Var går du? - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Broar
  9. > cargobike
  10. > Cykelbloggare
  11. > Cykelbox
  12. > Cykelfrämjandet
  13. > Cykelglädje
  14. > Cykelhjälmslag
  15. > Cykelinfrastruktur
  16. > Cykelparkering
  17. > Cykelpendling
  18. > Cykelpolitik
  19. > Cykelresa
  20. > Cykelstad
  21. > Cykelöverfart
  22. > Cykla höger vid rött
  23. > Cykla med barn
  24. > Cykla till jobbet
  25. > Cykla till skolan
  26. > Cyklande barn
  27. > Danmark
  28. > Davos
  29. > Debatt
  30. > Design
  31. > Desire lines
  32. > Drift & underhåll
  33. > Däck
  34. > Elcykel
  35. > Felanmälningssystem
  36. > Framkomlighet
  37. > Gatubantning
  38. > Groningen
  39. > Grus
  40. > Gå på cykelbanan
  41. > Gång- och cykelbana
  42. > Gästbloggare
  43. > Hinder på cykelbanan
  44. > Hinderbana
  45. > Hjälm
  46. > Hjälmlag
  47. > Holland
  48. > Humor
  49. > hållbart samhälle
  50. > Kläder
  51. > kollektivtrafik
  52. > Konfliktdesign
  53. > Konst
  54. > Köpenhamn
  55. > Lastcykel
  56. > Lådcyklar
  57. > Lånecyklar
  58. > Lövhalka
  59. > Media
  60. > Miljö
  61. > Motormännen
  62. > Nacka
  63. > Nationell cykelstrategi
  64. > Nederländerna
  65. > New York
  66. > Nollvisionen
  67. > Norra Djurgårdsstaden
  68. > Nya Slussen
  69. > Omklädningsrum
  70. > Packning
  71. > Polisen
  72. > Politik
  73. > Popup-cykelbana
  74. > Regional cykelplan
  75. > Regionala cykelstråk
  76. > Rullstolscykel
  77. > Ryggsäck
  78. > Rödljuscykling
  79. > Samhälls- och trafikplanering
  80. > Samhällsekonomin
  81. > Shimano
  82. > Självkörande fordon
  83. > Skärmar
  84. > Snabbcykelväg
  85. > Sollentuna
  86. > Solna
  87. > Sopsaltning
  88. > Sportcyklist
  89. > Stella Fare
  90. > Stockholm
  91. > Stockholms Handelskammare
  92. > Stolpar i cykelbanan
  93. > Svensk Cykling
  94. > Svängfest
  95. > Torkrum
  96. > Trafiklagstiftning
  97. > Trafikmaktordning
  98. > Trafikplanering
  99. > Trafikrapportör
  100. > Trafikregler
  101. > Trafiksignaler
  102. > Trafiksäkerhet
  103. > Trafikverket
  104. > Täby
  105. > Tävling
  106. > USA
  107. > Vintercykling
  108. > Vinterväghållning
  109. > VTI
  110. > Vägarbeten
  111. > Väjningsplikt
  112. > Västerbron
  113. > Växtlighet
  114. > Åland
  115. > Önskelista

Var går du?

27 mar 2019
av: Krister Isaksson

För snart ett halvår sedan kom en ny trafikregel:

Gående som använder en gemensam gång- och cykelbana ska om möjligt gå längst till vänster i färdriktningen.

Innan dess så fanns inget reglerat i trafikförordningen om detta, du kunde gå hur som helst på en gemensam gång och cykelbana. Hur har det då gått sedan den nya regeln infördes - går man nu till vänster? Här kommer en ovetenskaplig observations- och intervjustudie.

Sedan införandet av regeln i oktober 2018 har jag nästan varje vardag cyklat med en kamera för att observera och dokumentera var man går på gång- och cykelbanan. Ett antagande jag hade inför ”studien” var att det med tiden skulle bli en förändring – fler och fler skulle gå längst till vänster – man behövde bara få lite tid på sig att lära sig den nya regeln och anpassa sig därefter. Jag har även när det givits tillfälle ”intervjuat” gående om den nya regeln och om de känner till den. Totalt har jag intervjuat 137 personer sedan oktober 2018.

