Trafikverket och cykel - en katastrof - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Botkyrka
  9. > Broar
  10. > cargobike
  11. > Cykelbloggare
  12. > Cykelbox
  13. > Cykelfrämjandet
  14. > Cykelglädje
  15. > Cykelhjälmslag
  16. > Cykelinfrastruktur
  17. > Cykelparkering
  18. > Cykelpendling
  19. > Cykelpolitik
  20. > Cykelresa
  21. > Cykelstad
  22. > Cykeltunnel
  23. > Cykelöverfart
  24. > Cykla höger vid rött
  25. > Cykla med barn
  26. > Cykla till jobbet
  27. > Cykla till skolan
  28. > Cyklande barn
  29. > Danmark
  30. > Davos
  31. > Debatt
  32. > Design
  33. > Desire lines
  34. > Drift & underhåll
  35. > Däck
  36. > Elcykel
  37. > Felanmälningssystem
  38. > Framkomlighet
  39. > Gatubantning
  40. > Groningen
  41. > Grus
  42. > Gå på cykelbanan
  43. > Gång- och cykelbana
  44. > Gästbloggare
  45. > Hinder på cykelbanan
  46. > Hinderbana
  47. > Hjälm
  48. > Hjälmlag
  49. > Holland
  50. > Humor
  51. > hållbart samhälle
  52. > Kläder
  53. > kollektivtrafik
  54. > Konfliktdesign
  55. > Konst
  56. > Köpenhamn
  57. > Lastcykel
  58. > Lådcyklar
  59. > Lånecyklar
  60. > Lövhalka
  61. > Media
  62. > Miljö
  63. > Motormännen
  64. > Nacka
  65. > Nationell cykelstrategi
  66. > Nederländerna
  67. > New York
  68. > Nollvisionen
  69. > Norra Djurgårdsstaden
  70. > Nya Slussen
  71. > Omklädningsrum
  72. > Packning
  73. > Polisen
  74. > Politik
  75. > Popup-cykelbana
  76. > Regional cykelplan
  77. > Regionala cykelstråk
  78. > Rullstolscykel
  79. > Ryggsäck
  80. > Rödljuscykling
  81. > Samhälls- och trafikplanering
  82. > Samhällsekonomin
  83. > Shimano
  84. > Självkörande fordon
  85. > Skärmar
  86. > Snabbcykelväg
  87. > Sollentuna
  88. > Solna
  89. > Sopsaltning
  90. > Sportcyklist
  91. > Stella Fare
  92. > Stockholm
  93. > Stockholms Handelskammare
  94. > Stolpar i cykelbanan
  95. > Svensk Cykling
  96. > Svängfest
  97. > Torkrum
  98. > Trafiklagstiftning
  99. > Trafikmaktordning
  100. > Trafikplanering
  101. > Trafikrapportör
  102. > Trafikregler
  103. > Trafiksignaler
  104. > Trafiksäkerhet
  105. > Trafikverket
  106. > Täby
  107. > Tävling
  108. > USA
  109. > Vintercykling
  110. > Vinterpendling
  111. > Vinterväghållning
  112. > VTI
  113. > Vägarbeten
  114. > Väjningsplikt
  115. > Västerbron
  116. > Växtlighet
  117. > Åland
  118. > Önskelista

Trafikverket och cykel - en katastrof

10 aug 2019
av: Krister Isaksson

En bild säger så mycket. Bilden visar en så kallad cykelbana. Trafikverkets cykelbana. Där väljer verket att ställa en stolpe – i cykelbanan. Verket väljer också att asfaltera om körbanorna – men inte cykelbanan. Istället placeras asfaltsskarven mitt i cykelbanan. Där den dels utgör fara vid påcykling, dels släpper skarven ständigt från sig massor av stenar som blir liggande i cykelbanan. Och ovanpå allt detta så har verket gett sin entreprenör i uppdrag att slyröja slänten – och lämna skiten kvar i cykelbanan.


Väg 260 - Gudöbroleden. Foto: David Lindberg

Trafikverket har ett regeringsuppdrag sedan flera år tillbaka – uppdraget Ökad och säker cykling. Detta är alltså Trafikverkets syn och förhållningssätt till cykeltrafik – du kan placera och lämna vilket skit som helst i cykelbanan. Det är så här verket arbetar med regeringsuppdraget – så här ser verkligheten ut för de som väljer cykeln som transportmedel - det är långt från alla de fina orden i olika strategier och dokument. Trafikverket är i verkligheten mycket tydliga med att Nollvisionen gäller inte cykeltrafiken. Och inte är detta något enskilt litet undantag – det är satt i system. Klicka gärna på länkarna här nedan så blir systemfelet ännu tydligare.

