Trafikverket - låt inte idiotin segra! - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Broar
  9. > cargobike
  10. > Cykelbloggare
  11. > Cykelbox
  12. > Cykelfrämjandet
  13. > Cykelglädje
  14. > Cykelhjälmslag
  15. > Cykelinfrastruktur
  16. > Cykelparkering
  17. > Cykelpendling
  18. > Cykelpolitik
  19. > Cykelresa
  20. > Cykelstad
  21. > Cykelöverfart
  22. > Cykla höger vid rött
  23. > Cykla med barn
  24. > Cykla till jobbet
  25. > Cykla till skolan
  26. > Cyklande barn
  27. > Danmark
  28. > Davos
  29. > Debatt
  30. > Design
  31. > Desire lines
  32. > Drift & underhåll
  33. > Däck
  34. > Elcykel
  35. > Felanmälningssystem
  36. > Framkomlighet
  37. > Gatubantning
  38. > Groningen
  39. > Grus
  40. > Gå på cykelbanan
  41. > Gång- och cykelbana
  42. > Gästbloggare
  43. > Hinder på cykelbanan
  44. > Hinderbana
  45. > Hjälm
  46. > Hjälmlag
  47. > Holland
  48. > Humor
  49. > hållbart samhälle
  50. > Kläder
  51. > kollektivtrafik
  52. > Konfliktdesign
  53. > Konst
  54. > Köpenhamn
  55. > Lastcykel
  56. > Lådcyklar
  57. > Lånecyklar
  58. > Lövhalka
  59. > Media
  60. > Miljö
  61. > Motormännen
  62. > Nacka
  63. > Nationell cykelstrategi
  64. > Nederländerna
  65. > New York
  66. > Nollvisionen
  67. > Norra Djurgårdsstaden
  68. > Nya Slussen
  69. > Omklädningsrum
  70. > Packning
  71. > Polisen
  72. > Politik
  73. > Popup-cykelbana
  74. > Regional cykelplan
  75. > Regionala cykelstråk
  76. > Rullstolscykel
  77. > Ryggsäck
  78. > Rödljuscykling
  79. > Samhälls- och trafikplanering
  80. > Samhällsekonomin
  81. > Shimano
  82. > Självkörande fordon
  83. > Skärmar
  84. > Snabbcykelväg
  85. > Sollentuna
  86. > Solna
  87. > Sopsaltning
  88. > Sportcyklist
  89. > Stella Fare
  90. > Stockholm
  91. > Stockholms Handelskammare
  92. > Stolpar i cykelbanan
  93. > Svensk Cykling
  94. > Svängfest
  95. > Torkrum
  96. > Trafiklagstiftning
  97. > Trafikmaktordning
  98. > Trafikplanering
  99. > Trafikrapportör
  100. > Trafikregler
  101. > Trafiksignaler
  102. > Trafiksäkerhet
  103. > Trafikverket
  104. > Täby
  105. > Tävling
  106. > USA
  107. > Vintercykling
  108. > Vinterväghållning
  109. > VTI
  110. > Vägarbeten
  111. > Väjningsplikt
  112. > Västerbron
  113. > Växtlighet
  114. > Åland
  115. > Önskelista

Trafikverket - låt inte idiotin segra!

24 aug 2012
av: Krister Isaksson

 

Uppdrag granskning ang. E4 Förbilfart Stockholm gick ju i repris på SVT nyligen. Dessa typer av projekt verkar ju ha sitt eget liv och drivs många gånger stick i stäv mot andra fattade beslut. Och ibland på väldigt lösa grunder och svajiga beslutsunderlag, det verkar som idiotin är på väg att segra! Om det nu blir så att vi får leva med skiten och kommer att bränna iväg 27 miljarder eller vad det nu slutar på kunde man ju önska sig att Trafikverket passade på att göra det så bra som möjligt för övriga trafikantgrupper som berörs av detta mastodontprojekt. Så är tyvärr inte fallet. En genomgång av arbetsplaner, miljökonsekvensbeskrivningar och utlåtanden i projektet E4 Förbilfart Stockholm visar på ett direkt undermåligt hanterande av cykeltrafiken, många gånger i strid med styrdokument, råd och riktlinjer som Trafikverket har att rätta sig efter.

Stora och omfattande trafikplatser kommer att skapas som får negativa och besvärliga konsekvenser för cykeltrafiken (och gående) i form av omvägar, fördröjningar, trafiksäkerhetproblem, bärriärer osv.

Vad skulle då kunna göras? I sådana här gigantiska infrastrukturprojekt finns mycket stora möjligheter att göra mycket bra åtgärder och lösningar för cyklister. De kostar tämligen lite att göra om de görs i samband med dessa gigantiska projekt och de är alltid mer samhällsekonomiskt nyttiga än väginvesteringar, se bara den här rapporten! Att göra dem i efterhand blir avsevärt dyrare och ibland nästan omöjligt. Ta en titt på bilderna nedan och tänk er trafikplatserna Kungens Kurva, Häggvik och Hjulsta som ju ska byggs om i samband med Förbilfarten. Tror ni att det är något sådant vi kommer att få se? En modernare trafikplanering och trafiksystem som både bildligt och bokstavligen visar hur trafikhierarkierna i en framtidsinriktad stad kan se ut. Icke sa nicke, men det är inte försent! Det är bara för projektledarna och övriga ansvariga i Trafikverket att sticka i väg på lite studieresor, få lite inspiration och kunskap så fixar de biffen! Man kan om man vill!

