Trafikverket: vi gör ingenting - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Broar
  9. > cargobike
  10. > Cykelbloggare
  11. > Cykelbox
  12. > Cykelfrämjandet
  13. > Cykelglädje
  14. > Cykelhjälmslag
  15. > Cykelinfrastruktur
  16. > Cykelparkering
  17. > Cykelpendling
  18. > Cykelpolitik
  19. > Cykelresa
  20. > Cykelöverfart
  21. > Cykla höger vid rött
  22. > Cykla med barn
  23. > Cykla till skolan
  24. > Cyklande barn
  25. > Danmark
  26. > Davos
  27. > Debatt
  28. > Design
  29. > Desire lines
  30. > Drift & underhåll
  31. > Däck
  32. > Elcykel
  33. > Felanmälningssystem
  34. > Framkomlighet
  35. > Gatubantning
  36. > Groningen
  37. > Grus
  38. > Gå på cykelbanan
  39. > Gång- och cykelbana
  40. > Gästbloggare
  41. > Hinder på cykelbanan
  42. > Hinderbana
  43. > Hjälm
  44. > Hjälmlag
  45. > Holland
  46. > Humor
  47. > hållbart samhälle
  48. > Kläder
  49. > kollektivtrafik
  50. > Konfliktdesign
  51. > Konst
  52. > Köpenhamn
  53. > Lastcykel
  54. > Lådcyklar
  55. > Lånecyklar
  56. > Lövhalka
  57. > Media
  58. > Miljö
  59. > Motormännen
  60. > Nacka
  61. > Nationell cykelstrategi
  62. > Nederländerna
  63. > New York
  64. > Nollvisionen
  65. > Nya Slussen
  66. > Omklädningsrum
  67. > Polisen
  68. > Politik
  69. > Popup-cykelbana
  70. > Regional cykelplan
  71. > Regionala cykelstråk
  72. > Rullstolscykel
  73. > Rödljuscykling
  74. > Samhälls- och trafikplanering
  75. > Samhällsekonomin
  76. > Självkörande fordon
  77. > Skärmar
  78. > Snabbcykelväg
  79. > Sollentuna
  80. > Solna
  81. > Sopsaltning
  82. > Sportcyklist
  83. > Stella Fare
  84. > Stockholm
  85. > Stockholms Handelskammare
  86. > Stolpar i cykelbanan
  87. > Svensk Cykling
  88. > Svängfest
  89. > Torkrum
  90. > Trafiklagstiftning
  91. > Trafikmaktordning
  92. > Trafikplanering
  93. > Trafikrapportör
  94. > Trafikregler
  95. > Trafiksignaler
  96. > Trafiksäkerhet
  97. > Trafikverket
  98. > Täby
  99. > Tävling
  100. > USA
  101. > Vintercykling
  102. > Vinterväghållning
  103. > VTI
  104. > Vägarbeten
  105. > Väjningsplikt
  106. > Västerbron
  107. > Växtlighet
  108. > Åland
  109. > Önskelista

Trafikverket: vi gör ingenting

7 sep 2018
av: Krister Isaksson

Året är 1997. Sveriges riksdag fattar beslut om Nollvisionen. Ett intensivt och systematiskt arbete startar med att göra trafikmiljön säkrare. Massor av miljarder har investerats sedan dess. För att minska antalet dödade och svårt skadade i trafiken, och arbetet är framgångsrikt – när det gäller motorfordonstrafiken.

Samtidigt händer det i stort sett ingenting när det gäller trafiksäkerhet för cykeltrafiken på det statliga cykelvägnätet.

För ett tag sedan skrev jag ett inlägg där jag tipsade Trafikverket om nödvändiga och framgångsrika åtgärder de kan genomföra på sina cykelvägar och framförallt på cykelpassagerna – för att åstadkomma ökad och säker cykling. En av läsarna av bloggen ställde en fråga till Trafikverket med hänvisning till inlägget:

Trafikverkets svar: "Det är viktigt att skapa säkra och tillgängliga passager för cyklister,"

Så år 2018 - 21 år efter beslutet om Nollvisionen - har Trafikverket inventerat sina cykelpassager. De har inventerat passagerna. Och kommit fram till att hälften av deras cykelpassager är minst sagt usla när det gäller cyklisters säkerhet och tillgänglighet. Men de har inte åtgärdat passagerna. Där behöver de ”klarlägga” hur de ska göra passagerna säkra. Det var ju något jag visade i mitt inlägg – vad de kan göra – det finns en åtgärdskatalog man kan bläddra i om man är osäker. I katalogen redovisas också vilka effekter som uppnås med de olika åtgärderna. Känner inte Trafikverket till den skriften? De har ju själva tagit fram och publicerat den. Sådan tvekan om vad de ska göra för biltrafiken existerar inte - där behövs inga "klarläggningar" - och där ser vi ju också stora framgångar. För där genomförs ju trafiksäkerhetshöjande åtgärder. Där plöjs miljarder ner varje år för att göra det säkrare. Cykel – not so much…

