Vad stoppar en cyklist? - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Broar
  9. > cargobike
  10. > Cykelbloggare
  11. > Cykelbox
  12. > Cykelfrämjandet
  13. > Cykelglädje
  14. > Cykelhjälmslag
  15. > Cykelinfrastruktur
  16. > Cykelparkering
  17. > Cykelpendling
  18. > Cykelpolitik
  19. > Cykelresa
  20. > Cykelöverfart
  21. > Cykla höger vid rött
  22. > Cykla med barn
  23. > Cykla till skolan
  24. > Cyklande barn
  25. > Danmark
  26. > Davos
  27. > Debatt
  28. > Design
  29. > Desire lines
  30. > Drift & underhåll
  31. > Däck
  32. > Elcykel
  33. > Felanmälningssystem
  34. > Framkomlighet
  35. > Gatubantning
  36. > Groningen
  37. > Grus
  38. > Gå på cykelbanan
  39. > Gång- och cykelbana
  40. > Gästbloggare
  41. > Hinder på cykelbanan
  42. > Hinderbana
  43. > Hjälm
  44. > Hjälmlag
  45. > Holland
  46. > Humor
  47. > hållbart samhälle
  48. > Kläder
  49. > kollektivtrafik
  50. > Konfliktdesign
  51. > Konst
  52. > Köpenhamn
  53. > Lastcykel
  54. > Lådcyklar
  55. > Lånecyklar
  56. > Lövhalka
  57. > Media
  58. > Miljö
  59. > Motormännen
  60. > Nacka
  61. > Nationell cykelstrategi
  62. > Nederländerna
  63. > New York
  64. > Nollvisionen
  65. > Nya Slussen
  66. > Omklädningsrum
  67. > Polisen
  68. > Politik
  69. > Popup-cykelbana
  70. > Regional cykelplan
  71. > Regionala cykelstråk
  72. > Rullstolscykel
  73. > Rödljuscykling
  74. > Samhälls- och trafikplanering
  75. > Samhällsekonomin
  76. > Självkörande fordon
  77. > Skärmar
  78. > Snabbcykelväg
  79. > Sollentuna
  80. > Solna
  81. > Sopsaltning
  82. > Sportcyklist
  83. > Stella Fare
  84. > Stockholm
  85. > Stockholms Handelskammare
  86. > Stolpar i cykelbanan
  87. > Svensk Cykling
  88. > Svängfest
  89. > Torkrum
  90. > Trafiklagstiftning
  91. > Trafikmaktordning
  92. > Trafikplanering
  93. > Trafikrapportör
  94. > Trafikregler
  95. > Trafiksignaler
  96. > Trafiksäkerhet
  97. > Trafikverket
  98. > Täby
  99. > Tävling
  100. > USA
  101. > Vintercykling
  102. > Vinterväghållning
  103. > VTI
  104. > Vägarbeten
  105. > Väjningsplikt
  106. > Västerbron
  107. > Växtlighet
  108. > Åland
  109. > Önskelista

Vad stoppar en cyklist?

15 jan 2016
av: Krister Isaksson

Om du ger din cykel lite kärlek och omtanke då och då. Har med reservslang, pump, kedjebrytare och ett litet multiverktyg på dina cykelturer så rullar du nästan i oändlighet – inget stoppar dig.

Väljer du bil eller kollektivtrafik i huvudstaden så ser tillförlitligheten och friheten inte lika bra ut…

 

Just den överlägsna tillförlitligheten och friheten som cykeln ger är några av anledningarna till att jag cykelpendlar i ur och skur. 


Morgonpendling till jobbet. Is i skägget efter cykelturen i 16,2 minusgrader. 

Relaterade inlägg:

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet femtiofem med siffror i fältet här


Kommentarer


2016-01-17 19:19   Franz

Olle H.: Bar Mitts eller pogies eller vad de kallas gör underverk för händerna. I stället för att frysa i lobstervantarna i -15 klarar jag mig med tunna vår-femfingerhandskar i Bar Mittsen. Strax under nollan kan man köra utan handskar.

Fötterna är svårare, men principen samma: Mycket luft runt fötterna. Tajta skor går bort när det är riktigt kallt.

Tänk även på att hela kroppen räknas. Är det kallt om benen kommer du snart frysa om fötterna.

