Var går du? - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Botkyrka
  9. > Broar
  10. > cargobike
  11. > Cykelbloggare
  12. > Cykelbox
  13. > Cykelfrämjandet
  14. > Cykelglädje
  15. > Cykelhjälmslag
  16. > Cykelinfrastruktur
  17. > Cykelparkering
  18. > Cykelpendling
  19. > Cykelpolitik
  20. > Cykelresa
  21. > Cykelstad
  22. > Cykeltunnel
  23. > Cykelöverfart
  24. > Cykla höger vid rött
  25. > Cykla med barn
  26. > Cykla till jobbet
  27. > Cykla till skolan
  28. > Cyklande barn
  29. > Danmark
  30. > Davos
  31. > Debatt
  32. > Design
  33. > Desire lines
  34. > Drift & underhåll
  35. > Däck
  36. > Elcykel
  37. > Felanmälningssystem
  38. > Framkomlighet
  39. > Gatubantning
  40. > Groningen
  41. > Grus
  42. > Gå på cykelbanan
  43. > Gång- och cykelbana
  44. > Gästbloggare
  45. > Hinder på cykelbanan
  46. > Hinderbana
  47. > Hjälm
  48. > Hjälmlag
  49. > Holland
  50. > Humor
  51. > hållbart samhälle
  52. > Kläder
  53. > kollektivtrafik
  54. > Konfliktdesign
  55. > Konst
  56. > Köpenhamn
  57. > Lastcykel
  58. > Lådcyklar
  59. > Lånecyklar
  60. > Lövhalka
  61. > Media
  62. > Miljö
  63. > Motormännen
  64. > Nacka
  65. > Nationell cykelstrategi
  66. > Nederländerna
  67. > New York
  68. > Nollvisionen
  69. > Norra Djurgårdsstaden
  70. > Nya Slussen
  71. > Omklädningsrum
  72. > Packning
  73. > Polisen
  74. > Politik
  75. > Popup-cykelbana
  76. > Regional cykelplan
  77. > Regionala cykelstråk
  78. > Rullstolscykel
  79. > Ryggsäck
  80. > Rödljuscykling
  81. > Samhälls- och trafikplanering
  82. > Samhällsekonomin
  83. > Shimano
  84. > Självkörande fordon
  85. > Skärmar
  86. > Snabbcykelväg
  87. > Sollentuna
  88. > Solna
  89. > Sopsaltning
  90. > Sportcyklist
  91. > Stella Fare
  92. > Stockholm
  93. > Stockholms Handelskammare
  94. > Stolpar i cykelbanan
  95. > Svensk Cykling
  96. > Svängfest
  97. > Torkrum
  98. > Trafiklagstiftning
  99. > Trafikmaktordning
  100. > Trafikplanering
  101. > Trafikrapportör
  102. > Trafikregler
  103. > Trafiksignaler
  104. > Trafiksäkerhet
  105. > Trafikverket
  106. > Täby
  107. > Tävling
  108. > USA
  109. > Vintercykling
  110. > Vinterpendling
  111. > Vinterväghållning
  112. > VTI
  113. > Vägarbeten
  114. > Väjningsplikt
  115. > Västerbron
  116. > Växtlighet
  117. > Åland
  118. > Önskelista

Var går du?

27 mar 2019
av: Krister Isaksson

För snart ett halvår sedan kom en ny trafikregel:

Gående som använder en gemensam gång- och cykelbana ska om möjligt gå längst till vänster i färdriktningen.

Innan dess så fanns inget reglerat i trafikförordningen om detta, du kunde gå hur som helst på en gemensam gång och cykelbana. Hur har det då gått sedan den nya regeln infördes - går man nu till vänster? Här kommer en ovetenskaplig observations- och intervjustudie.

Sedan införandet av regeln i oktober 2018 har jag nästan varje vardag cyklat med en kamera för att observera och dokumentera var man går på gång- och cykelbanan. Ett antagande jag hade inför ”studien” var att det med tiden skulle bli en förändring – fler och fler skulle gå längst till vänster – man behövde bara få lite tid på sig att lära sig den nya regeln och anpassa sig därefter. Jag har även när det givits tillfälle ”intervjuat” gående om den nya regeln och om de känner till den. Totalt har jag intervjuat 137 personer sedan oktober 2018.