Folksams studie av dödsolyckor bland cyklister på det statliga vägnätet visar att så många som 25 procent av dödsolyckorna skulle kunna förhindras om det finns säkra cykelpassager. 25 procent. Det är några liv som skulle kunnat räddats sedan 1997... 

Fokus från Trafikverket när det gäller trafiksäkerhet och cykel är ju mer på att cyklister ska använda hjälm. Folksams studie visar att i endast 1 procent av fallen var hjälm den enda relevanta åtgärden. 1 procent.

Under tiden håller Trafikverket på att ”klarlägga hur” de ska arbeta med sina cykelpassager - 21 år efter beslutet om Nollvisionen.

Relaterade inlägg:

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet fyrtiofyra med siffror i fältet här


Kommentarer


2018-11-28 08:38   Johan Heimer

Jag undrar om exemplet ovan ska vara en bra korsning? Jag får det intrycket. Men jag tycker det ser ganska illa ut. Att lägga cykelpassagen en bit från huvudleden ökar olyckorna enligt (se t ex GCM-handboken). Det är dessutom en tvär kurva i bortre delen av bilden. Den vridna utfarten för bilarna för dessutom att de får sämre sikt när de ska svänga ut på huvudleden.

 

2018-11-14 13:50   Take Aanstoot

Så här skriver vägverkets årsredovisning:

En kartläggning visar att ungefär hälften av gång-,
cykel- och mopedpassager på statliga och kommunala vägar och gator har låg kvalitet.
Under 2017 var den observerade cykelhjälmsanvändningen
44 (36) procent, se diagram 8. Utvecklingen av användningen
är inte i linje med vad som krävs för att nå målet 70 procent till 2020.

Slutsats:
Så det finns alltså inget mål för säkra passager för oskyddade trafikanter, bara ett mål på hur vi ska hantera de som sopas upp i dessa osäkra passager.

 

2018-09-08 09:43   Hanna O.

Om Nya Karolinska nu utreds för vållande till annans död, varför inte utreda Trafikverket för det samma? De betar inte av sina köer, Trafikverket åtgärdar inte stora säkerhetsbrister.

 

2018-09-07 13:47   Krister Isaksson

Anders, nej det verkar ju inte vara ett problem att människor får sätta livet till eller skadas allvarligt med livslånga men. I fall inte om de satt på en cykel på en statlig väg/cykelväg. Dödsolyckor med cyklister på statligt vägnät:
50 % av alla dödsolyckor hade förhindrats om det fanns separata cykelbanor.
25 % av dödsolyckorna hade förhindras om det fanns säkra cykelpassager.
I endast 1 % av fallen var cykelhjälmen den enda relevanta åtgärden.
Men hjälm är helt avgörande enligt Trafikverket för ett framgångsrikt trafiksäkerhetsarbete...

 

2018-09-07 13:40   Krister Isaksson

Mia, tack! Ja det känns inte särskilt bra att se hur cykeltrafiken och de människor som väljer att cykla behandlas av en myndighet på detta sätt. Förhoppningsvis kan det ändras på så fler inte behöver sätta livet till eller skadas för livet.

 

2018-09-07 08:37   Anders Norén

Trafikverket känner nog till åtgärdskatalogen men själva jobbar de strikt efter VGU:s Krav-del och jag tror att korsningarna på bilderna håller överstandard jämfört med VGU:s Krav-del. Alltså finns inga problem.

En annan sak som inte finns enligt VGU:s Krav-del är cykeltrafik.

 

2018-09-07 08:19   Mia

Som du skriver - 21 år - det är många liv till spillo på grund av en total passivitet från Trafikverkets sida. Det handlar ju inte bara om dödade i nollvisionen, det handlar ju även om att reducera antalet svårt skadade vilket måste handla om tusentals alla dessa år. Effekten av de åtgärder du föreslår innebär ju en reduktion av personskador på ca 40 procent enl den publikation du hänvisar till. Obehaglig läsning detta, men stort tack för att du "gräver" fram allt detta och synliggör hur en statlig myndighet fullständigt nonchalerar sitt uppdrag. Vad säger ansvariga politiker?

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!