Vill de inte få nya kunder och tjäna pengar? - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Botkyrka
  9. > Broar
  10. > cargobike
  11. > Cykelbloggare
  12. > Cykelbox
  13. > Cykelfrämjandet
  14. > Cykelglädje
  15. > Cykelhjälmslag
  16. > Cykelinfrastruktur
  17. > Cykelparkering
  18. > Cykelpendling
  19. > Cykelpolitik
  20. > Cykelresa
  21. > Cykelstad
  22. > Cykeltunnel
  23. > Cykelöverfart
  24. > Cykla höger vid rött
  25. > Cykla med barn
  26. > Cykla till jobbet
  27. > Cykla till skolan
  28. > Cyklande barn
  29. > Danmark
  30. > Davos
  31. > Debatt
  32. > Design
  33. > Desire lines
  34. > Drift & underhåll
  35. > Däck
  36. > Elcykel
  37. > Felanmälningssystem
  38. > Framkomlighet
  39. > Gatubantning
  40. > Groningen
  41. > Grus
  42. > Gå på cykelbanan
  43. > Gång- och cykelbana
  44. > Gästbloggare
  45. > Hinder på cykelbanan
  46. > Hinderbana
  47. > Hjälm
  48. > Hjälmlag
  49. > Holland
  50. > Humor
  51. > hållbart samhälle
  52. > Kläder
  53. > kollektivtrafik
  54. > Konfliktdesign
  55. > Konst
  56. > Köpenhamn
  57. > Lastcykel
  58. > Lådcyklar
  59. > Lånecyklar
  60. > Lövhalka
  61. > Media
  62. > Miljö
  63. > Motormännen
  64. > Nacka
  65. > Nationell cykelstrategi
  66. > Nederländerna
  67. > New York
  68. > Nollvisionen
  69. > Norra Djurgårdsstaden
  70. > Nya Slussen
  71. > Omklädningsrum
  72. > Packning
  73. > Polisen
  74. > Politik
  75. > Popup-cykelbana
  76. > Regional cykelplan
  77. > Regionala cykelstråk
  78. > Rullstolscykel
  79. > Ryggsäck
  80. > Rödljuscykling
  81. > Samhälls- och trafikplanering
  82. > Samhällsekonomin
  83. > Shimano
  84. > Självkörande fordon
  85. > Skärmar
  86. > Snabbcykelväg
  87. > Sollentuna
  88. > Solna
  89. > Sopsaltning
  90. > Sportcyklist
  91. > Stadsgata
  92. > Stella Fare
  93. > Stockholm
  94. > Stockholms Handelskammare
  95. > Stolpar i cykelbanan
  96. > Svensk Cykling
  97. > Svängfest
  98. > Torkrum
  99. > Trafiklagstiftning
  100. > Trafikmaktordning
  101. > Trafikplanering
  102. > Trafikrapportör
  103. > Trafikregler
  104. > Trafiksignaler
  105. > Trafiksäkerhet
  106. > Trafikverket
  107. > Täby
  108. > Tävling
  109. > USA
  110. > Vintercykling
  111. > Vinterpendling
  112. > Vinterväghållning
  113. > VTI
  114. > Vägarbeten
  115. > Väjningsplikt
  116. > Västerbron
  117. > Växtlighet
  118. > Åland
  119. > Önskelista
  120. > Örbyleden

Vill de inte få nya kunder och tjäna pengar?

15 jun 2012
av: Krister Isaksson

I gårdagens DN var det en intressant och läsvärd artikel ang. möjligheten att parkera sin cykel vid de stora varuhusen och köpscentrum i Stockholms innerstad. DN hade undersökt fördelningen mellan bilparkeringsplatser och cykelparkeringsplatser. Näringsidkarna tillhandahåller totalt 5024 bilparkeringsplatser men bara 753 cykelparkeringsplatser. Åhléns är den klart sämst lysande stjärnan med 1022 platser för bil mot 24 för cykel.

Kan inte låta bli att fundra över vad denna ojämna fördelning grundar sig på? Har Handelskammaren, fastighetsbolagen och näringsidkarna en omfattande kunskap HUR kunderna och besökarna tar sig till/från platsen? Jag tvivlar!

En studie, "Intervjuer med kunder på innerstadens huvudgator Trafikkontoret 2006", som jag i min roll som cykelplanerare på Trafikkontoret lätt genomföra 2006 på 9 av innerstadens huvudgator visar att 66 procent av kunderna/besökarna går, 20 procent åker kollektivt, 6 procent cyklar och lika stor andel åker bil. Sedan 2006 har cykeltrafiken i innerstaden ökat med ca 40 procent, biltrafiken är i stort sett oförändrad. Så jag undrar, var finns de "nya" kunderna, vilka ska man locka in i affären, butiken etc.?

Studerar vi sedan cyklisten och hans/hennes medelinkomst visar en studie från 2008, "Värdering av tid och bekvämlighet vid cykling", att cyklister i Stocholm har en tämligen hög medelinkomst, 31 000 kronor per månad för skatt.

Tycker det är närmast häpnadsväckande att inte näringslivet, genom t ex sina branschorganisationer, gör sin hemläxa bättre och skapar förutsättningar så de kan välkomna nya, köpstarka kunder! Vill man inte tjäna pengar? Det verkar inte så när man läser Handelskammaren skrift ”Trafiklösningar för ett växande Stockholm”. Så här skriver de: ”Ökat utrymme för cyklar i trafikmiljön innebär att det ändå måste finnas plats för cyklisterna när de väljer andra transportslag. En cykel tar mindre plats än en bil men mer plats än en kollektivresenär, inte minst genom att cykeltrafiken också genererar behov av uppställningsplatser för cyklar. Därför är det tveksamt om utbyggnad av cykelbanor och cykelparkeringar innebär ett maximalt utnyttjande av trafikytorna.”

 Man kan leka lite med orden och skriva:

”Ökat utrymme för bilar i trafikmiljön innebär att det ändå måste finnas plats för bilisterna när de väljer andra transportslag. En bil tar mer plats än en cykel och mycket mer plats än en kollektivresenär, inte minst genom att biltrafiken också genererar behov av uppställningsplatser för bilar. Därför är det tveksamt om utbyggnad av bilvägar och bilparkeringar innebär ett maximalt utnyttjande av trafikytorna”

Hur kan man då göra?

 

Bilden ovan är från IKEA i Groningen, Holland. Några har tydligen fattat vad det handlar om! Självklart är cykelparkeringen närmast entrén och under tak, man lånar även ut lådcyklar och cykelkärror. När vaknar fastighetsbolagen och näringsidkarna upp och vi får se liknande lösningar i Stockholm?

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet tjugotre med siffror i fältet här


Kommentarer


2012-06-17 22:24   Martin Ödlund

Tilläggas till bilden från Groningen är att det finns välskyltad och utmärkt/uppmärkt cykelbana hela vägen från centrum in till cykelställen under varuhuset.

Just Groningen skulle funka utmärkt som förebild för cykeltrafikplanering för vilken medelstor svensk stad som helst.

 

2012-06-17 20:13   Erik S

När Handelns utredningsinstitut (HUI) 2010 undersökte cyklisternas betydelse för handeln i Växjö stadskärna upptäckte man (!) också cyklisternas betydelse. http://www.resenarsforum.se/files/Cyklisternas%20betydelse%20f%C3%B6r%20handeln%20i%20V%C3%A4xj%C3%B6%20centrum.pdf.
Ibland undrar jag om vissa tror att det är bilar som handlar istället för människor.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!