Varför håller ni käft? - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > barncykel
  6. > Belysning
  7. > Bicycling
  8. > Bilhinder
  9. > Botkyrka
  10. > Broar
  11. > cargobike
  12. > Cykelbloggare
  13. > Cykelbox
  14. > Cykelfrämjandet
  15. > Cykelglädje
  16. > Cykelhjälmslag
  17. > Cykelinfrastruktur
  18. > Cykelparkering
  19. > Cykelpendling
  20. > cykelplanering
  21. > Cykelpolitik
  22. > Cykelresa
  23. > Cykelstad
  24. > Cykeltunnel
  25. > Cykelöverfart
  26. > Cykla höger vid rött
  27. > Cykla med barn
  28. > Cykla till jobbet
  29. > Cykla till skolan
  30. > Cyklande barn
  31. > Danmark
  32. > Davos
  33. > Debatt
  34. > Design
  35. > Desire lines
  36. > Drift & underhåll
  37. > Däck
  38. > Elcykel
  39. > Felanmälningssystem
  40. > Framkomlighet
  41. > Gatubantning
  42. > Groningen
  43. > Grus
  44. > Gå på cykelbanan
  45. > Gång- och cykelbana
  46. > Gästbloggare
  47. > Hinder på cykelbanan
  48. > Hinderbana
  49. > Hjälm
  50. > Hjälmlag
  51. > Holland
  52. > Humor
  53. > hållbart samhälle
  54. > Kläder
  55. > kollektivtrafik
  56. > Konfliktdesign
  57. > Konst
  58. > Köpenhamn
  59. > Lastcykel
  60. > Lådcyklar
  61. > Lånecyklar
  62. > Lövhalka
  63. > Media
  64. > Miljö
  65. > Motormännen
  66. > Nacka
  67. > Nationell cykelstrategi
  68. > Nederländerna
  69. > New York
  70. > Nollvisionen
  71. > Norra Djurgårdsstaden
  72. > Nya Slussen
  73. > Omklädningsrum
  74. > Packning
  75. > Polisen
  76. > Politik
  77. > Popup-cykelbana
  78. > Regional cykelplan
  79. > Regionala cykelstråk
  80. > Rullstolscykel
  81. > Ryggsäck
  82. > Rödljuscykling
  83. > Samhälls- och trafikplanering
  84. > Samhällsekonomin
  85. > Shimano
  86. > Självkörande fordon
  87. > Skärmar
  88. > Snabbcykelväg
  89. > Snöröjning
  90. > Sollentuna
  91. > Solna
  92. > Sopsaltning
  93. > Sportcyklist
  94. > Stadsgata
  95. > Stella Fare
  96. > Stockholm
  97. > Stockholms Handelskammare
  98. > Stolpar i cykelbanan
  99. > Svensk Cykling
  100. > Svängfest
  101. > Torkrum
  102. > Trafiklagstiftning
  103. > Trafikmaktordning
  104. > Trafikplanering
  105. > Trafikrapportör
  106. > Trafikregler
  107. > Trafiksignaler
  108. > Trafiksäkerhet
  109. > Trafikverket
  110. > Täby
  111. > Tävling
  112. > USA
  113. > Vintercykling
  114. > Vinterpendling
  115. > Vinterväghållning
  116. > VTI
  117. > Vägarbeten
  118. > Väjningsplikt
  119. > Västerbron
  120. > Växtlighet
  121. > Åland
  122. > Önskelista
  123. > Örbyleden

Varför håller ni käft?

16 sep 2016
av: Krister Isaksson

I dagarna kom beskedet om att Trafikverket skrotar bygget av en snabbcykelvägen längs E18 i Stockholm. Det blir enligt verket för dyrt. Projektet var unikt. Ett namnsatt objekt i Nationell plan för transportsystemet - för första gången någonsin för ett cykelprojekt. Det skulle bli en cykelinfrastruktur vi aldrig någonsin tidigare skådat i detta land. Det skulle bli det stora steget för Sverige mot att bli ett cykelland och cykeln som transportmedel. Nu skulle vi äntligen få se vad det innebär att prioritera och göra cykeltrafiken konkurrenskraftig.

