Varför håller ni käft? - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Broar
  9. > cargobike
  10. > Cykelbloggare
  11. > Cykelbox
  12. > Cykelfrämjandet
  13. > Cykelglädje
  14. > Cykelhjälmslag
  15. > Cykelinfrastruktur
  16. > Cykelparkering
  17. > Cykelpendling
  18. > Cykelpolitik
  19. > Cykelresa
  20. > Cykelöverfart
  21. > Cykla höger vid rött
  22. > Cykla med barn
  23. > Cykla till skolan
  24. > Cyklande barn
  25. > Danmark
  26. > Davos
  27. > Debatt
  28. > Design
  29. > Desire lines
  30. > Drift & underhåll
  31. > Däck
  32. > Elcykel
  33. > Felanmälningssystem
  34. > Framkomlighet
  35. > Gatubantning
  36. > Groningen
  37. > Grus
  38. > Gå på cykelbanan
  39. > Gång- och cykelbana
  40. > Gästbloggare
  41. > Hinder på cykelbanan
  42. > Hinderbana
  43. > Hjälm
  44. > Hjälmlag
  45. > Holland
  46. > Humor
  47. > hållbart samhälle
  48. > Kläder
  49. > kollektivtrafik
  50. > Konfliktdesign
  51. > Konst
  52. > Köpenhamn
  53. > Lastcykel
  54. > Lådcyklar
  55. > Lånecyklar
  56. > Lövhalka
  57. > Media
  58. > Miljö
  59. > Motormännen
  60. > Nacka
  61. > Nationell cykelstrategi
  62. > Nederländerna
  63. > New York
  64. > Nollvisionen
  65. > Nya Slussen
  66. > Omklädningsrum
  67. > Polisen
  68. > Politik
  69. > Popup-cykelbana
  70. > Regional cykelplan
  71. > Regionala cykelstråk
  72. > Rullstolscykel
  73. > Rödljuscykling
  74. > Samhälls- och trafikplanering
  75. > Samhällsekonomin
  76. > Självkörande fordon
  77. > Skärmar
  78. > Snabbcykelväg
  79. > Sollentuna
  80. > Solna
  81. > Sopsaltning
  82. > Sportcyklist
  83. > Stella Fare
  84. > Stockholm
  85. > Stockholms Handelskammare
  86. > Stolpar i cykelbanan
  87. > Svensk Cykling
  88. > Svängfest
  89. > Torkrum
  90. > Trafiklagstiftning
  91. > Trafikmaktordning
  92. > Trafikplanering
  93. > Trafikrapportör
  94. > Trafikregler
  95. > Trafiksignaler
  96. > Trafiksäkerhet
  97. > Trafikverket
  98. > Täby
  99. > Tävling
  100. > USA
  101. > Vintercykling
  102. > Vinterväghållning
  103. > VTI
  104. > Vägarbeten
  105. > Väjningsplikt
  106. > Västerbron
  107. > Växtlighet
  108. > Åland
  109. > Önskelista

Varför håller ni käft?

16 sep 2016
av: Krister Isaksson

I dagarna kom beskedet om att Trafikverket skrotar bygget av en snabbcykelvägen längs E18 i Stockholm. Det blir enligt verket för dyrt. Projektet var unikt. Ett namnsatt objekt i Nationell plan för transportsystemet - för första gången någonsin för ett cykelprojekt. Det skulle bli en cykelinfrastruktur vi aldrig någonsin tidigare skådat i detta land. Det skulle bli det stora steget för Sverige mot att bli ett cykelland och cykeln som transportmedel. Nu skulle vi äntligen få se vad det innebär att prioritera och göra cykeltrafiken konkurrenskraftig.

Av detta blev det alltså ingenting. Vi är tillbaka på ruta noll. I värsta fall tar vi rent av några steg tillbaka, eftersom den tydliga signalen till alla samhälls- och trafikplanerare är att cykelinfrastruktur inte får kosta mer än det brukar.

