Trafikverket - låt inte idiotin segra! - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Broar
  9. > cargobike
  10. > Cykelbloggare
  11. > Cykelbox
  12. > Cykelfrämjandet
  13. > Cykelglädje
  14. > Cykelhjälmslag
  15. > Cykelinfrastruktur
  16. > Cykelparkering
  17. > Cykelpendling
  18. > Cykelpolitik
  19. > Cykelresa
  20. > Cykelöverfart
  21. > Cykla höger vid rött
  22. > Cykla med barn
  23. > Cykla till skolan
  24. > Cyklande barn
  25. > Danmark
  26. > Davos
  27. > Debatt
  28. > Design
  29. > Desire lines
  30. > Drift & underhåll
  31. > Däck
  32. > Elcykel
  33. > Felanmälningssystem
  34. > Framkomlighet
  35. > Gatubantning
  36. > Groningen
  37. > Grus
  38. > Gå på cykelbanan
  39. > Gång- och cykelbana
  40. > Gästbloggare
  41. > Hinder på cykelbanan
  42. > Hinderbana
  43. > Hjälm
  44. > Hjälmlag
  45. > Holland
  46. > Humor
  47. > hållbart samhälle
  48. > Kläder
  49. > kollektivtrafik
  50. > Konfliktdesign
  51. > Konst
  52. > Köpenhamn
  53. > Lastcykel
  54. > Lådcyklar
  55. > Lånecyklar
  56. > Lövhalka
  57. > Media
  58. > Miljö
  59. > Motormännen
  60. > Nacka
  61. > Nationell cykelstrategi
  62. > Nederländerna
  63. > New York
  64. > Nollvisionen
  65. > Nya Slussen
  66. > Omklädningsrum
  67. > Polisen
  68. > Politik
  69. > Popup-cykelbana
  70. > Regional cykelplan
  71. > Regionala cykelstråk
  72. > Rullstolscykel
  73. > Rödljuscykling
  74. > Samhälls- och trafikplanering
  75. > Samhällsekonomin
  76. > Självkörande fordon
  77. > Skärmar
  78. > Snabbcykelväg
  79. > Sollentuna
  80. > Solna
  81. > Sopsaltning
  82. > Sportcyklist
  83. > Stella Fare
  84. > Stockholm
  85. > Stockholms Handelskammare
  86. > Stolpar i cykelbanan
  87. > Svensk Cykling
  88. > Svängfest
  89. > Torkrum
  90. > Trafiklagstiftning
  91. > Trafikmaktordning
  92. > Trafikplanering
  93. > Trafikrapportör
  94. > Trafikregler
  95. > Trafiksignaler
  96. > Trafiksäkerhet
  97. > Trafikverket
  98. > Täby
  99. > Tävling
  100. > USA
  101. > Vintercykling
  102. > Vinterväghållning
  103. > VTI
  104. > Vägarbeten
  105. > Väjningsplikt
  106. > Västerbron
  107. > Växtlighet
  108. > Åland
  109. > Önskelista

Trafikverket - låt inte idiotin segra!

24 aug 2012
av: Krister Isaksson

 

Uppdrag granskning ang. E4 Förbilfart Stockholm gick ju i repris på SVT nyligen. Dessa typer av projekt verkar ju ha sitt eget liv och drivs många gånger stick i stäv mot andra fattade beslut. Och ibland på väldigt lösa grunder och svajiga beslutsunderlag, det verkar som idiotin är på väg att segra! Om det nu blir så att vi får leva med skiten och kommer att bränna iväg 27 miljarder eller vad det nu slutar på kunde man ju önska sig att Trafikverket passade på att göra det så bra som möjligt för övriga trafikantgrupper som berörs av detta mastodontprojekt. Så är tyvärr inte fallet. En genomgång av arbetsplaner, miljökonsekvensbeskrivningar och utlåtanden i projektet E4 Förbilfart Stockholm visar på ett direkt undermåligt hanterande av cykeltrafiken, många gånger i strid med styrdokument, råd och riktlinjer som Trafikverket har att rätta sig efter.

Stora och omfattande trafikplatser kommer att skapas som får negativa och besvärliga konsekvenser för cykeltrafiken (och gående) i form av omvägar, fördröjningar, trafiksäkerhetproblem, bärriärer osv.

Vad skulle då kunna göras? I sådana här gigantiska infrastrukturprojekt finns mycket stora möjligheter att göra mycket bra åtgärder och lösningar för cyklister. De kostar tämligen lite att göra om de görs i samband med dessa gigantiska projekt och de är alltid mer samhällsekonomiskt nyttiga än väginvesteringar, se bara den här rapporten! Att göra dem i efterhand blir avsevärt dyrare och ibland nästan omöjligt. Ta en titt på bilderna nedan och tänk er trafikplatserna Kungens Kurva, Häggvik och Hjulsta som ju ska byggs om i samband med Förbilfarten. Tror ni att det är något sådant vi kommer att få se? En modernare trafikplanering och trafiksystem som både bildligt och bokstavligen visar hur trafikhierarkierna i en framtidsinriktad stad kan se ut. Icke sa nicke, men det är inte försent! Det är bara för projektledarna och övriga ansvariga i Trafikverket att sticka i väg på lite studieresor, få lite inspiration och kunskap så fixar de biffen! Man kan om man vill!

Den svävande cykelcirkulationen i Eindhoven, Holland:

Utgångsläget var en stor trafikplats i form av en cirkulationsplats i utkanten av Eindhoven. Det fanns separat cykelbanor runt omkring och passagerna var signalreglerade, en lösning som bedömdes otillräcklig både vad gäller cyklisters (och gåendes) säkerhet och framkomlighet.