Uppdaterad 2019-08-12
Fick ytterligare bilder från Gudöbroleden av några läsare. Självklart har inget hänt. Sly, sten, jord och annat skit ligger kvar på cykelbanan. Vi ser även tydligt gränsen mellan de olika beläggningarna, det är som att cykla på ett ständigt oljegrus. En trafikmiljö för ökad och säker cykling signerad Trafikverket år 2019.


Sly som täcker halva cykelbanan. Foto: David Lindberg


Var ska vi ställa stolpen? I cykelbanan så klart! Studerar kvalitén på beläggningen - minst sagt usel. Foto: Mathias Haas


Detta är skarven mellan de olika beläggningarna - mitt i cykelbanan. Foto: Mathias Haas


En skarv och beläggning som ständigt släpper sten från sig. Sten som blir liggande på cykelbanan. Foto: Mathias Haas


När man kör med röjningsmaskinen i dikeskanten dras allt möjligt upp på cykelbanan. Som här - en stor sten. Och den är ju lätt att se under alla förhållanden? Som tur är var fotografen en ansvarskännande person och flyttade på stenen - ett nollvisionsarbete utfört av en brukare. Foto: Mathias Haas

Relaterade länkar:

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet tjugo med siffror i fältet här


Kommentarer


2019-09-12 23:13   Johan

Deppigt detta med Trafikverket och cykel. Där vi bor har kommunen åtminstone gjort ett försök att hålla drift och underhåll på cykelvägar i okej skick runt Trafikverkets vägar. Men så fort man kommer in på de vägar där Trafikverket har ansvar är det som ett skärm, hål, sprickor, grus, oseriös vinterväghållning, vägar som är helt lämnade åt sitt öde. Vi har kontaktat Trafikverket som säger att de är medvetna om underhållsbehov men att det inte finns pengar. Hur ska man som vanlig skattebetalande medborgare agera då egentligen. Funderar på att återkomma till dem med frågor om hur deras underhållsnivå går ihop med cykelstrategi och vem som är ansvarig för budgeteringen och om det finns någon underhållsplan.

 

2019-09-01 07:30   Krister Isaksson

Ja du "Bekymrad", med den logiken kan vi ju dra ner standarden och kvalitén på vägunderhållet, spara en jäkla massa pengar och säga åt alla som kör bil att skaffa ett terrängfordon. Det verkar ju intelligent...

 

2019-08-20 12:52   Bekymrad

Snacka om värdsligt problem. Skippa gubbräsern och köp en dämpad mtb så kommer du fram. Känns lite skitnödigt

 

2019-08-14 14:40   Jens

Såga ned stolpen någon natt och lägg den i körbanan. Det krävs aktivt motstånd mot alla dumheter de utsätter oss för.

 

2019-08-13 14:55   Torbjörn Albért

Hög tid att ta ifrån Trafikverket allt ansvar för motortrafik (Det byggs motortrafikleder som inte behövs när vi ska minska motortrafiken), järnvägstrafik (tja, ni vet) och cykeltrafik (se ovan).
Man behöver också revidera ASEK, allmän samhällsekonomisk kalkyl eller dess ingångsvärden), som motiverar fler och breddade motortrafikleder. Möjligen kan den ersättas med VMT:
http://opr.ca.gov/ceqa/updates/sb-743/

 

2019-08-12 21:59   Björn Eriksson

Alla gamla vägar som haft vägren på bägge sidor och som nu byggs om till 9-metersvägar är ju även de ett skämt, ett exempel är vägen mellan Söderhamn och Bollnäs, R50, som byggs om till 9-meters, där fanns vägren, men nu är det väl tveksamt om det är 20 cm utanför strecken. Jag kände mig lite säkrare när jag hade vägren att hålla ut på, men nu måste jag ut i trafiken om jag skall cykla den vägen.

 

2019-08-12 17:19   Mia

Det mest skrämmande med detta inlägg är egentligen inte bilderna och förhållandena på cykelbanan utmed Gudöbroleden. Det är självklart illa nog. Men det som verkligen tar andan ur mig och visar på allvaret, omfattningen och det fullständiga haveriet är ju alla relaterade inlägg. Inte ett enskilt fall, inte ett litet misstag utan som du säger - ett fullständigt systemfel och katastrof. Som att inblandade individer på Trafikverket och deras entreprenörer fullständigt skiter i cykeltrafik och vad de utsätter människor som cyklar för. Skrämmande cynism och så fruktansvärt oprofessionellt. Sorgliga yrkesmän.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!