Det som fascinerar mig är att det är knäpptyst - totalt knäpptyst.

Inte ett ljud från Cykelfrämjandet och inte ett ord från branschkansliet Svensk Cykling. De som ska värna och kämpa för cyklistens bästa i vårt land. Nu skrotas Sveriges genom tiderna mest prestigefyllda cykelprojekt - och det är knäpptyst. Häpnadsväckande tycker jag.

Från cykelmagnaten Grimaldi och hans gäng på Cycleurope hör vi inte en viskning. Andra delar av näringslivet höjer ju gärna och ofta rösten och kräver nya vägsatsningar runt om i landet, och ännu högre blir tonläget när satsningarna hotas eller uteblir. Då är företag, jobb och välfärd i fara. Vem minns inte tonläget kring Förbifarten när den skärskådades efter valet? Då var det brösttoner som heter duga - och nu byggs den för fullt.

Att få till satsningar på cykelinfrastruktur skulle ge betydligt bättre effekt än alla de annonskampanjer dessa företag lägger pengar på idag. För det är ju det som får fler att cykla - bygg så kommer cyklisterna - och det är det som i sin tur leder till ökad försäljning. Bra mycket större försäljning än vad lite reklam och annonser kan åstadkomma. Detta har ju bil- och oljeindustrin fattat sedan länge.

Vad hör vi då från forskare på cykelområdet? Från miljösidan? Från cykelförespråkande politiker? Inte ett ljud.

Kanske arbetar de alla efter den svenska modellen som brukar kallas för tyst diplomati. Sett till vilka som har framgång när det gäller investeringar i transportinfrastruktur är det ju uppenbart att det inte är ett framgångsrikt sätt att arbeta på.

Håller vi käft så får vi vad vi förtjänar.

Relaterade inlägg:

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet trettioåtta med siffror i fältet här


Kommentarer


2017-01-26 12:43   Krister Isaksson

Per, jag har inga ambitioner på att bli kung! Jag tror jag gör mer nytta där jag befinner mig idag. Samt att jag värdesätter den handlingsfrihet jag har idag. Men vem vet i framtiden!

 

2017-01-26 11:13   Per T Eriksson

Krister, varför går du inte med i Cykelfrämjandet? Det finns en Trafikgrupp i Storstockholmskretsen. Du skulle bli kung där.

 

2016-09-21 17:32   Krister Isaksson

Kalle, förstår dina tankar. Jag blir orolig över att jag vet inte var CF står i denna fråga, de säger ju inget. När Sveriges genom tiderna största cykelprojekt skrotas. Är det ok för dem? Eftersom de är helt tysta så kan det ju uppfattas som så. Om det inte är ok för dem, varför går de inte ut och meddelar oss sin syn och ståndpunkt? Nu kritiserar jag ju inte enbart CF utan även andra, vad tycker de? Deras totala tystnad gör mig också orolig, tycker även de att skrotningen är ok, eller vad?

 

2016-09-21 15:12   Kalle

Frågan har jag ställt mig länge, var min medlemsavgift i Cykelfrämjandet hamnar. Istället för att lägga slantarna på en grupp som faktiskt arbetar med frågan aktivt, informationskampanjer mot medborgarna osv, så får vi en tidning (som visserligen är bra), en artikel i DN med Strömberg på lågcykel med någon politiker. Inget mer liksom.

 

2016-09-18 22:10   Christian

Trafikverket - gamla vägverket - har väl aldrig brytt sig om en sund, rationell och miljöanpassad trafikutveckling ? Vägar och bilism har varit ledordet och är det fortfarande.

 

2016-09-18 17:07   A

Ett problem är väl att det inte finns någon grupp som handgripligen protesterar mot dåliga beslut?

Vi vet ju namn och adress osv på alla involverade så det går ju alltid att med påtryckningar få svar på varför dem gör som dem gör eller i bästa fall få dem att agera på det sätt som är önskvärt.

