Vi vill men det blir ju hela tiden så fel… - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Botkyrka
  9. > Broar
  10. > cargobike
  11. > Cykelbloggare
  12. > Cykelbox
  13. > Cykelfrämjandet
  14. > Cykelglädje
  15. > Cykelhjälmslag
  16. > Cykelinfrastruktur
  17. > Cykelparkering
  18. > Cykelpendling
  19. > Cykelpolitik
  20. > Cykelresa
  21. > Cykelstad
  22. > Cykeltunnel
  23. > Cykelöverfart
  24. > Cykla höger vid rött
  25. > Cykla med barn
  26. > Cykla till jobbet
  27. > Cykla till skolan
  28. > Cyklande barn
  29. > Danmark
  30. > Davos
  31. > Debatt
  32. > Design
  33. > Desire lines
  34. > Drift & underhåll
  35. > Däck
  36. > Elcykel
  37. > Felanmälningssystem
  38. > Framkomlighet
  39. > Gatubantning
  40. > Groningen
  41. > Grus
  42. > Gå på cykelbanan
  43. > Gång- och cykelbana
  44. > Gästbloggare
  45. > Hinder på cykelbanan
  46. > Hinderbana
  47. > Hjälm
  48. > Hjälmlag
  49. > Holland
  50. > Humor
  51. > hållbart samhälle
  52. > Kläder
  53. > kollektivtrafik
  54. > Konfliktdesign
  55. > Konst
  56. > Köpenhamn
  57. > Lastcykel
  58. > Lådcyklar
  59. > Lånecyklar
  60. > Lövhalka
  61. > Media
  62. > Miljö
  63. > Motormännen
  64. > Nacka
  65. > Nationell cykelstrategi
  66. > Nederländerna
  67. > New York
  68. > Nollvisionen
  69. > Norra Djurgårdsstaden
  70. > Nya Slussen
  71. > Omklädningsrum
  72. > Packning
  73. > Polisen
  74. > Politik
  75. > Popup-cykelbana
  76. > Regional cykelplan
  77. > Regionala cykelstråk
  78. > Rullstolscykel
  79. > Ryggsäck
  80. > Rödljuscykling
  81. > Samhälls- och trafikplanering
  82. > Samhällsekonomin
  83. > Shimano
  84. > Självkörande fordon
  85. > Skärmar
  86. > Snabbcykelväg
  87. > Sollentuna
  88. > Solna
  89. > Sopsaltning
  90. > Sportcyklist
  91. > Stella Fare
  92. > Stockholm
  93. > Stockholms Handelskammare
  94. > Stolpar i cykelbanan
  95. > Svensk Cykling
  96. > Svängfest
  97. > Torkrum
  98. > Trafiklagstiftning
  99. > Trafikmaktordning
  100. > Trafikplanering
  101. > Trafikrapportör
  102. > Trafikregler
  103. > Trafiksignaler
  104. > Trafiksäkerhet
  105. > Trafikverket
  106. > Täby
  107. > Tävling
  108. > USA
  109. > Vintercykling
  110. > Vinterpendling
  111. > Vinterväghållning
  112. > VTI
  113. > Vägarbeten
  114. > Väjningsplikt
  115. > Västerbron
  116. > Växtlighet
  117. > Åland
  118. > Önskelista

Vi vill men det blir ju hela tiden så fel…

29 apr 2013
av: Krister Isaksson

 

Nyligen gjorde ju ett antal moderata kommunalråd i Stockholms län ett utspel i DN Stockholmsdebatten om att de minsann är ansvariga och ska göra det enkelt för stockholmarna att välja cykeln. Att cykling över kommungränserna på bra cykelinfrastruktur måste vara möjligt, eller som de själva uttrycker det: ”Men en cykelväg ska inte ta slut vid kommungränsen – och där är det vårt ansvar att göra det enkelt för stockholmarna att välja cykeln”.

