Vad stoppar en cyklist? - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > barncykel
  6. > Belysning
  7. > Bicycling
  8. > Bilhinder
  9. > Botkyrka
  10. > Broar
  11. > cargobike
  12. > Cykelbloggare
  13. > Cykelbox
  14. > Cykelfrämjandet
  15. > Cykelglädje
  16. > Cykelhjälmslag
  17. > Cykelinfrastruktur
  18. > Cykelparkering
  19. > Cykelpendling
  20. > cykelplanering
  21. > Cykelpolitik
  22. > Cykelresa
  23. > Cykelstad
  24. > Cykeltunnel
  25. > Cykelöverfart
  26. > Cykla höger vid rött
  27. > Cykla med barn
  28. > Cykla till jobbet
  29. > Cykla till skolan
  30. > Cyklande barn
  31. > Danmark
  32. > Davos
  33. > Debatt
  34. > Design
  35. > Desire lines
  36. > Drift & underhåll
  37. > Däck
  38. > Elcykel
  39. > Felanmälningssystem
  40. > Framkomlighet
  41. > Gatubantning
  42. > Groningen
  43. > Grus
  44. > Gå på cykelbanan
  45. > Gång- och cykelbana
  46. > Gästbloggare
  47. > Hinder på cykelbanan
  48. > Hinderbana
  49. > Hjälm
  50. > Hjälmlag
  51. > Holland
  52. > Humor
  53. > hållbart samhälle
  54. > Kläder
  55. > kollektivtrafik
  56. > Konfliktdesign
  57. > Konst
  58. > Köpenhamn
  59. > Lastcykel
  60. > Lådcyklar
  61. > Lånecyklar
  62. > Lövhalka
  63. > Media
  64. > Miljö
  65. > Motormännen
  66. > Nacka
  67. > Nationell cykelstrategi
  68. > Nederländerna
  69. > New York
  70. > Nollvisionen
  71. > Norra Djurgårdsstaden
  72. > Nya Slussen
  73. > Omklädningsrum
  74. > Packning
  75. > Polisen
  76. > Politik
  77. > Popup-cykelbana
  78. > Regional cykelplan
  79. > Regionala cykelstråk
  80. > Rullstolscykel
  81. > Ryggsäck
  82. > Rödljuscykling
  83. > Samhälls- och trafikplanering
  84. > Samhällsekonomin
  85. > Shimano
  86. > Självkörande fordon
  87. > Skärmar
  88. > Snabbcykelväg
  89. > Snöröjning
  90. > Sollentuna
  91. > Solna
  92. > Sopsaltning
  93. > Sportcyklist
  94. > Stadsgata
  95. > Stella Fare
  96. > Stockholm
  97. > Stockholms Handelskammare
  98. > Stolpar i cykelbanan
  99. > Svensk Cykling
  100. > Svängfest
  101. > Torkrum
  102. > Trafiklagstiftning
  103. > Trafikmaktordning
  104. > Trafikplanering
  105. > Trafikrapportör
  106. > Trafikregler
  107. > Trafiksignaler
  108. > Trafiksäkerhet
  109. > Trafikverket
  110. > Täby
  111. > Tävling
  112. > USA
  113. > Vintercykling
  114. > Vinterpendling
  115. > Vinterväghållning
  116. > VTI
  117. > Vägarbeten
  118. > Väjningsplikt
  119. > Västerbron
  120. > Växtlighet
  121. > Åland
  122. > Önskelista
  123. > Örbyleden

Vad stoppar en cyklist?

15 jan 2016
av: Krister Isaksson

Om du ger din cykel lite kärlek och omtanke då och då. Har med reservslang, pump, kedjebrytare och ett litet multiverktyg på dina cykelturer så rullar du nästan i oändlighet – inget stoppar dig.

Väljer du bil eller kollektivtrafik i huvudstaden så ser tillförlitligheten och friheten inte lika bra ut…

 

Just den överlägsna tillförlitligheten och friheten som cykeln ger är några av anledningarna till att jag cykelpendlar i ur och skur. 


Morgonpendling till jobbet. Is i skägget efter cykelturen i 16,2 minusgrader. 

Relaterade inlägg:

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet tjugoåtta med siffror i fältet här


Kommentarer


2016-01-17 19:19   Franz

Olle H.: Bar Mitts eller pogies eller vad de kallas gör underverk för händerna. I stället för att frysa i lobstervantarna i -15 klarar jag mig med tunna vår-femfingerhandskar i Bar Mittsen. Strax under nollan kan man köra utan handskar.