Den svävande cykelcirkulationen i Eindhoven, Holland:

Utgångsläget var en stor trafikplats i form av en cirkulationsplats i utkanten av Eindhoven. Det fanns separat cykelbanor runt omkring och passagerna var signalreglerade, en lösning som bedömdes otillräcklig både vad gäller cyklisters (och gåendes) säkerhet och framkomlighet.

Innan ombyggnad

Så här gjorde man. En "flytande" cirkulationsplats för cykeltrafiken vilket gör att cyklister är separerade i tid och rum från motorfordonen. Både trafiksäkerheten och framkomligheten förbättras avsevärt. Konstruktionen står verkligen ut och är nu ett nytt landmärke när man kommer till Eindhoven, signalen blir att här cyklar vi och satsar på exceptionell infrastruktur för cykeltrafik.

Den nya "flytande" cykelcirkulationen, Hovenring.

Ni finner mer information om detta spektakulära bygget här: BicycleDutch

 

 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sjuttiosex med siffror i fältet här


Kommentarer


2014-02-09 22:23   E

Pga förbifarten bygger man om akallalänken. TrV betalar men det är stadens väg, så de bestämmer hur. Staden tar dock inte chansen utan beställer en väg med lägsta tänkbara standard på GC-banan. Ingen trafikplanerare reagerar...

 

2012-08-26 12:24   vator172

Visst bra med separering i höjdled men alldeles för många alldeles för tvära 90 graders svängar. fyra stycken för att köra rakt fram! Precis lika korkat som de flesta nya cykelbanor/vägar som byggs runt om i Sverige.

 

2012-08-24 13:02   Krister Isaksson

Mats, mycket bra intiativ. Detta är ett sätt att påverka och förhoppningsvis få till stånd förändringar och förbättringar.

Andreas, nej där Förbifarten går i tunnel/bro kommer det inte vara möjligt att cykla. Att cykla i tunnel med eller i nära ansluttning till biltrafik är ingen höjdare. Broarna däremot borde analyseras ur ett cykelperspektiv och se om där finns någon potential, detta är inte gjort.
Man kanske kan uppfatta det som jag beskrev enbart korsningar men i t ex Kungens Kurva sträcker sig Förbifarten i ytläge från Vårby Backe i söder till Smistavägen i norr, en sträcka på över en kilometer. Här finns stora möjligheter att skapa mycket bra cykelinfrastruktur, både längs med och tvärs över Förbifarten. Sätter man det sedan i sammanhang med Stockolms stads nya cykelplan finns här möjligeheten att från Vårby i söder till Liljeholmen i norr skapa en "Supercykelväg", dimensionerad för pendlingscykling med flera filer, planskildheter och prioritet i korsningar.

 

2012-08-24 12:18   Andreas

Bra Mats!

Och bra Krister även du.

Vad avser Förbifarten så riktar du in dig på korsningarna - kommer man som cyklist att överhuvudtaget att kunna cykla länge Förbifarten? Det är ju en enorm inbesparad väg för cyklister istället för att som idag cykla via Essingeleden/Västberga/Kungens Kurva om man kommer från Västerort och vill ta sig söderut (söder om Mälaren).

Mycket av Förbifarten kommer ju gå i tunnel men jag gissar att man inte inkluderar några cyklister där inte eller gående för den delen...

 

2012-08-24 11:43   Mats

Hej Krister,
Så här skrev jag till Anders Ekegren i Solna, stadsbyggnadskommunalråd och vice ordförande i kommunstyrelsen, då jag uppfattar trafiklösningen vid nya arenan som en ytterligare försämring:
"Men, det som bekymrar mig är att i de trafikstrategiska planerna för kommunerna runt Stockholm, (och även Stockholm) så skriver man alltid att man vill att pendlingscyklingen skall öka, men i verkligheten tar man till åtgärder som försämrar. Ett exempel är Sollentuna som nu bygger kombinera de gång-och cykelbanor på trottoarerna utefter genomfartsvägarna/huvdlederna. Det innebär att man tvingar upp oss cyklister, som tidigare använt vägrenen att cykla på, upp på “trottoarerna”. Vid varje kvarter drar man in cykelöverfarten så att den trafik som skall ut på huvudleden hamnar bakom markeringen för väjningsplikten vilket innebär att bilarna inte bara blockerar alla överfarter utan det innebär att bilarna inte behöver väja för cyklisterna. Det skapar otroligt många olyckstillbud förutom att det totalt stör rytmen för cyklisten. Det värsta av allt är att den typen av överfarter är rekommenderade i en utredning från Trafikverket.
Att skapa kombinerade gång- och cykelvägar på trottoarerna innebär också att den ordinarie körbanan blir smalare och bilarna kan inte passera oss cyklister som väljer det alternativet utan att gå ut i motsatt körbana. Det skapar irritation och olyckstillbud då bilar pressar sig förbi ändå.
När det gäller Solna och ditt bord så har jag bl a läst den fördjupade översiktsplanen över Solna station och arenastaden. Där pratar man endast om gång- och cykeltrafik i ett ord, GC-trafik. Inte ett ord om att ett av de stora pendelstråken för cyklister går Kolonnvägen. Inte ett ord om att separera gång- och cykeltrafikanter.
Titta också på detaljplanen över området hur många 90-graderssvängar man tänker sig anlägga för den norr- sydgående cykeltrafiken parallellt med Kolonnvägen vid anslutningen till den nya bron över spåren till arenan. Här har du nu chansen att tänka utanför lådan och rätta till felen:
Se till att Kolonnvägen i dess helhet får snabbcykelfält för oss pendlingscyklister! Lösningen som är inritad fungerar säkert för "promenadcyklisterna". "

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!