En genomgång av mina filmer visar att ingenting har hänt. De flesta går precis hur som helst på de gemensamma gång- och cykelbanorna. Det går inte att utifrån filmerna utläsa någon som helst förändring av gåendes beteende och placering på gång- och cykelbanan.


En vanlig syn på en gång- och cykelbana. Vi går precis hur som helst.

När det sedan gäller intervjuerna med gående så är det endast två av 137 stycken som glasklart visste om den nya regeln (det lite komiska i det hela är att bägge ändå gick på ”fel” sida). Övriga hade ingen som helst aning om den nya regeln alternativt menande att den regeln ”alltid” funnits. Ungefär 40 stycken var av den åsikten att regeln spelar ingen roll för dem för de går ändå som de vill.

Detta är självklart ingen vetenskaplig undersökning och jag hoppas att någon plockar upp detta och tar det vidare. Detta är endast ett litet nerslag i min färd till/från arbetet. Jag har även frågat Transportstyrelsen, Trafikverket och Sveriges kommuner och landsting om någon av dem har för avsikt att upplysa och informera landets invånare om denna regel – noll svar.

Jag tycker "ministudien" visar på något. Den visar på en fräck nonchalans från lagstiftaren. Vill man verkligen åstadkomma en förändring och regelefterlevnad så är tillvägagångssättet regeringen valt inte särskilt lämpligt. Inte heller särskilt trovärdigt. Det räcker så att säga inte med att skriva om eller lägga till några få ord i kapitel 7 i Trafikförordningen och tro att nu är saken biff. Det krävs lite mer än så...

Relaterade inlägg:

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet nittiosex med siffror i fältet här


Kommentarer


2019-03-29 10:36   Lars Törnquist

Den ”nya” regeln fungerar inte på trånga ställen under högtrafik som längs vattnet mellan Skanstull och Årstabron på lör- och söndagar. Det skulle bli totalstopp om fotgängarna, som är i majoritet, skulle välja att gå på vänster sida. Det rymms bara två i bredd. Smartare om fotgängare går på höger sida, då cyklister som kommer ikapp får cykla i promenadtakt tills det går att köra om.

 

2019-03-28 21:10   Jens Nilsson

Ytterst irriterande att möta dessa vänstergående på trånga gc särskilt när det ofta finns ledigt utrymme för dem till höger. Tydligen är det bara cyklistens ansvar att inte krocka ? Precis som tidigare sagt vore det rimliga att högerregeln gäller överallt, inte att man har olika regler. Tyvärr lär det aldrig ändras nu när de bestämt sig.

 

2019-03-28 09:20   Jens

Lite otrevligt att gå till vänster på en GC-bana på högersidan av en snabb väg, då kommer man väldigt nära bilarna (höll på att skriva "trafiken"...)

 

2019-03-27 16:46   Jonas P

Få se, hur var det nu? Som cyklist skall jag köra om andra cyklister på vänster sida och gående på höger sida...
Blir riktigt snurrigt när alla går och cyklar ungefär i mitten då g/c-banan är så smal...

 

2019-03-27 15:36   Paul Ingvarsson

Jag visste inte om den nya regeln men det är sedan gammalt en regel ( kanske inte lag ? ) att gående på väg ska möta trafiken. Och översatt till odelad, gemensam cykel/gångväg då blir det ju vänster för gångare .
Men å andra sidan vet få gångare att vi har högertrafik som grundregel , och det kan vi ”tacka” SL för i Stockholmsregionen eftersom man har vänstertrafik i rulltrappor , gångar. Det är sannolikt därför stockholmaren går ” i stråk” på ett helt annat sätt än i andra städer.

 

2019-03-27 12:57   m36ae

Jag går till höger. Provade att gå till vänster när regeln var ny, men detta skapade förvirring både hos gående och cyklister.
Lagen är dåligt grundad hur cyklister och gående faktiskt beter sig idag och hur man smidigast ska kunna dela gång/körbana.

