Trafikverket - det gick åt helvete - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > barncykel
  6. > Belysning
  7. > Bicycling
  8. > Bilhinder
  9. > Botkyrka
  10. > Broar
  11. > cargobike
  12. > Cykelbloggare
  13. > Cykelbox
  14. > Cykelfrämjandet
  15. > Cykelglädje
  16. > Cykelhjälmslag
  17. > Cykelinfrastruktur
  18. > Cykelparkering
  19. > Cykelpendling
  20. > cykelplanering
  21. > Cykelpolitik
  22. > Cykelresa
  23. > Cykelstad
  24. > Cykeltunnel
  25. > Cykelöverfart
  26. > Cykla höger vid rött
  27. > Cykla med barn
  28. > Cykla till jobbet
  29. > Cykla till skolan
  30. > Cyklande barn
  31. > Danmark
  32. > Davos
  33. > Debatt
  34. > Design
  35. > Desire lines
  36. > Drift & underhåll
  37. > Däck
  38. > Elcykel
  39. > Felanmälningssystem
  40. > Framkomlighet
  41. > Gatubantning
  42. > Groningen
  43. > Grus
  44. > Gå på cykelbanan
  45. > Gång- och cykelbana
  46. > Gästbloggare
  47. > Hinder på cykelbanan
  48. > Hinderbana
  49. > Hjälm
  50. > Hjälmlag
  51. > Holland
  52. > Humor
  53. > hållbart samhälle
  54. > Kläder
  55. > kollektivtrafik
  56. > Konfliktdesign
  57. > Konst
  58. > Köpenhamn
  59. > Lastcykel
  60. > Lådcyklar
  61. > Lånecyklar
  62. > Lövhalka
  63. > Media
  64. > Miljö
  65. > Motormännen
  66. > Nacka
  67. > Nationell cykelstrategi
  68. > Nederländerna
  69. > New York
  70. > Nollvisionen
  71. > Norra Djurgårdsstaden
  72. > Nya Slussen
  73. > Omklädningsrum
  74. > Packning
  75. > Polisen
  76. > Politik
  77. > Popup-cykelbana
  78. > Regional cykelplan
  79. > Regionala cykelstråk
  80. > Rullstolscykel
  81. > Ryggsäck
  82. > Rödljuscykling
  83. > Samhälls- och trafikplanering
  84. > Samhällsekonomin
  85. > Shimano
  86. > Självkörande fordon
  87. > Skärmar
  88. > Snabbcykelväg
  89. > Sollentuna
  90. > Solna
  91. > Sopsaltning
  92. > Sportcyklist
  93. > Stadsgata
  94. > Stella Fare
  95. > Stockholm
  96. > Stockholms Handelskammare
  97. > Stolpar i cykelbanan
  98. > Svensk Cykling
  99. > Svängfest
  100. > Torkrum
  101. > Trafiklagstiftning
  102. > Trafikmaktordning
  103. > Trafikplanering
  104. > Trafikrapportör
  105. > Trafikregler
  106. > Trafiksignaler
  107. > Trafiksäkerhet
  108. > Trafikverket
  109. > Täby
  110. > Tävling
  111. > USA
  112. > Vintercykling
  113. > Vinterpendling
  114. > Vinterväghållning
  115. > VTI
  116. > Vägarbeten
  117. > Väjningsplikt
  118. > Västerbron
  119. > Växtlighet
  120. > Åland
  121. > Önskelista
  122. > Örbyleden

Trafikverket - det gick åt helvete

6 feb 2019
av: Krister Isaksson

Det kunde ett rövhål räknat ut. Men uppenbarligen inte ni. Ni påstod att ni tagit fram en lösning och lovat att nu skulle snömassorna från vägen inte längre vräkas upp på gång- och cykelvägen. Lösningen skulle vara: ”långsamplogning”.



Men det gick som sagt åt helvete - direkt. Exakt som jag förutspådde. Så eländet för de som går och cyklar på era gång- och cykelvägar fortsätter.


Roslagsvägen/E18. Foto: David Rejdemyhr

Utan att vi ens kan se en vilja eller ansträngning från er sida att försöka komma till rätta med de eländen ni skapar för gående och cyklister. Och så här ser det ut i hela länet där ni är väghållare – ni fixar körbanorna genom att vräka upp snömassorna på gång- och cykelvägarna. Och låter massorna ligga kvar där:


Huddingevägen. Foto: Mikael Jonsfjord


Huddingevägen. Foto: Joakim Törnros


Ältavägen. Foto: Kjell Andersson


Järlaleden. Foto: Kjell Andersson


Huddingevägen. Johan Lund


Gudöbroleden. Foto Hampus Berg


Uppsalavägen/E4. Foto: Mats Jungar


Uppsalavägen/E4. Foto: Mats Jungar

Ni vägrar alltså att göra hållbara, säkra och funktionella lösningar för de som går och cyklar. Trots ett regeringsuppdrag som handlar om ökad och säker cykling. Lösningar som handlar om skärmar mellan vägen och gång- och cykelvägen så inga snömassor kommer upp på gång- och cykelvägen. Eller att plogningen mellan väg och gång- och cykelvägen samordnas – så som ni samordnar plogningen med flera fordon på vägarna. Men inget av detta har ni för avsikt att ens försöka göra. Ni rycker på axlarna och menar att gående och cyklister får gilla läget – på grund av er ovilja och inkompetens att åstadkomma säker framkomlighet.

