Varför blir det som det blir? - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Varför blir det som det blir?

29 okt 2015
av: Krister Isaksson

Har tidigare skrivit om stolparna som placerades mitt i cykelbanan på Hornsbergs strand.

Nu bygger staden om dessa åtta platser, staden kom till insikt att utformningen kanske inte var så lämplig.


Foto: Anders Vallin

Men hur blev det så här från början? Varför placerades stolparna i cykelbanan? Var det ingen som såg det tokiga från början?

Jag arbetade som cykelansvarig på Trafikkontoret när denna cykelbana planerades och utformades. Min kollega X deltog i projektet och bad mig granska ritningarna på cykelbanan. Jag anmärkte då på den olämpliga utformningen av övergångsställena och placeringen av stolparna. Och påtalade att vi tagit fram en typlösning för hur sådana här punkter ska utformas för att vara funktionella och säkra. Och att det är den lösningen som skall användas. Här är typlösningen:


Typlösning från handboken Cykeln i staden

Det svar jag fick och det som hände illustrerar mycket väl hur cykel hanterades och fortfarande hanteras när staden växer och bygger nytt.

Svaret var:
Det var inte möjligt att bygga cykelbanan och övergångsställena på något annat sätt. Det var nämligen av yttersta vikt, enligt inblandade arkitekter, att kantstenslinjen utmed gatan följde samma linje som stenmurens linje.

Och så blev det. Det spelade ingen roll vad jag sade, att jag påtalade för mina chefer det olämpliga med utformningen, det spelade ingen roll vad någon handbok och typlösning sa skulle göras. Linjerna var det som var viktiga och skulle gälla - över allt annat. Linjer som ser bra ut på en ritning och från 500 meters höjd. Ni kan se på bilderna nedan hur linjen för mur och kantsten följer varandra:

Så här kan det gå till när vi planerar, när vi bygger stad och trafiksystem. Det är på intet sätt något undantag, ni kan läsa om fler exempel i relaterade inlägg nedan. Cykelns status, cykelkompetens och konsekvenser för cykeltrafiken och de individer som cyklar väger många gånger mycket lätt i stadsbyggandet.

Forskaren Martin Emanuel konstaterar i sin doktorsavhandling "Trafikslag på undantag":

"Dagens cykelplanerare kämpar ännu med ett arv från 1950- och 1960-talen. Trots den uppvärdering cykeln fått i policydokument, möter den som vill skapa bättre förhållanden för cykeltrafiken stora svårigheter. Svenska cykelplanerare ondgör sig över låg medelstilldelning, dåligt utvecklade planeringsverktyg och cykelplaneringens svaga position inom den övergripande planeringen."

Nu byggs alla åtta platser om - enligt typlösningen. Linjerna är uppenbarligen inte lika viktiga längre. Vi får väl hoppas att trägen vinner...

Relaterade inlägg:

 

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet tjugotvå med siffror i fältet här


Kommentarer


2015-10-30 05:32   Ingrid

Jag känner igen det här från andra sammanhang. T ex en offentlig miljö där de som stod för inredningen insisterade på nakna, oskyddade, heta rör i en korridor. Så var det tills en kvinna brände sig på dem då kom skydd upp - medan arkitekten fortfarande protesterade. Somliga borde lära sig att designa istället för att styla.

 

2015-10-29 21:48   Torbjörn Albért

Vems linje ska följa muren - cyklistens eller bilistens? I och med rättelsen blir det ju cykelbanan som får parallella linjer.

 

2015-10-29 20:21   Holmis

Undras om det rentav är samma arkitekt som ligger bakom den rätvinkliga cykelbanan vid Hammarby sluss på Södermalm.....

 

2015-10-29 14:20   Tomas Granditsky

Men det är skönt att veta att linjerna är snygga när man faller efter att ha kört in i stolpen :D

 

2015-10-29 14:17   Christian

Hade ju gått utmärkt att behålla de rena linjerna om man i stället för "öra" i vägbanan breddade hela cykelbanan motsvarande örats djup. Det är klart, då hade det blivit lite sämre framkomlighet för bilarna.

 

2015-10-29 12:21   Krister Isaksson

Jocke, fick sällan uppbackning av mina chefer när saker ställdes på sin spets och då väger en cykelplanerares ord och kompetens mycket lätt i dessa sammanhang. Där har du en förklaring. En annan är att politiken ställde inga krav på förvaltningarna vad gäller cykel. Det verkar vara ett annat läge nu när Trafiknämnden ju läxar upp sin förvaltning.

 

2015-10-29 12:11   Jocke von Scheele

Det man undrar över är vem som avgjorde att arkitekternas estetiska ambitioner gick före dina invändningar. Att arkitekten påtalar linjer och andra estetiska aspekter är ju helt i sin ordning, och de hade ju rätt i sak. Men felet ligger ju i prioriteringen mellan estetiken och trafiksäkerheten/framkomligheten. Var låg det beslutet?

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!