Så Sten Nordin (M), kommunstyrelsens ­ordförande i Stockholms stad, Ulla Hamilton (M), trafikborgarråd i Stockholms stad, Mats Gerdau (M), KSO i Nacka kommun och Fredrik Saweståhl (M), KSO i Tyresö kommun samt Helena Sundberg Trafikverkets regionchef. Hur tycker ni att lyckades vid ert stora samarbetsprojekt Trafikplats Hedvigslund, Ältabergsvägen/Töresjövägen?

Här ser vi några bilder från platsen som stolt invigdes i slutet av 2012 av några av dessa personer.


En dubbelriktad cykelbanan som börjar/slutar i det tomma intet och sen en mindre klokt placerad busshållplats ovanpå det hela. Självklart är cykelbanan för smal och delas med gående, hur underlättar detta att välja cykeln eller för den delen att åka kollektivt genom att behöva stå och vänta på bussen i cykelbanan? Foto: M Holt


Och här slutar cykelbanan, rätt ut i körbanan! Enkelt att se när det är mörkt och inte helt lätt att korsa vägen när man tvingas över till ena sidan. Självklart ligger det nära en kommungräns över vilket cyklandet skulle underlättas enligt dessa kommunalråd. Foto: M Holt


Regional cykelpendling rätt igenom busshållplatsen. Självklart en gemensam gång- och cykelbana. 3 meter bred och utan separation, enligt uppgifter från Nacka så uppfyller den Nackas standard, minimistandard är 3,0 meter för gemensam dubbelriktad gång och cykelväg. Försöka att cykla, möta en cyklist och samtidigt passera en gående eller någon som kliver av/på bussen på 3 meter! Den slutat också i tomma intet lite längre fram…  Foto: M Holt

Vi kan här se att dessa kommuner och Trafikverket fortsätter att bygga cykelinfrastruktur av undermålig standard och cykelvägar som slutar i tomma intet. Det som är ytterst märkligt är att det på denna plats finns det hur mycket utrymme som helst att skapa goda förutsättningar för cykeltrafik men ändå gör dessa inblandade parter ett aktivt val att inte göra bra förutsättningar, det räcker så att säga med minimistandard. Så då är väl det bara att föra in detta nybyggda objekt i den nya regionala cykelplanen för omfattande ombyggnad då det på intet sätt uppfyller grundläggande standard för cykeltrafik.

Vi har en lång, mycket lång, väg att cykla innan det kan göras på vettig infrastruktur för cykeltrafik får man konstatera. Under tiden får vi väl dessvärre vänja oss vid att det kommer att fortsättas skapas cykelinfrastruktur av undermålig standard trots alla fina löften...

 

 

Relaterade länkar:

 

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet åttiosex med siffror i fältet här


Kommentarer


2013-04-29 22:08   Krister Isaksson

Lars, bra och visst är det bättre att komma in och ev påverka i ett tidigt stadie. Och när det gäller exploateringsområden avgörs mycket redan i samband med detaljplanerna. Se mitt tidigare inlägg: http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/det-blir-som-man-planerar-del.htm

 

2013-04-29 21:35   Lars

Jag tror att vi måste försöka påverka redan i planeringsstadiet om det ska bli någon ändring. För närvarande planeras t.ex. nya cykelvägar längs med Kvarnholmsvägen i Nacka och Landsvägen i Sundbyberg. Jag har begärt ut ritningar för båda men har fått svaret att de ännu inte är klara. Det borde vara åtminstone lite lättare att få gehör för våra synpunkter innan bygget sätter igång än efter invigningen.

 

2013-04-29 20:32   Krister Isaksson

Styrbjörn, ja envishet är minst sagt en mycket viktig egenskap när det gäller att arbeta med cykel. Vidare måste man ha stort tålamod, vara ständigt redo att möta fördomar, okunskap och idioti.