Det är även bra att göra när det kommer till nya projekt som byggs, det vet vi ju av erfarenhet att det är sällan planerna följs och enterprenörerna gör som dem ska.

Men visst är det frustrerande när man har med politiker och journalister att göra, till skillnad från människor.

 

2016-09-18 14:41   Krister Isaksson

Stefan, tack! Ett sådant grepp du efterfrågar försökte Huddinge kommun mot Trafikverket vid utbyggnaden av Förbifarten vid Kungens Kurva. Jag anlitades för att hjälpa kommunen. Det var som att slå huvudet i väggen, hårt och länge...

 

2016-09-18 14:23   Stefan Manning

Bra rutet, Krister! Ett steg i en förbättrad infrastruktur vore ju att när nya vägar byggs eller genomgår en upprustning skall det finnas med i bestämmelserna att en cykelbana ska anläggs parallellt. Då lär väl det inte bli fullt så mycket extrakostnader i och med att logistik maskiner och personal finns på plats och så slipper man också tjafset om att cyklisterna inte skall vara på vägen. Bara en tanke...

 

2016-09-17 02:21   Arne B

Det spelar väl ingen roll vilken del av Cykelfrämjandet som samlar sig och gör ett genomtänkt, förankrat uttalande. ALLA delar borde protestera högljutt! Påpeka t ex att cykelinvesteringar ger samhällseonomiska vinster som biltrafiken bara kan drömma om. Nu när Norra länken är klar, är väl alla trafikproblem lösta? Va?! Köerna kommer inte försvinna med fler filer.

 

2016-09-16 22:02   Per T Eriksson

Krister, varför går du inte med i Cykelfrämjandet?

 

2016-09-16 20:30   Krister Isaksson

Emil, då avvaktar vi med spänning på eventuell reaktion från CF riks.

 

2016-09-16 20:25   Emil Törnsten

Det är Cykelfrämjandet Stockholm Norrorts Björn Stenberg som i Cykelfrämjandets namn grävt fram detta. Utan honom skulle ingen fått nys om det här. Trafikverket slutade svara honom när han ville ha fram kalkylerna.

I och med att det handlar om statliga pengar och Trafikverket är det en fråga för Cykelfrämjandet Riks att ta hand om. Frågan ligger på så sätt utan Cykelfrämjandet Sthlm Norrorts area.

Vi gör så gott vi kan: det är helt och hållet på vår fritid. Vi behöver bli fler i trafikpolitiska grupp. Jag kan varmt rekommendera folk att gå med i sin lokala Cykelfrämjande-krets och/eller bli ett cyklandeombud eller annat för att påverka.

 

2016-09-16 19:53   Krister Isaksson

ekstromenator, nix inte ett ljud från kansliet. Alla verkar ha fått tunghäfta. Kanske är de nöjda som det är...

 

2016-09-16 19:50   Krister Isaksson

Mia, stort tack! Vi får väl se, Grimaldi kanske ringer snart! ;)

 

2016-09-16 19:39   ekstromenator

Shhh, hör ni inte hur nävarna knyts i fickorna och en svag viskning då ovan nämnda muttrar besviket för sig själva...
Hur gick det med världens bästa cykelkansli som nyligen instiftades, har hen uttalat sig ännu ??

 

2016-09-16 18:32   Mia

Så bra, så väldigt bra! Att du orkar och framförallt, att du ser den stora bilden. Orsak och verkan. Om Grimaldi är klok så anställer han ju dig för att utföra det arbete du just efterfrågar. Kommer bli en av hans bästa rekryteringar någonsin!

 

2016-09-16 15:50   Krister Isaksson

Johnny, härligt och tack!

 

2016-09-16 15:27   Johnny Björkman

Bravo Krister
För allas väl det är goda skäl
att ropen skola skalla , mera cykelbanor åt oss alla

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!