Fötterna är svårare, men principen samma: Mycket luft runt fötterna. Tajta skor går bort när det är riktigt kallt.

Tänk även på att hela kroppen räknas. Är det kallt om benen kommer du snart frysa om fötterna.

 

2016-01-16 12:01   Björn

enda problemet när temperaturen går under -20 är väl att allt går så tungt. sedan att snösvängen använder cg-banor till upplag, är väl bara att förvänta sig, oavsett snömängd.

jag klarar mig långt med underställ i ull, merino tror jag att det är, en fukttransporterande tröja i tekniskt material, sedan en skjorta i bomull på det.ytterst har jag täckjacka och täckbyxor med lite tunnare isolering. sedan har hestra bra handskar, de jag använder får jag handsvett i om temperaturen är över -10.

 

2016-01-16 02:10   E

Olle H. Man kör utan växlar. Då slipper man både problemen otympliga handskar ger och risken att växlarna/-vajern fryser. Bromsar (rätt monterade) på rakt styre är väl också generellt lättare att nå (med bibehållet gott grep om styret) än de på bock när fingrarnas vighet blir sämre pga tjocka handskar.

Sen hjälper nog inte flera tjocka material OM det klämmer åt(!) - som två tjocka sockor i samma storlek i för trång sko tenderar göra. Isåfall behöver du investera i ett par sockor och skor i större storlek (skon ska också vara hyffsat vindtät - tjockt läder eller nåt nymodigt). Det blir luftigare och varmare. För händerna finns ju alltid sk bar mitts.

Du behöver kanske inte ta hela sträckan i ett streck. Om du fryser och har möjlighet - ta en paus i mitten av sträckan - lås cykeln, hoppa innanför entrén till en butik, restaurang eller tbana och värm upp dig och kläderna (öppna jackan; stoppa handskarna innanför)! Den korta tid det tar att återfå värmen (går snabbt om du inte avvaktat för länge) sparar du kanske tom in på att du känner dig varm och go igen.

 

2016-01-15 13:01   Björn

@Robin: Tack för tipset! Kände inte till.

 

2016-01-15 12:51   Robin

@Björn: Airtrim?

 

2016-01-15 11:16   Björn

Var oerhört sugen på att cykla i morse, det såg så fint ut, men vid -18 säger bihålorna ifrån. Kanske skulle skaffa sådan där isoleringstejp som längdskidåkarna sätter i ansiktet på femmilen?

 

2016-01-15 10:52   Olle H

Snö, slask, regn, blixt och dunder stoppar inte mig. Men jag har en gräns vid -10 grader, då blir det för kallt. Hur gör man för att hålla sig varm om fingrar och tår när man cyklar? Jag behöver tjocka handskar men då blir det för otympligt att växla och bromsa. Och jag kör med dubbla ullstrumpor och skoöverdrag men blir ändå kall om tårna. Har under vinterförhållanden ca en timme till jobbet. Och jag är inte en frusen person.

 

2016-01-15 10:42   felix reychman

En annan sak som stoppar de flesta cyklister är ju annars just väderbetonat, och handlar om ungefär samma sak som stoppar alla andra trafikslag, nämligen framkomlighet.

Det är SKIT att cykla i för djup snö, fruset slask, halka (smaksak kanske, med dubbdäck och annat), samt en infrastruktur som med snövallar i cykelfälten tvingar ut cyklister framför bilar.

Själv ställer jag cykeln när det blir minusgrader och för mörkt, till förmån för kollektivtrafik, men jag beundrar er som inte gör det.

 

2016-01-15 10:29   Krister Isaksson

Anders J, tack! Vad surt att du blir snuvad på cykelturer pga ett struligt lås. Byte av lås?

 

2016-01-15 10:21   Anders J

Snyggt jobbat.
Själv har jag lite av motsatt problem. Får förlita mig på bussen så fort det är minusgrader. Anledningen? Jag får inte upp mitt cykellås! Tydligen är det så konstruerat att viktiga rörliga delar sitter så långt ifrån de öppningar man kommer åt att 5-56 och likande paniklösningar inte går att använda för att lösa upp det inom rimlig tid. Hade så sent som förra veckan låset inne över natten så att vattnet skulle torka ut, vräkte på ordentligt med olja & fett. Var inte tillräckligt när det gick under noll igen igår morse. Var väl de mycket blöta dagarna innan som sabbade mitt fina oljande. Har tyvärr inte möjlighet att på ett någorlunda praktiskt sätt ha cykeln inne,

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!