10:43   Dan

Tyvärr, ingen är väl förvånad egentligen.

 

2019-02-06 08:19   Martin

Svaret var något bättre än det jag fick 2016 när jag påtalade ett liknande problem på cykelbanorna på Älvsborgsbron i Göteborg. GC-banorna såg då ut precis som på bilderna du tagit.

"Åtgärder vid snöoväder:
· Måndag kväll drog ett kompakt snö område in över vårt område.
· Vid liknande väderlek prioriteras bilkörbanans åtgärdande med de resurser som finns i området
högre än GC väg av det självklara skälet, att det färdas ca 80 000 fordon över Älvsborgsbron/dygn,
inkluderar ett stort antal bussar i lokaltrafik.
Självklart ska inte GC banan glömmas bort och det gjordes den inte heller, den har plogats.
· Scenariot efter detta snöfall blev att på körbanan mot räcket mellan körbana och GC väg
bildades mycket stora plogvallar, av mängden snö som föll. Dessa snövallar måste prioriteras
och tas bort, då dom inkräktar på Älvsborgsbrons körbanebredd.
Vi har till att börja med varit tvungna att trycka snön från körbanan in på GC banans yta.
Just nu pågår arbetet med att få bort snön på GC banan och detta arbete har pågått ett antal timmar.
· I rådande förhållanden kan vi inte hantera situationen på annat sätt.
Vi måste i rådande situation prioritera åtgärderna och
jag hoppas att alla cyklister har förståelse och tålamod med detta."

Det följde även med någon policy om att cykelbanorna minsann också ska plogas, men det gällde alltså inte vid "snöoväder".

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!