Världens längsta cykeltunnel - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > barncykel
  6. > Belysning
  7. > Bicycling
  8. > Bilhinder
  9. > Botkyrka
  10. > Broar
  11. > cargobike
  12. > Cykelbloggare
  13. > Cykelbox
  14. > Cykelfrämjandet
  15. > Cykelglädje
  16. > Cykelhjälmslag
  17. > Cykelinfrastruktur
  18. > Cykelparkering
  19. > Cykelpendling
  20. > cykelplanering
  21. > Cykelpolitik
  22. > Cykelresa
  23. > Cykelstad
  24. > Cykeltunnel
  25. > Cykelöverfart
  26. > Cykla höger vid rött
  27. > Cykla med barn
  28. > Cykla till jobbet
  29. > Cykla till skolan
  30. > Cyklande barn
  31. > Danmark
  32. > Davos
  33. > Debatt
  34. > Design
  35. > Desire lines
  36. > Drift & underhåll
  37. > Däck
  38. > Elcykel
  39. > Felanmälningssystem
  40. > Framkomlighet
  41. > Gatubantning
  42. > Groningen
  43. > Grus
  44. > Gå på cykelbanan
  45. > Gång- och cykelbana
  46. > Gästbloggare
  47. > Hinder på cykelbanan
  48. > Hinderbana
  49. > Hjälm
  50. > Hjälmlag
  51. > Holland
  52. > Humor
  53. > hållbart samhälle
  54. > Kläder
  55. > kollektivtrafik
  56. > Konfliktdesign
  57. > Konst
  58. > Köpenhamn
  59. > Lastcykel
  60. > Lådcyklar
  61. > Lånecyklar
  62. > Lövhalka
  63. > Media
  64. > Miljö
  65. > Motormännen
  66. > Nacka
  67. > Nationell cykelstrategi
  68. > Nederländerna
  69. > New York
  70. > Nollvisionen
  71. > Norra Djurgårdsstaden
  72. > Nya Slussen
  73. > Omklädningsrum
  74. > Packning
  75. > Polisen
  76. > Politik
  77. > Popup-cykelbana
  78. > Regional cykelplan
  79. > Regionala cykelstråk
  80. > Rullstolscykel
  81. > Ryggsäck
  82. > Rödljuscykling
  83. > Samhälls- och trafikplanering
  84. > Samhällsekonomin
  85. > Shimano
  86. > Självkörande fordon
  87. > Skärmar
  88. > Snabbcykelväg
  89. > Sollentuna
  90. > Solna
  91. > Sopsaltning
  92. > Sportcyklist
  93. > Stadsgata
  94. > Stella Fare
  95. > Stockholm
  96. > Stockholms Handelskammare
  97. > Stolpar i cykelbanan
  98. > Svensk Cykling
  99. > Svängfest
  100. > Torkrum
  101. > Trafiklagstiftning
  102. > Trafikmaktordning
  103. > Trafikplanering
  104. > Trafikrapportör
  105. > Trafikregler
  106. > Trafiksignaler
  107. > Trafiksäkerhet
  108. > Trafikverket
  109. > Täby
  110. > Tävling
  111. > USA
  112. > Vintercykling
  113. > Vinterpendling
  114. > Vinterväghållning
  115. > VTI
  116. > Vägarbeten
  117. > Väjningsplikt
  118. > Västerbron
  119. > Växtlighet
  120. > Åland
  121. > Önskelista
  122. > Örbyleden

Världens längsta cykeltunnel

11 okt 2019
av: Krister Isaksson

Det hade detta kunnat bli. En snabbcykelväg deluxe. Året är 2015. En idé föds på ett konsultföretag – en drygt 6 kilometer lång cykeltunnel. Mellan Nacka och Blasieholmen i centrala Stockholm.

  • en cykelväg utan korsningar
  • en cykelväg utan trafiksignaler
  • en cykelväg som är helt bilfri
  • profilmässigt mycket gynnsamt för cykeltrafik
  • väldigt lite svängfester 
  • väderskyddad – aldrig regn, snö eller is
  • med av- och påfarter vid nya tunnelbanans stationer och andra viktiga målpunkter
  • en tunneln med hög säkerhet - kameraövervakad, nödtelefoner med mera - det vill säga precis samma säkerhetstänk som norra och södra länken och andra moderna tunnlar

Detta skulle ha blivit världens längsta cykeltunnel. Med mycket stora restidsvinster jämfört med ytvägnätet.

Allt detta genom att ha cykelanpassat de arbets- och servicetunnlar som byggs i samband med nya tunnelbanan – en inte särskilt stor merkostnad.


Nya tunnelbanan mellan Nacka och Kungsträdgården

Att så att säga utnyttja våra gemensamma investeringar fullt ut. Är ju inget vettigt att borra tunnlar som sedan är mer eller mindre tomma stora delar av sin livslängd – närmast ett resursslöseri. Det är ju ungefär som Årstabrons serviceväg – den är i stort sett tom hela tiden istället för att utnyttjas på ett för samhället bättre sätt.

Här är några visionsbilder på hur cykeltunneln skulle kunnat se ut:


En ljus och bred tunnel anpassad för att effektivt förflytta många som cyklar. Med servicestationer på strategiska platser


På- och avfart till cykeltunneln vid Järla. Och ett cykelsystem på ytan för de som har andra färdvägar eller inte vill cykla i tunneln


På- och avfart till cykeltunneln vid Nacka station


Början/slutet av cykeltunneln på Blasieholmen i centrala Stockholm

Eller är detta bara en galen idé?

Jag kan höra rösterna:

”Det kommer aldrig att fungera!”

”Vem vill cykla i en mörk och kall tunnel?”