Av detta blev det alltså ingenting. Vi är tillbaka på ruta noll. I värsta fall tar vi rent av några steg tillbaka, eftersom den tydliga signalen till alla samhälls- och trafikplanerare är att cykelinfrastruktur inte får kosta mer än det brukar.

Det som fascinerar mig är att det är knäpptyst - totalt knäpptyst.

Inte ett ljud från Cykelfrämjandet och inte ett ord från branschkansliet Svensk Cykling. De som ska värna och kämpa för cyklistens bästa i vårt land. Nu skrotas Sveriges genom tiderna mest prestigefyllda cykelprojekt - och det är knäpptyst. Häpnadsväckande tycker jag.

Från cykelmagnaten Grimaldi och hans gäng på Cycleurope hör vi inte en viskning. Andra delar av näringslivet höjer ju gärna och ofta rösten och kräver nya vägsatsningar runt om i landet, och ännu högre blir tonläget när satsningarna hotas eller uteblir. Då är företag, jobb och välfärd i fara. Vem minns inte tonläget kring Förbifarten när den skärskådades efter valet? Då var det brösttoner som heter duga - och nu byggs den för fullt.

Att få till satsningar på cykelinfrastruktur skulle ge betydligt bättre effekt än alla de annonskampanjer dessa företag lägger pengar på idag. För det är ju det som får fler att cykla - bygg så kommer cyklisterna - och det är det som i sin tur leder till ökad försäljning. Bra mycket större försäljning än vad lite reklam och annonser kan åstadkomma. Detta har ju bil- och oljeindustrin fattat sedan länge.

Vad hör vi då från forskare på cykelområdet? Från miljösidan? Från cykelförespråkande politiker? Inte ett ljud.

Kanske arbetar de alla efter den svenska modellen som brukar kallas för tyst diplomati. Sett till vilka som har framgång när det gäller investeringar i transportinfrastruktur är det ju uppenbart att det inte är ett framgångsrikt sätt att arbeta på.

Håller vi käft så får vi vad vi förtjänar.

Relaterade inlägg:

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet fyrtioett med siffror i fältet här


Kommentarer


2017-01-26 12:43   Krister Isaksson

Per, jag har inga ambitioner på att bli kung! Jag tror jag gör mer nytta där jag befinner mig idag. Samt att jag värdesätter den handlingsfrihet jag har idag. Men vem vet i framtiden!

 

2017-01-26 11:13   Per T Eriksson

Krister, varför går du inte med i Cykelfrämjandet? Det finns en Trafikgrupp i Storstockholmskretsen. Du skulle bli kung där.

 

2016-09-21 17:32   Krister Isaksson

Kalle, förstår dina tankar. Jag blir orolig över att jag vet inte var CF står i denna fråga, de säger ju inget. När Sveriges genom tiderna största cykelprojekt skrotas. Är det ok för dem? Eftersom de är helt tysta så kan det ju uppfattas som så. Om det inte är ok för dem, varför går de inte ut och meddelar oss sin syn och ståndpunkt? Nu kritiserar jag ju inte enbart CF utan även andra, vad tycker de? Deras totala tystnad gör mig också orolig, tycker även de att skrotningen är ok, eller vad?

 

2016-09-21 15:12   Kalle

Frågan har jag ställt mig länge, var min medlemsavgift i Cykelfrämjandet hamnar. Istället för att lägga slantarna på en grupp som faktiskt arbetar med frågan aktivt, informationskampanjer mot medborgarna osv, så får vi en tidning (som visserligen är bra), en artikel i DN med Strömberg på lågcykel med någon politiker. Inget mer liksom.

 

2016-09-18 22:10   Christian

Trafikverket - gamla vägverket - har väl aldrig brytt sig om en sund, rationell och miljöanpassad trafikutveckling ? Vägar och bilism har varit ledordet och är det fortfarande.

 

2016-09-18 17:07   A

Ett problem är väl att det inte finns någon grupp som handgripligen protesterar mot dåliga beslut?

