Trafikverket: vi gör ingenting - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Botkyrka
  9. > Broar
  10. > cargobike
  11. > Cykelbloggare
  12. > Cykelbox
  13. > Cykelfrämjandet
  14. > Cykelglädje
  15. > Cykelhjälmslag
  16. > Cykelinfrastruktur
  17. > Cykelparkering
  18. > Cykelpendling
  19. > Cykelpolitik
  20. > Cykelresa
  21. > Cykelstad
  22. > Cykeltunnel
  23. > Cykelöverfart
  24. > Cykla höger vid rött
  25. > Cykla med barn
  26. > Cykla till jobbet
  27. > Cykla till skolan
  28. > Cyklande barn
  29. > Danmark
  30. > Davos
  31. > Debatt
  32. > Design
  33. > Desire lines
  34. > Drift & underhåll
  35. > Däck
  36. > Elcykel
  37. > Felanmälningssystem
  38. > Framkomlighet
  39. > Gatubantning
  40. > Groningen
  41. > Grus
  42. > Gå på cykelbanan
  43. > Gång- och cykelbana
  44. > Gästbloggare
  45. > Hinder på cykelbanan
  46. > Hinderbana
  47. > Hjälm
  48. > Hjälmlag
  49. > Holland
  50. > Humor
  51. > hållbart samhälle
  52. > Kläder
  53. > kollektivtrafik
  54. > Konfliktdesign
  55. > Konst
  56. > Köpenhamn
  57. > Lastcykel
  58. > Lådcyklar
  59. > Lånecyklar
  60. > Lövhalka
  61. > Media
  62. > Miljö
  63. > Motormännen
  64. > Nacka
  65. > Nationell cykelstrategi
  66. > Nederländerna
  67. > New York
  68. > Nollvisionen
  69. > Norra Djurgårdsstaden
  70. > Nya Slussen
  71. > Omklädningsrum
  72. > Packning
  73. > Polisen
  74. > Politik
  75. > Popup-cykelbana
  76. > Regional cykelplan
  77. > Regionala cykelstråk
  78. > Rullstolscykel
  79. > Ryggsäck
  80. > Rödljuscykling
  81. > Samhälls- och trafikplanering
  82. > Samhällsekonomin
  83. > Shimano
  84. > Självkörande fordon
  85. > Skärmar
  86. > Snabbcykelväg
  87. > Sollentuna
  88. > Solna
  89. > Sopsaltning
  90. > Sportcyklist
  91. > Stella Fare
  92. > Stockholm
  93. > Stockholms Handelskammare
  94. > Stolpar i cykelbanan
  95. > Svensk Cykling
  96. > Svängfest
  97. > Torkrum
  98. > Trafiklagstiftning
  99. > Trafikmaktordning
  100. > Trafikplanering
  101. > Trafikrapportör
  102. > Trafikregler
  103. > Trafiksignaler
  104. > Trafiksäkerhet
  105. > Trafikverket
  106. > Täby
  107. > Tävling
  108. > USA
  109. > Vintercykling
  110. > Vinterpendling
  111. > Vinterväghållning
  112. > VTI
  113. > Vägarbeten
  114. > Väjningsplikt
  115. > Västerbron
  116. > Växtlighet
  117. > Åland
  118. > Önskelista

Trafikverket: vi gör ingenting

7 sep 2018
av: Krister Isaksson

Året är 1997. Sveriges riksdag fattar beslut om Nollvisionen. Ett intensivt och systematiskt arbete startar med att göra trafikmiljön säkrare. Massor av miljarder har investerats sedan dess. För att minska antalet dödade och svårt skadade i trafiken, och arbetet är framgångsrikt – när det gäller motorfordonstrafiken.

Samtidigt händer det i stort sett ingenting när det gäller trafiksäkerhet för cykeltrafiken på det statliga cykelvägnätet.

För ett tag sedan skrev jag ett inlägg där jag tipsade Trafikverket om nödvändiga och framgångsrika åtgärder de kan genomföra på sina cykelvägar och framförallt på cykelpassagerna – för att åstadkomma ökad och säker cykling. En av läsarna av bloggen ställde en fråga till Trafikverket med hänvisning till inlägget:

Trafikverkets svar: "Det är viktigt att skapa säkra och tillgängliga passager för cyklister,"