En genomgång av mina filmer visar att ingenting har hänt. De flesta går precis hur som helst på de gemensamma gång- och cykelbanorna. Det går inte att utifrån filmerna utläsa någon som helst förändring av gåendes beteende och placering på gång- och cykelbanan.


En vanlig syn på en gång- och cykelbana. Vi går precis hur som helst.

När det sedan gäller intervjuerna med gående så är det endast två av 137 stycken som glasklart visste om den nya regeln (det lite komiska i det hela är att bägge ändå gick på ”fel” sida). Övriga hade ingen som helst aning om den nya regeln alternativt menande att den regeln ”alltid” funnits. Ungefär 40 stycken var av den åsikten att regeln spelar ingen roll för dem för de går ändå som de vill.

Detta är självklart ingen vetenskaplig undersökning och jag hoppas att någon plockar upp detta och tar det vidare. Detta är endast ett litet nerslag i min färd till/från arbetet. Jag har även frågat Transportstyrelsen, Trafikverket och Sveriges kommuner och landsting om någon av dem har för avsikt att upplysa och informera landets invånare om denna regel – noll svar.

Jag tycker "ministudien" visar på något. Den visar på en fräck nonchalans från lagstiftaren. Vill man verkligen åstadkomma en förändring och regelefterlevnad så är tillvägagångssättet regeringen valt inte särskilt lämpligt. Inte heller särskilt trovärdigt. Det räcker så att säga inte med att skriva om eller lägga till några få ord i kapitel 7 i Trafikförordningen och tro att nu är saken biff. Det krävs lite mer än så...

Relaterade inlägg:

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sexton med siffror i fältet här


Kommentarer


2019-03-29 10:36   Lars Törnquist

Den ”nya” regeln fungerar inte på trånga ställen under högtrafik som längs vattnet mellan Skanstull och Årstabron på lör- och söndagar. Det skulle bli totalstopp om fotgängarna, som är i majoritet, skulle välja att gå på vänster sida. Det rymms bara två i bredd. Smartare om fotgängare går på höger sida, då cyklister som kommer ikapp får cykla i promenadtakt tills det går att köra om.

 

2019-03-28 21:10   Jens Nilsson

Ytterst irriterande att möta dessa vänstergående på trånga gc särskilt när det ofta finns ledigt utrymme för dem till höger. Tydligen är det bara cyklistens ansvar att inte krocka ? Precis som tidigare sagt vore det rimliga att högerregeln gäller överallt, inte att man har olika regler. Tyvärr lär det aldrig ändras nu när de bestämt sig.

 

2019-03-28 09:20   Jens

Lite otrevligt att gå till vänster på en GC-bana på högersidan av en snabb väg, då kommer man väldigt nära bilarna (höll på att skriva "trafiken"...)

 

2019-03-27 16:46   Jonas P

Få se, hur var det nu? Som cyklist skall jag köra om andra cyklister på vänster sida och gående på höger sida...
Blir riktigt snurrigt när alla går och cyklar ungefär i mitten då g/c-banan är så smal...

 

2019-03-27 15:36   Paul Ingvarsson

Jag visste inte om den nya regeln men det är sedan gammalt en regel ( kanske inte lag ? ) att gående på väg ska möta trafiken. Och översatt till odelad, gemensam cykel/gångväg då blir det ju vänster för gångare .
Men å andra sidan vet få gångare att vi har högertrafik som grundregel , och det kan vi ”tacka” SL för i Stockholmsregionen eftersom man har vänstertrafik i rulltrappor , gångar. Det är sannolikt därför stockholmaren går ” i stråk” på ett helt annat sätt än i andra städer.

 

2019-03-27 12:57   m36ae

Jag går till höger. Provade att gå till vänster när regeln var ny, men detta skapade förvirring både hos gående och cyklister.
Lagen är dåligt grundad hur cyklister och gående faktiskt beter sig idag och hur man smidigast ska kunna dela gång/körbana.

