Trafikverket: vi gör ingenting - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Broar
  9. > cargobike
  10. > Cykelbloggare
  11. > Cykelbox
  12. > Cykelfrämjandet
  13. > Cykelglädje
  14. > Cykelhjälmslag
  15. > Cykelinfrastruktur
  16. > Cykelparkering
  17. > Cykelpendling
  18. > Cykelpolitik
  19. > Cykelresa
  20. > Cykelstad
  21. > Cykelöverfart
  22. > Cykla höger vid rött
  23. > Cykla med barn
  24. > Cykla till jobbet
  25. > Cykla till skolan
  26. > Cyklande barn
  27. > Danmark
  28. > Davos
  29. > Debatt
  30. > Design
  31. > Desire lines
  32. > Drift & underhåll
  33. > Däck
  34. > Elcykel
  35. > Felanmälningssystem
  36. > Framkomlighet
  37. > Gatubantning
  38. > Groningen
  39. > Grus
  40. > Gå på cykelbanan
  41. > Gång- och cykelbana
  42. > Gästbloggare
  43. > Hinder på cykelbanan
  44. > Hinderbana
  45. > Hjälm
  46. > Hjälmlag
  47. > Holland
  48. > Humor
  49. > hållbart samhälle
  50. > Kläder
  51. > kollektivtrafik
  52. > Konfliktdesign
  53. > Konst
  54. > Köpenhamn
  55. > Lastcykel
  56. > Lådcyklar
  57. > Lånecyklar
  58. > Lövhalka
  59. > Media
  60. > Miljö
  61. > Motormännen
  62. > Nacka
  63. > Nationell cykelstrategi
  64. > Nederländerna
  65. > New York
  66. > Nollvisionen
  67. > Nya Slussen
  68. > Omklädningsrum
  69. > Polisen
  70. > Politik
  71. > Popup-cykelbana
  72. > Regional cykelplan
  73. > Regionala cykelstråk
  74. > Rullstolscykel
  75. > Rödljuscykling
  76. > Samhälls- och trafikplanering
  77. > Samhällsekonomin
  78. > Shimano
  79. > Självkörande fordon
  80. > Skärmar
  81. > Snabbcykelväg
  82. > Sollentuna
  83. > Solna
  84. > Sopsaltning
  85. > Sportcyklist
  86. > Stella Fare
  87. > Stockholm
  88. > Stockholms Handelskammare
  89. > Stolpar i cykelbanan
  90. > Svensk Cykling
  91. > Svängfest
  92. > Torkrum
  93. > Trafiklagstiftning
  94. > Trafikmaktordning
  95. > Trafikplanering
  96. > Trafikrapportör
  97. > Trafikregler
  98. > Trafiksignaler
  99. > Trafiksäkerhet
  100. > Trafikverket
  101. > Täby
  102. > Tävling
  103. > USA
  104. > Vintercykling
  105. > Vinterväghållning
  106. > VTI
  107. > Vägarbeten
  108. > Väjningsplikt
  109. > Västerbron
  110. > Växtlighet
  111. > Åland
  112. > Önskelista

Trafikverket: vi gör ingenting

7 sep 2018
av: Krister Isaksson

Året är 1997. Sveriges riksdag fattar beslut om Nollvisionen. Ett intensivt och systematiskt arbete startar med att göra trafikmiljön säkrare. Massor av miljarder har investerats sedan dess. För att minska antalet dödade och svårt skadade i trafiken, och arbetet är framgångsrikt – när det gäller motorfordonstrafiken.

Samtidigt händer det i stort sett ingenting när det gäller trafiksäkerhet för cykeltrafiken på det statliga cykelvägnätet.

För ett tag sedan skrev jag ett inlägg där jag tipsade Trafikverket om nödvändiga och framgångsrika åtgärder de kan genomföra på sina cykelvägar och framförallt på cykelpassagerna – för att åstadkomma ökad och säker cykling. En av läsarna av bloggen ställde en fråga till Trafikverket med hänvisning till inlägget:

Trafikverkets svar: "Det är viktigt att skapa säkra och tillgängliga passager för cyklister,"

Så år 2018 - 21 år efter beslutet om Nollvisionen - har Trafikverket inventerat sina cykelpassager. De har inventerat passagerna. Och kommit fram till att hälften av deras cykelpassager är minst sagt usla när det gäller cyklisters säkerhet och tillgänglighet. Men de har inte åtgärdat passagerna. Där behöver de ”klarlägga” hur de ska göra passagerna säkra. Det var ju något jag visade i mitt inlägg – vad de kan göra – det finns en åtgärdskatalog man kan bläddra i om man är osäker. I katalogen redovisas också vilka effekter som uppnås med de olika åtgärderna. Känner inte Trafikverket till den skriften? De har ju själva tagit fram och publicerat den. Sådan tvekan om vad de ska göra för biltrafiken existerar inte - där behövs inga "klarläggningar" - och där ser vi ju också stora framgångar. För där genomförs ju trafiksäkerhetshöjande åtgärder. Där plöjs miljarder ner varje år för att göra det säkrare. Cykel – not so much…

