Trafikverket och cykel - en katastrof - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > barncykel
  6. > Belysning
  7. > Bicycling
  8. > Bilhinder
  9. > Botkyrka
  10. > Broar
  11. > cargobike
  12. > Cykelbloggare
  13. > Cykelbox
  14. > Cykelfrämjandet
  15. > Cykelglädje
  16. > Cykelhjälmslag
  17. > Cykelinfrastruktur
  18. > Cykelparkering
  19. > Cykelpendling
  20. > cykelplanering
  21. > Cykelpolitik
  22. > Cykelresa
  23. > Cykelstad
  24. > Cykeltunnel
  25. > Cykelöverfart
  26. > Cykla höger vid rött
  27. > Cykla med barn
  28. > Cykla till jobbet
  29. > Cykla till skolan
  30. > Cyklande barn
  31. > Danmark
  32. > Davos
  33. > Debatt
  34. > Design
  35. > Desire lines
  36. > Drift & underhåll
  37. > Däck
  38. > Elcykel
  39. > Felanmälningssystem
  40. > Framkomlighet
  41. > Gatubantning
  42. > Groningen
  43. > Grus
  44. > Gå på cykelbanan
  45. > Gång- och cykelbana
  46. > Gästbloggare
  47. > Hinder på cykelbanan
  48. > Hinderbana
  49. > Hjälm
  50. > Hjälmlag
  51. > Holland
  52. > Humor
  53. > hållbart samhälle
  54. > Kläder
  55. > kollektivtrafik
  56. > Konfliktdesign
  57. > Konst
  58. > Köpenhamn
  59. > Lastcykel
  60. > Lådcyklar
  61. > Lånecyklar
  62. > Lövhalka
  63. > Media
  64. > Miljö
  65. > Motormännen
  66. > Nacka
  67. > Nationell cykelstrategi
  68. > Nederländerna
  69. > New York
  70. > Nollvisionen
  71. > Norra Djurgårdsstaden
  72. > Nya Slussen
  73. > Omklädningsrum
  74. > Packning
  75. > Polisen
  76. > Politik
  77. > Popup-cykelbana
  78. > Regional cykelplan
  79. > Regionala cykelstråk
  80. > Rullstolscykel
  81. > Ryggsäck
  82. > Rödljuscykling
  83. > Samhälls- och trafikplanering
  84. > Samhällsekonomin
  85. > Shimano
  86. > Självkörande fordon
  87. > Skärmar
  88. > Snabbcykelväg
  89. > Sollentuna
  90. > Solna
  91. > Sopsaltning
  92. > Sportcyklist
  93. > Stadsgata
  94. > Stella Fare
  95. > Stockholm
  96. > Stockholms Handelskammare
  97. > Stolpar i cykelbanan
  98. > Svensk Cykling
  99. > Svängfest
  100. > Torkrum
  101. > Trafiklagstiftning
  102. > Trafikmaktordning
  103. > Trafikplanering
  104. > Trafikrapportör
  105. > Trafikregler
  106. > Trafiksignaler
  107. > Trafiksäkerhet
  108. > Trafikverket
  109. > Täby
  110. > Tävling
  111. > USA
  112. > Vintercykling
  113. > Vinterpendling
  114. > Vinterväghållning
  115. > VTI
  116. > Vägarbeten
  117. > Väjningsplikt
  118. > Västerbron
  119. > Växtlighet
  120. > Åland
  121. > Önskelista
  122. > Örbyleden

Trafikverket och cykel - en katastrof

10 aug 2019
av: Krister Isaksson

En bild säger så mycket. Bilden visar en så kallad cykelbana. Trafikverkets cykelbana. Där väljer verket att ställa en stolpe – i cykelbanan. Verket väljer också att asfaltera om körbanorna – men inte cykelbanan. Istället placeras asfaltsskarven mitt i cykelbanan. Där den dels utgör fara vid påcykling, dels släpper skarven ständigt från sig massor av stenar som blir liggande i cykelbanan. Och ovanpå allt detta så har verket gett sin entreprenör i uppdrag att slyröja slänten – och lämna skiten kvar i cykelbanan.


Väg 260 - Gudöbroleden. Foto: David Lindberg

Trafikverket har ett regeringsuppdrag sedan flera år tillbaka – uppdraget Ökad och säker cykling. Detta är alltså Trafikverkets syn och förhållningssätt till cykeltrafik – du kan placera och lämna vilket skit som helst i cykelbanan. Det är så här verket arbetar med regeringsuppdraget – så här ser verkligheten ut för de som väljer cykeln som transportmedel - det är långt från alla de fina orden i olika strategier och dokument. Trafikverket är i verkligheten mycket tydliga med att Nollvisionen gäller inte cykeltrafiken. Och inte är detta något enskilt litet undantag – det är satt i system. Klicka gärna på länkarna här nedan så blir systemfelet ännu tydligare.