 

2016-01-16 12:01   Björn

enda problemet när temperaturen går under -20 är väl att allt går så tungt. sedan att snösvängen använder cg-banor till upplag, är väl bara att förvänta sig, oavsett snömängd.

jag klarar mig långt med underställ i ull, merino tror jag att det är, en fukttransporterande tröja i tekniskt material, sedan en skjorta i bomull på det.ytterst har jag täckjacka och täckbyxor med lite tunnare isolering. sedan har hestra bra handskar, de jag använder får jag handsvett i om temperaturen är över -10.

 

2016-01-16 02:10   E

Olle H. Man kör utan växlar. Då slipper man både problemen otympliga handskar ger och risken att växlarna/-vajern fryser. Bromsar (rätt monterade) på rakt styre är väl också generellt lättare att nå (med bibehållet gott grep om styret) än de på bock när fingrarnas vighet blir sämre pga tjocka handskar.

Sen hjälper nog inte flera tjocka material OM det klämmer åt(!) - som två tjocka sockor i samma storlek i för trång sko tenderar göra. Isåfall behöver du investera i ett par sockor och skor i större storlek (skon ska också vara hyffsat vindtät - tjockt läder eller nåt nymodigt). Det blir luftigare och varmare. För händerna finns ju alltid sk bar mitts.

Du behöver kanske inte ta hela sträckan i ett streck. Om du fryser och har möjlighet - ta en paus i mitten av sträckan - lås cykeln, hoppa innanför entrén till en butik, restaurang eller tbana och värm upp dig och kläderna (öppna jackan; stoppa handskarna innanför)! Den korta tid det tar att återfå värmen (går snabbt om du inte avvaktat för länge) sparar du kanske tom in på att du känner dig varm och go igen.

 

2016-01-15 13:01   Björn

@Robin: Tack för tipset! Kände inte till.

 

2016-01-15 12:51   Robin

@Björn: Airtrim?

 

2016-01-15 11:16   Björn

Var oerhört sugen på att cykla i morse, det såg så fint ut, men vid -18 säger bihålorna ifrån. Kanske skulle skaffa sådan där isoleringstejp som längdskidåkarna sätter i ansiktet på femmilen?

 

2016-01-15 10:52   Olle H

Snö, slask, regn, blixt och dunder stoppar inte mig. Men jag har en gräns vid -10 grader, då blir det för kallt. Hur gör man för att hålla sig varm om fingrar och tår när man cyklar? Jag behöver tjocka handskar men då blir det för otympligt att växla och bromsa. Och jag kör med dubbla ullstrumpor och skoöverdrag men blir ändå kall om tårna. Har under vinterförhållanden ca en timme till jobbet. Och jag är inte en frusen person.

 

2016-01-15 10:42   felix reychman

En annan sak som stoppar de flesta cyklister är ju annars just väderbetonat, och handlar om ungefär samma sak som stoppar alla andra trafikslag, nämligen framkomlighet.

Det är SKIT att cykla i för djup snö, fruset slask, halka (smaksak kanske, med dubbdäck och annat), samt en infrastruktur som med snövallar i cykelfälten tvingar ut cyklister framför bilar.

Själv ställer jag cykeln när det blir minusgrader och för mörkt, till förmån för kollektivtrafik, men jag beundrar er som inte gör det.

 

2016-01-15 10:29   Krister Isaksson

Anders J, tack! Vad surt att du blir snuvad på cykelturer pga ett struligt lås. Byte av lås?

 

2016-01-15 10:21   Anders J

Snyggt jobbat.
Själv har jag lite av motsatt problem. Får förlita mig på bussen så fort det är minusgrader. Anledningen? Jag får inte upp mitt cykellås! Tydligen är det så konstruerat att viktiga rörliga delar sitter så långt ifrån de öppningar man kommer åt att 5-56 och likande paniklösningar inte går att använda för att lösa upp det inom rimlig tid. Hade så sent som förra veckan låset inne över natten så att vattnet skulle torka ut, vräkte på ordentligt med olja & fett. Var inte tillräckligt när det gick under noll igen igår morse. Var väl de mycket blöta dagarna innan som sabbade mitt fina oljande. Har tyvärr inte möjlighet att på ett någorlunda praktiskt sätt ha cykeln inne,

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!