 

2013-04-29 20:25   Styrbjörn

Krister, det var mer en fundering när ämnet ändå var uppe. Jag har lite egna tankar om hur jag ska ta mig vidare men det är ett tag kvar på utbildningen så än så länge roar jag mig med att läsa på och vara lite extra uppmärksam i verkligheten. Kurserna jag har kvar känns allt annat än irrelevanta så jag sitter nog kvar i båten tills vidare.

Den som lever får se helt enkelt och tjockast pannben vinner.

 

2013-04-29 20:17   Krister Isaksson

Styrbjörn, vet inte riktigt vad jag ska svara på din fråga. Området domineras självklart av ingenjörsutbildade men det blir mer och mer tydligt att detta handlar om så mycket mer än bara 'ingenjörskunskap'. Eftersom majoriteten har ingenjörsutb. så blir det ju lätt att man rekryterar det man känner igen och det blir därmed en barriär för dem utan ingenjörsutb. Mitt råd är att om du verkligen vill så engagera dig allt du kan, ligg på, visa att du finns o vad du vill. Sen handlar det ibland också om tur och tillfälligheter!

 

2013-04-29 18:57   Styrbjörn

Krister, kul att det där med utbildning kommer upp. Vad ska man ha för utbildning om man ska ge sig in i det här träsket?

I nuläget känns det som om det vore mitt drömjobb att stånga sig blodig mot etablissemanget i den här frågan. Handlar det bara om att få in en fot på rätt ställe eller är det något som är viktigt att ha med sig utbildningsmässigt?

(Läser för tillfället Företagsekonomi inriktning logistik med ganska mycket kurser i kulturgeografi.)

 

2013-04-29 15:32   Martin H

Hej Christer H,

Det är jag som tog bilderna.

Enligt trafikverket är detta en cykelbana. Jag ställde samma fråga till projektledaren, Bertil Nilsson (bertil.nilsson@trafikverket.se) som bekräftade det. För att citera honom:

'Projektet är klart och slutbesiktigat'.

Jag ställde samma fråga till Nacka trafikkontor. De har fått slutbesiktningsrapport från Trafikverket för granskning. De svarar:

'Den cykelbana som är byggd i trafikplatsen och cirka 200m västerut från rondellen norr om tyresövägen är färdiga'

och...

'Den cykelbana som är byggd i trafikplatsen uppfyller Nackas standard'.

men...

'Frågan angående skyltning och målning är något vi måste prata med trafkverket om'.

Jag har ställt två frågor till båda Nacka trafikkontor, Stockholms stad (som medverkade) och trafikverket:

1) vilken standard har använts i lösningen?
2) vad är rutinen för att rapportera och få åtgärdat felaktigheter och fåror i lösningen?

Inte ett ljud.

Min slutsats är att Trafikverket har inte kompetens att bedriva arbete med cykelbanor. Men jag undrar om det är värre än så - att Trafikverket bedriver medveten diskriminering mot cyklister.

Lagen däremot är otydlig men jag är inte jurist. Har tittat i Vägmärkesförordning (2007:90) (www.lagen.se). Där står det:

'Påbudsmärken som anger att ett visst slag av trafik är påbjuden anger även förbud mot annan trafik, om inte annat är föreskrivet.'

Men efter de saknas påbudsmärken för gående antar jag att det är inte förbjuden att cykla där. Tacksam om någon kan berätta för mig om jag bryter mot lagen om jag cyklar på vägen eller på cykelbanan-som-är-inte-markerade-som-en-cykelbana.

 

2013-04-29 15:23   Krister Isaksson

Christer H, jo det är en gc-bana men till skillnad mot bilvägen så är den fortfarande inte riktig klar vad gäller bl.a. målning och skyltning. Detta trots att invigningen skedde i november 2012. Märkligt kan tyckas, vi ser ju sällan att man inviger bilvägar där det saknas både målning och skyltningen, men varför skynda där leksakstrafikanter ska färdas?