Uppdaterad 2019-08-12
Fick ytterligare bilder från Gudöbroleden av några läsare. Självklart har inget hänt. Sly, sten, jord och annat skit ligger kvar på cykelbanan. Vi ser även tydligt gränsen mellan de olika beläggningarna, det är som att cykla på ett ständigt oljegrus. En trafikmiljö för ökad och säker cykling signerad Trafikverket år 2019.


Sly som täcker halva cykelbanan. Foto: David Lindberg


Var ska vi ställa stolpen? I cykelbanan så klart! Studerar kvalitén på beläggningen - minst sagt usel. Foto: Mathias Haas


Detta är skarven mellan de olika beläggningarna - mitt i cykelbanan. Foto: Mathias Haas


En skarv och beläggning som ständigt släpper sten från sig. Sten som blir liggande på cykelbanan. Foto: Mathias Haas


När man kör med röjningsmaskinen i dikeskanten dras allt möjligt upp på cykelbanan. Som här - en stor sten. Och den är ju lätt att se under alla förhållanden? Som tur är var fotografen en ansvarskännande person och flyttade på stenen - ett nollvisionsarbete utfört av en brukare. Foto: Mathias Haas

Relaterade länkar:

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sextiosju med siffror i fältet här


Kommentarer


2019-09-12 23:13   Johan

Deppigt detta med Trafikverket och cykel. Där vi bor har kommunen åtminstone gjort ett försök att hålla drift och underhåll på cykelvägar i okej skick runt Trafikverkets vägar. Men så fort man kommer in på de vägar där Trafikverket har ansvar är det som ett skärm, hål, sprickor, grus, oseriös vinterväghållning, vägar som är helt lämnade åt sitt öde. Vi har kontaktat Trafikverket som säger att de är medvetna om underhållsbehov men att det inte finns pengar. Hur ska man som vanlig skattebetalande medborgare agera då egentligen. Funderar på att återkomma till dem med frågor om hur deras underhållsnivå går ihop med cykelstrategi och vem som är ansvarig för budgeteringen och om det finns någon underhållsplan.

 

2019-09-01 07:30   Krister Isaksson

Ja du "Bekymrad", med den logiken kan vi ju dra ner standarden och kvalitén på vägunderhållet, spara en jäkla massa pengar och säga åt alla som kör bil att skaffa ett terrängfordon. Det verkar ju intelligent...

 

2019-08-20 12:52   Bekymrad

Snacka om värdsligt problem. Skippa gubbräsern och köp en dämpad mtb så kommer du fram. Känns lite skitnödigt

 

2019-08-14 14:40   Jens

Såga ned stolpen någon natt och lägg den i körbanan. Det krävs aktivt motstånd mot alla dumheter de utsätter oss för.

 

2019-08-13 14:55   Torbjörn Albért

Hög tid att ta ifrån Trafikverket allt ansvar för motortrafik (Det byggs motortrafikleder som inte behövs när vi ska minska motortrafiken), järnvägstrafik (tja, ni vet) och cykeltrafik (se ovan).
Man behöver också revidera ASEK, allmän samhällsekonomisk kalkyl eller dess ingångsvärden), som motiverar fler och breddade motortrafikleder. Möjligen kan den ersättas med VMT:
http://opr.ca.gov/ceqa/updates/sb-743/

 

2019-08-12 21:59   Björn Eriksson

Alla gamla vägar som haft vägren på bägge sidor och som nu byggs om till 9-metersvägar är ju även de ett skämt, ett exempel är vägen mellan Söderhamn och Bollnäs, R50, som byggs om till 9-meters, där fanns vägren, men nu är det väl tveksamt om det är 20 cm utanför strecken. Jag kände mig lite säkrare när jag hade vägren att hålla ut på, men nu måste jag ut i trafiken om jag skall cykla den vägen.

 

2019-08-12 17:19   Mia

Det mest skrämmande med detta inlägg är egentligen inte bilderna och förhållandena på cykelbanan utmed Gudöbroleden. Det är självklart illa nog. Men det som verkligen tar andan ur mig och visar på allvaret, omfattningen och det fullständiga haveriet är ju alla relaterade inlägg. Inte ett enskilt fall, inte ett litet misstag utan som du säger - ett fullständigt systemfel och katastrof. Som att inblandade individer på Trafikverket och deras entreprenörer fullständigt skiter i cykeltrafik och vad de utsätter människor som cyklar för. Skrämmande cynism och så fruktansvärt oprofessionellt. Sorgliga yrkesmän.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!