Folksams studie av dödsolyckor bland cyklister på det statliga vägnätet visar att så många som 25 procent av dödsolyckorna skulle kunna förhindras om det finns säkra cykelpassager. 25 procent. Det är några liv som skulle kunnat räddats sedan 1997... 

Fokus från Trafikverket när det gäller trafiksäkerhet och cykel är ju mer på att cyklister ska använda hjälm. Folksams studie visar att i endast 1 procent av fallen var hjälm den enda relevanta åtgärden. 1 procent.

Under tiden håller Trafikverket på att ”klarlägga hur” de ska arbeta med sina cykelpassager - 21 år efter beslutet om Nollvisionen.

Relaterade inlägg:

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet nittioett med siffror i fältet här


Kommentarer


2018-11-28 08:38   Johan Heimer

Jag undrar om exemplet ovan ska vara en bra korsning? Jag får det intrycket. Men jag tycker det ser ganska illa ut. Att lägga cykelpassagen en bit från huvudleden ökar olyckorna enligt (se t ex GCM-handboken). Det är dessutom en tvär kurva i bortre delen av bilden. Den vridna utfarten för bilarna för dessutom att de får sämre sikt när de ska svänga ut på huvudleden.

 

2018-11-14 13:50   Take Aanstoot

Så här skriver vägverkets årsredovisning:

En kartläggning visar att ungefär hälften av gång-,
cykel- och mopedpassager på statliga och kommunala vägar och gator har låg kvalitet.
Under 2017 var den observerade cykelhjälmsanvändningen
44 (36) procent, se diagram 8. Utvecklingen av användningen
är inte i linje med vad som krävs för att nå målet 70 procent till 2020.

Slutsats:
Så det finns alltså inget mål för säkra passager för oskyddade trafikanter, bara ett mål på hur vi ska hantera de som sopas upp i dessa osäkra passager.

 

2018-09-08 09:43   Hanna O.

Om Nya Karolinska nu utreds för vållande till annans död, varför inte utreda Trafikverket för det samma? De betar inte av sina köer, Trafikverket åtgärdar inte stora säkerhetsbrister.

 

2018-09-07 13:47   Krister Isaksson

Anders, nej det verkar ju inte vara ett problem att människor får sätta livet till eller skadas allvarligt med livslånga men. I fall inte om de satt på en cykel på en statlig väg/cykelväg. Dödsolyckor med cyklister på statligt vägnät:
50 % av alla dödsolyckor hade förhindrats om det fanns separata cykelbanor.
25 % av dödsolyckorna hade förhindras om det fanns säkra cykelpassager.
I endast 1 % av fallen var cykelhjälmen den enda relevanta åtgärden.
Men hjälm är helt avgörande enligt Trafikverket för ett framgångsrikt trafiksäkerhetsarbete...

 

2018-09-07 13:40   Krister Isaksson

Mia, tack! Ja det känns inte särskilt bra att se hur cykeltrafiken och de människor som väljer att cykla behandlas av en myndighet på detta sätt. Förhoppningsvis kan det ändras på så fler inte behöver sätta livet till eller skadas för livet.

 

2018-09-07 08:37   Anders Norén

Trafikverket känner nog till åtgärdskatalogen men själva jobbar de strikt efter VGU:s Krav-del och jag tror att korsningarna på bilderna håller överstandard jämfört med VGU:s Krav-del. Alltså finns inga problem.

En annan sak som inte finns enligt VGU:s Krav-del är cykeltrafik.

 

2018-09-07 08:19   Mia

Som du skriver - 21 år - det är många liv till spillo på grund av en total passivitet från Trafikverkets sida. Det handlar ju inte bara om dödade i nollvisionen, det handlar ju även om att reducera antalet svårt skadade vilket måste handla om tusentals alla dessa år. Effekten av de åtgärder du föreslår innebär ju en reduktion av personskador på ca 40 procent enl den publikation du hänvisar till. Obehaglig läsning detta, men stort tack för att du "gräver" fram allt detta och synliggör hur en statlig myndighet fullständigt nonchalerar sitt uppdrag. Vad säger ansvariga politiker?

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!