I sanningen ett arbete för hållbara transporter och Nollvisionen. Skäms på er.

Relaterade inlägg:

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet fyrtiotre med siffror i fältet här


Kommentarer


2019-02-07 08:28   Krister Isaksson

Felix, jag är alldeles för ödmjuk för den rubriken! ;)

 

2019-02-07 07:42   Felix Reychman

Förslag på alternativ rubrik: "GOD, I hate bein' right all the time!"

 

2019-02-07 07:41   Felix Reychman

Tänk, så märkligt ändå. Det stämmer ju inte alls med insändarna i DN... :-p

 

2019-02-06 17:23   per-olof.kjellberg@telia.com

Kan bara säga att vi på en ö i innerskärgården (Tynningö), har betydligt bättre snöröjning än vad jag såg när jag var och körde runt med bilen i Enskede, Johanneshov o Årsta igår. Hade varit förenat med livsfara att cykla där, var svårt nog med fyra hjul och fyrhjulsdrift. Såg inte att det överhuvudtaget var plogat på vare sig gång eller cykelbana heller. :-(

 

2019-02-06 13:36   perre

Trafikverket-härdsmälta!! efter det senaste snöfallet i stockholm rådde fortfarande på tisdagskvällen brist på bra och effektiv snöröjning i stan, slarvigt röjt vid övergångställen och dyligt. nödtorftig röjt på lokala vägar , gångbanor och cykelstråk över hela stan. Jag tror alldrig jag sett så få maskiner ute som nu, Och de jag sett har varit ute i helt fel tidpunkt, man måste lära sig att vara ute i rätt tidpunkt och röja snö så man från början får bra förutsättingar att bibehålla bra standard på lokala vägar gångbanor och cykelstråk/banor. struntar man att röja 5-6 cm fuktig nysnö blir det tillslut som en puckelpist/tvättbräda som sliter på maskiner , cyklar och skapar olyckor. Jag tror att makthavare och utförare av snöröjningstjänster idag inte har den kompetens som krävs, och dessutom så är avtalen om snöröjningstjänsten så snåla att man chansar och gör allt för att spara pengar.

 

2019-02-06 13:29   Martin

Vad svaret på detta, om något, blir är ju ganska givet " I det extrema väderläge vi haft i stockholmsområdet de senaste dagarna..."

Känns som debatten på ngt sätt måste upp en nivå. Att vi arga pendlarcyklister postar bilder hjälper inte.

 

2019-02-06 13:26   Staffan Palm

Läge att sätta upp vägmärken för långsam snöröjning?
"30 Gäller snöröjningsfordon i tjänst"

 

2019-02-06 11:47   Pelle

Tänk om de anställde färre socialamediermänniskor och fler utförare. Det är många idag som tror att det är på nätet det händer, men skattepengar gör mer nytta i verkligheten. Tack Krister för fortsatt kamp.

 

2019-02-06 10:43   Dan

Tyvärr, ingen är väl förvånad egentligen.

 

2019-02-06 08:19   Martin

Svaret var något bättre än det jag fick 2016 när jag påtalade ett liknande problem på cykelbanorna på Älvsborgsbron i Göteborg. GC-banorna såg då ut precis som på bilderna du tagit.

"Åtgärder vid snöoväder:
· Måndag kväll drog ett kompakt snö område in över vårt område.
· Vid liknande väderlek prioriteras bilkörbanans åtgärdande med de resurser som finns i området
högre än GC väg av det självklara skälet, att det färdas ca 80 000 fordon över Älvsborgsbron/dygn,
inkluderar ett stort antal bussar i lokaltrafik.
Självklart ska inte GC banan glömmas bort och det gjordes den inte heller, den har plogats.
· Scenariot efter detta snöfall blev att på körbanan mot räcket mellan körbana och GC väg
bildades mycket stora plogvallar, av mängden snö som föll. Dessa snövallar måste prioriteras
och tas bort, då dom inkräktar på Älvsborgsbrons körbanebredd.
Vi har till att börja med varit tvungna att trycka snön från körbanan in på GC banans yta.
Just nu pågår arbetet med att få bort snön på GC banan och detta arbete har pågått ett antal timmar.
· I rådande förhållanden kan vi inte hantera situationen på annat sätt.
Vi måste i rådande situation prioritera åtgärderna och
jag hoppas att alla cyklister har förståelse och tålamod med detta."

Det följde även med någon policy om att cykelbanorna minsann också ska plogas, men det gällde alltså inte vid "snöoväder".

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!