 

2013-04-29 14:48   Christer H

Tjena!
Trafikverket fortsätter att trampa i gamla spår, där 1:a, 2:a och 3:e prio är att göra livet så bekvämt som möjligt för de bilburna, något som de tyvärr delar med åtskilliga gatu-/trafikkontor i landet. När man känner sig tvungen att också ta med icke bilburna, blir det något som visar att det finns en hel del kompetenslyft att jobba med. Men är det som visas på bilderna verkligen en cykelbana - jag kan inte se vare sig skyltning eller markering?

 

2013-04-29 14:34   Krister Isaksson

Manne, så är det ofta men inte helt o hållet i detta fall, här finns hur mycket yta som helst för att skapa bra lösningar för cykel, så inte ens då klara man av det...
Kul att du tar upp detta med utbildning. Kan inte låta bli att tala om att jag INTE har en ingenjörsutbildning från någon av landets tekniska högskolor. Detta kan ju även ses som ett underkännande av landets civilingenjörsutbildningar, hur många timmar cykelplanering och cykeltrafikskunskap tror ni finns i dessa utbildningar? Själv har jag "gästspelat" och föreläst om cykelplanering ett antal gånger på KTH här i Stockholm, tror det var 3 x 40 min varje gång... Och det var ett antal år nu sedan sist. Så inte är det på dessa institutioner man ska gå om man vill lära cykel och detta är ju en starkt bidragande orsak till att det ser ut som det gör, vi har så att säga inte lärt oss annat när vi sedan kommer ut i yrkeslivet och där till stora delar möter personer som genomgått samma sorts utbildning. (med undantag av Lunds Tekniska högskola som under ledning av Christer Hydén gjort omfattande pionjärarbete för cykel)

 

2013-04-29 13:54   Manne

nackdelen är ju att man planerar och bygger vägar etc först och sen kommer man på att det måste till lite gång OCH cykelvägar också. Var ska vi lägga dem ?
Det vore kul som omväxling att stadsplanera och först planera för ett "bilfritt" samhälle, dra cykelvägar, trottoarer och så får bilarna ta det som finns kvar. Det borde vara bilarna som ska åka under och över och slingra sig fram.
Jag tycker du (och andra kunniga ) ska byta yrke :)
Ni bör vara lärare på KTH och andra ingenjörsutbildningar och fostra framtidens byggare o planerare!

 

2013-04-29 11:28   Krister Isaksson

Dmitri F, och det som de planerar och bygger i kommunen blir ju uppenbarligen inte bra heller... Det är ju en sak att det som är 10, 15, 20, ja 30-år gammalt har brister men detta, det nybyggda, som ska stå här i 30 år är så dåligt är ju skrämmande och ger ju inte hopp om framtiden.

 

2013-04-29 11:19   Dmitri F

Jag blev rätt arg när jag läste det där utspelet. De pratar om kommungränser, som om infrastrukturen inom kommunerna var fulländad och det var en liten snutt cykelbana som saknas vid kommungränsen...

usch.

 

2013-04-29 10:45   Krister Isaksson

Styrbjörn, detta är för mig otroligt märkligt. Vi ser ju inte ETT misstag i arbetet utan det är ett systemfel utan dess like, sprid över stora delar av landet. Det är hundratals yrkesmän och yrkeskvinnor inblandade som uppenbarligen, medvetet eller omedvetet, skiter i konsekvenserna för cyklister (och gående) till följd av deras handlande...

 

2013-04-29 10:30   Styrbjörn

Riktigt tråkigt. Jag tycker att jag varje dag här i Göteborg cyklar förbi riktiga idiotlösningar som är helt nybbygda. Eller platser där det varit bra men förstörts helt (ex Munkebäcksvägen där man planterat träd i gångbanan så att en barnvagn inte har annat val än att ta cykelbanan).

Såg ett riktigt praktexempel i Gamlestaden där det var målat gångbana och dubbelriktad cykelbana på en 1,5m bred remsa, avskärmad av en rejäl kant, som några meter senare övergick i två stora glasade busskurer. Tänkte tyvärr inte på att stanna och ta kort men får nog göra det nästa gång jag passerar.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!