Om gående håller höger kan en upphinnande cyklist som kommer ifatt glida in bakom de gående för att passera när det blivit fritt till vänster. Med den nya regeln funkar inte detta. En cyklist blir tvungen att kliva av cykeln och leda cykeln bakom de gående till vänster och sedan hoppa upp på cykeln igen för att hålla till höger när hen cyklar vidare. Hur knäppt som helst

 

2019-03-27 11:59   Anders Norén

Simon: Må så vara, men regeländringen är en ren symbolåtgärd som inte löser det verkliga problemet: det är för trångt för att klara trygga möten.

Annica: GC-banan fanns inte på Televinkens tid, den infördes 1977 och började antagligen tas i bruk i stor skala på 1980-talet. Innan dess fanns bara gångbanor och cykelbanor och fram till 1986 så sade dåvarande Vägtrafikkungörelsen §133-134 att "Gående som färdas på cykelbana får ej hindra cyklande eller mopedförare. (...) Gående skall iakttaga särskild försiktighet när han beträder körbana eller cykelbana. Gående får ej hindra eller störa trafiken genom att onödigtvis uppehålla sig på körbana eller cykelbana." Dessa paragrafer ströks i en översyn av VTK eftersom de ansågs täckas av den allmänna hänsynsparagrafen. Något påbud om vänstertrafik för gående på cykelbana har aldrig funnits. Märk väl att den nya regeln bara gäller på GC-banor - för cykelbanor finns inga påbud om var gående ska vara.

 

2019-03-27 11:25   Annica

Detta är spännande. Jag tillhör generation "Televinkens trafikskola". Jag är lärd därifrån och av min mamma att på GC-vägar går du till vänster och cyklar till höger. På gångbanor och trottoarer går du till höger. När ändrades detta så att det behövde återinföras?

 

2019-03-27 09:50   Simon

@Anders: Vänstertrafik för gående har "alltid" funnits på vanliga vägar där separat gångbana saknas. Att utöka den regeln och inför det även på GC-banor, där fordonstrafik och gångtrafik blandas utan separering, är därför både konsekvent och logiskt. Tanken är väl att det ska vara säkerhetsfrämjande då gångtrafikanten då får ögonkontakt med och i god tid ser det fordon som passerar närmast intill.

 

2019-03-27 09:07   Anders Norén

Den nya regeln är ett fåfängt försök att åtgärda en konflikt som beror på att man tror att "gång- och cykeltrafik" är ett homogent trafikslag och att konflikter inom trafikslaget "gång- och cykeltrafik" beror på att det inte finns klara regler för hur "gång- och cykeltrafikanter" ska mötas.

Givetvis är det ett stort feltänk: gångtrafik och cykeltrafik är två helt olika trafikslag och konflikter mellan gångtrafik och cykeltrafik beror på att väghållarna väljer att klämma in dem på gemensamma smala ytor, ytor som inte är breda nog att klara trygga möten mellan trafikanterna. Lösningen är enkel: ge trafikslagen separata ytor eller, om det i värsta fall inte går, en tillräckligt bred gemensam yta för att klara trygga möten.

Frågan handlar i första hand inte om cykeltrafikens framkomlighet utan om trygghet för de svagaste gångtrafikanterna: barn och personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga. Men hos kommunerna och Trafikverket är oförståelsen total - trygga och tillräckligt breda gångytor ses som en obegriplig lyx, ungefär som att man skulle föreslå separata körfält för vita respektive röda bilar.

 

2019-03-27 09:02   Anders

Jag tycker det är fullständigt idiotiskt att ha en regel att folk ska hålla vänster. Det går ju helt emot resten av all trafik där alla håller höger. Varför ska gående just på dessa ytor helt inkonsekvent med resten av trafiken inte hålla höger utan gå till vänster?

Har vi högertrafik ska vi ha det överallt. Att gående inte kommer bry sig om denna regel säger ju sig själv. Det är som att lagstifta att bilar ska köra till vänster på udda datum på gator vars namn innehåller 9 bokstäver. Totalt vansinne.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!