Så år 2018 - 21 år efter beslutet om Nollvisionen - har Trafikverket inventerat sina cykelpassager. De har inventerat passagerna. Och kommit fram till att hälften av deras cykelpassager är minst sagt usla när det gäller cyklisters säkerhet och tillgänglighet. Men de har inte åtgärdat passagerna. Där behöver de ”klarlägga” hur de ska göra passagerna säkra. Det var ju något jag visade i mitt inlägg – vad de kan göra – det finns en åtgärdskatalog man kan bläddra i om man är osäker. I katalogen redovisas också vilka effekter som uppnås med de olika åtgärderna. Känner inte Trafikverket till den skriften? De har ju själva tagit fram och publicerat den. Sådan tvekan om vad de ska göra för biltrafiken existerar inte - där behövs inga "klarläggningar" - och där ser vi ju också stora framgångar. För där genomförs ju trafiksäkerhetshöjande åtgärder. Där plöjs miljarder ner varje år för att göra det säkrare. Cykel – not so much…

Folksams studie av dödsolyckor bland cyklister på det statliga vägnätet visar att så många som 25 procent av dödsolyckorna skulle kunna förhindras om det finns säkra cykelpassager. 25 procent. Det är några liv som skulle kunnat räddats sedan 1997... 

Fokus från Trafikverket när det gäller trafiksäkerhet och cykel är ju mer på att cyklister ska använda hjälm. Folksams studie visar att i endast 1 procent av fallen var hjälm den enda relevanta åtgärden. 1 procent.

Under tiden håller Trafikverket på att ”klarlägga hur” de ska arbeta med sina cykelpassager - 21 år efter beslutet om Nollvisionen.

Relaterade inlägg:

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet nittiofyra med siffror i fältet här


Kommentarer


2018-11-28 08:38   Johan Heimer

Jag undrar om exemplet ovan ska vara en bra korsning? Jag får det intrycket. Men jag tycker det ser ganska illa ut. Att lägga cykelpassagen en bit från huvudleden ökar olyckorna enligt (se t ex GCM-handboken). Det är dessutom en tvär kurva i bortre delen av bilden. Den vridna utfarten för bilarna för dessutom att de får sämre sikt när de ska svänga ut på huvudleden.

 

2018-11-14 13:50   Take Aanstoot

Så här skriver vägverkets årsredovisning:

En kartläggning visar att ungefär hälften av gång-,
cykel- och mopedpassager på statliga och kommunala vägar och gator har låg kvalitet.
Under 2017 var den observerade cykelhjälmsanvändningen
44 (36) procent, se diagram 8. Utvecklingen av användningen
är inte i linje med vad som krävs för att nå målet 70 procent till 2020.

Slutsats:
Så det finns alltså inget mål för säkra passager för oskyddade trafikanter, bara ett mål på hur vi ska hantera de som sopas upp i dessa osäkra passager.

 

2018-09-08 09:43   Hanna O.

Om Nya Karolinska nu utreds för vållande till annans död, varför inte utreda Trafikverket för det samma? De betar inte av sina köer, Trafikverket åtgärdar inte stora säkerhetsbrister.

 

2018-09-07 13:47   Krister Isaksson

Anders, nej det verkar ju inte vara ett problem att människor får sätta livet till eller skadas allvarligt med livslånga men. I fall inte om de satt på en cykel på en statlig väg/cykelväg. Dödsolyckor med cyklister på statligt vägnät:
50 % av alla dödsolyckor hade förhindrats om det fanns separata cykelbanor.
25 % av dödsolyckorna hade förhindras om det fanns säkra cykelpassager.
I endast 1 % av fallen var cykelhjälmen den enda relevanta åtgärden.
Men hjälm är helt avgörande enligt Trafikverket för ett framgångsrikt trafiksäkerhetsarbete...

 

2018-09-07 13:40   Krister Isaksson

Mia, tack! Ja det känns inte särskilt bra att se hur cykeltrafiken och de människor som väljer att cykla behandlas av en myndighet på detta sätt. Förhoppningsvis kan det ändras på så fler inte behöver sätta livet till eller skadas för livet.

 

2018-09-07 08:37   Anders Norén

Trafikverket känner nog till åtgärdskatalogen men själva jobbar de strikt efter VGU:s Krav-del och jag tror att korsningarna på bilderna håller överstandard jämfört med VGU:s Krav-del. Alltså finns inga problem.

En annan sak som inte finns enligt VGU:s Krav-del är cykeltrafik.

 

2018-09-07 08:19   Mia

Som du skriver - 21 år - det är många liv till spillo på grund av en total passivitet från Trafikverkets sida. Det handlar ju inte bara om dödade i nollvisionen, det handlar ju även om att reducera antalet svårt skadade vilket måste handla om tusentals alla dessa år. Effekten av de åtgärder du föreslår innebär ju en reduktion av personskador på ca 40 procent enl den publikation du hänvisar till. Obehaglig läsning detta, men stort tack för att du "gräver" fram allt detta och synliggör hur en statlig myndighet fullständigt nonchalerar sitt uppdrag. Vad säger ansvariga politiker?

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!