Innan ombyggnad

Så här gjorde man. En "flytande" cirkulationsplats för cykeltrafiken vilket gör att cyklister är separerade i tid och rum från motorfordonen. Både trafiksäkerheten och framkomligheten förbättras avsevärt. Konstruktionen står verkligen ut och är nu ett nytt landmärke när man kommer till Eindhoven, signalen blir att här cyklar vi och satsar på exceptionell infrastruktur för cykeltrafik.

Den nya "flytande" cykelcirkulationen, Hovenring.

Ni finner mer information om detta spektakulära bygget här: BicycleDutch

 

 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sextiosju med siffror i fältet här


Kommentarer


2014-02-09 22:23   E

Pga förbifarten bygger man om akallalänken. TrV betalar men det är stadens väg, så de bestämmer hur. Staden tar dock inte chansen utan beställer en väg med lägsta tänkbara standard på GC-banan. Ingen trafikplanerare reagerar...

 

2012-08-26 12:24   vator172

Visst bra med separering i höjdled men alldeles för många alldeles för tvära 90 graders svängar. fyra stycken för att köra rakt fram! Precis lika korkat som de flesta nya cykelbanor/vägar som byggs runt om i Sverige.

 

2012-08-24 13:02   Krister Isaksson

Mats, mycket bra intiativ. Detta är ett sätt att påverka och förhoppningsvis få till stånd förändringar och förbättringar.

Andreas, nej där Förbifarten går i tunnel/bro kommer det inte vara möjligt att cykla. Att cykla i tunnel med eller i nära ansluttning till biltrafik är ingen höjdare. Broarna däremot borde analyseras ur ett cykelperspektiv och se om där finns någon potential, detta är inte gjort.
Man kanske kan uppfatta det som jag beskrev enbart korsningar men i t ex Kungens Kurva sträcker sig Förbifarten i ytläge från Vårby Backe i söder till Smistavägen i norr, en sträcka på över en kilometer. Här finns stora möjligheter att skapa mycket bra cykelinfrastruktur, både längs med och tvärs över Förbifarten. Sätter man det sedan i sammanhang med Stockolms stads nya cykelplan finns här möjligeheten att från Vårby i söder till Liljeholmen i norr skapa en "Supercykelväg", dimensionerad för pendlingscykling med flera filer, planskildheter och prioritet i korsningar.

 

2012-08-24 12:18   Andreas

Bra Mats!

Och bra Krister även du.

Vad avser Förbifarten så riktar du in dig på korsningarna - kommer man som cyklist att överhuvudtaget att kunna cykla länge Förbifarten? Det är ju en enorm inbesparad väg för cyklister istället för att som idag cykla via Essingeleden/Västberga/Kungens Kurva om man kommer från Västerort och vill ta sig söderut (söder om Mälaren).

Mycket av Förbifarten kommer ju gå i tunnel men jag gissar att man inte inkluderar några cyklister där inte eller gående för den delen...

 

2012-08-24 11:43   Mats

Hej Krister,
Så här skrev jag till Anders Ekegren i Solna, stadsbyggnadskommunalråd och vice ordförande i kommunstyrelsen, då jag uppfattar trafiklösningen vid nya arenan som en ytterligare försämring:
"Men, det som bekymrar mig är att i de trafikstrategiska planerna för kommunerna runt Stockholm, (och även Stockholm) så skriver man alltid att man vill att pendlingscyklingen skall öka, men i verkligheten tar man till åtgärder som försämrar. Ett exempel är Sollentuna som nu bygger kombinera de gång-och cykelbanor på trottoarerna utefter genomfartsvägarna/huvdlederna. Det innebär att man tvingar upp oss cyklister, som tidigare använt vägrenen att cykla på, upp på “trottoarerna”. Vid varje kvarter drar man in cykelöverfarten så att den trafik som skall ut på huvudleden hamnar bakom markeringen för väjningsplikten vilket innebär att bilarna inte bara blockerar alla överfarter utan det innebär att bilarna inte behöver väja för cyklisterna. Det skapar otroligt många olyckstillbud förutom att det totalt stör rytmen för cyklisten. Det värsta av allt är att den typen av överfarter är rekommenderade i en utredning från Trafikverket.
Att skapa kombinerade gång- och cykelvägar på trottoarerna innebär också att den ordinarie körbanan blir smalare och bilarna kan inte passera oss cyklister som väljer det alternativet utan att gå ut i motsatt körbana. Det skapar irritation och olyckstillbud då bilar pressar sig förbi ändå.
När det gäller Solna och ditt bord så har jag bl a läst den fördjupade översiktsplanen över Solna station och arenastaden. Där pratar man endast om gång- och cykeltrafik i ett ord, GC-trafik. Inte ett ord om att ett av de stora pendelstråken för cyklister går Kolonnvägen. Inte ett ord om att separera gång- och cykeltrafikanter.
Titta också på detaljplanen över området hur många 90-graderssvängar man tänker sig anlägga för den norr- sydgående cykeltrafiken parallellt med Kolonnvägen vid anslutningen till den nya bron över spåren till arenan. Här har du nu chansen att tänka utanför lådan och rätta till felen:
Se till att Kolonnvägen i dess helhet får snabbcykelfält för oss pendlingscyklister! Lösningen som är inritad fungerar säkert för "promenadcyklisterna". "

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!