”Fruktansvärt otryggt”

”Det är faktiskt arbets- och servicetunnlar för tunnelbanan, inte racerbana för Tour de France-cyklister”

Kanske går det att arbeta med alla dessa ”utmaningar”. Precis så som vi arbetar med vägtunnlar och tunnelbanan – det läggs ner miljoner på forskning och på åtgärder för att få trafikanterna att trivas lite bättre i dessa tunnlar. Och för dem som absolut inte vill använda tunneln finns ju alltid ytvägnätet som alternativ. Precis som det finns för oss när vi kör bil och inte vill köra i tunnlar.

När det sedan behöver ske servicearbete stänger man av hela eller de delar av tunneln som behövs för servicearbetet. De som cyklar hänvisas då till ytvägnätet genom informationstavlor och trafikmeddelanden - precis som vi arbetar med vägtrafiken och deras tunnlar när där sker underhållsarbete.

Så här tänker och fungerar jag – få ut mesta möjliga av våra gemensamma investeringar!

Några år senare plockar Miljöpartiet i landstinget upp idén om cykeltunneln:

Vem vet, kanske kommer idén om en cykeltunnel att förverkligas nu när tunnelbanan mellan Älvsjö och Fridhemsplan tidigareläggs:

Relaterade länkar:

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet trettiofyra med siffror i fältet här


Kommentarer


2019-10-15 20:26   Honken

@Jens: Jag ser inte problemet att cykla dessa ensam eller med kanske 2-3 till. Men att släppa in hela lycrapendlargänget+övriga samtidigt i en tunnel känns bara oansvarigt. Sedan ska man också ha med i åtanke att den tunneln som Krister diskuterar också huserar ställverk, pumpstationer och andra installationer. Till dessa ska drifttekniker ta sig - vilket de gör med bil - när det behövs.
Passa på att läsa på lite om räddningskoncept m.m. på nya tunnelbanans hemsida så förstår ni nog också varför man inte ska ha in onödigt folk i dessa tunnlar.

@Anders: Jämför inte äpplen och päron nu. Håll dig till tunneln som diskuteras. Lund får stå för sin egen planering. Klättringen från Sa Calobra till col dels Reis är också en trevlig cykelväg, speciellt på påsken.

 

2019-10-14 16:23   Krister Isaksson

Anders, ja ungefär så. Så klart det kommer "nya" utmaningar med cykel i tunnel. Men då handlar det ju om att studera hur andra har hanterat det, hur har de löst "utmaningarna" med cykel i långa tunnlar? Vilka är deras lärdomar och erfarenheter? Lutningar är ju inte ovanliga, varken i tunnlar eller ytvägnätet - vad finns att lära där?

 

2019-10-14 08:57   Anders Norén

Honken: Visst, långa sträckor i servicetunnlarna med 4 % lutning är något som är värt att tänka på. Men som en jämförelse så finns många gator i Lund med 3 till 4 % lutning över ca 1 km i miljöer där du som cyklist måste hantera trånga ytor, fotgängare, gatukorsningar, utfarter med skymd sikt m.m. Accepterar vi den lutningen i konfliktfylld stadsmiljö så bör vi inte utan vidare avfärda den i en tunnelmiljö utan konflikter.

 

2019-10-14 08:54   Jens

@Honken: Om du cycklat arbetstunnlar och det gick bra förstår jag inte problemet. Tror ingen föreslår att det ska se ut precis som idag utan åtgärder skulle säkert behövas men det går som sagt arbeta på problemen.

 

2019-10-13 23:32   Honken

Absolut en kreativ idé! Bortsett från räddningskonceptet för tunnelbanan så ser jag att du missar en relevant sak. Nämligen att dessa servicetunnlar troligtvis också kommer ha samma lutning som spårtunnlarna, dvs. 4%. En lagom klättring från saltsjön till Sockenplan som man kan roa sig med i några kilometer och perfekt för tour-de-france-cyklister att träna i! Och väldigt snabb att cykla nedför. Toppen!

Med tanke på ovan så kommer en sån här cykelbana att bli väldigt osäker på grund av de höga farterna som kommer komma av de långa nedförsbackarna. Och ska man vara realistisk så bör man nog jämföra nya tunnelbanans servicetunnlar med Citybanans servicetunnel i vilken det finns knäppor på 10-14% (ja jag har cyklat i hela den arbetstunneln och dessa finns skyltade med skylt A3).

Men ändå tack för en kreativ blogg. Även om det här inlägget lutar mer åt sci-fi än verklighet.

 

2019-10-11 11:57   Tricky

Meanwhile in Bergen: https://www.nrk.no/hordaland/staten-betaler-halvparten-av-verdens-lengste-sykkeltunnel-1.13521614

 

2019-10-11 08:06   Krister Isaksson

Mia, tack för de fina orden - de värmer!

 

2019-10-11 07:43   Mia

Åååh vad jag gillar att läsa din blogg!
Du kommer ofta med väl underbyggd kritik, du granskar och skärskådar. Du tvekar inte att lyfta fram de stora bristerna som finns i din bransch/yrkeskår – för det krävs mod och integritet.
Och samtidigt kommer då sådant här! Och det är ju inte första gången som du ”spränger gränser” och visar nya vägar framåt – jag tänker på stamcykelbanorna och att cykel då faktiskt kom med i Sverigeförhandlingen.
Nu detta. Att vi måste fokusera mer på att transportplanera än stuprörsplanering. Att när vi nu gör dessa miljardinvesteringar – se till att få ut så mycket som möjligt av dem då.
Få tänker och agerar som du. Det skulle vara bra för vårt transportsystem och samhälle om det fanns fler som du!

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!