Om gående håller höger kan en upphinnande cyklist som kommer ifatt glida in bakom de gående för att passera när det blivit fritt till vänster. Med den nya regeln funkar inte detta. En cyklist blir tvungen att kliva av cykeln och leda cykeln bakom de gående till vänster och sedan hoppa upp på cykeln igen för att hålla till höger när hen cyklar vidare. Hur knäppt som helst

 

2019-03-27 11:59   Anders Norén

Simon: Må så vara, men regeländringen är en ren symbolåtgärd som inte löser det verkliga problemet: det är för trångt för att klara trygga möten.

Annica: GC-banan fanns inte på Televinkens tid, den infördes 1977 och började antagligen tas i bruk i stor skala på 1980-talet. Innan dess fanns bara gångbanor och cykelbanor och fram till 1986 så sade dåvarande Vägtrafikkungörelsen §133-134 att "Gående som färdas på cykelbana får ej hindra cyklande eller mopedförare. (...) Gående skall iakttaga särskild försiktighet när han beträder körbana eller cykelbana. Gående får ej hindra eller störa trafiken genom att onödigtvis uppehålla sig på körbana eller cykelbana." Dessa paragrafer ströks i en översyn av VTK eftersom de ansågs täckas av den allmänna hänsynsparagrafen. Något påbud om vänstertrafik för gående på cykelbana har aldrig funnits. Märk väl att den nya regeln bara gäller på GC-banor - för cykelbanor finns inga påbud om var gående ska vara.

 

2019-03-27 11:25   Annica

Detta är spännande. Jag tillhör generation "Televinkens trafikskola". Jag är lärd därifrån och av min mamma att på GC-vägar går du till vänster och cyklar till höger. På gångbanor och trottoarer går du till höger. När ändrades detta så att det behövde återinföras?

 

2019-03-27 09:50   Simon

@Anders: Vänstertrafik för gående har "alltid" funnits på vanliga vägar där separat gångbana saknas. Att utöka den regeln och inför det även på GC-banor, där fordonstrafik och gångtrafik blandas utan separering, är därför både konsekvent och logiskt. Tanken är väl att det ska vara säkerhetsfrämjande då gångtrafikanten då får ögonkontakt med och i god tid ser det fordon som passerar närmast intill.

 

2019-03-27 09:07   Anders Norén

Den nya regeln är ett fåfängt försök att åtgärda en konflikt som beror på att man tror att "gång- och cykeltrafik" är ett homogent trafikslag och att konflikter inom trafikslaget "gång- och cykeltrafik" beror på att det inte finns klara regler för hur "gång- och cykeltrafikanter" ska mötas.

Givetvis är det ett stort feltänk: gångtrafik och cykeltrafik är två helt olika trafikslag och konflikter mellan gångtrafik och cykeltrafik beror på att väghållarna väljer att klämma in dem på gemensamma smala ytor, ytor som inte är breda nog att klara trygga möten mellan trafikanterna. Lösningen är enkel: ge trafikslagen separata ytor eller, om det i värsta fall inte går, en tillräckligt bred gemensam yta för att klara trygga möten.

Frågan handlar i första hand inte om cykeltrafikens framkomlighet utan om trygghet för de svagaste gångtrafikanterna: barn och personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga. Men hos kommunerna och Trafikverket är oförståelsen total - trygga och tillräckligt breda gångytor ses som en obegriplig lyx, ungefär som att man skulle föreslå separata körfält för vita respektive röda bilar.

 

2019-03-27 09:02   Anders

Jag tycker det är fullständigt idiotiskt att ha en regel att folk ska hålla vänster. Det går ju helt emot resten av all trafik där alla håller höger. Varför ska gående just på dessa ytor helt inkonsekvent med resten av trafiken inte hålla höger utan gå till vänster?

Har vi högertrafik ska vi ha det överallt. Att gående inte kommer bry sig om denna regel säger ju sig själv. Det är som att lagstifta att bilar ska köra till vänster på udda datum på gator vars namn innehåller 9 bokstäver. Totalt vansinne.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!