Vi vet ju namn och adress osv på alla involverade så det går ju alltid att med påtryckningar få svar på varför dem gör som dem gör eller i bästa fall få dem att agera på det sätt som är önskvärt.

Det är även bra att göra när det kommer till nya projekt som byggs, det vet vi ju av erfarenhet att det är sällan planerna följs och enterprenörerna gör som dem ska.

Men visst är det frustrerande när man har med politiker och journalister att göra, till skillnad från människor.

 

2016-09-18 14:41   Krister Isaksson

Stefan, tack! Ett sådant grepp du efterfrågar försökte Huddinge kommun mot Trafikverket vid utbyggnaden av Förbifarten vid Kungens Kurva. Jag anlitades för att hjälpa kommunen. Det var som att slå huvudet i väggen, hårt och länge...

 

2016-09-18 14:23   Stefan Manning

Bra rutet, Krister! Ett steg i en förbättrad infrastruktur vore ju att när nya vägar byggs eller genomgår en upprustning skall det finnas med i bestämmelserna att en cykelbana ska anläggs parallellt. Då lär väl det inte bli fullt så mycket extrakostnader i och med att logistik maskiner och personal finns på plats och så slipper man också tjafset om att cyklisterna inte skall vara på vägen. Bara en tanke...

 

2016-09-17 02:21   Arne B

Det spelar väl ingen roll vilken del av Cykelfrämjandet som samlar sig och gör ett genomtänkt, förankrat uttalande. ALLA delar borde protestera högljutt! Påpeka t ex att cykelinvesteringar ger samhällseonomiska vinster som biltrafiken bara kan drömma om. Nu när Norra länken är klar, är väl alla trafikproblem lösta? Va?! Köerna kommer inte försvinna med fler filer.

 

2016-09-16 22:02   Per T Eriksson

Krister, varför går du inte med i Cykelfrämjandet?

 

2016-09-16 20:30   Krister Isaksson

Emil, då avvaktar vi med spänning på eventuell reaktion från CF riks.

 

2016-09-16 20:25   Emil Törnsten

Det är Cykelfrämjandet Stockholm Norrorts Björn Stenberg som i Cykelfrämjandets namn grävt fram detta. Utan honom skulle ingen fått nys om det här. Trafikverket slutade svara honom när han ville ha fram kalkylerna.

I och med att det handlar om statliga pengar och Trafikverket är det en fråga för Cykelfrämjandet Riks att ta hand om. Frågan ligger på så sätt utan Cykelfrämjandet Sthlm Norrorts area.

Vi gör så gott vi kan: det är helt och hållet på vår fritid. Vi behöver bli fler i trafikpolitiska grupp. Jag kan varmt rekommendera folk att gå med i sin lokala Cykelfrämjande-krets och/eller bli ett cyklandeombud eller annat för att påverka.

 

2016-09-16 19:53   Krister Isaksson

ekstromenator, nix inte ett ljud från kansliet. Alla verkar ha fått tunghäfta. Kanske är de nöjda som det är...

 

2016-09-16 19:50   Krister Isaksson

Mia, stort tack! Vi får väl se, Grimaldi kanske ringer snart! ;)

 

2016-09-16 19:39   ekstromenator

Shhh, hör ni inte hur nävarna knyts i fickorna och en svag viskning då ovan nämnda muttrar besviket för sig själva...
Hur gick det med världens bästa cykelkansli som nyligen instiftades, har hen uttalat sig ännu ??

 

2016-09-16 18:32   Mia

Så bra, så väldigt bra! Att du orkar och framförallt, att du ser den stora bilden. Orsak och verkan. Om Grimaldi är klok så anställer han ju dig för att utföra det arbete du just efterfrågar. Kommer bli en av hans bästa rekryteringar någonsin!

 

2016-09-16 15:50   Krister Isaksson

Johnny, härligt och tack!

 

2016-09-16 15:27   Johnny Björkman

Bravo Krister
För allas väl det är goda skäl
att ropen skola skalla , mera cykelbanor åt oss alla

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!